Forfatter Emne: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.  (Læst 11490 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Green

  • Gæst
Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Dato: April 24, 2009, 02:56:43 pm »
Hej allesammen  :D

Det skal lige siges at jeg selv er på jagt efter en GSX R 600, årgang 98-00, deraf den "vantro" betegnelse i overskriften.  :oops:
Dog har jeg været flere forums igennem på nettet og svrider.dk virker som det mest sobre og professionelle sted at prøve sig frem.

-------------------------------------

Jeg opretter dette emne da jeg er helt på bar bund mht. hvad jeg skal holde øje med når jeg skal ud og se på min begynder cykel.

Jeg har prøvet at søge de forskellige guides, vejledninger osv igennem herinde for en form for tjekliste eller håndbog til begynderen som skal ud og se på sin første maskine.

Jeg er klar over at man skal efterspørge en servicebog på maskinen, tjekke kæde, tandhjul, eventuelle ridser og skrammer, slør i forgaflen/gaffelbroen, bremsevæskestand osv.
Men jeg synes hurtigt man kan blive i tvivl om der mangler noget.

Derfor spørger jeg jer nu om i har en række ting udover det sædvanlige i kigger efter, spørger om, lytter efter når i er ude for at se på en brugt cykel?


Har jeg overset et lignende emne/lignende guide et sted herinde så beklager jeg dybt.

På forhånd tak for svar og derudover tak for et godt forum med masser af spændende og hyggelig læsning!  :respekt:

Venlig hilsen, Green

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Svar #1 Dato: April 24, 2009, 03:06:53 pm »
Specifikt på den model: SRAD 600 97-00
skal du høre efter om knastkæden rasler.. det kan være tegn på en dårlig knastkædestrammer.  det er en sygdom på de knastkædestrammere på de årgange.. det er ikke noget der er så forfærdelig farligt, de rasler bare lidt, og bør skiftes for at være på den sikre side.

det kan høres hvis du i frigear gasser op og slipper gassen igen, og så når motoromdrejninger falder igen, vil der lyde en raslen fra højreside/toppen af motoren.

Er der ikke noget, har den formodentlig fået udskiftet knastkædestrammeren til en nyere model (suzuki har nemlig revideret strammerne til disse årgange og mange af dem er efterhånden skiftet)

Sveas glædespige fra Jylland

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 371
  • Kører Danmarks fineste lille fighter...
Re: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Svar #2 Dato: April 24, 2009, 05:15:04 pm »
Må indrømme at jeg ikke har en skid forstand på det, så da jeg skulle ud og købe min første cykel sidste år slæbte jeg et par erfarne mc-gutter med der havde mere forstand på det.. Så blev den ellers tjekket i hoved og r..  :thumbsup: Og endte med at købe verdens bedste cykel! :respekt:
Min samvittighed er ren, for jeg har aldrig brugt den..

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Svar #3 Dato: April 24, 2009, 07:49:24 pm »
Som Hondatøsen skriver hvis du er i tvivl, så allier dig med et par erfarne mc'ister, et par extra øjne kan ikke skade i en købs situation
   

Green

  • Gæst
Re: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Svar #4 Dato: April 24, 2009, 09:44:22 pm »
Luske > Tak for rådet - Det er præcis sådan noget jeg leder efter :)

Gud og Svea > Også ganske udemærkede råd i kommer med, mange tak - Det er bare en smule problematisk når man ikke kender så mange mc'ister  endnu og de få man kender også selv er helt nye i faget/branchen/på vejen  :undecided:

Sveas glædespige fra Jylland

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 371
  • Kører Danmarks fineste lille fighter...
Re: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Svar #5 Dato: April 24, 2009, 10:35:33 pm »
Lige en rettelse.. Jeg er Svea's glædespige.. Ikke Svea..  :wink:

Mon ikke hvis du spørger pænt herinde at du måske kunne finde nogle erfarne mc'ister herinde (som bor i nærheden af dig) der måske kunne overtales til at komme med ud og sparke dæk på din (måske) nye cykel..  :)

P.S. Jeg har fundet ud af at de fleste mc'ister ka' bestikkes med enten øl, kaffe eller is... eller alle tre ting  :lmao:
Min samvittighed er ren, for jeg har aldrig brugt den..

Green

  • Gæst
Re: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Svar #6 Dato: April 24, 2009, 11:02:39 pm »
Lige en rettelse.. Jeg er Svea's glædespige.. Ikke Svea..  :wink:

Mon ikke hvis du spørger pænt herinde at du måske kunne finde nogle erfarne mc'ister herinde (som bor i nærheden af dig) der måske kunne overtales til at komme med ud og sparke dæk på din (måske) nye cykel..  :)

P.S. Jeg har fundet ud af at de fleste mc'ister ka' bestikkes med enten øl, kaffe eller is... eller alle tre ting  :lmao:

Hehe, det var selvfølgelig også en mulighed hvis det så bare var cykler der var lige i nærheden.

Jeg er møg besværlig  :wink: - Jeg er nemlig bosat på Frederiksberg, men kombineret med familiebesøg i Jylland i næste uge skal jeg først til Horsnlet lidt over Århus Fredag, for at se på denne her: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59692958
Og derefter op og se denne her Lørdag i Sindal, tæt på Skagen: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59927040

Anyhow, men at finde nogen der bor tæt på mig til at tage med ud og kigge er vidst lidt out of the question. Men det var selvfølgelig en mulighed at forhøre sig om der bor nogen SV ejere i nærheden af Hornslet og Sindal som vil med ud og kigge i næste uge :)
« Senest Redigeret: April 24, 2009, 11:13:33 pm af Green »

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Svar #7 Dato: April 25, 2009, 01:55:51 am »
Jeg er møg besværlig  :wink: - Jeg er nemlig bosat på Frederiksberg, men kombineret med familiebesøg i Jylland i næste uge skal jeg først til Horsnlet lidt over Århus Fredag, for at se på denne her: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59692958
Og derefter op og se denne her Lørdag i Sindal, tæt på Skagen: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=59927040

Anyhow, men at finde nogen der bor tæt på mig til at tage med ud og kigge er vidst lidt out of the question. Men det var selvfølgelig en mulighed at forhøre sig om der bor nogen SV ejere i nærheden af Hornslet og Sindal som vil med ud og kigge i næste uge :)

hvor ligger Jylland henne, er det osse oppe i nordsjælland???? :huh: :huh:
   

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Svar #8 Dato: April 25, 2009, 09:28:28 pm »
jeg bor da i nærheden, har desværre ikke en skid forstand på gixxere....
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Green

  • Gæst
Re: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Svar #9 Dato: April 25, 2009, 10:39:31 pm »
jeg bor da i nærheden, har desværre ikke en skid forstand på gixxere....

I nærheden af hvad? Sindal eller Hornslet? :)

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Svar #10 Dato: April 26, 2009, 09:38:21 am »
jeg bor da i nærheden, har desværre ikke en skid forstand på gixxere....

I nærheden af hvad? Sindal eller Hornslet? :)
heh nå ja, Hornslet.
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Svar #11 Dato: April 26, 2009, 05:00:32 pm »
Hvor gammel er du og hvor mange års erfaring har du?

Grunden til at jeg spørger er blot at sikre mig at du har undersøgt hvad du skal give for sådan en i forsikring. Det ville være ærgeligt at bruge langt tid på at finde en for blot at erfare at den ikke er til at forsikre.

::EDIT::

Så lige at du er 23... Selvom du søger en gammel model kommer den med din alder til at koste en formue at forsikre. Jeg ville skyde på et eller andet sted imellem 15 og 25.000 kr om året med kasko.

Hvad siger i drenge? Er det helt ved siden af?
« Senest Redigeret: April 26, 2009, 06:33:28 pm af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Green

  • Gæst
Re: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Svar #12 Dato: April 26, 2009, 08:58:39 pm »
Hej Jakob - Jeg har skam undersøgt det og kasko er helt umuligt. Jeg nøjes med en ansvarsforsikring fra GF  :|

LSJ

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 366
Re: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Svar #13 Dato: April 27, 2009, 10:15:24 am »
Så skal du huske den skal betales kontant, ellers forlanger dem der låner dig pengene at der er kasko på. (det gør langt de fleste)... Men held og lykke med det :D
Blå SV1000S med
Typhoon Ti potter, pipercross stage II filter, og powercomander III USB, Double bobble, fuldkåbe, hugger, ermax sædebund og miniblink.

Hvis røvhuller havde vinger, var min arbejdsplads en lufthavn

Green

  • Gæst
Re: Vantro nybegynder søger vejledning til køb af brugt mc.
« Svar #14 Dato: April 27, 2009, 10:17:55 am »
Så skal du huske den skal betales kontant, ellers forlanger dem der låner dig pengene at der er kasko på. (det gør langt de fleste)... Men held og lykke med det :D

Haha, ja det skal nogen måske - Jeg er heldigvis gode venner med min bankrådgiver  :twisted: