Forfatter Emne: Kulfiber  (Læst 43216 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Kulfiber
« Svar #75 Dato: September 20, 2006, 11:13:39 pm »
Stilheden har været lang og stor, men lidt sker der i det lille kælderrum  :)

Lige pt ligger der to sæt hælplader til slibning og de får nok følgeskab af et par mere inden længe.

Der er ikke nogen der ligger inde med et undertray til det gamle Svin jeg kan få lov at lave en afstøbning af ?
Synes det er lidt vel dyrt at købe et, bare for at lave en form  :wink:
« Senest Redigeret: September 21, 2006, 04:21:09 pm af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Kulfiber
« Svar #76 Dato: September 20, 2006, 11:23:58 pm »
Stileheden har været lang og stor, men lidt sker der i det lille kælderrum  :)

Lige pt ligger der to sæt hælplader til slibning og de får nok følgeskab af et par mere inden længe.

Der er ikke nogen der ligger inde med et undertray til det gamle Svin jeg kan få lov at lave en afstøbning af ?
Synes det er lidt vel dyrt at købe et, bare for at lave en form  :wink:
Hvis du kan vente indtil maskineriet bliver opstaldet, kan du hjertens gerne få lov at ta' et tryk af min.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Kulfiber
« Svar #77 Dato: September 29, 2006, 08:59:55 am »
Hvis du kan vente indtil maskineriet bliver opstaldet, kan du hjertens gerne få lov at ta' et tryk af min.
Det er bare i orden  :D
Du har bemærket at det er MEGET efterår allerede ik' ?  :wink:

For ikke at gå helt i stå inden det bliver vinter og dermed legetid for alvor, har jeg laver en version 3 af hælpladerne.
Dels for at lave et sæt i Kul/kevlar finish, og dels for at se hvordan kulfiber kommer til at se ud når man har slebet i vævet, inden det bliver overflade behandlet.

Det viser sig at man godt kan slibe i kulfiberen, og stadig få en det flotte look, så de flossede nerver jeg har haft under tidligere slibninger, har været spild af koldsved.

De vejer (iflg min vægt :wink:) : Originale=130 gram Kulfiber=50 gram Kevlar/Kulfiber=56 gram
« Senest Redigeret: September 30, 2006, 06:54:29 pm af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Kulfiber
« Svar #78 Dato: Oktober 02, 2006, 02:08:49 pm »
For resten nogen der kender noget til en vævstype der hedder Hypertex  :?:

Gordner hvor jeg har købt væv og epoxy har det fået det på programmet.

Han skriver :
"Speciel væv der er ekstrem slagfast, ved lav vægt der gør dit surfbræt næsten skudsikkert.
Vævet kan ikke slibes og er svært klippe, mem skæres med varmetråd.

Bedre egenskaber som kevlar
"

Men det skal fandeme være godt, for det koster ca det dobbelte af det Carbon/Kevlar væv jeg hidtil har brugt !!
På den anden side kan jeg godt bruge noget der er mere slidstærkt end det jeg har.
Jeg er kommet til at rode mig ud i noget dækselbeskyttelse til en flok Honda RVF-400  :oops:


Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Kulfiber
« Svar #79 Dato: Oktober 18, 2006, 10:42:01 am »
Honda dækslerne blev forstærket med en gang kul/kevlar væv, som samtidig pyntede fælt på den elendige finish de havde fra "producenten"
At jeg så samtidig lærte et par nyttige ting om vævets evne til at tilpasse sig dobbeltkrumme overflader er bare god bonus   :thumbsup:

Næste Honda opgave står allerede på kontoret og venter   :roll:
Men mere om det senere.
Nu skal der laves TANK   :D
« Senest Redigeret: Oktober 19, 2006, 08:56:02 am af B2 »
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Re: Kulfiber
« Svar #80 Dato: April 03, 2007, 01:50:41 pm »
B2 - jeg tænkte på, om det ikke var en idé at sætte en produktion i gang af et cover til startermotoren. Det dæksel der sidder på (på oldschool SV650) bliver meget let grimme (og rustne). Jeg vil helt klart være aftager af et sådant "rør".

Iøvrigt - SUPER flot arbejde du laver... :thumbsup:
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Kulfiber
« Svar #81 Dato: Juni 14, 2007, 11:16:03 am »
Det er sjovt at sidde og kikke gamle tråde !
Så falder man over forslag som dette :

B2 - jeg tænkte på, om det ikke var en idé at sætte en produktion i gang af et cover til startermotoren. Det dæksel der sidder på (på oldschool SV650) bliver meget let grimme (og rustne)
Faktisk en rigtigt god ide  :thumbsup:
Min starter er også blevet noget anløben med tiden, så "røret" kommer afgjort på projektlisten  :D
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Re: Kulfiber
« Svar #82 Dato: Juni 14, 2007, 11:36:09 am »
Det lyder super B2. Jeg er stadig en klar aftager af et sådant rør. Jeg mener faktisk ikke det skulle være så svært at lave. Jeg tror jeg har set at man på en engelsk (eller amerikansk) hjemmeside har benyttet et stykke afløbsrør, som bare skydes ind over selve starteren.

Jeg er klar til at teste prototyper, hvis du er frisk. :wink:

Glæder mig iøvrigt stadig til at følge dit videre arbejde, som jeg (som tidligere nævnt) syntes er et super flot projekt. :thumbsup: :thumbsup:
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Kulfiber
« Svar #83 Dato: Juni 15, 2007, 09:16:07 am »
Når det ene projekt driller, er det jo godt man kan kaste sig over noget småt.

Så da der nu alligevel var blandet en portion epoxy, til nogle rep's, kunne jeg jo lige så godt bruge min sidste rest kulfiber, på et sjovt lille eksperiment.

Man tager :
De originale hælplader, der har fået en god gang voks.
To lag kulfiber væv (det var hvad der var tilbage)

Så gennemvæder man vævet, ligger det over pladerne, smider det hele i en pose, suger luften ud, og lader det stå til næste dag.
Der efter skærer man tingesterne til, og laver de relavante huller.
Resultat : To stk hælplader, der tilsammen vejer 14 gram, det er lige godt 1/10 af de originale    :D

Bevares ! Overfladen er ikke fint jævn, som de andre jeg har lavet, og de er lidt flexible.
But who cares, med den vægt  :mrgreen:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Kulfiber
« Svar #84 Dato: Juni 15, 2007, 11:28:31 am »
Så gennemvæder man vævet, ligger det over pladerne, smider det hele i en pose, suger luften ud, og lader det stå til næste dag.
Der efter skærer man tingesterne til, og laver de relavante huller.
Altså skal de originale plader også med i posen?

Bevares ! Overfladen er ikke fint jævn, som de andre jeg har lavet, og de er lidt flexible.
Hvad skyldes den ujævne overflade? Kunne det klares med lidt pudseri, eller? Mht. fleksibiliteten så er det vel bare at putte nogle flere lag carbon på, eller?

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Kulfiber
« Svar #85 Dato: Juni 15, 2007, 12:02:08 pm »
Altså skal de originale plader også med i posen?
Nemlig !
Det er jo dem der leger forme  :wink:


Hvad skyldes den ujævne overflade? Kunne det klares med lidt pudseri, eller? Mht. fleksibiliteten så er det vel bare at putte nogle flere lag carbon på, eller?
Den ujævne overflade, skyldes at den bløde plastikpose tilpasser sig vævets struktur, og derfår får man en lidt "bulet" overflade.
Jo ! Man kan godt pladre et lag epoxy på, og så slibe det ned, så overfladen bliver plan. Men så bliver de jo tungere, hvilket det ikke var meningen med dette lille eksperiment.
Jo ! De ville også blive stivere med et lag eller to mere, mnen igen ville de blive tungere. (Og så havde jeg ikke mere kulfiber i denne omgang  :wink:)

Hvis jeg ikke gider at lege med tank i weekenden, kan det være jeg færdiggør et par negativ forme, jeg har liggende.
Så skulle lav vægt, mere stivhed og en fin overflade gerne kunne opnåes i et hug  :mrgreen:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Kulfiber
« Svar #86 Dato: Juni 15, 2007, 12:13:58 pm »
Hvad skyldes den ujævne overflade? Kunne det klares med lidt pudseri, eller? Mht. fleksibiliteten så er det vel bare at putte nogle flere lag carbon på, eller?
Den ujævne overflade, skyldes at den bløde plastikpose tilpasser sig vævets struktur, og derfår får man en lidt "bulet" overflade.
Jo ! Man kan godt pladre et lag epoxy på, og så slibe det ned, så overfladen bliver plan. Men så bliver de jo tungere, hvilket det ikke var meningen med dette lille eksperiment.
Jo ! De ville også blive stivere med et lag eller to mere, mnen igen ville de blive tungere. (Og så havde jeg ikke mere kulfiber i denne omgang  :wink:)
Okaay... :D Jeg er nemlig på jagt efter et par nye hælplader, da mine er lidt ridsede, så det kunne jo være man skulle begive sig ud i den spændende verden af carbon :P :D

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Kulfiber
« Svar #87 Dato: Juni 15, 2007, 12:26:44 pm »
Bare gå til den  :D

Både i denne og Tank tråden, er der et hav af gode råd fra en masse forskellige mennesker.
De har sparet mig for MANGE dumme fejl  :respekt:                        Men ikke dem alle :wink:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

Mads

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1247
    • AMRacing.dk
Re: Kulfiber
« Svar #88 Dato: Juni 15, 2007, 12:52:58 pm »
Bare gå til den  :D

Både i denne og Tank tråden, er der et hav af gode råd fra en masse forskellige mennesker.
De har sparet mig for MANGE dumme fejl  :respekt:                        Men ikke dem alle :wink:
Freddy har også allerede give mig et skub i den rigtige retning :D

Nåh, jeg må hellere lade være med at spamme den her fine tråd mere.

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Kulfiber
« Svar #89 Dato: Juni 15, 2007, 01:23:33 pm »

Nåh, jeg må hellere lade være med at spamme den her fine tråd mere.

Du spammer ikke !
Det her er jo en tråd til debat af kulfiber  :D
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?