Forfatter Emne: Afkortning af potte  (Læst 8277 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

jimmi

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 57
Afkortning af potte
« Dato: November 02, 2006, 06:59:14 pm »
kort og godt fortalt: min cykel væltede, og jeg fik en grim bule i min ny erhvede carbon potte, så tænkte at jeg ville afkorte den og blive fri af bulen,, her et par billeder og lidt guiding af hvad jeg gjorde :wink:

jeg brugte: en nedstryger, tape, sprittuss, træplade, metalbånd, 2skruer, hammer, tang, sandpapir, fil, popnitter, boremaskine med 2mm og 4mm bor.

sådan så bulen ud på carbon-potten: pic:1


Først bore man popnitterne ud  (jeg brugte et 4mm bor) pic:2

så fjerner du nitte-spændet. Tape rundt om potten der hvor du vil afkorte den, (sørg for det er lige hele vejen rundt) brug gerne noget tape der kan ses,,jeg havde kun klart tape :|.

så saver du i carbon`en hele vejen rundt, (egentlig kunne jeg have savet den hele vejen over)
men ved ikke om det gælder alle potter?! pic:3

fjern cardon`en og ulden som du også kan save over med nedstrygeren.

jeg spændte inder-røret fast til en træplade med et metalbånd og noget der støttede op under på røret. pic:4
sav lidt inde på flangen da den er svejset fast til inder-røret. (min var ihvert fald)
efter det er gjort kan du save inder-røret af 1-2mm stikkende ud fra carbon`en og ulden.

husk at der kan sidde svejse klatter i flangen, så fil dem ud, så inder-røret kan bankes ind i det. pic:5

min flange var blevet skæv så måtte først banke den lige igen.

tag en tuss og marker på flangen`s synlige side hvor hullerne ca´skal være.
tag noget sandpapir og slib carbon`ens kant ned så den er lige og pæn

bank evt et øgelagt nittebånd lige igen, eller bedre køb et nyt :wink: pic:6


sæt flangen på inder-røret og bank den ned over, (carbon`ens form vil gerne være rund) så jeg tog potten mellem benene og pressede fra siderne så det passede med flangen, "VIGTIG" sørg for at flangen er vendt rigtig (kig evt på hvordan nitterne sidder på den anden flange) Bank den ind så den sidder som den skal, "kan være lidt tricky"!

tag tussen igen og marker på carbon ud fra dine tuss mærker på flangen, det er noget ca, noget. så brug et mindre bor når du skal bore hullerne op (for en sikkerheds skyld), når du har dit første hul rigtigt, så tag evt nittebåndet og sæt det rundt om og se om resten af hullerne passer med tuss mærkerne (vend nittebåndet rigtigt)

når alle hullerne er boret og boret op (mit tilfælde 4mm bor) tager du tapen af, evt rengøre potten, så nitter du båndet fast og så ser det sådan ud---> (i mit tilfælde ihvertfald :)) pic:7
håber du kan bruge det til noget, det var ikke svært og det tog ca, 2 timer.
skal ikke kunne sige om det kan gøres på samme måde med alle potter men det vil jeg tro :rolleyes:

held og lykke :blink:
« Senest Redigeret: November 02, 2006, 08:21:54 pm af jimmi »

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Afkortning af potte
« Svar #1 Dato: November 02, 2006, 10:16:25 pm »
Nice work   :respekt:
Og smuk beskrivelse ! :thumbsup:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

jimmi

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 57
Re: Afkortning af potte
« Svar #2 Dato: November 02, 2006, 11:02:23 pm »
Nice work   :respekt:
Og smuk beskrivelse ! :thumbsup:


mange tak :D

bliver også spændene med dit projekt med carbon tanken :D venter spændt  :afro:

Capone

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1590
Re: Afkortning af potte
« Svar #3 Dato: November 03, 2006, 08:56:55 am »
Nu sidder jeg lige og undrer mig. Er det så kun nitterne i carbonen der holder flangen??

Mind mig lige om at jeg skal køre foran dig Jimmi hvis vi kører tur sammen en dag  :mrgreen:

Nice work og fin beskrivelse.

Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Afkortning af potte
« Svar #4 Dato: November 03, 2006, 09:41:00 am »
Jamen det var jo som at se på da jeg afkortede min potte. :thumbsup: (Dog er der en del mere rod på min filebænk  :oops: men tilgengæld har jeg ikke sådan en fancy rød/gul hammer. :mrgreen:)

Ualmindelig fin guide du har lavet der.  :respekt: :respekt: :respekt:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

jimmi

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 57
Re: Afkortning af potte
« Svar #5 Dato: November 03, 2006, 04:26:46 pm »
Nu sidder jeg lige og undrer mig. Er det så kun nitterne i carbonen der holder flangen??

Mind mig lige om at jeg skal køre foran dig Jimmi hvis vi kører tur sammen en dag  :mrgreen:

Nice work og fin beskrivelse.

hehe, du skal ikke være bange for at få en flyvende carbon potte lige i skallen hvis det er det du tænker :lol:

det er både nitterne og inderrøret og carbonen der holder det hele sammen, du skal presse/hammer flangen ned over inderrøret, og så skal den presses ind carbon`en og til sidst nittes. jeg testede om det nu holdte ordenligt sammen og tro mig selvom hvis jeg havde muskler kunne jeg ikke rokke den flange ud af stedet!!! :wink:

Jamen det var jo som at se på da jeg afkortede min potte. :thumbsup: (Dog er der en del mere rod på min filebænk  :oops: men tilgengæld har jeg ikke sådan en fancy rød/gul hammer. :mrgreen:)

Ualmindelig fin guide du har lavet der.  :respekt: :respekt: :respekt:

haha, jeg har stjålet hammeren fra min kæreste, jeg måtte bare have den!!!!! :angel:

og tak for de fine ord :D glæder mig til at høre om den siger lidt mere med en mindre potte på! det håber jeg

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Afkortning af potte
« Svar #6 Dato: November 10, 2006, 11:24:43 am »
Tror sgu jeg prøver det  :twisted:

Skulle det gå galt, har jeg om ikke andet en undskyldning for at købe en anden potte  :mrgreen:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

jimmi

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 57
Re: Afkortning af potte
« Svar #7 Dato: November 10, 2006, 01:56:01 pm »
Tror sgu jeg prøver det  :twisted:

Skulle det gå galt, har jeg om ikke andet en undskyldning for at købe en anden potte  :mrgreen:

Min siger en anelse bedre :twisted:, og synes faktisk at den ser federe ud når den er kort, tror jeg skar 6-7cm af min. held og lykke, og hvis det går galt så skære du bare mere af :wink:

jimmi

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 57
Re: Afkortning af potte
« Svar #8 Dato: November 10, 2006, 01:58:20 pm »
og det er altid rart at have en undskyldning til at købe noget federe/bedre :mrgreen:

Kenny

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 497
Re: Afkortning af potte
« Svar #9 Dato: Februar 04, 2007, 07:23:46 am »
Super beskrivelse og gode billeder, har det givet anden lyd ?

jimmi

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 57
Re: Afkortning af potte
« Svar #10 Dato: Februar 06, 2007, 10:22:14 pm »
Super beskrivelse og gode billeder, har det givet anden lyd ?

ja det gav en mere markant lyd meget bedre syns jeg :D
men jeg har fået en anden maskine og den lyder også rigtig rigtig godt :twisted: