Forfatter Emne: Magneter + kreditkort?  (Læst 10351 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

AG

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 192
Magneter + kreditkort?
« Dato: Juli 05, 2007, 07:24:03 am »
Nogen der ved om mobil og kreditkort, kan bliveskadet af de magneter der sidder i en tanktaske?
Zen and the Art of Motorcycle Maintenance

Kreipke

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 44
Re: Magneter + kreditkort?
« Svar #1 Dato: Juli 05, 2007, 07:40:42 am »
 Det kan de godt, men hvis du er bare nogenlunde forsigtig med at holde noget tøj eller andet i mellem dem og magneterne skulle det ikke være noget problem.

 Jeg snakker i øvrigt om kreditkort, tror ikke det kan skade mobiltelefoner.

Brian Lund

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 435
Re: Magneter + kreditkort?
« Svar #2 Dato: Juli 05, 2007, 07:49:57 am »
Har haft min liggende i sidelommen af min magnetiske tanktaske mange gange uden problemer. I teorien kan de godt blive beskadiget, men har aldrig været ude for det.

Angående telefoner, så har jeg heller aldrig haft problemer med det. Har en stor neodymium magnet og den kan få min K800i til at gå helt bananas hvis den kommer i nærheden af telefonen, men dem i tanktasken har aldrig rørt den.
SV1000S K6 - blå.

smeden

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 130
Re: Magneter + kreditkort?
« Svar #3 Dato: Juli 05, 2007, 08:55:21 am »
Det der med at magneter kan smadret kort er en myte.
Det kan ikke lade sig gøre, med mindre du bruger magneten til at fjerne selve aflæsningsfeltet.
Is this it?

skyggen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 797
  • 90*V2 sjover
Re: Magneter + kreditkort?
« Svar #4 Dato: Juli 05, 2007, 09:13:36 am »
Det der med at magneter kan smadret kort er en myte.
Det kan ikke lade sig gøre, med mindre du bruger magneten til at fjerne selve aflæsningsfeltet.

Hvorfor er der så musemåtte på bordene oppe på posthuset, hvor der er magneter i borene til at slette div. alarm tråde som kan sidde i pakkerne, måtterne ligger der for at lave afstand i mellem fordi det kan smadre dit kredit kort......?
normal venlig og nede på "jorden" V2 bisse.
                         MEN
er der fest så drikker jeg til jeg vælter eller blir smidt ud til lukketid :o

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10277

Brian Lund

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 435
Re: Magneter + kreditkort?
« Svar #5 Dato: Juli 05, 2007, 09:14:58 am »
Det der med at magneter kan smadret kort er en myte.
Det kan ikke lade sig gøre, med mindre du bruger magneten til at fjerne selve aflæsningsfeltet.

Jeg er altså pænt sikker på at det kan lade sig gøre. Magnet striben på et kort kan sammenlignes med et gammelt bånd og de kan definitivt slettes med magneter.
SV1000S K6 - blå.

SVea

  • Autonom
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3089
  • Kronisk ironisk!!
    • SVea er sær
Re: Magneter + kreditkort?
« Svar #6 Dato: Juli 05, 2007, 09:24:34 am »
Det der med at magneter kan smadret kort er en myte.
Det kan ikke lade sig gøre, med mindre du bruger magneten til at fjerne selve aflæsningsfeltet.

Jeg mener da ellers enmgang, at en herinde fra snakkede om, at han havde fået slettet noget fra sit digitale kamera efter det havde ligget i tanktasken. Fra da af har jeg altid haft kamera, mobil og kreditkort i den øverste klare lomme på tanktasken. Men hvis der ikke sker noget med dem, vil jeg da ligge dem ned i selve tasken  :thumbsup:
SVea - "I'm afraid you've mistaken me for someone who actually gives a shit"

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Magneter + kreditkort?
« Svar #7 Dato: Juli 05, 2007, 09:47:05 am »
Jep, det var mig der fik slettet et flash-kort til kameraet da jeg smed det i bunden af tanktasken ;)

Man kan ikke kategorisk afvise at en magnet kan ændre i en magnetstribes indhold. En kortskriver magnetiserer jo basalt set den magnetiske stribe med et par elektromagneter.

Men man skal være rigtig uheldig, hvis det skal ske i tanktasken. Hvis man bare lægger et kort oven på en magnet sker der ikke noget, der skal en ændring i magnetfeltet til. I bunden af en tanktaske vender en magnet jo hele tiden samme vej, så det er ikke de vilde ændringer der sker her.

Jeg har på fornemmelsen at magnetstriber er meget mere modstandsdygtige end flash-kort. Magnetstriber skal også kunne modstå fysisk slid og kan aflæses selv om der ikke er meget signal tilbage. Det er nok meget nemmere at få smadret et par bits på et flash-kort, mere skal der ikke til før det er svært at få indholdet ud af det igen.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

SVea

  • Autonom
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3089
  • Kronisk ironisk!!
    • SVea er sær
Re: Magneter + kreditkort?
« Svar #8 Dato: Juli 05, 2007, 10:05:38 am »
Jep, det var mig der fik slettet et flash-kort til kameraet da jeg smed det i bunden af tanktasken ;)

Man kan ikke kategorisk afvise at en magnet kan ændre i en magnetstribes indhold. En kortskriver magnetiserer jo basalt set den magnetiske stribe med et par elektromagneter.

Men man skal være rigtig uheldig, hvis det skal ske i tanktasken. Hvis man bare lægger et kort oven på en magnet sker der ikke noget, der skal en ændring i magnetfeltet til. I bunden af en tanktaske vender en magnet jo hele tiden samme vej, så det er ikke de vilde ændringer der sker her.

Jeg har på fornemmelsen at magnetstriber er meget mere modstandsdygtige end flash-kort. Magnetstriber skal også kunne modstå fysisk slid og kan aflæses selv om der ikke er meget signal tilbage. Det er nok meget nemmere at få smadret et par bits på et flash-kort, mere skal der ikke til før det er svært at få indholdet ud af det igen.

Hvad siger Smurfey  :huh: :oops: :wink: Betyder det så, at man godt kan ligge kamera og kort i selve tasken???
SVea - "I'm afraid you've mistaken me for someone who actually gives a shit"

Brian Lund

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 435
Re: Magneter + kreditkort?
« Svar #9 Dato: Juli 05, 2007, 10:41:57 am »
Imho er det mere specielt at et flash kort blev slettet af en magnet, flash memory er basalt set en slags eeprom og burde kun slettes via. strøm.
SV1000S K6 - blå.

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Magneter + kreditkort?
« Svar #10 Dato: Juli 05, 2007, 10:58:56 am »
Imho er det mere specielt at et flash kort blev slettet af en magnet, flash memory er basalt set en slags eeprom og burde kun slettes via. strøm.

Det kom også bag på mig da det skete, og jeg har svært ved at forklare hvordan det kunne være sket. Jeg har endnu sværere ved at komme med en alternativ teori for hvorfor kortet ikke længere kunne læses.

Citat fra: SVea
Betyder det så, at man godt kan ligge kamera og kort i selve tasken???

Tja, generelt tror jeg godt man kan lægge tingene i bunden af tasken, men hvis man har muligheden kan man jo lige så godt lade være med at tage chancer.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Magneter + kreditkort?
« Svar #11 Dato: Juli 05, 2007, 11:40:10 am »
Discovery's MythBusters har lavet et program om netop dette... Sæson 1 Episode 3 "Eel Skin Wallet"

Citat:

Can wallets made from the skin of electric eels erase credit cards? Well, no. The mythbusters discovered that eelskin wallets are not made from eels at all - in fact, they are made from the skin of the hagfish. (A slimy, gross fish - that sort of looks like an eel.)

No matter how much they tried or how long they left the cards in the wallet, they could not erase it. In fact, it took over 1,000 gauss to erase a credit card - a gauss measurement that high could not be found in any household magnets, money clips, or wallets. So don't worry everyone, your credit cards are safe. Busted.


Det er jo ikke nogen garanti for at det ikke sker - men jeg har selv set dette afsnit og vil sige at hvis der er nogen af jer som kører rundt med en elektromagnet på 1000 Gauss på jeres MC så ville jeg snarere være bekymret for pludseligt at sidde fast på siden af en forbipasserede bil...

:: EDIT ::

Faldt lige over en beskrivelse til:

Myth: Eel skin wallets demagnetize credit cards.

Experts: John McCosker, Steinhart Aquarium

Eels actually do give a charge of 4000-5000 volts. To test if that will demagnetize credit cards, Adam and Jamie make stunt credit cards, and put them through various tests to see what works. They are put in different designs of wallets for a few seconds, with no change. After some wear and tear, still no change. Twenty-four hours later, nothing is different.

Is there possibly some residue from the tanning process? The put a wallet in the microwave, but no reaction was viewed. In truth, the wallets are not actually made from electric eels!  They are made from hagfish, also known as the "slime eel" for its protective slime produced.

Back to the lab: cards are put in a magnetic money clip, but still no reaction.  They rub two cards against each other, but it doesn’t change a thing.

Jamie builds an electromagnet and uses a gauss-meter to test magnetic strength.  He lays a card over the magnet at 650 gauss for one second, with no result. 700 gauss, nothing. 800 gauss, nothing still.  1600 gauss, nothing!  Adam suggests just waving the card over the magnet, and at 1000 gauss, it finally worked!  One final test. A card is placed in the tank with an electric eel. He bit the card, but was otherwise not interested.
« Senest Redigeret: Juli 05, 2007, 11:47:14 am af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Magneter + kreditkort?
« Svar #12 Dato: Juli 05, 2007, 12:00:05 pm »
Det er jo ikke nogen garanti for at det ikke sker - men jeg har selv set dette afsnit og vil sige at hvis der er nogen af jer som kører rundt med en elektromagnet på 1000 Gauss på jeres MC så ville jeg snarere være bekymret for pludseligt at sidde fast på siden af en forbipasserede bil...

Nu er 1000 gauss jo ikke nødvendigvis sååå voldsomt igen, i de gode gamle dage med kassettebånd brugte en optager jo 2000-3000 for at magnetisere båndet, og jeg oplevede ikke at knive begyndte at flyve rundt ;) "Rare Earth"-magneter nærmer sig 9000-10000 gauss, men jeg tror nu ikke at tanktasker bruger dem. For at blive suget fast til en bil (grineren mentalt billede i øvrigt) spiller magnetens fysiske størrelse nok mest ind, en elektromagnet der løfter biler skulle også ligge på de 10000 gauss.

1600 gauss, nothing!  Adam suggests just waving the card over the magnet, and at 1000 gauss, it finally worked!

Ja, ændringer i magnetfeltet... Hvis man har et kort i bunden af en ellers tom tanktaske, som derfor ligger og rasler rundt vil det nok være mere sandsynligt der sker noget.

EDIT: Ville lige underbygge tallene, jeg har da fået de fleste korrekt som jeg huskede dem. Flere værdier for andre ting her http://www.scantech7.com/EMF_RF_Electric_Field_Safety_Levels.htm

Interessant er det at "Strongest Inexpensive Ferrite Magnets - 1000 Gauss", jeg ville netop antage at tanktasker brugte forholdsvis kraftige "normale" magneter.

Endnu sjovere er det at 1 milliard gauss er "Magnetic Field Instantly Lethal to Organic Life"

Mere EDIT: Hov, den side påstår "Magnetic Field which could erase magnetic data - 10 Gauss". Nøgleordet her er nok "could", hvis man er rigtig uheldig.
« Senest Redigeret: Juli 05, 2007, 12:15:57 pm af Smølfen »
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Brian Lund

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 435
Re: Magneter + kreditkort?
« Svar #13 Dato: Juli 05, 2007, 02:37:58 pm »
Den neodymium/rare earth magnet jeg har er sådan en her: http://www.gaussboys.com/ndfeb-magnets/B5012.html

Surface gauss: 3400 og den er altså kun 50mm x 25mm x 12mm

Tanktaske magneter er nok ikke lige så kraftige, men der er en del af dem.
SV1000S K6 - blå.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Magneter + kreditkort?
« Svar #14 Dato: Juli 05, 2007, 06:08:46 pm »
Overdrivelse fremmer forståelsen ;-)

10.000 Gauss - prøv lige at tage den ned fra køleskabet igen uden at rive lågen af  :D

http://www.gaussboys.com/ndfeb-magnets/75mm-circular-dipole-halbach-array.html
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4