Forfatter Emne: Import af MC fra Tyskland eller Italien  (Læst 13810 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Ronni

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 298
  • My name is Bruce Wayne, and I'm an alcoholic
Sv: Import af MC fra Tyskland eller Italien
« Svar #15 Dato: September 02, 2012, 03:20:47 pm »
Har selv kigget på at importere bil, og så vidt jeg kan vurdere kigger de på to ting:
1. Handelsprisen i udlandet
2. Handelsprisen i Danmark

Afgiften fastsættes så til 2-1, hvorved prisen stort set ender med at være som var dyret købt i Danmark (hvilket formentlig også er formålet med vurderingen).

Jeg baserer dette på en grundig gennemgang af samtlige importerede Audi A3 fra 2000 til 2007, hvor jeg prøvede at finde et mønster i vurderingerne baseret på handelspris i udlandet, alder, antal kilometer og andre tilgængelige oplysninger.  Ovenstående var det eneste mønster der viste sig at passe. Så hvis du kan finde et godt køb i udlandet kan det godt lade sig gøre at spare lidt penge.
Der var dog meget stor spredning i vurderingerne, og jeg fandt aldrig ud af hvad det skyldes, udover at vurderingerne er en slags lotteri, hvor man både kan vinde og tabe.

Hvis det er første gang SKAT skal vurdere en cykel som din, kan du vist godt betragte det som et lotteri om dine penge, da der ikke er etableret nogen praksis. Derfor vil de i særlig høj grad vil kigge på en (evt. anslået) handelsværdi i Danmark og lægge denne til grund for vurderingen. Da man ikke kan bede om forhåndsgodkendelser, kender du først prisen på cyklen når du har købt den i udlandet, transporteret den til Danmark og står med tegnebogen fremme i synshallen.
Bemærk i øvrigt at vurderingen ikke er bindende, og SKAT frit kan ændre vurderingen i op til seks måneder efter du har betalt afgiften. Kig f.eks. på www.vagcars.dk efter "sjove" historier omkring den slags.

Det jeg så ikke kunne vurdere var:
1. Om det er besværet værd
2. Om import har betydning for gensalgsværdien
3. Om forsikringen koster det samme. I Sverige er importerede biler meget dyre at forsikre, og forsikringer fungerer som en mekanisme der skal beskytte hjemme-markedet

For mit eget vedkommende vurderede jeg at import-reglerne er skabt ud fra en nødvendighed i forhold til EU, og at disse samt praksis er designet til at afskrække almindelige mennesker fra at give sig i kast med det. Derfor blev mit generelle indtryk at import kun giver mening hvis tilsvarende cykler ikke kan købes i Danmark (dvs. brugtmarkedet er for lille), eller man er så glad for bureaukrati og ikke-eksisterende retssikkerhed, at man får ægte morskab ud af befinde sig i processen.

Your Mileage May Vary, og hvis du beslutter dig for at gennemføre projektet, må du meget gerne skrive en guide så andre kan gentage succes'en :)
« Senest Redigeret: September 02, 2012, 03:27:01 pm af Ronni »
3/4 liter Gixxer and 4.16 BHP of italian fury

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Import af MC fra Tyskland eller Italien
« Svar #16 Dato: September 04, 2012, 02:33:50 pm »
Tech-porn... Nyd den australske anmelder fra 7.20 hvis du får nok af al teknikken. Han er super underholdende og har nok brugt en 3-4 par rene underhylere under den road test  8)

Aprilia RSV4 technical review and road test
« Senest Redigeret: September 04, 2012, 02:43:25 pm af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Import af MC fra Tyskland eller Italien
« Svar #17 Dato: September 17, 2012, 07:56:11 am »
Fed test, vurdering over middel er bare prisen, med hensyn til afgift, altså ingen rabat. Glæder mig til at se og hører den til bulderdag 2013 :-)

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Import af MC fra Tyskland eller Italien
« Svar #18 Dato: September 17, 2012, 10:19:02 am »
Vi får se hvad der sker :-) Ind til videre lader det ikke til at der er det store at spare på sådan en ny maskine. Desværre er der bare ikke så mange brugte i til salg i DK.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Import af MC fra Tyskland eller Italien
« Svar #19 Dato: September 18, 2012, 11:27:48 am »
Vi får se hvad der sker :-) Ind til videre lader det ikke til at der er det store at spare på sådan en ny maskine. Desværre er der bare ikke så mange brugte i til salg i DK.

Nix, men det er vel også halvdelen af grunden til at man køber i udlandet: det større udvalg  :|
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Import af MC fra Tyskland eller Italien
« Svar #20 Dato: September 18, 2012, 11:49:18 am »
Vi får se hvad der sker :-) Ind til videre lader det ikke til at der er det store at spare på sådan en ny maskine. Desværre er der bare ikke så mange brugte i til salg i DK.

Nix, men det er vel også halvdelen af grunden til at man køber i udlandet: det større udvalg  :|

True... Men når man aldrig har gået med de tanker før er det rart at få lidt indsigt i hvordan og hvorfor  :)

By the way - kender du en italiensk side a'la mobile.de?
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Nikolaj

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1774
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
Sv: Import af MC fra Tyskland eller Italien
« Svar #21 Dato: September 26, 2012, 02:05:46 pm »
Jeg tror at jo længere sydpå du skal for at hente cyklen - jo mindre besparelse er der.

Det koster hurtigt de 10-15k at få den hjem - især hvis du finder den i Italien :)

Men synes bestemt RSV'en er fed.
Du kan prøve at holde udkig efter brugte banecykler (hvor ejeren har gemt originalkåber og har papirer på cyklen).

Der kører nogen stykker af dem - og har også set en til salg på et tidspunkt.
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Import af MC fra Tyskland eller Italien
« Svar #22 Dato: September 26, 2012, 02:36:51 pm »
Jeg tror at jo længere sydpå du skal for at hente cyklen - jo mindre besparelse er der.

Det koster hurtigt de 10-15k at få den hjem - især hvis du finder den i Italien :)

Men synes bestemt RSV'en er fed.
Du kan prøve at holde udkig efter brugte banecykler (hvor ejeren har gemt originalkåber og har papirer på cyklen).

Der kører nogen stykker af dem - og har også set en til salg på et tidspunkt.

Det har du nok ret i... Jeg er ikke så meget for de brugte banecykler, men der er jo god tid til næste sæson. Så det er bare at tænke sig grundigt om :-)
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4