Forfatter Emne: OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan  (Læst 18872 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan
« Dato: December 31, 2008, 11:31:52 am »
Hej Alle

Jeg har sgu et problem, som jeg ikke lige kan finde en løsning på, og håber nogle af alle I kloge hoveder har en løsning..

Problemet er at jeg har fået opmuret en pejs i vores nye hus, og murerne har gjort det for godt, så stenene faktisk rørere ved pejseindsatsen. Dette vil så resultere i at når pejseindsatsen bliver varm, ja så vil den udvide sig, og skubbe stenene ud   :(

Jeg skal min. have et mellemrum ml. indsatsen og murstene på 5 mm inde i åbningerne. Er der nogen der har en god idé til hvordan man kan gøre det?
Det skal dog siges, at nye møbler og gardiner etc. er flyttet ind, hvorfor det helst ikke må svine alt for meget.

Her er lidt billeder:

På forhånd tak.
« Senest Redigeret: December 31, 2008, 11:34:06 am af Gertsen »
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan
« Svar #1 Dato: December 31, 2008, 01:43:26 pm »
desværre kender jeg ikke til nogen "nem" støvfri metode, eneste mulighed som jeg ser det, er frem med skæreskiven, og lad svineriet starte.
Du vil muligvis kunne bruge en vådskive(der skal tilføres vand for at køle skiven), det vil ikke støve så meget til gengæld vil det sprøjte med vådt pladder stenstøv

pest eller kolera..
   

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan
« Svar #2 Dato: December 31, 2008, 02:05:31 pm »
desværre kender jeg ikke til nogen "nem" støvfri metode, eneste mulighed som jeg ser det, er frem med skæreskiven, og lad svineriet starte.
Du vil muligvis kunne bruge en vådskive(der skal tilføres vand for at køle skiven), det vil ikke støve så meget til gengæld vil det sprøjte med vådt pladder stenstøv

pest eller kolera..

Også de muligheder jeg selv er kommet frem til desværre. Overvejer at købe en vinkelsliber , som kan justeres i hastighed, hvis man bedre vil kunne styre den... Måske suplere med et "telt" af fugtig lagener...

Lidt træls i disse kolde tider at man ikke kan bruge den... Men det kommer nok...
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan
« Svar #3 Dato: December 31, 2008, 02:31:22 pm »
Er helt syg med den gråmix-sten... Nå, frem med diamantklingen og ud med møblerne...
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

CooN

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 78
Re: OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan
« Svar #4 Dato: December 31, 2008, 02:46:23 pm »
En mulighed var at leje/låne en rillefræser med støvsuger, og så afmontere den ene klinge. Det kræver så bare at du har et fast øjemål og en rolig hånd...

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
Re: OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan
« Svar #5 Dato: December 31, 2008, 02:56:32 pm »
En mulighed var at leje/låne en rillefræser med støvsuger, og så afmontere den ene klinge. Det kræver så bare at du har et fast øjemål og en rolig hånd...
En rillefræser har for meget "kappe" rundt om, til at den kan komme derind tror jeg.

Møbler væk, skær, kør på weekend så støvet kan lægge sig, hjem og gør rent......såeee GODT NYTÅR Mads  :innocent:
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan
« Svar #6 Dato: Januar 01, 2009, 04:24:12 am »
Det er da nemt ! Du skal bare bruge en Fein (der må googles).
Den er lidt dyr i indkøb (tror jeg gav ca. 2200,- for en komplet kuffert), men den er absolut uundværlig for den ægte gørdetselvmand  :mrgreen:
Den vibrerer sig gennem næsten alt med de rigtige klinger på.
Køber du hele sættet får du klinger til metal, træ og sten i forskellige udgaver.

½ time efter posten har afleveret den til dig, har du fixet plads til en fuge, og resten af din dag går med at skære i andre mulige emner  :innocent:

Sørg nu bare for at konen ikke får fingrene i den - de 22000 o/min vibrerer ganske dejligt, men der følger ikke klinger med til hende... :mrgreen:
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan
« Svar #7 Dato: Januar 01, 2009, 11:22:39 am »
Det er da nemt ! Du skal bare bruge en Fein (der må googles).
Den er lidt dyr i indkøb (tror jeg gav ca. 2200,- for en komplet kuffert), men den er absolut uundværlig for den ægte gørdetselvmand  :mrgreen:
Den vibrerer sig gennem næsten alt med de rigtige klinger på.
Køber du hele sættet får du klinger til metal, træ og sten i forskellige udgaver.

½ time efter posten har afleveret den til dig, har du fixet plads til en fuge, og resten af din dag går med at skære i andre mulige emner  :innocent:

Sørg nu bare for at konen ikke får fingrene i den - de 22000 o/min vibrerer ganske dejligt, men der følger ikke klinger med til hende... :mrgreen:

Godt nytår...

Jeg har nu googlet, og der findes jo mange forskellige Fein. Har du link til den du tænker på? For det lyder da til at jeg skal have mig sådan en...
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

ole s

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 293
Re: OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan
« Svar #8 Dato: Januar 01, 2009, 05:15:05 pm »
Jeg tror det er en fein cutter han mener.

ole S.
SV650 blå, zx6rr forgaffel,hugger, Hyperpro bagdæmper,og noget mere jeg ikke kan huske.

Sperik

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 609
  • Leistung ist alles !
Re: OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan
« Svar #9 Dato: Januar 01, 2009, 07:26:49 pm »
Det er da nemt ! Du skal bare bruge en Fein (der må googles).
Den er lidt dyr i indkøb (tror jeg gav ca. 2200,- for en komplet kuffert), men den er absolut uundværlig for den ægte gørdetselvmand  :mrgreen:
Den vibrerer sig gennem næsten alt med de rigtige klinger på.
Køber du hele sættet får du klinger til metal, træ og sten i forskellige udgaver.

½ time efter posten har afleveret den til dig, har du fixet plads til en fuge, og resten af din dag går med at skære i andre mulige emner  :innocent:

Sørg nu bare for at konen ikke får fingrene i den - de 22000 o/min vibrerer ganske dejligt, men der følger ikke klinger med til hende... :mrgreen:

Godt nytår...

Jeg har nu googlet, og der findes jo mange forskellige Fein. Har du link til den du tænker på? For det lyder da til at jeg skal have mig sådan en...


Tak i lige måde

Jeg handlede vist her http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=109&produkt=2893
Og her er samme model http://dorchdanola-netbutik.dk/product.asp?product=20066

Hov, her er den da billig http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerktoejogtilbehoer/pudsemaskiner/trekantslibere/multimasterfmm250qtop/
« Senest Redigeret: Januar 01, 2009, 07:37:00 pm af Sperik »
Det er dumt at hænge med hovedet, hvis man står i lort til halsen...

kent

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1001
  • hold hovedet koldt og hjulne på vejen
Re: OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan
« Svar #10 Dato: Januar 02, 2009, 01:44:25 pm »
klinger til fein er temmelig dyre så pas godt på dem. god fornøjelse.
 :)
extraudstyr: TANKPAD m.m
nu med 3 x Skoda til regnvejr

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan
« Svar #11 Dato: Januar 02, 2009, 02:11:40 pm »
Er helt syg med den gråmix-sten... Nå, frem med diamantklingen og ud med møblerne...

Og hele huset er selvfølgelig muret i samme sten, og samme sorte fuge...
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan
« Svar #12 Dato: Januar 02, 2009, 03:45:01 pm »
Er helt syg med den gråmix-sten... Nå, frem med diamantklingen og ud med møblerne...

Og hele huset er selvfølgelig muret i samme sten, og samme sorte fuge...

Yddrrkk ;)
Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

Martin H

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 418
    • http://www.123hjemmeside.dk/zachoholm
Re: OT: Skæring af mursten. Gerne uden støv. Hvordan
« Svar #13 Dato: Januar 03, 2009, 03:38:56 pm »
Er helt syg med den gråmix-sten... Nå, frem med diamantklingen og ud med møblerne...

Og hele huset er selvfølgelig muret i samme sten, og samme sorte fuge...

Billeder af hytten????  :mrgreen:
Den er så fed den sten, vi har os kigget lidt på nybag og havde kigget på sten der lignede den.
- Martin H -

MIN SOLGTE BIKE http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16956&ipc=63213&xl=true

SOLGT SV 650 S - Fuldkåbe - Hugger - Lucas F.E. - Mivv Titaniums potte - Puig DB kåbeglas - Led blink - Sædeskal...

Big G

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2419
  • se mig, spasser.....
KiloSVin K7 nøgent, VZ800 Marauder 1999 Chrommonster....