Forfatter Emne: racetch emulators  (Læst 5786 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ajbuchardt

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 32
racetch emulators
« Dato: August 09, 2005, 07:07:06 pm »
Hej forum jeg har et par spørgsmål:

1.Er der nogen der ved om forgafel dæmperne er ens på en `01 SV650S og en ´99 SV650S?
2.Jeg er ved at købe et sæt racetech "emulators" fra www.racetech.com.
Passer de på min ´99 Sv650S.
3.Bliver dæmberen justerbar?
4.Hvis jeg monterer disse, er det så nødvendigt med hårdere fjedre, det er min erfaring med biler, at det rent faktisk er dæmperen der er det vigtigste.

Julius

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
racetch emulators
« Svar #1 Dato: August 12, 2005, 08:14:45 pm »
Hey gutter(inder) der må da være en af jer der ved det!!! :roll:  :roll:

Jeg kan desværrer ikke svare på det selv :oops:  men der må sku da være nogle der ved det??? :shock:  :shock:  :shock:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
racetch emulators
« Svar #2 Dato: August 12, 2005, 09:03:54 pm »
1. ja, så vidt jeg ved er de uændrede.
2. ja, så fremt du køber de rigtige  :wink:
3. ja, men da du justerer på emulatoren, skal du skille gaffelbenet ad for at justere
4. formentlig ja, da standard fjedrene er kendt for at være for bløde. køb nogle der passer til din vægt.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
racetch emulators
« Svar #3 Dato: August 12, 2005, 11:30:41 pm »
Citat fra: runes-mc.dk

4. formentlig ja, da standard fjedrene er kendt for at være for bløde. køb nogle der passer til din vægt.


Og ufatteligt små! Jeg gloede godt nok, da jeg fik rykket mine orinalfjedre ud.. Damn, det er korte :)
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

ajbuchardt

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 32
Racetech emulators
« Svar #4 Dato: August 22, 2005, 10:29:26 pm »
Hej
tak for svarene.
Nu spørger jeg så forumet igen.
Jeg har en GSX-R 600 bagdæmper, jeg skal have monteret og overvejer racetech sættet sammen med dette, da jeg lige skal en lille tur til staterne.
Meen til gadebrug er dette overkill? er jeg lige så glad for et sæt hårdere fjedre og noget tykkere olie?
Hos JHS racing har de en "billig" styrdæmper (leg mounted) - hvorfor er den billig - er det noget skrammel?

Steggers

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 15
Re: Racetech emulators
« Svar #5 Dato: August 23, 2005, 03:21:25 pm »
Citat fra: ajbuchardt

1.Er der nogen der ved om forgafel dæmperne er ens på en `01 SV650S og en ´99 SV650S?

Mener der er sat preload justering på 01-modellen - eller er det først 02 ?
Men ellers er de ens.
Citat fra: ajbuchardt

2.Jeg er ved at købe et sæt racetech "emulators" fra www.racetech.com.
Passer de på min ´99 Sv650S.

Se Runes svar ;)
Citat fra: ajbuchardt

3.Bliver dæmberen justerbar?

Nope - men den "efterligner" Up-side down gaffel.
Skulle virke ret godt - men er det nødvendigt til gadebrug ? Se nedenfor.
Citat fra: ajbuchardt

4.Hvis jeg monterer disse, er det så nødvendigt med hårdere fjedre, det er min erfaring med biler, at det rent faktisk er dæmperen der er det vigtigste.

Kender ikke en dyt til biler - men SV '99 udgaven har notorisk dårlige fjedre i forenden. Nye fjedre, bedre preload og tungere olie er klart den nemmeste og billigste mod til forenden.
Start med det og overvej så Emulator, hvis du ikke er tilfreds.
Hvis du virkelig kun taler gadekørsel og måske lidt hurtige sving engang imellem, ville jeg ikke købe emulatorer.
(sagt med risiko for at blive lynchet af andre her på forum)

Citat fra: ajbuchardt

Jeg har en GSX-R 600 bagdæmper, jeg skal have monteret og overvejer racetech sættet sammen med dette, da jeg lige skal en lille tur til staterne.
Meen til gadebrug er dette overkill? er jeg lige så glad for et sæt hårdere fjedre og noget tykkere olie?


Se ovenfor - klart fjedre og anden olie først efter min mening.
Kommer nok mest an på kørestil og hvor mange kilometer du har kørt med original dæmper fra 1999.
Hvis dæmperen begynder at virke saggy og sløv, så skift den !
Du kan også måle stiction og static sag på din dæmper og se om det er indenfor spec.
F.eks. er Aprila Falcos dæmper kendt for at dø ved ca. 30.000 km. Har ikke hørt noget lignende om Sv'ere endnu - anyone ?
Men når du udrydder en flaskehals (ved at lave bedre forende) kommer der selvfølgelig en ny (måske bagenden). Her er GSXR dæmper klart et billigt og godt alternativ. Dog skal du kigge på fjederen på Gixxer dæmperen. De plejer at være meget underdimensioneret i styrke.

Helt generelt:
Løsning A.
Hvis du taler gadebrug på SV'99, og du gerne vil forsætte med at have en billig cykel, så start med fjedre og olie foran.

Løsning B.
Hvis du virkelig går til stålet og kører banedage og "klippekorts"-stærkt på gaden, så overvej emulatorer og fuldt justerbar bagdæmper.

Løsning C.
Hvis du elsker at skrue og lave om, ja - så kig dig om herinde - masser af Upside down forender, dæmpere, kosmetik til millioner og nogle rigtig fede og flotte SV'ere.
Jeg synes det er fedt at se hvordan folk har tid og lyst til det !

Løsning D.
(Men igen, med risiko for at fornærme nogen) Hvis du går efter en "full spec" race cykel, så køb en Gixer fra starten - det er overall billigere, har bedre geometri, bedre HK/kg og du får penge for dine investeringer igen...


Citat fra: ajbuchardt

Hos JHS racing har de en "billig" styrdæmper (leg mounted) - hvorfor er den billig - er det noget skrammel?


Styrdæmper? - på en SV650 ?- til gadekørsel ?
"But why " ??
;)

Sten E. - selv på SV'99 - and lovin'it ;)
har valgt løsning B.....

Bongers

  • Gæst
Re: Racetech emulators
« Svar #6 Dato: August 23, 2005, 03:32:38 pm »
Citat fra: Steggers
Løsning D.
(Men igen, med risiko for at fornærme nogen) Hvis du går efter en "full spec" race cykel, så køb en Gixer fra starten - det er overall billigere, har bedre geometri, bedre HK/kg og du får penge for dine investeringer igen...


Hey - lad os klynge ham Steggers op på et kors, og kaste gamle burgerbrikker og parkeringsbøder efter ham...  :twisted:  :twisted:  :twisted:

Nej - super fedt svar ;-)

ajbuchardt

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 32
Racetech emulators
« Svar #7 Dato: August 23, 2005, 08:53:51 pm »
Hej igen
jeg vil overveje at nøjes med fjedre og tykkere olie.
Mht til styrdæmperen synes jeg at SV`eren er noget nervøs ved langsomme MEGET skarpe sving relativt til fx en `92 GSXR 750 med styrdæmper. Mest af alt er jeg varm på styrdæmperen mht at mit forhjul godt kan lide at slippe asfalten.

A.P.

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 449
racetch emulators
« Svar #8 Dato: August 23, 2005, 10:14:53 pm »
Måske skal du overveje at sætte et pilot power fordæk på, så er du ude over det problem (evt. også bagdket). :wink:
jeg skiftede fra Mezler Z4 til pilot power en fantastisk oplevelse, det giver en helt anden køreoplevelese. :wink:  :D
Anders

Blå er er rigtig SV fave

Steggers

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 15
Re: Racetech emulators
« Svar #9 Dato: August 23, 2005, 11:01:46 pm »
Citat fra: ajbuchardt
Hej igen
jeg vil overveje at nøjes med fjedre og tykkere olie.
Mht til styrdæmperen synes jeg at SV`eren er noget nervøs ved langsomme MEGET skarpe sving relativt til fx en `92 GSXR 750 med styrdæmper.

Prøv at ordne forende, og se om det hjælper.
Forstår ikke helt den svingtype : "langsomme" og "nervøs".
Her vil en styrdæmper vel alligevel ikke hjælpe ? Check istedet dæktryk, slid (ikke kun dybe, men "hæl" / "tå" på fordæk) og lejer.
Der er stor forskel på "hurtig styrende" og "nervøs.
GSXR'erne er bygget til at være stabile under høj hastighed i sving, hvor SV'eren er hurtigere styrende i det daglige - det kan godt opfattes som "nervøs" - jeg vælger at kalde en GSXR "træg" til daglig kørsel ;)

Citat fra: ajbuchardt

Mest af alt er jeg varm på styrdæmperen mht at mit forhjul godt kan lide at slippe asfalten.


Lav dæmpningen for og bag - så er du ude over det "problem" de fleste steder på offentlig vej ;)

Eller som en ræcer en gang forklarede, da han blev spurgt hvordan han tacklede et stykke bane med voldsom tendens til slappers ud over en bakke.
"Tja...hvis du bare holder gassen på, så rører forhjulet ikke jorden - så eksisterer det problem ikke mere".....
hmmm...

Sten E. - med alt for god tid ved tastaturet i dag.....

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
racetch emulators
« Svar #10 Dato: August 23, 2005, 11:49:29 pm »
Sten, min ven .. du er en knag !  rigtig godt svaret..


har selv ikke svaret på dette emne, da jeg egentlig ikke kunne sige noget om emulators..

MEN selv har jeg valgt progressive fjedre foran, og en Wilbers bagdæmper, tilpasset mig og min køre stil (læs : 5.000 kr)
altså også løsning B.

jeg mener iøvrigt, at dette er helt klart den bedste løsning, for hvis du i virkeligheden har brug for mere og det ikke bare er "lir" ,
 så køb dig en gixxer (eller noget i den stil)..  den har langt det meste standard.

men den der styrdæmper...  glem det !  ..altså, jeg kan ikke se hvad du skal bruge den til.. medmindre du er et fnug på 45 kg (og ikke en gang dér)


Sten her, ved hvad han snakker om, så kig lidt nærmere på det gode svar


mvh Alex.     ...der i øvrigt (ind i mellem) må se sig slået af Steggers med et par sekunder, når vi åker på bananen   :lol:  :lol:
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt