Forfatter Emne: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring  (Læst 31794 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #45 Dato: April 29, 2016, 08:53:18 pm »
Well, har insektfjerner på sprayflaske - de bliver simpelthen opløst. Og så er der god plads til at komme ind bag gitteret med en lille tandbørste, som jeg har i kælderen. No worries. ;)
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #46 Dato: Maj 02, 2016, 11:50:36 pm »
Jeg har ikke så mange billeder fra i dag, men jeg kan da fortælle lidt om, hvad jeg har lavet.

Jeg malede skriften på bagdækkets ene side, så nu mangler jeg kun 1 side, for at begge dæk er malet op.

Så fik jeg loddet lidt på de nye blinklys (som jeg ikke har vist jer endnu, men hav tålmodighed - det kommer snart!).

Og sidst, men ikke mindst, fik jeg shinet mit tankdæksel op med et kulfiberklistermærke:







Og ja, jeg burde nok have malet dækslet, for at dække de der ridser dér - men det gør jeg nok på onsdag.

Torsdag og fredag har jeg 2 hele dage til at (forhåbenligt) få lavet en hel masse - og så kommer maskinen op i sollyset på mandag. Det glæder jeg mig til!
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #47 Dato: Maj 17, 2016, 12:58:49 am »
Så blev sidste side på bagdækket malet op:



Jeg fik også købt nogle pænere, rustfri bolte til radiatorgitteret - og med pæne skiver bagved! Boltene skulle dog først forkortes lidt - her ser I fra venstre den originale bolt, i midten en uforkortet udgave af de nye bolte og til højre en forkortet udgave af de nye bolte. Den forkortede udgave ser for lang ud, men når den bliver monteret med den specielle skive bagved, er længden helt perfekt:



Monteret ser de sådan ud - det ser godt ud, synes jeg:







Så prøvede jeg også de nye spejle - de skal nok komme til at spille:







Jeg udskiftede også samtlige bolte i alle væskebeholderne (de 2 bremsevæskebeholdere og koblingsvæskebeholderen) med nye, rustfri udgaver - det pyntede sgu' også!

/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #48 Dato: Maj 17, 2016, 01:01:49 am »
Som nævnt tidligere, så passede min nye vindskærm ikke, fordi mine lygteholdere var den forkerte model (der findes åbenbart 2).

I projektets ånd besluttede jeg mig for at lave nye lygteholdere selv - og jeg var så heldig at finde denne skabelon på http://svrider.com:



Der findes også 2 forskellige forlygtehuse til N-modellen - og dermed også 2 forskellige måder at justere forlygten på. Da jeg ikke var interesseret i at bruge flere penge end nødvendigt, så modificerede jeg skabelonen til at passe til min forlygte. Jeg lagde mine eksisterende lygteholdere ovenpå skabelonen og tegnede dér, hvor skabelonen skulle laves om:



Så limede jeg skabelonen på 2 stykker 3 mm. aluminium, som jeg havde skåret ud af den holder, som jeg havde lavet for at kunne bage udstødningssystemet i ovnen:



Jeg borede hul igennem begge stykker og monterede undersænkede bolte i hullerne. På den måde ville stykkerne sidde fast sammen, når jeg savede de nye lygteholdere ud og filede kanterne bagefter:



Set en bagklogskabens klare lys burde jeg nok have boret hullerne dér, hvor der alligevel senere skulle bores huller - så nu har jeg 2 ekstra huller, som jeg ikke rigtigt ved, hvad jeg skal bruge til. Men det er småting... jeg finder nok en løsning senere.

Så fik stiksaven lov til at gøre det hårde arbejde:



Og resten var håndarbejde - kanterne blev filet pæne:



Færdig med fileriet:



Så borede jeg hullerne og sleb det hele pænt med vådslibepapir - klar til lakering.

... og så havde jeg sådan set 2 nye, speciallavede lygteholdere:



Jeg prøvemonterede dem inden jeg lakerede dem - alt passede fint:





Efter lakering - BUM!

/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #49 Dato: Maj 17, 2016, 01:03:29 am »
For at vindskærmens beslag skulle passe på de beslag, der holder lygteholderne fast på selve gaffelbenene, blev jeg nødt til at skære en af de påsvejsede møtrikker af - og slibe pænt bagefter:



Så blev de malet:



Jeg skilte også den nye blæser ad og lakerede den:



Efter lakering:



Radiatoren havde også fået en gang lak:



Så blev blæseren monteret med nye, rustfri bolte:



Hele molevitten samlet:



Og monteret på motorcyklen - det pyntede:



Så kastede jeg mig over adskilning og rengøring af bagbremsekonsollen:



Og selvfølgelig skulle en af boltene, der holder bagbremsecylinderen, være på tværs. Først knækkede jeg en 4 mm. unbraco-bit i den og selvom jeg skar en ridse i den for at kunne prøve med en skruetrækker med flad kærv, så gav den sig slet ikke.

Så den fik en gang rustløsner og fik lov til at tænke over tingene natten over....

/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #50 Dato: Maj 17, 2016, 01:05:52 am »
Jeg prøvemonterede de nye, bagerste blinklys - de passer fint til projektet, synes jeg. Og når jeg engang afslører de forreste blinklys for jer, så tror jeg godt, at I kan forstå, hvorfor jeg valgte denne type blinklys til bagenden:





Jeg havde købt et sæt stålarmerede bremseslanger fra HEL og dem gik jeg nu i gang med at montere - af en eller anden grund har jeg foreløbigt kun taget billeder af monteringen af den bagerste bremseslange. Well, måske tager jeg billeder af de forreste slanger, hvis jeg husker det...



Lige et hurtigt billede af de færdigmalede beslag til montering af lygteholderne:



Forskærmsforlængeren blev sat ordenligt fast med undersænkede bolte og en pæn, rund møtrik - monteret med en plasticskive, for ikke at ødelægge lakken. Møtrikken blev låst fast med gevindlim:

/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #51 Dato: Maj 17, 2016, 01:10:46 am »
Jeg har vist tidligere nævnt, at jeg var lidt bekymret for, om alle kabler til styret var lange nok - og ja, på trods af at jeg havde forkortet styret med 2 cm. i hver side (så er det cirka samme længde som originalstyret), lod det til at gaskablerne var lige lidt for korte.

For når jeg drejede styret mod venstre, hoppede kablerne ned på den tykkeste del af tændingslåsen:



Og når jeg så drejede styret mod højre, så strammedes kablerne på dette sted - og gasrullen satte sig fast:



Skubbede jeg kablerne op over tændingslåsen, så var de faktisk lange nok:



Jeg fandt ud af, at den tidligere ejer åbenbart havde fjernet nogle metalløkker, som kablerne skulle føres igennem og som ville sørge for, at kablerne ikke gled ned over tændingslåsen.

Jeg gad dog ikke betale de ca. 150 kr., som disse løkker kostede - så jeg fandt denne bremsekabelløkke (til scootere, vistnok) til 29 kr. i THansen:



Jeg varmede den med en lille blæselampe og bukkede den lidt:



Så passede den fint og sørgede for, at kablerne blev på deres plads:



Ledningerne til de 2 styrkonsoller var dog lige på nippet til at at være for stramme, når man drejede styret i begge yderpositioner, så jeg flyttede stikrækken (som sidder lige bag kronrøret, under luftfilterkassen) ovenpå denne tværstang (den plejer at sidde skruet fast på undersiden og ledningerne til styrkonsollerne OG til det famøse grønne stik, der har det med at brænde af, er viklet rundt om tværstangen dér) og strippede den på plads dér - på den måde kan ledningerne til styrkonsollerne meget bedre nå og de er slet ikke stramme - og, som en bonus: jeg kan meget bedre komme til det grønne stik nu, HVIS jeg skulle få brug for at "operere" på det i fremtiden (søg på Google efter "Suzuki SV Green Connector", hvis I vil læse om det problem, som kræver denne operation på mange SV'er):





For at komme til stikrækken nedefra, skulle denne plasticplade fjernes først - og jeg kunne simpelthen ikke greje, hvordan jeg skulle få de der små plasticclips ud. Men 5 minutter efter, jeg havde postet spørgsmålet på Facebook i gruppen "Svrider", havde jeg fået det svar, som jeg ledte efter. Det er nu rart med SÅ hurtig hjælp! ;)



Som dagens sidste gerning monterede jeg de nye lygteholdere. Jeg havde valgt samme bolte og spændeskiver, som jeg brugte til radiatorgitteret - og det ser sgu' godt ud, synes jeg. Det er rart at se frugten af ens arbejde og så er det også sjovt at have nogle lygteholdere, som ingen andre har:







/Mads P.

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #52 Dato: Maj 19, 2016, 08:31:04 pm »
Forhelvede jeg er blevet afhængig af den her tråd!

Mere!
SV 650 S, 2001 oldshool

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #53 Dato: Maj 19, 2016, 11:09:18 pm »
Forhelvede jeg er blevet afhængig af den her tråd!

Mere!

First sample is free... ;)
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #54 Dato: Maj 21, 2016, 11:06:37 pm »
Jeg havde fået den vakse idé, at der skulle lidt farver på drengen.

Jeg kan godt lide den grå farve, for det vil tillade mig at skifte farven på alt tilbehøret og på diverse detaljer hist og pist - på dén måde behøver jeg ikke at male hele cyklen om, for at få den til at se anderledes ud - så det var et bevidst valg med den grå farve...

Jeg kan godt lide farven gul - min gamle SV650S var gul. Og blandinger så som gul/sort og gul/grå ser godt ud i mine øjne.

Så.... derfor købte jeg et stykke lige kølerslange og startede med at slibe teksten af (sammenlign selv med det lille originalstykke til venstre):



Og så kom der noget sleeving på - sleevingen er fra Techflex.dk og hedder "Flexo PET". Farvevarianten er "Safety Stripe" og diameteren er 32 mm (http://www.techflex.dk/shop/flexopet-oe-1-185p.html):





Det ser sgu' meget godt ud, synes jeg!

Og nu jeg var i gang med de gule detaljer, så kom Chuck da også på plads igen - jeg havde også disse klistermærker på min SV650S, så de skulle de selvfølgelig også på min SV1000:





Derudover bød dagen på aftapning af olie, skift af oliefilter, lodning af stik på nye bagblinklys, lille modifikation af nummerpladeholderen (så blinklyset kan ses bedre bagfra) og generel frustration over, at jeg åbenbart har en kortslutning i ledningsnettet til bagerste venstre blinklys. Skal nok finde fejlen, men irriterende er det da...
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #55 Dato: Maj 22, 2016, 11:00:19 pm »
Jeg havde sat dagen af til at få fikset den kortslutning, som jeg nævnte i går.

Jeg troede som sagt, at kortslutningen lå i ledningsnettet, idet begge nye bagblinklys fungerede hver for sig - men bare ikke når begge var tilsluttet på samme tid.

Jeg undersøgte alle stik, som jeg havde pillet ved de sidste par måneder - og også et par stykker, som jeg ikke havde pillet ved.. jeg havde ECU'en ude, jeg havde blinkrelæet ude, osv. Men intet hjalp.

Så ville jeg lige checke pærerne i de nye bagblinklys for at se, om typen var forkert - og her fandt jeg, helt tilfældigt, ud af, at når blinklysenes glas ikke var monteret, så virkede det hele! Så, jeg kunne altså regne ud, at når man skruede glassene på, så pressede de åbenbart mod et eller andet, der gjorde, at noget kortsluttede.

Jeg undersøgte sagen og... well, lad mig bare nøjes med at sige, at man ikke får kvalitet til 150 kr.....

Jeg genopfriskede derfor alle lodninger selv og isolerede alle de steder, hvor der ikke måtte være kontakt og så virkede det hele!



Så kom turen til de nye forblinklys...

Og ja, jeg nævnte jo tidligere, at når I så dem, ville I måske bedre kunne forstå mit valg af bagblinklys - for de skulle jo helst matche stilen af de nye forblinklys.

Så, her er de:



Og... ja.... de var en BITCH at få installeret. Igen, kvalitet koster. Så, næste gang skulle jeg nok overveje Motogadget, eller noget andet dyrt shit.

Men nu er de der og det hele virker!



Så nu kunne jeg langt om længe få monteret forlygten og jeg kan med glæde konstatere, at den fortsat fungerer. :)



Jeg prøvede også at sætte baglygten til og den fungerer skam også stadigvæk. Det er jo helt vildt. ;)
/Mads P.

AndersH

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 36
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #56 Dato: Maj 24, 2016, 11:20:12 am »
Det er vildt spændene at følge med i!

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #57 Dato: Maj 25, 2016, 01:27:27 pm »
I forgårs fik jeg indstillet forgaflen (til standard affjedring) og udluftet bremserne. Det er aldrig sjovt, når de er helt tomme...

.... men det hjalp at jeg havde en stor kanyle, som jeg kunne trykke bremsevæsken direkte ind i kalibrene med (via udluftningsniplerne), for det tog siiiindssygt lang tid at pumpe det ned i kalibrene med master-cylinderen.

Så satte jeg en plasticstrip på og lod systemet stå med tryk på hele natten - og i går var systemet så helt udluftet og med god respons i bremsehåndtaget.

Jeg udluftede så den bagerste kaliber efter samme model, så den bremser også godt nu.

Så pillede jeg benzinpumpen ud af tanken og støvsugede tanken fri for rester fra hhv. glasblæsning og lakering, malede dén del af tankdækslet, der havde ridser (se tidligere post), satte gummimanchetterne tilbage på røvens plasticdele og gik i gang med at slibe potterne ned, som forberedelse for polering med Slipol.
« Senest Redigeret: Maj 25, 2016, 01:55:06 pm af Mads P. »
/Mads P.

Witt

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 75
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #58 Dato: Maj 27, 2016, 10:46:12 am »
Og bum så var det blevet vinter  :lmao: :lmao: :lmao: se næste år......

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #59 Dato: Maj 28, 2016, 11:06:04 am »
Du skal hjælpe med at slæbe op i næste uge, Ronni...
/Mads P.