Forfatter Emne: Ændre på tandhjul  (Læst 21346 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kenny

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 497
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #45 Dato: Februar 14, 2007, 04:05:37 pm »
Kan slet ikke huske noget nu  :brok:

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #46 Dato: Februar 14, 2007, 04:49:08 pm »

Jeg tillader mig stadig at tvivle på at den opsætning skulle være specielt dårlig. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan det skulle have nogen betydning at antallet af tænder går op i hinanden. 650N'eren bliver trods alt leveret med præcis den opsætning.

Hvis det er noget man går højt op i, kan man sørge for at antallet af tænder ikke går op i antallet af led, og hvis man vil være helt sikker på at få kørt alle kombinationer af tænder og led igennem, skal man vælge et antal tænder der er et primtal som ikke går op i antallet af led.

I realiteten - glem det.
Jeg er fuldstændigt enig der... :thumbsup:

Jeg bekymre mig mere om at give den rigtige kædesmørring end om antallet af tænder og led passer ind i en teoretisk formel, som jeg ikke har set bevis på passer i virkeligheden.  :huh: :huh: :hand:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

skyggen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 797
  • 90*V2 sjover
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #47 Dato: Februar 17, 2007, 10:22:16 pm »
ØØØh hvor mange tænder er der for?  og  bag?? på en sv1000n k4 standart??? kan ikk finde det i min instruktion bog????
« Senest Redigeret: Februar 17, 2007, 10:42:18 pm af skyggen »
normal venlig og nede på "jorden" V2 bisse.
                         MEN
er der fest så drikker jeg til jeg vælter eller blir smidt ud til lukketid :o

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10277

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #48 Dato: Februar 17, 2007, 11:52:09 pm »
det er jo ikke smart med den opsætning du har der. så går tænderne jo op i hinanden og der ved er det de samme tænder for og bag der trækker sammen.... i stedet for at tand fordelingen hykker sig en tand for hver gang kæden har kørt en omgang :afro:

Jeg tillader mig stadig at tvivle på at den opsætning skulle være specielt dårlig. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan det skulle have nogen betydning at antallet af tænder går op i hinanden. 650N'eren bliver trods alt leveret med præcis den opsætning.

Hvis det er noget man går højt op i, kan man sørge for at antallet af tænder ikke går op i antallet af led, og hvis man vil være helt sikker på at få kørt alle kombinationer af tænder og led igennem, skal man vælge et antal tænder der er et primtal som ikke går op i antallet af led.

I realiteten - glem det.

omtrent mine ord !

Jo, jeg kan godt se at der noget om snakken..  jeg har på et tidspunkt læst alt dette igennem med antal led skulle går op i tandhjul osv.   ..men.. 
Tænderne på tandhjulene er ENS !!  måske med en forskel på 0,001- 0.002 mm forskel. dette gælder både for og bagtandhjul.
ledene på kæden er ENS !! stadig med samme forebehold for produktionsfejl.

Måske kan man se en forskel NÅR man har gjort følgende : smurt, passet og plejet sin kæde hysterisk, og 100% efter foreskrifterne. ..også her ved vinteropbevaring ?!
Her kan man måske opleve at kæden holder i lang tid, lad os sige 30.000 km for en V2'er.

Et par små kommentarer til emnet..  hvad når der har været skiftet dæk ? ( kæden holder forhåbentlig længere end dækket)
er tænderne kommet rigtigt ind på plads igen ?? 
hvor mange tænker over det, når der geares om ??
Og når der køres på bane cykler, så geares der om til den store guldmedalie, for at komme først over stregen.
..jo i konkurrencer tænkes der kun i at komme over stregen og derefter skiftes udstyret..  men når alt kommer til alt, så tror jeg LANGT hen af vejen, at vi alle bare gerne vil ha det sjovt med vores mc, og måske ikke er så meget koncentreret i om hvorvidt om kæden holder 22.000 km eller 25.000 km 
(kun et eksembel på km, dette kan variere af hvor god du har været til at smøre, og hvilken spray og..  og... )

slap af, gear om, kør og ha det sjovt..ellers køb en scooter, den har variokobling (remtræk) :D :D
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Kenny

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 497
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #49 Dato: Februar 18, 2007, 06:48:29 am »
Kan ikke blive mere enig med dig Alex, og sat i forhold til alt andet, er et kædekit ikke dyrt  :D

kim r

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 236
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #50 Dato: Februar 18, 2007, 11:43:37 am »
Jae kan man køre 20000 på en kæde er det vist fuldstændig ligegyldigt med tænder der går op i hinanden, har haft mc i 23 år og aldrig haft problemer med det når der blev gearet om, heller ik dem jeg kører med :hand:

bdamkjaer

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 312
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #51 Dato: Februar 18, 2007, 12:10:21 pm »
Også her tror jeg at den gode 80-20 regel er sigende.

Man får 80 procent værdi for 20 procent indsats. Vil man hive de sidste 20 % ud af ting så koster det rigtig meget tid og penge.

Ja, der var vel engang man kunne høre når samleleddet kørte over tandhjulet, men de tider er forbi. Prisen for at køre de 20% færre km, står vel ikke helt i forhold til andre udgifter som fx. udgifter til dæk over det samme antal km.

Så helt enig i at det mere er en teoretisk diskusion, end noget det for alvor tæller i praksis.

Mon ikke det i sidste ende er ens kørestil som har den største indflydelse. Det vil foråret vise  :mrgreen:
SV1000S K6 Blå, Pluig DB, Suzuki Touren Lenker, Scottolier, Hyper Pro Kit + det løse...

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #52 Dato: Februar 18, 2007, 04:37:55 pm »
det er jo ikke smart med den opsætning du har der. så går tænderne jo op i hinanden og der ved er det de samme tænder for og bag der trækker sammen.... i stedet for at tand fordelingen hykker sig en tand for hver gang kæden har kørt en omgang :afro:

Jeg tillader mig stadig at tvivle på at den opsætning skulle være specielt dårlig. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan det skulle have nogen betydning at antallet af tænder går op i hinanden. 650N'eren bliver trods alt leveret med præcis den opsætning.

Hvis det er noget man går højt op i, kan man sørge for at antallet af tænder ikke går op i antallet af led, og hvis man vil være helt sikker på at få kørt alle kombinationer af tænder og led igennem, skal man vælge et antal tænder der er et primtal som ikke går op i antallet af led.

I realiteten - glem det.

omtrent mine ord !

Jo, jeg kan godt se at der noget om snakken..  jeg har på et tidspunkt læst alt dette igennem med antal led skulle går op i tandhjul osv.   ..men.. 
Tænderne på tandhjulene er ENS !!  måske med en forskel på 0,001- 0.002 mm forskel. dette gælder både for og bagtandhjul.
ledene på kæden er ENS !! stadig med samme forebehold for produktionsfejl.

Måske kan man se en forskel NÅR man har gjort følgende : smurt, passet og plejet sin kæde hysterisk, og 100% efter foreskrifterne. ..også her ved vinteropbevaring ?!
Her kan man måske opleve at kæden holder i lang tid, lad os sige 30.000 km for en V2'er.

Et par små kommentarer til emnet..  hvad når der har været skiftet dæk ? ( kæden holder forhåbentlig længere end dækket)
er tænderne kommet rigtigt ind på plads igen ?? 
hvor mange tænker over det, når der geares om ??
Og når der køres på bane cykler, så geares der om til den store guldmedalie, for at komme først over stregen.
..jo i konkurrencer tænkes der kun i at komme over stregen og derefter skiftes udstyret..  men når alt kommer til alt, så tror jeg LANGT hen af vejen, at vi alle bare gerne vil ha det sjovt med vores mc, og måske ikke er så meget koncentreret i om hvorvidt om kæden holder 22.000 km eller 25.000 km 
(kun et eksembel på km, dette kan variere af hvor god du har været til at smøre, og hvilken spray og..  og... )

slap af, gear om, kør og ha det sjovt..ellers køb en scooter, den har variokobling (remtræk) :D :D

 ØV!!   Du skal da osse ødelægge en god teoretisk ingeniør videnbaseret diskussion med dine guldkorn, denne tråd kunne jo have kørt i ugevis :shock:   :respekt: :respekt: :blink:
« Senest Redigeret: Februar 18, 2007, 10:04:14 pm af Moolex »
   

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #53 Dato: Februar 18, 2007, 07:52:15 pm »
ØØØh hvor mange tænder er der for?  og  bag?? på en sv1000n k4 standart??? kan ikk finde det i min instruktion bog????

MC-nøglen siger 17/40 og 110 led
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #54 Dato: Februar 18, 2007, 08:00:48 pm »
Godt ord igen Moolex..   :D :D 

Jeg lader diskutionen fortsætte en anden gang   :lol: :lol:
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Rask

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 698
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #55 Dato: Februar 18, 2007, 08:06:13 pm »
Er der nogen som har succes med at ændre tandhjul for ellr bag ? Jeg har en K3 650 og tænkte det måske kunne give højre topfart.

Hej Maximus!

Du kunne sgu da bare sætte det bagerste tandhjul forrest - og visa versa.. Det skulle gi´ godt med topfart - men accelerationen bliver nok lidt langsommere - regn med 0 - 100 km/t på ca. 55 sekunder og en topfart omkring 456 km/t. Husk, at opdatere bremserne - de brænder nemt varme ved nedbremsning fra den topfart  :mrgreen:

For satan - vi skal snart på træf og drikke Erdinger. 8)

Morten
« Senest Redigeret: Februar 18, 2007, 08:15:51 pm af Rask »
Honda CBX 1000 "Super sport" 1981.

Mine ex´er:
Yamaha FZ6 2006
Suzuki SV 650 S K1
Suzuki GS 500 2003

Maximus

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 14
  • Superbike
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #56 Dato: Februar 18, 2007, 09:39:45 pm »
NÅ, hvad blev det til med min SV 650 K3

Skal jeg bare købe tandhjul med 2-3 tænder mere bag på, og så behøver jeg ikke skifte mc i 2007 eller nogen sinde !!?
 Og så bare beholde samme kæde + tandhjul foran ::

Er der nogen på 650 der har gjort dette ?

skyggen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 797
  • 90*V2 sjover
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #57 Dato: Februar 18, 2007, 09:40:23 pm »
jeg har fundet et D.I.D kæde kit med 3 tænder mere bag på som er til en gsxr 750 2004-2005

17/43  110       Sv1000N  17/40  110 men

Passer tandhjul fra en gsxr 750 04-05 lige over på en sv1000n med bolt huller og div.???????? :huh:
normal venlig og nede på "jorden" V2 bisse.
                         MEN
er der fest så drikker jeg til jeg vælter eller blir smidt ud til lukketid :o

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=10277

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #58 Dato: Februar 18, 2007, 11:44:34 pm »
jeg har fundet et D.I.D kæde kit med 3 tænder mere bag på som er til en gsxr 750 2004-2005

17/43  110       Sv1000N  17/40  110 men

Passer tandhjul fra en gsxr 750 04-05 lige over på en sv1000n med bolt huller og div.???????? :huh:

Hej mister Shadow.
(og andre )

Ang spørgsmål vedr kædekit til gsxR 7½, så deler SV1000 ikke tandhjuls-"nav" med gsxR 7½ fra den årgang. Her mener jeg fortandhjul. 

men fortandhjulet (16 tands) fra en ældre Gixxer (årg 96-97) passer på, ..kan faktisk skaffes ned til 14 tands..  =uendelig wheelie !!!  :lol: :lol:
 og bagtandhjulet ( 42 tands) fra en Gixxer 1000 passer på SV1000/s
og tandhjulene passer på kæden (530 GXW)

... jeg ved godt hvor man kan skaffe det..     ..med 10% rabat til SV folket   :blink: :blink:
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Ændre på tandhjul
« Svar #59 Dato: Februar 19, 2007, 08:18:41 am »
jeg har fundet et D.I.D kæde kit med 3 tænder mere bag på som er til en gsxr 750 2004-2005

17/43  110       Sv1000N  17/40  110 men

Passer tandhjul fra en gsxr 750 04-05 lige over på en sv1000n med bolt huller og div.???????? :huh:

Skyggen : Jeg tror at du får problemer med at montere kæden - jeg har monteret et 16/44 sæt på min N og der skulle 2 led mere til før det kunne samles.

P.S. Mit bagtandhjul er til en Triumph daytona årg 02.
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359