Forfatter Emne: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen  (Læst 16356 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

JHS

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Jacob
Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Dato: Maj 06, 2012, 10:38:03 pm »
Hey,

Jeg har netop overstået FDM A kursus som mere eller mindre nybegynder (~1000 km kørt totalt) og det var superfedt. Der var ikke så mange andre der lige var startet - men der var godt nok mange der lærte noget på de 2 dage :) Fede lektioner, lækkert vejr, masser af sjov, god mad etc etc. Det var super - jeg tager snart B kursus tror jeg, det fik jeg anbefalet.

Vi gennemgik:

Sikkerhed generelt
Beklædning
bremsning
jævnt bremsetryk - bremselænger - abs etc
nødbremsning
Kontra styring
undvige manøvrer
kørsel i sand/skridende underlag
flow i kørsel
sving generelt
nedlægning
nødbremse+undvige... av av
øje fokus ved kørsel (forsvindingspunkt, ideal linjer, perifert syn)
u-vending
og mere

Hele kurset havde et super flow med 20 min teori, 20 min kørsel manøvrebane, 20 min racer-bane :):) og så 20 min pause hvorefter det var forfra igen.... simpelt og meget professionelt sat sammen.

Kan meget varmt anbefales for dem der overvejer det.

Der var en del der tog kurset hvert år som en slags opvarmning også - det er måske lige vildt nok hehe men super fedt.

Jacob
« Senest Redigeret: Maj 06, 2012, 10:46:41 pm af JHS »
ejer af Sort grisling :) SV650S

V2 virgin

  • Gæst
Sv: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Svar #1 Dato: Maj 07, 2012, 08:38:25 am »
FDM's kurser er i det hele taget rigtig gode for både nybegyndere og rutinerede, for man lærer utrolig meget om egne og maskinens evner.

Jeg skal afsted for 6. gang i denne uge (B kursus for 5. gang) og glæder mig rigtig meget. Man lærer hele tiden nyt og får genopfrisket det gamle - og så kan man fokusere 100% på køreoplevelsen uden at tænke på huller i asfalten, løse hunde, modkørende biler og alle de andre faktorer, der kræver opmærksomhed på almindelige landeveje.

Faktisk kan jeg ikke forstå, forsikringsselskaberne ikke bakker meget mere op om den slags kurser, f.eks. med nedsat præmie eller lignende, men det er så en helt anden sag.


JHS

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Jacob
Sv: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Svar #2 Dato: Maj 07, 2012, 10:08:24 am »
Wow det var mange gange :)

Ja jeg synes også at man bliver meget fortrolig med det hele. Kan du fortælle lidt om B, jeg er meget nysgerrig - så kan jeg lave titlen om, så vi kan have en FDM info tråd :)
ejer af Sort grisling :) SV650S

V2 virgin

  • Gæst
Sv: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Svar #3 Dato: Maj 07, 2012, 10:20:18 am »
B kurset er i princippet det samme som A bare med højere hastighed :D. Med højere hastighed følger også gearskifte med mellemgas, bremse ind i svingene  og nedlægning med hang-out.

For at krydre det hele lidt kører man en tur ude på marker og skrænter (i hvertfald på Jyllands Ringen), sådan lige for teste balancen  :shock:


JHS

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Jacob
Sv: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Svar #4 Dato: Maj 07, 2012, 10:37:12 am »
Hvad med manøvrebane øvelser etc?

så vidt jeg ved foregår B kun på jyllandsringen :)

Ja selve teknikken ved at bremse i sving er hvad der frister mig på B.
ejer af Sort grisling :) SV650S

V2 virgin

  • Gæst
Sv: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Svar #5 Dato: Maj 07, 2012, 01:29:47 pm »
Det er helt samme princip, som det, du har prøvet: teori, manøvregård og bane.

JHS

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Jacob
Sv: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Svar #6 Dato: Maj 07, 2012, 04:34:49 pm »
Lyder lækkert, tror jeg hopper på den 5. og 6. juni :)

Jacob
ejer af Sort grisling :) SV650S

Morten1970

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 140
  • Forskellen på drenge & mænd - prisen på deres gear
Sv: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Svar #7 Dato: Maj 07, 2012, 06:16:53 pm »
B kurset er i princippet det samme som A bare med højere hastighed :D. Med højere hastighed følger også gearskifte med mellemgas, bremse ind i svingene  og nedlægning med hang-out.

For at krydre det hele lidt kører man en tur ude på marker og skrænter (i hvertfald på Jyllands Ringen), sådan lige for teste balancen  :shock:

Lyder tiltalende  :D ......kører man på egen cykel ?  :shock: lidt træls hvis balancen ikke helt er på plads  :cry:
SV650SA K7, Devil Carbon, lille nr. plade holder
Fuldkåbe, Hugger, Egosæde, LED blink

V2 virgin

  • Gæst
Sv: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Svar #8 Dato: Maj 07, 2012, 06:37:28 pm »

Selvfølgelig gør man det. Det er netop pointen, at man skal lære sin egen cykel at kende. Og jo, det koster noget plastik og såret forfængelighed af og til, men det er betingelserne for at lege med  :innocent:


sircajun

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1004
  • >>> Z-Bull <<<
Sv: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Svar #9 Dato: Maj 07, 2012, 08:06:53 pm »
Spørg om ikke dit forsikringsselskab lader din kasko dække hvis du på FDM kursus smider lortet (såfremt du har kasko på )
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

JHS

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Jacob
Sv: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Svar #10 Dato: Maj 08, 2012, 12:24:59 am »
B kurset er i princippet det samme som A bare med højere hastighed :D. Med højere hastighed følger også gearskifte med mellemgas, bremse ind i svingene  og nedlægning med hang-out.

For at krydre det hele lidt kører man en tur ude på marker og skrænter (i hvertfald på Jyllands Ringen), sådan lige for teste balancen  :shock:

Lyder tiltalende  :D ......kører man på egen cykel ?  :shock: lidt træls hvis balancen ikke helt er på plads  :cry:

Hej Morten,

Det var ret klar besked derude fra FDM at de ikke vil have folk på B som ikke har taget A endnu, eller det sagde de i hvert fald - så hvis du savler over B kunne du måske starte med A :)
ejer af Sort grisling :) SV650S

V2 virgin

  • Gæst
Sv: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Svar #11 Dato: Maj 08, 2012, 08:22:48 am »
Det er helt korrekt. Man kan først komme på B, når man har gennemført A. Det er der iøvrigt også god logik i, for B er en overbygning på A.

Nævnte jeg, at det ser ud til, at jeg får to dage i pisøsregnevejr på Jyllandsringen i denne uge. Der er træls, så er der mere træls og så er der forbandet-lort-med-regnvejr-når-man-skal-på-bane træls. ØV  :brok:

JHS

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Jacob
Sv: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Svar #12 Dato: Maj 08, 2012, 11:07:38 am »
Det er helt korrekt. Man kan først komme på B, når man har gennemført A. Det er der iøvrigt også god logik i, for B er en overbygning på A.

Nævnte jeg, at det ser ud til, at jeg får to dage i pisøsregnevejr på Jyllandsringen i denne uge. Der er træls, så er der mere træls og så er der forbandet-lort-med-regnvejr-når-man-skal-på-bane træls. ØV  :brok:

Op på jernhesten og gi den gas igen soldat!
ejer af Sort grisling :) SV650S

Klaus B

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 23
Sv: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Svar #13 Dato: Maj 15, 2012, 08:29:27 pm »
Lyder lækkert, tror jeg hopper på den 5. og 6. juni :)

Jacob

sikker på det ikke er 4/5 juni du mener der er jeg hvert fald tilmeldt

JHS

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 64
  • Jacob
Sv: Lidt om FDM A kursus på Sjællandsringen
« Svar #14 Dato: Juli 05, 2012, 04:12:16 pm »
Lyder lækkert, tror jeg hopper på den 5. og 6. juni :)

Jacob

sikker på det ikke er 4/5 juni du mener der er jeg hvert fald tilmeldt

Blev begravet i arbejde, kom aldrig afsted - hvordan var B kurset?
ejer af Sort grisling :) SV650S