Forfatter Emne: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring  (Læst 31813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #15 Dato: April 04, 2016, 10:41:13 pm »
Tak for alle svarene.

Der kommer nye indlæg, når jeg ikke har influenza længere. :/
/Mads P.

Witt

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 75
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #16 Dato: April 05, 2016, 12:33:53 pm »
 :respekt: :respekt: :respekt: :respekt:
Hvilken farve bliver hun ???? og hvor for du den malet ?? jeg kender en god maler

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #17 Dato: April 05, 2016, 12:45:15 pm »
Tak, Ronni. Men det er lidt for sent nu. Måske vil jeg bruge din malerven fremover. Farven er hemmelig. ;)
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #18 Dato: April 07, 2016, 11:28:25 pm »
Så er jeg kommet lidt videre.

Jeg fik gjort bagdæmperen ren, sleb og højglanspolerede (sådan da) beskyttelseskappen og gav den et lag klarlak, så den ikke skulle begynde at ruste:



Bagsvingeren blev også gjort helt ren og kæde.... eh, gummidimsen... blev monteret igen. Nu med nye, rustfri bolte og skiver:





Som nævnt tidligere, ville jeg gøre potterne 10 cm. kortere - som sagt, så gjort:





O2-sensoren sad sindssygt godt fast, så den fik noget rustløsner og fik lov til at tænke over tingene natten over.

Næste dag var den mere medgørlig og lod sig skrue ud uden de store protester:



Dermed er hele udstødningssystemet klar til at blive - glasblæst!

Jeg har fundet en, der kan hjælpe mig med det (samme gut, der gør alle mine dele klar til maleren). Min tanke er, at jeg efterfølgende polerer selve potterne lidt op og så lader varmen farve dem (de er lavet i titanium). De skal helst være PINLIGT rene, inden de bliver varmet op, for fingeraftryk og fedtpletter generelt vil vise sig med det sammem, de bliver varmet op. Så jeg skal også ud og skaffe noget isopropylalkohol...

Forrørene får lov til at have det matte look, som glasblæsning giver - de bliver tørret rene med isopropylalkohol og dernæst får de klarlak, der kan holde til 800 grader celcius. Så må vi se, om det holder dem pæne i længden.

Mere om det i en senere post, når udstødningssystemet er kommet hjem igen!
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #19 Dato: April 07, 2016, 11:44:12 pm »
Er blevet færdig med at gøre området bag bagdæmperen rent - ja, ikke inderskærmen, altså. Den får en tur senere:



Iflg. manualen skal man bruge en shitload af specialværktøj til vedligeholdelse af en SV1000.

Well, nogle af dem bør man købe - mens andre kan man SAGTENS lave selv.

En af dem er den 24 mm. unbraco-top, der skal bruges til at få bagsvingerakslen og forhjulsakslen ud (og i).

Jeg købte denne tingest for ca. 40 kr. i Bauhaus:





Den startede med at være ca. 1/2 mm. for bred, så jeg filede den til 24 mm. i den ene ende - som I kan se, så passer den nu fint i bagsvingerakslen:



I den anden ende gentog jeg sidenhen nummeret, men bare til 22 mm., så jeg kan få en 22 mm. top på den dér. Det var nødvendigt for at få forhjulsakslen ud, for den sad noget bedre fast end bagsvingerakslen.

Så gravede jeg de gamle udstødningspakninger ud og monterede de nye - her den bagerste:











Som I kan se på sidste billede, så var jeg lidt for hårdhændet ved den nye pakning, da jeg (forsigtigt, troede jeg) bankede den ind i udstødningshullet. Jeg håber ikke, at det betyder det helt vilde. Jeg tror, at forrøret vil mase den NOGET mere, når det bliver skruet fast.
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #20 Dato: April 07, 2016, 11:59:39 pm »
Jeg skulle rykke lidt rundt på maskinen, så jeg monterede bagdæmper, bagsvinger og baghjul løst - så kunne jeg også se, hvordan bagdæmperen ville tage sig ud - I like it:





Til at løfte fronten af maskinen, havde jeg købt en kronrørsløfter i Biltema.

Den er let, stærk og billig - og kommer med 5 kronrørsadaptere, men allesammen er for små til kronrøret på en SV1000N, idet en SV1000N har ikke samme kronrørsdiameter som en SV1000S (13 mm.) - den er 21 mm. Tak, Suzuki..... :/



Så jeg fik en gut til at lave en passende adapter og SÅ spillede det:



Så kunne jeg tage gaflerne af:







Mere om gaflerne i næste post! Som gerne skulle dukke op i løbet af de næste par dage.
/Mads P.

Stentoft

  • Wannabe
  • Indlæg: 4
  • Bike: Sv1000S
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #21 Dato: April 08, 2016, 10:35:15 am »
Nice gennemgang Mads, syntes lige jeg fik dårlig samvitighed der... men projekt 2016 vinter har du lige været med til at bestemme :P

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #22 Dato: April 08, 2016, 10:59:00 am »
Nice gennemgang Mads, syntes lige jeg fik dårlig samvitighed der... men projekt 2016 vinter har du lige været med til at bestemme :P

Spændende. Hvad kommer det til at gå ud på? :)
/Mads P.

AndersH

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 36
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #23 Dato: April 10, 2016, 02:07:11 pm »
Det er så fedt den måde du bare gør grundigt rent på, og vedligeholder osv!
Lækkert at følge med i :)

Min egen cykel kunne helt klart godt trænge til sådan en omgang, men jeg har bare ikke plads til det.. Klarer det dog i små omgange. Vil dog virkelig gerne have malet min :)

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #24 Dato: April 10, 2016, 11:00:24 pm »
Tak, Anders. ;)
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #25 Dato: April 10, 2016, 11:03:16 pm »
Jeg manglede et stykke specialværktøj til at skille gaflerne ad med - i bunden af et forgaffelben sidder der en bolt, som holder fast i dæmperen inde i gaffelbenet, og man KAN være heldig, at man kan få bolten ud med alm. værktøj, hvis man drejer hurtigt nok - eller bruger en trykluftnøgle.

Jeg havde ikke held med at dreje hurtigt nok (hvilket resulterede i, at dæmperen bare drejede rundt inde i gaffelbenet, når jeg drejede på bolten) og jeg ejer ikke en trykluftnøgle.

Jeg besluttede derfor, at lave specialværktøjet selv - jeg havde fundet en artikel, der fint beskriver, hvordan man gør (der er en 5-trins beskrivelse i tråden her: http://www.sv-portal.com/forums/5-tweaking-tuning-tricking/35379-fork-seal-replacement-information-pictures.html#/forumsite/21189/topics/35379?page=1), så jeg gik i gang.

Købte et 50 cm. langt 1/2-tomme vandrør for 65 kr. i Bauhaus:





Det færdige værktøj:





Det virkede som fod i hose og passede fint i dæmperen:





Så blev gaffelbenene gjort rene og er nu klar til glasblæsning og pulverlakering:



Jeg gik dernæst videre til at pille den øverste gaffelbro af og den blev gjort så ren som muligt - og affedtet:



Grunden til, at den skulle affedtes:





Jeg havde købt et gitter til forlygten og gik nu i gang med at montere det - jeg åbnede forlygten, pillede chrom-ringen af og fandt et godt sted at surre gitteret fast:



Så borede jeg et par huller til fastgørelsen:



Til at begynde med at var det planen, at jeg ville sætte gitteret fast med sorte plasticstrips:





De viste sig dog at være for korte - og i mangel af bedre, satte jeg gitteret fast med ståltråd:



Jeg er dog ikke så glad for ståltrådsløsningen og ender nok med at skaffe nogle længere strips...

Til sidst gjorde jeg inderskærmen så ren, som jeg kunne - og monterede baghjulet løst, for bedre at kunne flytte rundt på maskinen:



I morgen afleverer jeg udstødningssystemet og gaffelbenene til glasblæsning (gaffelbenene skal som sagt også pulverlakeres) og jeg får min tank og plasticdelene tilbage, 100% klar til at blive lakeret.

Jeg glæder mig MEGET til at få delene afleveret hos maleren. :)
/Mads P.

Witt

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 75
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #26 Dato: April 13, 2016, 03:00:51 pm »
 :whatever: :whatever:

Hvaaaa Mads er konen stadig hjemme eller er hun løbet skrigende væk..... du kan da ikke være meget hjemme  :lmao: :lmao: :lmao:


Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #27 Dato: April 13, 2016, 09:14:14 pm »
Hun har det fint. ;)

Opdatering: har fået afleveret gaffelben og udstødningssystem til glasblæsning (gaffelbenene skal også pulverlakeres) og alle de andre dele til lakering.
/Mads P.

Allan-S

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 112
  • Bike: Sv1000
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #28 Dato: April 14, 2016, 03:03:07 pm »
Meget cool med gitter på forlygten, men hvad siger panserne til den slags?
« Senest Redigeret: April 14, 2016, 03:48:12 pm af Allan-S »
Link til min SV1000N K7 på Motorcykelgalleri.dk: http://llk.dk/ncu7zp

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #29 Dato: April 14, 2016, 10:45:13 pm »
Har ikke kunnet finde noget om lovligheden/ulovligheden ved sådan et gitter.
Der er jo masser af Scramblere, der kører med et - og du kan købe dem til adventure-bikes, såsom BMW R1200GS, så jeg tror ikke, at de er ulovlige.
/Mads P.