Forfatter Emne: Blinklys istedet for positionslys  (Læst 7512 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bill

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1414
  • Nu med gixxer :D
Blinklys istedet for positionslys
« Dato: Marts 26, 2005, 11:08:17 am »
Når jeg nu en gang får min SV'er har jeg tænkt på fjerne positionslyset og så sætte blinklyset derind i stedet  8) , men har snakket med en syns mand, som jeg kender og han siger at det er ulovligt.  :cry:  Men hvis jeg kan montere en pære der lyser 5 w. et andet sted i lygtehuset kan han ikke se noget problem i det.  :D
Er der nogle af jer der har prøvet at skille lygtehuset ad?? Der er jo den lille klap ude i siderne, hvor meget plads er der dér inde under??
Og er kan mn evt. købe en diode der laver lys svarende til 5w.?? For den må alt andet lige være lettere at få plads til end rigtig pærer.
Er kommet til at købe en GSX-R 750 K7 med lidt lir på... Shit happens :D

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Blinklys istedet for positionslys
« Svar #1 Dato: Marts 26, 2005, 12:03:27 pm »
Skal du da ha synet din mc????

Jeg er blevet stoppet af politiet, (så sent som da Tim og jeg kørte hjem fra SPH) og de nævnte ikke noget om p-lys, selv om jeg har lavet den ovenstående operation...

Så det er bare igang mester...

Bliver du stoppet, så er pæren nok bare sprunget. Hvilke betjente ved lige at der er 2 p-lys og at de sidder der ude i siderne?

Bortset fra det så HVAD FANDEN SKAL MAN BRUGE P-LYS TIL PÅ EN MC??? Man kan da altid skubbe sin mc hen et sted hvor den ikke skal ha lys på, og desuden så holder den jo ikke meget mere end ½ time, så er det lille batteri jo flat....
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Bill

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1414
  • Nu med gixxer :D
Blinklys istedet for positionslys
« Svar #2 Dato: Marts 26, 2005, 12:44:39 pm »
Nixen den er sprit ny så omvendt er der 2 år til syn, så...

Jeg tror sgu også bare at jeg gør det. Jeg ved heller ikke selv hvorfor en MC skal have positionslys, man bruger det jo ikke alligevel. Det er vel heller ikke det første de kigger efter.

Har du selv lavet dit eller???
Er kommet til at købe en GSX-R 750 K7 med lidt lir på... Shit happens :D

Capone

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1590
Blinklys istedet for positionslys
« Svar #3 Dato: Marts 26, 2005, 01:14:45 pm »
Citat fra: Jannik
Skal du da ha synet din mc????

Jeg er blevet stoppet af politiet, (så sent som da Tim og jeg kørte hjem fra SPH) og de nævnte ikke noget om p-lys, selv om jeg har lavet den ovenstående operation...

Så det er bare igang mester...

Bliver du stoppet, så er pæren nok bare sprunget. Hvilke betjente ved lige at der er 2 p-lys og at de sidder der ude i siderne?

Bortset fra det så HVAD FANDEN SKAL MAN BRUGE P-LYS TIL PÅ EN MC??? Man kan da altid skubbe sin mc hen et sted hvor den ikke skal ha lys på, og desuden så holder den jo ikke meget mere end ½ time, så er det lille batteri jo flat....


 :shock:  Blev I stoppet??? Hvor, hvorfor, hvordan... hvor hurtigt??

Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Blinklys istedet for positionslys
« Svar #4 Dato: Marts 26, 2005, 01:17:55 pm »
Ja jeg har selv lavet alle ændringerne på min mc, så hvis der opstår problemer med ændringerne så sig til, så kan det være jeg har prøvet det selv. :wink:
Du skal ikke til periodesyn med din mc, så det skal du ikke tænke på.
Den skal først synes når den er over 5 år og skal ejegskiftes, eller hvis den skal gen-indregistreres når den er over 10 år.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Blinklys istedet for positionslys
« Svar #5 Dato: Marts 26, 2005, 01:26:48 pm »
Citat fra: Capone

 :shock:  Blev I stoppet??? Hvor, hvorfor, hvordan... hvor hurtigt??

Altså nu får du det til at lyde som om Tim og jeg kører for stærkt, hvilket vores normale moral aldrig vil tillade, og det er der nok rigtigt mange herinde der vil give os ret i. :twisted:  :twisted:  :twisted:

Det var i Ringsted, og som sædvanligt køret Tim og jeg de lovlige 50km/t i byen med så lave omdrejninger som muligt for ikke at genere dem der bor der med vores "lovlige" udstødninger.  :wink:  Ja klart...  :lol:  :lol:  :lol:

Nej ingen problemer: Fine dæk ikke nok sprut i blodet og fuldstændigt lovlige motorcykler, så vi fik bare en god tur med på vejen og ingen "billet".
Men de skulle ikke have målt os på en lang lige strækning hvor vi overhalede en traktor. (Skal vi bare sige at en SV650s ikke hang på der :wink: )

Men ham i traktoren kunne ikke brokke sig for han kørte vist også for stærkt!!!!!!! Faktisk så kørte han fuldstændigt hasarderet!!!  
:mrgreen:  :mrgreen:   :mrgreen:  :mrgreen:   :mrgreen:  :mrgreen:   :mrgreen:  :mrgreen:   :mrgreen:  :mrgreen:   :mrgreen:  :mrgreen:   :mrgreen:  :mrgreen:   :mrgreen:  :mrgreen:   :mrgreen:  :mrgreen:   :mrgreen:  :mrgreen:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Blinklys istedet for positionslys
« Svar #6 Dato: Marts 26, 2005, 02:45:46 pm »
Citat fra: Bill
Når jeg nu en gang får min SV'er har jeg tænkt på fjerne positionslyset og så sætte blinklyset derind i stedet  8) , men har snakket med en syns mand, som jeg kender og han siger at det er ulovligt.  :cry:  Men hvis jeg kan montere en pære der lyser 5 w. et andet sted i lygtehuset kan han ikke se noget problem i det.  :D


Jeg kører rundt med samme... hmmm... lyskonfiguration :) Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor han mener detailforeskrifterne påbyder en separat 5W pære. Den har jo nul og niks effekt sammen med nærlyset. Men det er jo selvfølgelig ikke alle love der har basis i sund fornuft ;)

Citat fra: Bill
Er der nogle af jer der har prøvet at skille lygtehuset ad?? Der er jo den lille klap ude i siderne, hvor meget plads er der dér inde under??


Næh ikke mig, den lille klap (hvis vi tænker på den samme) fører kun ind til nogle stik og fatningen til positionslyset.

Citat fra: Bill
Og er kan mn evt. købe en diode der laver lys svarende til 5w.?? For den må alt andet lige være lettere at få plads til end rigtig pærer.


Det kan man sikkert, men jeg tror ikke det du ønsker at gøre er "let", kan man ikke hurtigt komme til at ødelægge parabolen?

Min egen plan var egentlig at fixe lidt med en modstand så nærlyset tændte med lad os sige halv styrke i stedet for en separat pære. Men helt ærligt så gider jeg ikke, om fire år sætter jeg sgu nok bare nogle hvide pærer i...
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Blinklys istedet for positionslys
« Svar #7 Dato: Marts 26, 2005, 03:14:50 pm »
Citat fra: Jannik
Citat fra: Capone

 :shock:  Blev I stoppet??? Hvor, hvorfor, hvordan... hvor hurtigt??

Altså nu får du det til at lyde som om Tim og jeg kører for stærkt, hvilket vores normale moral aldrig vil tillade, og det er der nok rigtigt mange herinde der vil give os ret i. :twisted:  :twisted:  :twisted:

Det var i Ringsted, og som sædvanligt køret Tim og jeg de lovlige 50km/t i byen med så lave omdrejninger som muligt for ikke at genere dem der bor der med vores "lovlige" udstødninger.  :wink:  Ja klart...  :lol:  :lol:  :lol:


Men de skulle ikke have målt os på en lang lige strækning hvor vi overhalede en traktor. (Skal vi bare sige at en SV650s ikke hang på der :wink: ) :


KØRE FOR STÆRKT ??!!  ..ALDRIG i livet !   :roll:

sagt på en anden måde:   ....min kværn kunne ikke rigtig mere i 6. gear og blev stadig overhalet, som om jeg stod stille..
..så kan ham i traktoren for helvede vel lære at trække ind til siden.. !
 :lol:  :lol:
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Bill

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1414
  • Nu med gixxer :D
Re: Blinklys istedet for positionslys
« Svar #8 Dato: Marts 26, 2005, 07:06:23 pm »
Citat fra: surfsmurf
Jeg kører rundt med samme... hmmm... lyskonfiguration :) Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor han mener detailforeskrifterne påbyder en separat 5W pære. Den har jo nul og niks effekt sammen med nærlyset. Men det er jo selvfølgelig ikke alle love der har basis i sund fornuft ;)
Citér


Jeg har kigget på foreskrifterne så sent som i dag og der står faktisk at der skal være en pære som lyse med 4w, men skid hul i det. Man bruger det jo ikke positionslyset til noget.
Er kommet til at købe en GSX-R 750 K7 med lidt lir på... Shit happens :D

Bill

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1414
  • Nu med gixxer :D
Blinklys istedet for positionslys
« Svar #9 Dato: Marts 26, 2005, 07:08:51 pm »
Citat fra: Jannik
Du skal ikke til periodesyn med din mc, så det skal du ikke tænke på.
Den skal først synes når den er over 5 år og skal ejegskiftes, eller hvis den skal gen-indregistreres når den er over 10 år.


Hva så når den er over 5 år??
Er kommet til at købe en GSX-R 750 K7 med lidt lir på... Shit happens :D

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Blinklys istedet for positionslys
« Svar #10 Dato: Marts 26, 2005, 07:31:07 pm »
Citat fra: Bill
Jeg har kigget på foreskrifterne så sent som i dag og der står faktisk at der skal være en pære som lyse med 4w, men skid hul i det. Man bruger det jo ikke positionslyset til noget.


Jeg må jo være totalt blind, eller i hvert fald midlertidigt. Hvilken sektion er det?
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Blinklys istedet for positionslys
« Svar #11 Dato: Marts 26, 2005, 09:07:40 pm »
Citat fra: Bill
Citat fra: Jannik
Du skal ikke til periodesyn med din mc, så det skal du ikke tænke på.
Den skal først synes når den er over 5 år og skal ejegskiftes, eller hvis den skal gen-indregistreres når den er over 10 år.


Hva så når den er over 5 år??


DIN MC skal ikke til syn, før du sælger den...

hvis du køber én der er mere end 5 år gammel, så skal den til syn ved ejerskifte. og ellers ikke mere.  
jeg tro at det er fordi man går udfra, at man holder sin MC i orden..
..det er sgu også for åndsvagt at la' vær'
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Dunant

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 18
    • http://www.dfmc.dk/?id=223
Re: Blinklys istedet for positionslys
« Svar #12 Dato: Marts 27, 2005, 11:37:09 am »
Citat fra: surfsmurf
Citat fra: Bill
Jeg har kigget på foreskrifterne så sent som i dag og der står faktisk at der skal være en pære som lyse med 4w, men skid hul i det. Man bruger det jo ikke positionslyset til noget.


Jeg må jo være totalt blind, eller i hvert fald midlertidigt. Hvilken sektion er det?


6.03.002
Positionslygter

(1) Positionslygte:
a) Skal afgive lys af hvid farve. Såfremt en positionslygte er indbygget i en
fjern- eller nærlyslygte, som afgiver lys af gullig (selektiv gul) farve, kan
positionslys dog have denne farve.
b) Skal være anbragt foran på køretøjet.

------
6.03.031 To-hjulet motorcykel
(1) To-hjulet motorcykel skal være forsynet med
a) en eller to positionslygter,
b) en eller to baglygter, og
c) en eller flere nummerpladelygter.
(2) To-hjulet motorcykel kan være forsynet med:
a) En eller to tågebaglygter.
b) Sidemarkeringslygter.
(3) Positions- og baglygter skal ikke opfylde bestemmelserne om største afstand
fra køretøjets yderste kant og om mindste indbyrdes afstand mellem lygter i et
lygtepar.
c) Skal være rettet fremad og være tydelig synlig mindst 300 m foran køretøjet.
d) Skal have en lysstyrke på mellem 4 cd og 60 cd målt lige forfra. Bestemmelsen
om mindste lysstyrke anses for opfyldt, dersom lampen har et effektforbrug
på 4 W og er anbragt foran en parabol.
e) Skal være anbragt højst 0,40 m fra køretøjets yderste kant. På køretøj med
to påbudte positionslygter skal afstanden mellem disse være mindst 0,60 m.
f) Skal være anbragt mindst 0,35 m og højst 1,50 m over vejbanen. Hvis karrosseriets
form gør det påkrævet, kan positionslygte dog anbringes i en
højde af indtil 2,10 m over vejbanen.
g) Skal være synlig mindst 45° indad og 80° udad samt mindst 15° over og
under vandret. Vinklen under vandret kan dog være 5°, såfremt lygtens
højde over vejbanen er mindre end 0,75 m.
(2) På køretøj med en positionslygte skal denne være synlig mindst 80° til hver side.
Dun@nt
KiloSFau'S k3
Mod: Kåbebund, Hugger, FenderFjerner, Devil potter SB2 poleret Alu.

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Blinklys istedet for positionslys
« Svar #13 Dato: Marts 27, 2005, 04:20:28 pm »
Jeg ved godt jeg er en frygtelig kværulant, man jeg kan stadig ikke se noget der forhindrer at samme pære fungerer som både positionslys og nærlys, så længe den, benyttet som positionslys, opfylder kravene ovenfor.

Der er jo ikke krav om 4 watt, kun om en bestemt lysstyrke.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Bill

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1414
  • Nu med gixxer :D
Blinklys istedet for positionslys
« Svar #14 Dato: Marts 28, 2005, 11:11:50 am »
Citat fra: surfsmurf
Jeg ved godt jeg er en frygtelig kværulant, man jeg kan stadig ikke se noget der forhindrer at samme pære fungerer som både positionslys og nærlys, så længe den, benyttet som positionslys, opfylder kravene ovenfor.

Der er jo ikke krav om 4 watt, kun om en bestemt lysstyrke.


Det kan du selvfælgelig have ret i. Hvis den ikke skal til syn, kan det også være lige meget, så er det jo bare politiet det kommer an på og de har sgu nok ikke studeret hver enkelt model for at se hvor positionslygten sidder henne....
Er kommet til at købe en GSX-R 750 K7 med lidt lir på... Shit happens :D