Forfatter Emne: bøsning i gaffelben ?  (Læst 8156 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
bøsning i gaffelben ?
« Dato: Marts 09, 2005, 10:19:19 pm »
Hej Gutter !

jeg sidder lige med en slem pine...   jeg er ved af samle min gaffelben, og fordi jeg er lidt uerfaren og lige skulle se hvorda og hvorledes man nu liiige samler pisset igen, fik jeg basket den øverste bøsning i. altså uden at inderbenet var i !!  ..det er noget rigtig pis for den nederste bøsning kan jo ikke gå forbi den øverste bøsning... :cry:  :cry:

kan I følge mig ??

nåmen jeg skal have den øverste bøsning op igen..  og den sidder satme fast..  nogen gode råd til at få den op igen ????
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
bøsning i gaffelben ?
« Svar #1 Dato: Marts 10, 2005, 09:24:41 am »
Hey Tim

Er det pakdåsen du mener ?

Olfert
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Bongers

  • Gæst
bøsning i gaffelben ?
« Svar #2 Dato: Marts 10, 2005, 10:29:16 am »
Nu ved jeg godt, selv, at jeg ikke selv er den skarpeste til at samle ting – så jeg passer på hvad jeg skiller ad  :oops:  :oops: … eller tager billeder af det !!!

Men eller kig i værksteds manualen - http://forum.svrider.dk/viewtopic.php?t=277

Pøj pøj… men hvis du har valgt at adskille din gaffelben, og ikke kan samle dem. – så må du være den eneste der er glad for at der stadig er sne uden for  :(  :(

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: bøsning i gaffelben ?
« Svar #3 Dato: Marts 10, 2005, 12:40:26 pm »
Citat fra: Tim
Hej Gutter !

jeg sidder lige med en slem pine...   jeg er ved af samle min gaffelben, og fordi jeg er lidt uerfaren og lige skulle se hvorda og hvorledes man nu liiige samler pisset igen, fik jeg basket den øverste bøsning i. altså uden at inderbenet var i !!  ..det er noget rigtig pis for den nederste bøsning kan jo ikke gå forbi den øverste bøsning... :cry:  :cry:

kan I følge mig ??

nåmen jeg skal have den øverste bøsning op igen..  og den sidder satme fast..  nogen gode råd til at få den op igen ????


Hmm.. det er jo ikke så godt!

Nu sidder jeg og kigger i henholdsvis en Haynes manual til en CB750 four, og en SV1000 værksteds manual - og for begge gælder det, at når man skiller gaffelbenene ad, så skal de samles i samme rækkefølge.  Der står ingen af stederne at man skal være særlig opmærksom på noget som det du beskriver.  Så mon ikke det kan lade sig gøre at skille det ad igen.
Så vidt jeg kan forstå,  er den bøsning du taler om den der sidder lige over fjederen, er det korrekt?
Den skal i følge manualen ved afmontering uden videre kunne fjernes, men det forudsætter selvfølgelig at der er fjedertryk.

Så du skal jo nok have et eller andet træk fra neden, men uden at ramme siderne af yderbenet. Det eneste bud jeg lige kan komme på, skulle være en tamp tovværk hvor du løst binder en knude som kan føres igennem bøsningen, og derefter strammes op under den.  Det kan måske gøre det?
Under alle omstændigheder skal du passe på med hvad du gør.  Undgå også at varme på yderbenet, hvis det er faldet ind - jeg er ikke sikker på det er noget det ville have godt af.

Ærger du dig over du ikke sendte skidtet til Wilbers for en ombygning m/ fjedre og olie til 169,-€ +porto ??? :wink:  :P
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
bøsning i gaffelben ?
« Svar #4 Dato: Marts 10, 2005, 12:41:54 pm »
Citat fra: Olfert
Hey Tim

Er det pakdåsen du mener ?

Olfert

Hvis det mod forventning er pakdåsen, så skal der spec. værktøj til. (eller en næsetang og et par fikse fingre)
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
bøsning i gaffelben ?
« Svar #5 Dato: Marts 10, 2005, 02:01:34 pm »
Nemlig ja, jeg har endnu til gode at fjerne pakdåsen uden at ødelægge den :?
Men da de ikke er ret dyre (på GS'eren) har man altid et par liggende :D

Olfert
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: bøsning i gaffelben ?
« Svar #6 Dato: Marts 10, 2005, 02:07:23 pm »
Citat fra: nyg
Det eneste bud jeg lige kan komme på, skulle være en tamp tovværk hvor du løst binder en knude som kan føres igennem bøsningen, og derefter strammes op under den.  Det kan måske gøre det?
Det var et godt tricks du kom med der Henrik, har du prøvet det selv?
Virker det???
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: bøsning i gaffelben ?
« Svar #7 Dato: Marts 10, 2005, 02:19:26 pm »
Citat fra: Jannik
Citat fra: nyg
Det eneste bud jeg lige kan komme på, skulle være en tamp tovværk hvor du løst binder en knude som kan føres igennem bøsningen, og derefter strammes op under den.  Det kan måske gøre det?
Det var et godt tricks du kom med der Henrik, har du prøvet det selv?
Virker det???

Nej, jeg er ikke selv særlig fiks på fingrene, men jeg er vokset op i et hjem med mange gamle biler/MC'er, så jeg har set min andel af tekniske krumspring.  Det her er et af dem.
Om det virker (hver gang) vil jeg ikke garantere...
Man må jo prøve sig frem.  :wink:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

michael

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 24
bøsning i gaffelben ?
« Svar #8 Dato: Marts 10, 2005, 02:46:12 pm »
jeg har en værkstedshåndbog over den originale SVer, jeg kan da faxe et par sider til dig hvis det skulle være. jeg vil ikke anbefale dig at bruge de gamle pakdåser igen , et nyt sæt koster 198,-  og det ku da godt være at du skulle skifte gaffelolie når nu du er der alligevel. jeg har castrol sae 20w i min, det virker.  hvorfor har du pillet bøsningerne ud ??? bøsningerne kan tages ud med en cykel ege eller lign.
michael                                                           blå sv 650 s k2.

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: bøsning i gaffelben ?
« Svar #9 Dato: Marts 10, 2005, 05:14:37 pm »
Citat fra: nyg
Citat fra: Tim
Hej Gutter !

jeg sidder lige med en slem pine...   jeg er ved af samle min gaffelben, og fordi jeg er lidt uerfaren og lige skulle se hvorda og hvorledes man nu liiige samler pisset igen, fik jeg basket den øverste bøsning i. altså uden at inderbenet var i !!  ..det er noget rigtig pis for den nederste bøsning kan jo ikke gå forbi den øverste bøsning... :cry:  :cry:

kan I følge mig ??

nåmen jeg skal have den øverste bøsning op igen..  og den sidder satme fast..  nogen gode råd til at få den op igen ????


Hmm.. det er jo ikke så godt!

Nu sidder jeg og kigger i henholdsvis en Haynes manual til en CB750 four, og en SV1000 værksteds manual - og for begge gælder det, at når man skiller gaffelbenene ad, så skal de samles i samme rækkefølge.  Der står ingen af stederne at man skal være særlig opmærksom på noget som det du beskriver.  Så mon ikke det kan lade sig gøre at skille det ad igen.
Så vidt jeg kan forstå,  er den bøsning du taler om den der sidder lige over fjederen, er det korrekt?
Den skal i følge manualen ved afmontering uden videre kunne fjernes, men det forudsætter selvfølgelig at der er fjedertryk.

Så du skal jo nok have et eller andet træk fra neden, men uden at ramme siderne af yderbenet. Det eneste bud jeg lige kan komme på, skulle være en tamp tovværk hvor du løst binder en knude som kan føres igennem bøsningen, og derefter strammes op under den.  Det kan måske gøre det?
Under alle omstændigheder skal du passe på med hvad du gør.  Undgå også at varme på yderbenet, hvis det er faldet ind - jeg er ikke sikker på det er noget det ville have godt af.

Ærger du dig over du ikke sendte skidtet til Wilbers for en ombygning m/ fjedre og olie til 169,-€ +porto ??? :wink:  :P


hej gutter !  ..tak for jeres svar..  

lige for at sætte tingene på plads.. så var der tale om det ene gaffelben altså til forgaflen..  og inderbenet var ikke sat i endnu, for det kunne det ikke..
jeg har skilt det hele ad for at sætte nye fjedre i, og har også fået malet   yderbenene, nogenlunde samme farve, nu er de bare uden "ir" og mis-farvning.
og bruger den forskrevne 10w olie, havde overvejet 20w olie, men ved nærmere overvejelse, så går det også ud over returdæmpningen.

men jeg udtænkte et lille stykke værktøj istedet for..   jeg tog en ø8 mm geving-jern, bukkede den lidt til og sleb den til så jeg kunne få den rette flade der passede til bøsningen
 ( nej, ikke pakdåsen, den kommer ud af sig selv når man hiver pisset fra hinanden)
og så listede jeg gevind-jernet op igennem gaffelbenet, altså nedefra og slog stille og rolig på bøsningen hele vejen rundt..  og efter kort tid var den ude igen...   ...  men det er det man kalder "erfaring", ik ?!
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: bøsning i gaffelben ?
« Svar #10 Dato: Marts 10, 2005, 05:24:25 pm »
Citat fra: Tim

men jeg udtænkte et lille stykke værktøj istedet for..   jeg tog en ø8 mm geving-jern, bukkede den lidt til og sleb den til så jeg kunne få den rette flade der passede til bøsningen

okaj - jeg troede ikke du kunne nå op igennem med noget der var tykt nok....
var det et meget langt stykke, eller sad bøsningen langt nede i yderbenet?
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: bøsning i gaffelben ?
« Svar #11 Dato: Marts 10, 2005, 05:35:40 pm »
Citat fra: nyg
Citat fra: Tim

men jeg udtænkte et lille stykke værktøj istedet for..   jeg tog en ø8 mm geving-jern, bukkede den lidt til og sleb den til så jeg kunne få den rette flade der passede til bøsningen

okaj - jeg troede ikke du kunne nå op igennem med noget der var tykt nok....
var det et meget langt stykke, eller sad bøsningen langt nede i yderbenet?


jeg tror at forklaring må følge, når vi ser hinanden igen..

set i normal og opret tilstand, så var det den øverste bøsning der sad fast.
men der sidder jo en skrue i bunden, ø10 mm. og der listede jeg så før omtalte modificerede geving jern op.
 og derefter slog stille og rolig på gevind-jernet/ bøsningen hele vejen rundt..  nede fra..
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Re: bøsning i gaffelben ?
« Svar #12 Dato: Marts 10, 2005, 06:08:10 pm »
Citat fra: Tim
Citat fra: nyg
Citat fra: Tim

men jeg udtænkte et lille stykke værktøj istedet for..   jeg tog en ø8 mm geving-jern, bukkede den lidt til og sleb den til så jeg kunne få den rette flade der passede til bøsningen

okaj - jeg troede ikke du kunne nå op igennem med noget der var tykt nok....
var det et meget langt stykke, eller sad bøsningen langt nede i yderbenet?


jeg tror at forklaring må følge, når vi ser hinanden igen..

set i normal og opret tilstand, så var det den øverste bøsning der sad fast.
men der sidder jo en skrue i bunden, ø10 mm. og der listede jeg så før omtalte modificerede geving jern op.
 og derefter slog stille og rolig på gevind-jernet/ bøsningen hele vejen rundt..  nede fra..


er forstået... 8)
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: bøsning i gaffelben ?
« Svar #13 Dato: Marts 11, 2005, 11:48:07 am »
Citat fra: Tim
Hej Gutter !
kan I følge mig ??


Sagtens, men kan du følge os? ;-)

Tim, jeg tror du skal holde dig til noget med kontakter og blå og brune ledninger på... *fnis*

 :lol:  :lol:

 :wink:  Nælz
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: bøsning i gaffelben ?
« Svar #14 Dato: Marts 11, 2005, 02:10:04 pm »
Citat fra: NielSV650


Tim, jeg tror du skal holde dig til noget med kontakter og blå og brune ledninger på... *fnis*


Sludder !
Elektrikkere kan alt  8)  
Næsten da ! Den med at gå på vandet, uden at det er stift halter lidt endnu  :wink:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?