Forfatter Emne: (Næsten) Lowside på sv1000  (Læst 3246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Husum

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 348
(Næsten) Lowside på sv1000
« Dato: Oktober 02, 2011, 07:59:23 pm »
Hej

Jeg var lige en tur ude på en af årets sidste rigtig gode dage, for at øve lidt knæ i jord i min favorit-rundkørsel. Her var jeg millimeter fra at lave en lowside, og jeg kan lige så godt indrømme, at det nær havde kostet et par rene underhakkere, især uden kasko. Det er første gang at mine Pilot road 2 har svigtet mig, men hvad har jeg gjort galt?

Historien:
Havde pænt med varme i dækkene, vejen var tør, og asfalten rimelig ny. Jeg kommer rundt med god fart i den temmelig store (og tomme) rundkørsel med knæet i jorden over en ½ omgang. Jeg holder den roligt på gassen i 2. og læner mig en smule mere ind, men pludselig slipper baghjulet bare. Jeg får næsten hele låret  i asfalten (sammen med mine GB-moto fodhviler, som eller sidder langt højere end std.), alt imens den stadig skrider, inden jeg får kastet vægten over mod højre, med det resultat at jeg næsten ender med at lave en high-side. Cyklen slingrer vildt, men får endelig rettet den op og bremset ned, inden jeg er tvunget til at køre ud i rabatten, hvor jeg til sidst holder stille.

Jeg var rundt i rundkørslen igen, og der er mindst 2½-3½m dækspor fra mit baghjul hvor det har sluppet.

Har aldrig kørt trackdays, så min erfaring inden for området er sparsom. Derfor håber jeg på jeres hjælp, så jeg bedre undgår at lave samme nummer igen. Hvad har jeg gjort forkert? Kan jeg have ramt en ujævnhed, har min balance været forkert, eller har jeg simpelthen kørt dækket ud over kanten?

Jeg tilskriver det i i øvrigt min MTB-erfaring at det lykkedes at redde den, og min mangel på samme indenfor trackdays at det gik gat i første omgang :-)
Min SV 1000 N på MCG: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=35338&xl=true

Der findes kun én ting der er sjovere end ting på 2 hjul - De samme ting på 1 hjul.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: (Næsten) Lowside på sv1000
« Svar #1 Dato: Oktober 02, 2011, 09:03:06 pm »
Du får ikke optimal varme i dine 2 compound dæk ved gadekørsel.

I en rundkørsel ligger ofte olie/diesel i asfalten, så det er ikke det bedste sted at øve knæ i asfalt.  :rolleyes:

Jeg ved ikke hvad der er sket, men jeg gætter på at det er en af de ovenstående muligheder.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

claus 1000 exmc

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 361
    • www.exterminators.dk
Sv: (Næsten) Lowside på sv1000
« Svar #2 Dato: Oktober 02, 2011, 09:53:16 pm »
en anden mulighed er, at du evt ikke flytter dig nok ud på siden af cyklen, og der med får en meget lav vinkel, på cyklen for at få knæet i jorden, hvilke betyder at du også kommer, ekstremt langt ud på siderne af dine dæk, feks så langt at du kommer, op på kanten af dækket og så slipper det.
Man er først voksen når man tør at indrømme man har behov for at lege.

 how is my Driving ??? 1-800-eat-shit

Gade : Harley Davidson, road King Classic.
 
Bane : noget Kawaski

Husum

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 348
Sv: (Næsten) Lowside på sv1000
« Svar #3 Dato: Oktober 02, 2011, 10:34:41 pm »
Du får ikke optimal varme i dine 2 compound dæk ved gadekørsel.

I en rundkørsel ligger ofte olie/diesel i asfalten, så det er ikke det bedste sted at øve knæ i asfalt.  :rolleyes:

Jeg ved ikke hvad der er sket, men jeg gætter på at det er en af de ovenstående muligheder.
De var så varme som de nu bliver af den slags.

Nej, det er har du ret i, men det er svært at finde andre steder med oversigt, mangel på trafik og en vinkel der kan matche det. Jeg skal ikke kunne udelukke at der har ligget noget skidt, men kører netop i den fordi den er øde, og asfalten er ret ny.

@Claus
Det er en mulighed, men det kan jeg ikke forestille mig. Sidder kun lige med det yderste af rumpen, og overkroppen hænger helt nede over asfalten.

Jeg lægger vægten skråt udover siden og foran håndtaget, men har hørt folk sige at man skal lægge den bagud, for at få vægt på baghjulet. Det lyder lidt underligt i mine øjne, men er der nogen der kan be-/af-kræfte det?
Min SV 1000 N på MCG: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=35338&xl=true

Der findes kun én ting der er sjovere end ting på 2 hjul - De samme ting på 1 hjul.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: (Næsten) Lowside på sv1000
« Svar #4 Dato: Oktober 02, 2011, 10:55:48 pm »
Det vigtigste er at du stille og roligt øger hastigheden hele vejen gennem svinget for at lægge vægten ned på baghjulet, som har en større trædeflade og derfor kan overføre mere greb.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: (Næsten) Lowside på sv1000
« Svar #5 Dato: Oktober 03, 2011, 11:21:17 am »
Du får ikke optimal varme i dine 2 compound dæk ved gadekørsel.
De var så varme som de nu bliver af den slags.

1) De var så varme som den slags dæk nu bliver?
eller
2) De var så varme som de kan blive af gadekørsel??

1) Medmindre du har sat ild til dem, vil de altid blive varmere på bane end på gade, så du har ikke nået max endnu.

2) De kan sikkert godt blive varmere i Sydspanien med et andet dæktryk, men uanset så hører knæet-i-'falten-kørsel til på bane, så du har næsten selv svaret på dit spørgsmål  :wink:


De fleste rundkørsler har desuden negativ camber, så du kommer endnu længere ud på dækkanten end du ønsker. Sammenholdt med PilotRoad2's runde profil efterlader det ikke meget gummi at stå fast på.:shocked:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: (Næsten) Lowside på sv1000
« Svar #6 Dato: Oktober 03, 2011, 01:10:18 pm »
Jeg kører selv med pilot road 2, med et højt dæktryk og jeg har næsten aldrig haft problemer med greb. Om det så er rundkørsler med forkert hældning på vejen, eller hvad det nu er. Og mine fodhvilere bliver da slidt en gang i mellem. Men jeg ved ikke om 1000'eren større dæk kan give problemer?
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: (Næsten) Lowside på sv1000
« Svar #7 Dato: Oktober 03, 2011, 01:26:52 pm »
Jeg kører selv med pilot road 2, med et højt dæktryk og jeg har næsten aldrig haft problemer med greb.

Øhhh højt tryk.  :huh:

Højt tryk er ikke godt hvis man håber på at få varme i dem...

Jeg kører selv med 2 bar på mine power på min 1000'er og har aldrig sluppet grebet.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: (Næsten) Lowside på sv1000
« Svar #8 Dato: Oktober 03, 2011, 02:49:48 pm »
Jeg kører selv med pilot road 2, med et højt dæktryk og jeg har næsten aldrig haft problemer med greb.

Øhhh højt tryk.  :huh:

Højt tryk er ikke godt hvis man håber på at få varme i dem...

Jeg kører selv med 2 bar på mine power på min 1000'er og har aldrig sluppet grebet.
Præsic! Og selvom jeg har højt tryk har jeg ingen problemer.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Husum

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 348
Sv: (Næsten) Lowside på sv1000
« Svar #9 Dato: Oktober 03, 2011, 06:38:28 pm »
Det vigtigste er at du stille og roligt øger hastigheden hele vejen gennem svinget for at lægge vægten ned på baghjulet, som har en større trædeflade og derfor kan overføre mere greb.
Tak, der var noget man virkelig kan bruge køreteknisk. Tror jeg holder gassen for fladt.

@Niels

2, selvfølgelig. Ja, jeg er godt klar over at de ville kunne blive varmere i Spanien, eller hvis jeg kastede dem i lava, eller hvis man flamberede dem. Med "af den slags" mener jeg selvfølgelig gadekørsel, som jeg også citerer. Du har sikkert ret i at det hører sig til bane, men mener stadig godt at man kan øve sig andre steder. Jeg forstår ikke hvad du mener med "runde profil"? I min verden er alle dæk runde, men mener du at de er mere konvekse end andre dæk eller hvordan?

Den negative camber kan klart have haft en indflydelse, og ved eftertanke måske nok hovedårsagen.
Min SV 1000 N på MCG: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=35338&xl=true

Der findes kun én ting der er sjovere end ting på 2 hjul - De samme ting på 1 hjul.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Sv: (Næsten) Lowside på sv1000
« Svar #10 Dato: Oktober 03, 2011, 08:29:58 pm »
Kan det tænkes at:

Du kører rundt med neutral gas, men kommer til at slække en lille smule på gassen, hvilket gør at du lægger mere vægt på et forhjul som allerede er presset til det yderste.
Det slipper en lille smule men får fat igen, men det giver den uro i cyklen som gør at du drifter på bagdækket rundt.  :rolleyes:

Dine dæk er road på midten og power på siden.
Dækket er lavet til eks dem der skal på racerbanen på sin gadecykel og som skal køre frem og tilbage.
Problemet med de 2 compound dæk er at de kræver forskellig temperatur for at arbejde optimalt.
Power er skabt til at aflede varmen bedre end road, så derfor er det enormt svært at holde varmen i powerdelen uden at overophede roaddelen. (derfor er det ikke nemt at finde det korrekte dæktryk)

Husk at power står ikke bedre fast end road hvis det ikke er oppe i den temperatur hvor power fungere bedst, nærmere modsat når det er koldt.

Jeg sværger selv til ''rene'' dæk som pilot road og pilot power.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing