Forfatter Emne: Søges: Guide til Sv køb  (Læst 12768 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Crash

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 6
Søges: Guide til Sv køb
« Dato: April 14, 2006, 06:28:14 pm »
Hej folkens.
første indlæg -lækkert at se et aktivt forum.

Er ny Mcist.. og har forelsket mig i en Suz Sv650 fra 99

Annoncen siger:
Suzuki SV650, 650 ccm, '99, km 12.000, Sort, m.afgift.. 65000.-

Mere siger den ikke. regner med at ringe til manden i morgen.

At den "kun" har kørt 12000 lyder jo godt..

når jeg så hopper ind i min vogn for at køre ned og se på cyklen.. hvad skal jeg så være opmærksom på?

Gode råd og erfaringer er meget velkomne...

Tak.

Mark.

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Søges: Guide til Sv køb
« Svar #1 Dato: April 14, 2006, 08:32:00 pm »
Er det en S eller N?
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Crash

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 6
Søges: Guide til Sv køb
« Svar #2 Dato: April 14, 2006, 08:41:57 pm »

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Søges: Guide til Sv køb
« Svar #3 Dato: April 14, 2006, 08:50:39 pm »
Ser fin ud.. Prisen er heller ikke helt tosset.. Men folk er vel altid åbne for forslag? :)

Se efter, hvordan dækkene har det.. Hvis der stadig er Z4'ere på den, kan du godt spare sammen til to nye dæk.. Regn med omkring 3k monteret.. Hvis ikke ejeren kan fortælle, hvornår der sidst er skiftet bremsevæske, kølervæske, olie, filter og forgaffelolie så er det altid en god ide at få klaret.. Om ikke andet, så ved man hvilken stand det er i nu..

Kig den godt efter hist og pist.. Skrammer, buler.. Om der pisser væske ud af den rundt omkring.. Ellers er der vist ikke så meget at være bange for på en SV'er.. Det betyder ikke noget, den snakker lidt i tomgang.. Det er bare knastkæden.. Den skal rasle på nogen af dem.. Der er jo en Suzuki :)

I øvrigt, tror jeg sådan en N-model er et rigtig godt valg som første cykel.. SV'eren har fornuftige kræfter og er ganske nem at have med at gøre..
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Søges: Guide til Sv køb
« Svar #4 Dato: April 14, 2006, 08:56:43 pm »
Kan godt forstå du er faldet for en "old -school" sv'er

..det er vi flere der er  :D


mht hvad du skal kigge efter..  det er ikke noget kort svar..  for der kan være mange ting, så jeg vil anbefale at hive en kammerat med, der har (mere) forstand på tingene..


men grundlæggende:  ser maskinen ud til at være i orden..  helhedsindtrykket altså.

kontrollér sliddele, dvs bremseklodser for og bag, bremseskiver - der er ofte nogle riller i bremseklodserne, der indikerer hvor meget materiale der er tilbage på klodsen.

Dæk: der skal minimum være 1mm mønster tilbage for at kunne syne den. og det gør bestemt ikke noget at der er mere mønster, nye dæk koster 2-3000 kr

kæde: den skal være i god stand og være smurt. og må på ingen måde se tør ud.
kæden kan kontrolleres ved at hive ud i kæden på bagtandhjulet, bagerst på tandhjulet.
en ny kæde kan ikke give sig,  hvis den giver sig omkring 1-2 mm er kæden bare alm brugt og kan nok godt køre 7-10.000 km uden problemer. bare du husker at smøre den !!
kan du hive kæden mere en 3 mm ude fra tandhjulet, står den foran en udskiftning inden alt for mange km.
når cyklen står på støttebenet, skal kæden kunne give sig 2-3 cm op og ned. ikke mere og ikke mindre.

batteri og lade relæ:
på den gamle model, er laderelæet ved at være udtjent. dette er nemlig også en sliddel.
tag evt et multimeter med, sæt det på volt DC. mål på batteriet inden du starter den - skal ligge over 12,4 volt og med motoren startet skal den lade med 13,8 - 14,4 volt DC

pakdåser i forgaffel:
disse skal være intakte !!   kontrolleres ved at sidde på cyklen, holde forbremsen og trykke forgaflen kraftigt sammen flere gange.
derefter tører du lige med en finger på inder-røret, her må IKKE være ny olie !    (der kan godt være en smule snavs og meget lidt olie)
men hvis pakdåsen er utæt er du ikke i tvivl..

lys/lygter:
virker kort og langt lys. blinklys og bremselys både ved for- og bagbremse

cyklen generelt:   er der ridser/skrammer.  der er mange cykler der har div skrammer efter mindre eller større uheld (jeg taler af erfaring)
dette behøver du ikke at lade dig skræmme af. langt de fleste skader bliver lavet ordenligt igen.
større skader (svært at sige noget smart om) ..men er der buler i stellet.
revner ved kronrøret. skæv bagaksel.. andre tossede ting..
så hold dig fra det !!


motor:  ER DER OLIE PÅ ??
På den gamle model KAN knastkæden godt rasle lidt (ikke alle), dette er ikke umiddelbart noget farligt, men afhænger selvfølgelig af hvor meget den rasler.
 en for løs knastkæde kan resultere i at den hopper en tand på krumtap eller på knasthjul..  og DET er du ikke interesseret i.   tro mig !

ventiler kan godt tikke lidt, mit første svar er: godt. så står de inden for tollerancerne.
en helt tyst motor (altså ingen lyd fra ventiler) er ikke godt, og skal sikkert justeres.
(men 12.000 km er ikke krittisk)

er pakninger og pakdåser i motoren tætte ?  den gamle motor kan godt "svede" lidt ved foreste cylinder, og samler lidt skidt omkring startermotoren.


.. det var hvad jeg kunne huske i skrivende stund..
andre er også velkommen til at tilføje (eller rette)
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Crash

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 6
Søges: Guide til Sv køb
« Svar #5 Dato: April 14, 2006, 08:56:56 pm »
Super.. tak ska du ha!  :D

Crash

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 6
Søges: Guide til Sv køb
« Svar #6 Dato: April 14, 2006, 09:02:00 pm »
hov.. tak skal I ha..  :D

Har hørt om nogen der tager sælger i hånden og køre ned til et godkendt værksted og få den gennem gået..

er det en ide for en som mig...? er ikke ved så voldsomt meget om mcer?

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Søges: Guide til Sv køb
« Svar #7 Dato: April 14, 2006, 09:06:38 pm »
tjooeh..    det er vist ikke så meget brugt i mc kredse, men det er da en god idé..


men det er altid en god idé at være to..  så kan den ene spørge sælger ud, mens den anden kigger cyklen igennem.
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Søges: Guide til Sv køb
« Svar #8 Dato: April 14, 2006, 09:53:47 pm »
Jeg er på ingen måde ekspert, men jeg kender da efterhånden SV'eren ganske godt.. Så hvis du ikke har en, du kan slæbe med ud og se på den, så sig til..
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Crash

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 6
Søges: Guide til Sv køb
« Svar #9 Dato: April 14, 2006, 10:00:53 pm »
tak mate det er squ stort af dig.

Skal lige snakke med banken på tirsdag.. så må vi se om de vil lade det blive til noget..  :?

om ikke andet så må vi da ud og criuse når jeg får mig en sv..  8)

fldahl

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 343
  • the devil made me do it...
Søges: Guide til Sv køb
« Svar #10 Dato: April 20, 2006, 01:47:31 pm »
Jeg betalte ca. kr. 100,- for at få Carstens MC i Varde til at gennemgå SV'eren inden jeg købte den privat. Jeg havde betinget købet af, at der ikke var skavanker på cyklen

Det er jo ikke nogen garanti, men en fin tryghed for en amatør-MCist, som mig  :D

Fin service hos Carstens MC i øvrigt.
Nu uden tohjulet liv...

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Søges: Guide til Sv køb
« Svar #11 Dato: April 27, 2006, 10:59:14 am »
Hvad så, fik du købt?
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Smølfen

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1950
Re: Søges: Guide til Sv køb
« Svar #12 Dato: Januar 08, 2007, 08:57:48 pm »
En anden tråd fik mig til at tænke på dette opslag i et nummer af det engelske Bike...

Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: Søges: Guide til Sv køb
« Svar #13 Dato: Marts 31, 2007, 04:50:43 pm »
Dejligt med en guide...

Er også på udgik efter et SVin, så dejligt at få at vide hvad man skal kigge efter. Også dejligt med så aktivt et forum (tyder i hvertfald på at det er aktivt)
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Søges: Guide til Sv køb
« Svar #14 Dato: April 01, 2007, 06:02:26 am »
En Schnabel laderegulator er også værd at kigge efter. Den er ikke lige så meget værd som en Öhlins bagdæmper, men det er tæt på  :thumbsup: :thumbsup:

Den koster knap 1000kr inde i Kbh et sted. Kan ikke lige huske adressen, men har skrevet den et andet sted her på forum.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(