Forfatter Emne: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring  (Læst 31787 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #60 Dato: Juni 01, 2016, 09:19:58 am »
Så er der nyt igen!

Allerførst lige et billede af m-å-d-e-n hvormed man får udluftet sine bremser godt og grundigt. På med en plasticstrip og lad systemet sidde med tryk på natten over - næste dag er bremserne dejligt hårde og kontante, som de skal være!



Jeg havde købt nogle bolthoved-propper til de 4 bolte, der holder styret - der manglede en af de gamle og de resterende 3 så horrible ud. Men fandme om ikke de nye er for små - så nu må jeg afsted til Biltema igen. Suk.



Inden tanken blev lakeret, var den blevet glasblæst - og jeg var ikke sikker på, om hullet til tankdækslet var blevet dækket til under glasblæsningen. Hvis ikke, så var der nok en del metalstøv i tanken. Så derfor pillede jeg benzinpumpen ud og støvsugede tanken indvendigt. Der var lidt metalstøv, men ikke meget. Billedet her var sådan set bare for at fortælle mig selv hvor boltene skulle sidde - men siden jeg synes, at det er god værkstedspraksis at tage sådan nogle billeder, så ville jeg da lige dele det med jer:



Som nævnt tidligere, så havde jeg ikke fået malet tankdækslet, inden jeg satte kulfiberklistermærkerne på - det var halvdumt, men heldigvis kunne jeg afdække det meste og så rettet fejlen:



Bagefter gik jeg igang med at samle plasticdelene - gummimanchetterne kom på plads igen vha. en kombination af varmt vand (som de lå og blev bløde i - ca. 10 minutter) og bremsekaliberfedt (det gør ikke gummi hårdt gennem tiden, hvilket almindeligt smørefedt/lejefedt godt KAN gøre):



Monteret:





Lys på:



Så smækkede jeg de resterende dele løst på, bare for at nyde det lidt....



Og det var her, jeg opdagede, at maleren ikke havde ramt samme nuance som original-lakken fra Suzuki (som på min sædeskal og vindskærmen, som han ellers havde fået med, til at sammenligne med). Det er måske lidt svært at se på dette billede, men det er tydeligt at se det, når man står ved siden af - sædeskallen ( = originallakken) er lidt lysere og lidt mere rødlig i det end de nylakerede dele:



Så de 2 dele er røget afsted til maleren igen. Der mangler IKKE meget nu - jeg regner med, at maskinen ser sollys igen i næste uge.
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #61 Dato: Juni 21, 2016, 11:42:46 pm »
Så er jeg endelig klar med en opdatering igen.

Jeg har mest arbejdet med at få udstødningerne klar - det viste sig at være umuligt at få den varmefaste klarlak på de glasblæste potter til at se pæn ud - jeg tror, at glasblæsningen ikke har været helt jævn. Ihvertfald var der nogle nuanceskift, som jeg synes så ret grimme ud - det så nærmest ud som om lakken var løbet (det var den ikke, men sådan så det ud), og så var gode råd jo dyre. Meget dyre... mere om det senere.

Allerførst kan jeg lige vise de dele, som jeg fik tilbage efter 2. omgang hos maleren. Her er den lille vindskærm:



Og her er sædeskallen, som jeg satte puderne på igen og dernæst monterede den:







Det er svært at se på billederne, men lakken matcher med resten af de malede dele nu. Desværre fik jeg ikke leveret de såkalde "in-fills" ( = dem, man sætter i de huller, der er tilbage, når man har pillet passagerhåndtaget af) med til maleren, så der er en lille nuanceforskel - men det er ikke så slemt, at man lægger specielt meget mærke til det, så jeg overlever nok...

Jeg besøgte Sajmon, fordi jeg skulle have fat i en udstødningsbolt, som jeg var kommet til at smide væk - og i den forbindelse købte jeg disse håndtag af ham:





De blev gjort rene og poleret op - og monteret:





Det pyntede også!

Nå, men som sagt tidligere i indlægget, så havde jeg ikke haft held med at få udstødningspotterne til at se pæne ud med varmefast klarlak direkte på den glasblæste overflade, så jeg trak lakken af med Nitromors:



Så malede jeg dem med sort, varmefast lak fra Motip - pæn finish:



Så blev de bagt i ovnen ved 200 grader i 1 time - og dernæst gav jeg dem varmefast klarlak - også fra Motip:



Og så fik de endnu en time ved 200 grader. Resultatet blev næsten perfekt, men jeg har ingen billeder af det. Så I må vente med at se billeder af dem, indtil jeg viser jeg de færdiggjorte udstødningspotter.

Jeg ville genbruge indmaden fra potterne, så jeg skar den til, så den passede til potterne efter de var blevet forkortet:





Så rullede jeg det hele på igen:



Fik med møje og besvær sat de malede udstødningsskaller på igen:



Men da jeg skulle nitte den første potte sammen igen med gastætte nitter fra Louis.de, skete dette:



Det skete en sen aften kl. 23:30, hvor jeg efterhånden var GODT træt af at have brugt så fandens meget tid på sølle 2 potter - så I kan nok tro, at den knækkede nittetang fik en tur i gulvet - og i væggen - ooog i gulvet....

Og næste dag kapitulerede jeg og købte denne i Harald Nyborg:



SUPER investering, skulle det vise sig - det var 10 gange lettere at kontrollere monteringen af popnitterne med en lufttryksnittetang - den kan betjenes med en hånd og nitterne knækker utroligt let. Super!

For at beskytte lakken havde jeg pakket udstødningsskallerne ind på denne måde:



Og under samlingen sørgede jeg for at smøre en lille lag "Holt's Firegum" på, for at potterne skulle ende med at være helt gastætte:





ENDELIG - de færdige potter:



I morgen bliver maskinen sløbt op fra kælderen og så skal jeg ellers i gang med at få monteret de sidste par dele. SÆT IGANG!
/Mads P.

Philip L

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 203
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #62 Dato: Juni 22, 2016, 09:27:37 am »
Imponerende projekt Mads, du har min dybeste  :respekt:  glæder mig til at vi får den op af kælderen i dag, så kan vi forhåbentlig meget snart komme ud og trille en tur  :D
I didn't loose my mind, i sold it on ebay...

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #63 Dato: Juni 25, 2016, 12:35:15 am »
Med hjælp fra Philip L og en anden biker kom maskinen op fra kælderen i forgårs, men jeg nåede kun lige at få sat plasticdelene på røven inden det begyndte at vælte ned med regn, så maskinen måtte tilbringe de næste halvanden dags tid under sit cover:







I går regnede det nemlig også, så det måtte vente indtil i dag, inden jeg kom i gang igen.

Første opgave var at få udstødningen monteret - med komplet nye pakninger over det hele og "Holt's Firegum", så det hele er tæt:



Venstre side monteret:





Begge sider monteret:







Så var det tid til varmefast Leo Vince klistermærker:



Venstre side:





Højre side:





Så monterede jeg tanken, men opdagede til slut, at jeg havde sat beslaget på tanken forkert sammen. Desværre havde jeg ikke mere tid, så tanken får lov til at hvile på en afskåret lægte indtil søndag, hvor jeg forhåbenligt får tid til at færdiggøre projektet:





/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #64 Dato: Juli 26, 2016, 09:55:21 pm »
Ja, projektet ER altså færdigt og jeg har heldigvis tilbragt en del tid PÅ maskinen og ikke længere VED SIDEN AF den. ;)

Men I skal da ikke snydes for de endelige billeder, så de kommer her:

















Vi ses derude!
« Senest Redigeret: Juli 26, 2016, 09:56:54 pm af Mads P. »
/Mads P.