Forfatter Emne: Kæde....  (Læst 4302 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

AG

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 192
Kæde....
« Dato: Juni 19, 2006, 10:32:35 am »
Hej
kom lige til at tænke på, hvorfor kæden skal justeres? Hvad sker der ved henholdsvis en for slap og for stran kæde?  :huh: og hvad sker der hvis man har for meget olie på ?    Ja når man er på job har man jo ikke så meget andet at tænke på end sin MC
« Senest Redigeret: Juni 19, 2006, 10:41:53 am af Joshua »
Zen and the Art of Motorcycle Maintenance

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Kæde....
« Svar #1 Dato: Juni 19, 2006, 10:56:47 am »
En for slap kæde giver rykkende kørsel, og i værste fald hopper skidtet af  :evil:

En for stram kæde bliver slidt op/ødelagt på ingen tid  :?

For megen fedt eller olie bliver slynget af, med risiko for at det havner på dit bagdæk og........ gæt selv resultatet ved heftig nedlægning  :?
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

AG

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 192
Re: Kæde....
« Svar #2 Dato: Juni 19, 2006, 11:00:16 am »
....med for meget olie mente jeg i motoren  8) Sker der noget hvis olie niveaut er over øverste pejel mærke?
Zen and the Art of Motorcycle Maintenance

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Kæde....
« Svar #3 Dato: Juni 19, 2006, 11:46:58 am »
For stram kæde kan smadre din motor ! (krumtap, lejre etc.)   

(husk at kæden arbejder i takt med din affjedring - dvs den blir strammere eller slappere afhængigt af om din støddæmper er i bund eller top under din kørsel)   Så en alt for stram kæde, kan ikke arbejde henimod et strammere stadie. og det kan altså koste dyrt at trække sin krumtapsaksel skæv, ødelægge lejer eller hvad der nu kommer af slid eller skader på delene.
« Senest Redigeret: Juni 19, 2006, 03:02:36 pm af Luske »

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Sv: Re: Kæde....
« Svar #4 Dato: Juni 19, 2006, 02:31:11 pm »
....med for meget olie mente jeg i motoren  8) Sker der noget hvis olie niveaut er over øverste pejel mærke?

Ja ... min erfaring er i denne tråd http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=3189.0
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Sv: Re: Kæde....
« Svar #5 Dato: Juni 19, 2006, 06:16:47 pm »
For stram kæde kan smadre din motor ! (krumtap, lejre etc.)   

(husk at kæden arbejder i takt med din affjedring - dvs den blir strammere eller slappere afhængigt af om din støddæmper er i bund eller top under din kørsel)   Så en alt for stram kæde, kan ikke arbejde henimod et strammere stadie. og det kan altså koste dyrt at trække sin krumtapsaksel skæv, ødelægge lejer eller hvad der nu kommer af slid eller skader på delene.

Det må da være gearkassen det går ud over  :idea:
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: Sv: Re: Kæde....
« Svar #6 Dato: Juni 19, 2006, 10:41:33 pm »
For stram kæde kan smadre din motor ! (krumtap, lejre etc.)   

Så en alt for stram kæde, kan ikke arbejde henimod et strammere stadie. og det kan altså koste dyrt at trække sin krumtapsaksel skæv, ødelægge lejer eller hvad der nu kommer af slid eller skader på delene.

Det må da være gearkassen det går ud over  :idea:

Ja, der vist noget med at der også er en gearkasse....
så skaden ved for stram kæde vil primært ske ved den pakdåse, til akslen for foreste tandhjul.  :wink:
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

ElGuapo

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 9
Re: Kæde....
« Svar #7 Dato: Juni 19, 2006, 11:11:30 pm »
Hej Joshua.

Vedr. dit spørgsmål om overfyldning af olie, hældte jeg 4 dl. for meget på min, og havde den startet op et par gange, før jeg fandt ud af at det var for meget. (Kan nogengange være en ide at kigge i bogen før man begynder...fandt jeg lige ud af). Jeg tappede det der var for meget af, og har ikke mærket nogle forandringer bagefter, men det kan sikkert afhænge af hvor længe motoren har gået bagefter.
SV 650S 2001 m/Renegade Carbon
(HD er for tøsedrenge)

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Sv: Re: Kæde....
« Svar #8 Dato: Juni 19, 2006, 11:16:00 pm »
Det må da være gearkassen det går ud over  :idea:

Ja , det er mig der ik lige tænkte mig om...  selvfølig er det ik krumtappen det går udover først.

Håber folk fangede budskabet alligevel. (jeg har fået det prædiket et par gange, lytter ik efter mere, jeg sørger bare for at den ikke er for stram  :D )