Forfatter Emne: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring  (Læst 31833 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Dato: Marts 25, 2016, 12:09:37 am »
Nyt år og ny SV'er at rode med....

"Traditionen" tro tager jeg jer gennem klargøringsprocessen. Den er længere, end jeg forudså (typisk)...

Her er min nye MC - en SV1000N fra 2004 (indregistreret i 2005, men jeg er rimelig sikker på, at det er en K4). Den har sine skrammer og sår - men den var billig og kører fint.



Til at begynde med var det ikke meningen, at maskinen skulle males - men jeg kunne alligevel ikke lade være, så jeg begyndte derfor at pille alle de dele af, der skulle til maleren.

Jeg startede med at pille plasticdelene af og her var den største udfordring af få alle gummidimserne pillet ud af deres huller:





Men gummidimserne blev godt bløde i det, da jeg lod delene ligge i varmt vand ca. 10 minutter - så de var lige til at "vride" ud af hullerne.

Maskinen begyndte at se lidt nøgen ud - mere end sædvanligt...



Benzintanken var lidt af en bitch, for der er tryk på systemet, så det var svært for mig at frigøre de clips, der holder benzinslangen fast på tanken - men det lykkedes da til sidst med hjælp fra en lang spidstang.

Til sidst var alle delene pillet af og klar til at blive sendt til maleren.



Endnu mere nøgen.

/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #1 Dato: Marts 25, 2016, 12:22:38 am »
Da jeg købte maskinen i efteråret, var temperaturen dalet meget og blæseren var derfor aldrig i brug - indtil en dag, da jeg kom til at sidde fast i en lang kø på vej til arbejdet. Her opdagede jeg, at blæseren slet ikke tændte når den skulle.

Da jeg kom hjem, pillede jeg blæseren af:



Mjaeh... den var godt og grundigt smeltet.

Grunden var, at maskinen havde været nede at ligge og at radiatoren derfor havde fået et stød - og havde mast blæseren ind mod cylinderen - på et eller andet tidspunkt. Dette kunne man også se på radiatorens finner:



Alt dette nævnte sælger dog ikke, da jeg købte maskinen - men igen, den var billig...

Kiggede man på blæseren fra siden, kan man godt se, at den ikke er helt god:



Så jeg fik fat i en ny blæser. Mere om det i en senere post.

Andre tegn på, at maskinen havde været væltet, var skrammer på radiator-grillen:



Og venstre lydpotte havde også mærker:



Senere lagde jeg mærke til, at venstre potte faktisk er blevet monteret inderst på fodhvilerkonsollen:



I højre side er den monteret yderst:



Er dette normalt på SV1000'ere, eller er det fordi det har været nødvendigt pga. et evt. styrt? Info modtages med kyshånd! :)

Nå, men dette var nogle af de ting, der skulle gøres noget ved - mere om det i en senere post!
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #2 Dato: Marts 25, 2016, 12:30:34 am »
Klistermærkerne på mine Leo Vince potter var ikke meget værd - så de blev pillet af og nye mærker blev bestilt på eBay:



Jeg ville korte potterne med ca. 10 cm - mest pga. lyden, men også pga. udseendet - og så var potterne også halvgrimme og kunne godt trænge til en ordenligt polering, så jeg tænkte, at jeg ville slå 3 fluer med et smæk.

Så jeg borede nitterne ud:



Og fjernede den gamle uld - den er dog i fin stand og skal derfor genbruges:



Så markerede jeg, hvor der skulle skæres - et stort spændebånd er super til at få lavet en præcis skærelinie rundt om hele potten:



Jeg fik også markeret hvor de nye nitte-huller skulle være:



Så fik jeg filet lidt af ridserne - og sendt dén del til svejsning hos Sajmon:

/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #3 Dato: Marts 25, 2016, 10:45:44 am »
Så var det tid til at gå i gang med renovering af bremsekalibrene - et før-billede:



Forreste kalibere komplet adskilte:



Så blev de rengjort og et renoveringskit kom på bordet - jeg havde også købt nye, rustfri bolte til kalibrene:



Frem med bremsekaliberfedtet:



Smør et tyndt lag på de nye pakningsringe:



Smør så et tyndt lag på stemplerne og pres dem forsigtigt i bund - det er "Piece of cake", hvis I skulle beslutte jer for at renovere jeres bremser engang:



Begge forreste kalibere klar, komplet med nye rustfri bolte - til sammenligning med "før"-billedet:



Så var det tid til den bagerste kaliber - den blev skilt ad og delene sprøjtet over med bremserens (samme fremgangsmetode som de forreste kalibere):



Renoveringssæt:



Og...BUM! Færdig - 2 minutter senere:

/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #4 Dato: Marts 25, 2016, 12:36:19 pm »
Så blev udstødningssystemet pillet af - opgav at skrue lambdasonden ud af systemet, men pillede den istedet fra ledningsnettet:



Planen var at vådslibe hele systemet, for dernæst at højglanspolere det, men efter at have været i gang med forrøret til forreste cylinder i ca. 1 time og at have brugt 1/2 på det bagerste forrør, måtte jeg erkende, at udstødningssystemet på sådan en SV1000'er simpelthen bare er FOR snørklet til, at man kan komme ind i alle kroge med vådslibepapir - så nu leder jeg efter en, der kan glas- eller sandblæse systemet for mig - og bagefter får det så klarlak, der kan holde til op til 800 grader celcius. Så burde det holde sig pænt et godt stykke tid.

Baghjulet fik sig også en tur - jeg har intet "før"-billede af det. Men det var ikke pænt. Nu er det nogenlunde:



Så var det tid til området omkring drivakslen - møgbeskidt, som jeg havde forventet. Da jeg ikke kunne få tandhjulet af, gjorde jeg bare så rent, som jeg kunne med petroleum, børster og klude.

Før:



Efter:



Der havde efterhånden samlet sig en hel del beskidte ting på mit arbejdsbord:



Jeg tog bagsvingeren af - den var også møgbelortet:



Efter rengøringen kom jeg nyt fedt i dens lejer - det er en generel regel for mig. Det er jo åndssvagt IKKE at smøre lejerne med nyt fedt, når man nu alligevel har skilt det hele ad:



Den stakkels, nøgne maskine - nu helt uden bagben:


/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #5 Dato: Marts 25, 2016, 12:49:37 pm »
Så blev det tid til rengøring af området bag bagsvingeren - jeg har ikke noget "efter"-billede (endnu - jeg tager måske et senere), men det ser pænt ud nu:



Jeg havde også købt nye kompressionspakninger til forrørsmonteringen på cylindrene, men jeg kunne ikke lige finde ud af, om der overhovedet sad pakninger i forvejen. Efter en konsultation med diverse SV-grupper på Facebook kunne jeg dog konstatere, at den kobber-agtige tingest på billedet her ER en kompressionspakning, og ikke en del af selve cylinderen. Så den skal jeg have gravet ud en eller anden dag:



Jeg pillede radiatoren af. Det var der mange grunde til - den skulle gøres ren, jeg skulle montere den nye blæser, jeg skulle checke hornet, jeg skulle skifte tændrør (til NGK Iridium) OG jeg skulle alligevel udskifte kølevæsken:



Og ja, det er værkstedpraksis hos mig, at der kommer køkkenrulle eller klude i ALLE åbninger ind til motoren - skal sgu' ikke have fremmedlegmer derind!

Radiatoren har åbenbart også fået et godt gok i nødden på et tidspunkt - og stenen, som trillede ud, da jeg pillede radiatorgitteret af, bekræfter, at maskinen HAR været væltet på et eller andet tidspunkt med den tidligere ejer. Heldigvis er radiatoren stadig tæt:



Jeg ved ikke hvorfor, men der er altid sten et eller andet sted i min SV'er. Jeg fandt jo også sten bag kåben på min SV650'er, da jeg pillede kåben af første gang. Lad os håbe, at det ikke er en trend, der fortsætter. ;)

Her er et billede af højre side af radiatoren - så kan man  jo selv sammenligne med venstre...



Så kom den nye blæser på:



De gamle tændrør så fine ud, men nu havde jeg jo købt nye - så de røg i istedet for de gamle. Men det er da rart at vide, at forbrændingen ser ud til at være fin:


/Mads P.

T. Brun

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #6 Dato: Marts 25, 2016, 02:06:23 pm »
For satan Mads!
Du går i dybden  :respekt:
Når du er færdig, trænger min også til en tur  :innocent:
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #7 Dato: Marts 25, 2016, 09:35:48 pm »
Det her er for fedt, men du kommer til at koste mig penge Mads. For min 650s står stille de næste par år, og jeg har lige tilføjet et par opgaver til listen


Sent from my iPhone using Tapatalk
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Philip L

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 203
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #8 Dato: Marts 25, 2016, 10:13:08 pm »
Total respekt, du gør intet halvt Mads, og er aldrig bange for at kaste dig ud i noget nyt [emoji4][emoji106]


I didn't loose my mind, i sold it on eBay...
I didn't loose my mind, i sold it on ebay...

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #9 Dato: Marts 26, 2016, 01:01:30 am »
Det her er for fedt, men du kommer til at koste mig penge Mads. For min 650s står stille de næste par år, og jeg har lige tilføjet et par opgaver til listen

De næste par år? Skal du udstationeres, eller skal du være far? :)

T.Brun og Philip: tak for de venlige ord. Forhåbentlig er det snart tid til at sætte nye dele på, i stedet for kun at rengøre og reparere. :)
« Senest Redigeret: Marts 26, 2016, 01:05:41 am af Mads P. »
/Mads P.

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #10 Dato: Marts 26, 2016, 04:43:26 pm »
Det her er for fedt, men du kommer til at koste mig penge Mads. For min 650s står stille de næste par år, og jeg har lige tilføjet et par opgaver til listen

De næste par år? Skal du udstationeres, eller skal du være far? :)

T.Brun og Philip: tak for de venlige ord. Forhåbentlig er det snart tid til at sætte nye dele på, i stedet for kun at rengøre og reparere. :)

Vi har været nød til at købe bil2, så vi kan afleverer børnene i forskellige institutioner. Så har lavet en stilstandsforsikring.
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Allan-S

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 112
  • Bike: Sv1000
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #11 Dato: Marts 31, 2016, 05:36:51 pm »
Vildt nok det der Mads! Giver du også lige min turen? Jeg får ikke tid de næste sådan ca. 18 år...
Link til min SV1000N K7 på Motorcykelgalleri.dk: http://llk.dk/ncu7zp

Beefeater

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 15
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #12 Dato: April 01, 2016, 08:54:00 am »
Total respekt og super inspiration til selv at få fingeren ud og komme i gang. :respekt:
SV1000N K6

Sigurd.b

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 154
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #13 Dato: April 01, 2016, 09:50:07 am »
Mads den her tråd er min overspringshandling, men nu er jeg nødt til at lave noget igen, fordi der ikke er flere posts! Kom med flere posts  :D

Ztier

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 119
Sv: Mads P's SV1000N - Sæsonklargøring
« Svar #14 Dato: April 01, 2016, 12:42:51 pm »
Fedt tråd igen..!
SV 650 S, 2001 oldshool