Forfatter Emne: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!  (Læst 10440 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Dato: Juni 03, 2015, 09:04:00 am »
Hej folkens
På en tur i weekenden havde en civil betjent bestemt sig at knalde en kammerat og jeg.
Han havde fulgt os over et par kilometer og slog til da vi drejede rullen.
Jeg lå forrest og opdagede først sent at han var hælene på mig i sin store sorte BMW, her var det ALT for sent!
Mit spørgsmål er. Hvordan fastslår politiet ud fra videoen hvor høj min fart har været. Skal de måle over en bestemt afstand eller kan de i princippet måle mig hvor min fart var højst imellem 2 punkter med 100 meter afstand?
Tak for jeres input!
Pas på derude og tænk lidt over hvor hurtigt et svin når et par hundrede og hvad det kan have af konsekvenser!



Sent from my iPhone using Tapatalk
Rigeligt gas!!

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Svar #1 Dato: Juni 03, 2015, 01:06:47 pm »
Jeg har også fået en bøde på baggrund af tidsmåling mellem to punkter.

Der er garanteret en minimumsafstand de skal måle over for at få et rimeligt gennemsnit.

Din gns. hastighed KM/t på distancen = (3600 / Måletid i sek. ) * (Afstand i meter / 1000)

Hvis der er kantpæle på vejen ved de at afstanden mellem pælene er 50 meter eller 25 meter eller noget i den stil og så er det bare at tælle sammen. Der er naturligvis en usikkerhed i den metode - men det er jo sådan noget man kan tage i retten hvis man har tid til det ;-)

Hvis der er nogen tvivl om målingen tager de ud og måler afstanden op.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Sv: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Svar #2 Dato: Juni 03, 2015, 03:02:47 pm »
Håber de måler over en længere afstand da jeg ellers frygter for en ubetinget frakendelse[emoji16] Tak for svar skurk!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rigeligt gas!!

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Sv: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Svar #3 Dato: Juni 03, 2015, 03:03:18 pm »
Andre input er velkomne!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rigeligt gas!!

blz

  • Nøgen
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2981
Sv: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Svar #4 Dato: Juni 03, 2015, 04:32:56 pm »
Jeg fik et klip og -3000,-
gennemsnits hastigheden lå på 102 (mener jeg)hvor til sidst i filmen lå mazda'en på godt 170'ish for at følge med i en overhaling..

det tager lidt tid, før de har en beregning.
::: blz aka. Jacob ::: Lynge :::
::: tidligere SV1000 ::: mcg :::

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Svar #5 Dato: Juni 03, 2015, 05:27:10 pm »
Jeg hørte, tror det var i politijagt, at de minimum skulle bruge 500m til at måler over.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Sv: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Svar #6 Dato: Juni 03, 2015, 09:07:10 pm »
Tak for svar! Håber I ret i at de måler over en længere distance :-/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rigeligt gas!!

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Sv: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Svar #7 Dato: Juni 03, 2015, 09:08:25 pm »
I videoen jeg så I politibilen sluttede han på 180 km/t inden "jagten" stoppede..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rigeligt gas!!

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Svar #8 Dato: Juni 04, 2015, 11:13:07 am »
Jeg hørte, tror det var i politijagt, at de minimum skulle bruge 500m til at måler over.

Jeg blev målt på præcis denne distance i Cupraen og der er dælme ikke 500 m.

Måske jeg skulle være gået i retten med den?

Jeg holdt forrest for rødt i krydset med en MC-betjent lige bagved mig (det havde jeg ikke set) og gav den ALT hvad den kunne trække inden jeg skulle dreje ind ved mit arbejde. Han var oppe på 140 for at indhente mig og man må køre 60 på den strækning. Så i mit chok over at opdage han lå bagved mig er jeg glad for at jeg slap med 2000 kr. Jeg nåede åbenbart bare at accelerere og bremse tilpas hurtigt til at snitfarten var 1 km/t under et klip jf. hans måling  :shock:

... og så kunne jeg ellers holde der i indkørslen til parkeringspladsen mens alle mine kolleger kørte forbi og vinkede  :lol:
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Svar #9 Dato: Juni 07, 2015, 04:19:12 pm »
Læs her:

Sikre målemetoder.

Hastighedsmåling foregår i dag i langt de fleste tilfælde enten med laser-udstyr betjent fra vejsiden eller med triptæller/stopur i form af eksempelvis Policepilot betjent fra en efterkørende bil eller motorcykel og ofte suppleret med videooptagelse. Disse målemetoder er så præcise at hvis udstyret er kalibreret efter forskrifterne og der i øvrigt ikke er tvivl om betjeningen er det meget svært at anfægte disse målinger i retten. En undtagelse for begge målemetoder er dog de ikke helt få sager hvor der er tvivl om hvorvidt det køretøj der måles på er identisk med det der bliver stoppet.

 

Usikre målemetoder:
Udover de nævnte sikre målemetoder anvender politiet af og til en anden målemetode, der indebærer langt større usikker: Det drejer sig om måling fra et efterkørende politikøretøj, der holder konstant afstand til det køretøj, der ”måles” på og så aflæser eget speedometer. Efter politiets vejledninger skal denne metode kun undtagelsesvis benyttes da usikkerheden som nævnt er langt større og bla. afhænger af forskellige forhold af teknisk art og ikke mindst den distance politiet har kørt efter køretøjet samt afstanden mellem de to køretøjer.

Landsretten sætter tingene på plads:
I den konkrete sag som netop her den 6/2 er afgjort i Landsretten i Viborg, var situationen den at en motorcyklist havde kørt gennem tunnelen i Ålborg med en hastighed som, han selv var helt sikker på ikke oversteg 135 km/t. Der var 90 km/t hastighedsbegrænsning, så det var også for stærk, men ikke nok til en betinget frakendelse. Politiet mente derimod at hastigheden havde været væsentlig højere idet man oplyste at havde kørt efter motorcyklen med en speedometer visning på 190 km/t og konstant afstand. Distancen mellem køretøjerne anslog man til 350-400m. Politibilen speedometer var efterfølgende blevet kontrolleret og efter at usikkerheden var fratrukket var hastigheden efter Retten i Ålborgs afgørelse stadig så høj at motorcyklisten fik en betinget frakendelse.
Landsretten satte imidlertid tingene på blads og udtaler i dommen bla:”Kravene til en hastighedsmåling foretaget ved brug af en efterkørende bils hastighedsmåler er strenge. Landsretten finder ikke, at der som følge af den store afstand mellem tiltaltes motorcykel og patruljevognen alene ved de to politifolks vidneforklaring er ført tilstrækkeligt sikkert bevis for at afstanden mellem tiltaltes motorcykel og patruljevognen over en strækning på mindst 500 m overhovedet ikke har ændret sig, og at patruljevognens hastighedsmåler havde konstant visning over hele denne strækning” og videre:”Tiltalte frifindes som følge heraf for påstanden om betinget frakendelse af førerretten.”
Advokat Jakob Fastrup, der har ført sagen i begge instanser er godt tilfreds med både resultatet og med Landsrettens meget klare præmisser.


http://www.midtadvokaterne.dk/aktuelt/artikel/skaerpede-krav-til-politiets-hastighedsmaalinger-med-efterkoerende-koeretoejs-speedometer.aspx?Action=1&M=NewsV2&PID=366
« Senest Redigeret: Juni 07, 2015, 04:21:12 pm af Søren F »
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Sv: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Svar #10 Dato: Juni 07, 2015, 05:38:54 pm »
Interessant læsning. Virker ikke som om der er helt styr på hvordan der måles og hvad der er i orden, og hvad der ikke er i orden.. Hmm. Stof til eftertanke!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rigeligt gas!!

Henrik306

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 579
Sv: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Svar #11 Dato: Juli 06, 2015, 08:57:57 pm »
Altså, politiet har jo både triptrack og policepilot, som måler gennemsnitshastigheder. Der skal det vist minimum være 500 m, medmindre særlige forhold taler for en kortere afstand.
Men der skal helst måles over længere afstande, gerne 1000-2000 meter.

Men for at svare konkret på trådstarters spørgsmål, så trykkes der på en knap i patruljebilen/mc'en når du kører forbi pkt. A. Når patruljebilen/mc'en selv passerer, trykkes der igen. Der køres nu en vis distance, hvorefter det samme foretages ved pkt. B. Det giver en gennemsnitsfart mellem de 2 punkter.

Det er sådan cirka som det foregår. Der er så noget med noget rabat i og med, at tiden vist tæller med indtil patruljekøretøjet passerer pkt. A til pkt. B, mens afstanden er den samme...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Henrik
Tidligere mørkeblå SV1000S K4 - 112 db v. Bulderdag 2011 :-)

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Sv: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Svar #12 Dato: Juli 06, 2015, 09:24:11 pm »
Jeg er ret sikker på betjenten ikke nåede at følge mig og foretage en måling i bilen "på stedet". Men det er da lykkedes dem at måle et eller andet ud fra videoen som han har optaget..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rigeligt gas!!

Qstian

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 73
Sv: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Svar #13 Dato: Juli 06, 2015, 09:25:47 pm »
Trods alt glad for at der blev målt over en forholdsvis lang distance, og ikke bare på de 200 meter hvor det gik hurtigst!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Rigeligt gas!!

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Snuppet på video af civil - pas på jeres kørekort!
« Svar #14 Dato: Juli 07, 2015, 05:15:41 pm »
Knæk og bræk med prøverne og tak for slutningen på en ellers ærgerligt historie  :?
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4