Forfatter Emne: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling  (Læst 56924 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #45 Dato: Maj 14, 2014, 04:24:29 pm »
Hvad gør du rent i ? Det ser sg godt ud !


Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #46 Dato: Maj 14, 2014, 05:43:15 pm »
Det er med en lille tandbørste, en køkkensvamp, en fandens masse pudseklude og lugtfri petroleoum. Også kaldet lampeolie. ;)
/Mads P.

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #47 Dato: Maj 14, 2014, 07:02:25 pm »
Citér
lugtfri petroleoum
- "og efter sådan et par timer ved arbejdsbordet kan jeg næsten ikke huske hvor jeg bor længere" -  :shock:
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #48 Dato: Maj 14, 2014, 09:10:06 pm »
Heldigvis skal jeg bare lige op ad trappen. ;)
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #49 Dato: Maj 25, 2014, 01:44:54 pm »
Er hjemme igen efter 9 fantastiske dage i Malaga - og det er jo for VILDT MC-vejr her i DK, så jeg er godt i gang med grislingen igen.

I går skulle jeg male udstødning, men allerførst ville jeg lige checke det grønne stik lige bag kronrøret. Jeg havde læst i en tråd, at et af benene i stikket har det med at korrodore og til sidst brænde over, så jeg åbnede stikket for at checke tingenes tilstand:



Det ser fint ud, så jeg rensede stikket og samlede det igen - og gik derefter straks videre til dagens hovedopgave: maling af udstødningen.

Jeg har kun dette gamle billede af udstødningen før den blev gjort klar til maling:



Efter slibning med vådslibepapir og vask med kraftig grundrens så den sådan ud:



Efter maling:



Lidt flere nærbilleder:



Jeg er godt tilfreds. Nu får den et par dage til at hærde i og så bliver den monteret forsigtigt, for tilsidst at hærde når jeg (forhåbentligt) får gang i motoren igen.
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 09:58:21 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #50 Dato: Maj 28, 2014, 12:30:30 am »
Så er tiden kommet til at komme i gang med forenden.

Allerførst kom forhjulet og skærmen af:



Pakningen i venstre gaffelben er utæt og har sølet venstre kaliper godt og grundigt til i gaffelolie.

Jeg GAD ikke pille kaliperen af, for det ville betyde, at jeg skulle udlufte bremserne, så jeg lod den hænge, rensede den i lampeolie og dunkede den til sidst ned i en spand varmt vand med grundrens i. Den blev helt pæn at se på, synes jeg.

Her kommer et "før"- og "efter"-billede:



Og endnu mere rengøring - er efterhånden pænt træt at det, men det skal jo gøres. Det er svært at komme ordenligt til under motoren, især omkring startmotoren (overvejer at fjerne den, for at kunne gøre ordenligt rent bagved OG for at shine startmotoren lidt op) og da det hele jo alligevel stort set er dækket af kåben, er jeg ikke så grundig her. Men man kan da se, hvor langt jeg er nået (venstre side er færdig, mens man kan se på koblings-/vandpumpesiden, at der stadig sidder en del skidt tilbage):



Så kom den ene gaffelben af - jeg har ladet mig fortælle, at det er smartest at arbejde på et gaffelben ad gangen, for ikke at komme til at blande delene sammen, så det holder jeg mig til:



Benet ser jo umiddelbart OK ud, men kigger man lidt nærmere vil man opdage, at det faktisk ikke er specielt pænt:



Nærbillede:



Derfor har jeg besluttet mig for at male begge gaffelben - de bliver matsorte.

Gaffelbenene er (som diverse andre alu-dele på maskinen) dækket af et lag klarlak, så det skulle jeg have af først.

Frem med den gode, gamle Nitromors:



Efter 1. omgang Nitromors og slibning med vådslibepapir ser det ud til, at der stadig sidder en eller anden form for belægning hist og pist. Om det er maling eller klarlak, kan jeg ikke helt se:



Så den fik 2. omgang Nitromors og let slibing bagefter. Det hjalp lidt, men jeg tror, at jeg bliver nødt til at gå den efter i sømmene en sidste gang med vådslibepapir, inden den er klar til at blive grundet med alu-primer:



Med alt dette rengøringshalløj i mente, har jeg bestilt en carbon skærmforlænger OG en carbon hugger. Det bliver spændende at se, hvordan de kommer til at tage sig ud på grislingen. Helt billig var de sgu' ikke...
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:08:32 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #51 Dato: Juni 10, 2014, 11:55:21 pm »
Der er nu kommet alu-primer på det ene gaffelben:



Jeg besluttede også at gøre noget ved selve potten og ikke bare kun forrørene, så den blev splittet ad:



Hvad der skal ske med den, må I læse i et af de næste indlæg. ;)

Og jeg har fået klufiberforlængeren til forskærmen hjem. Den er købt via eBay og er lavet hos Infinite Performance i England:

« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:08:52 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #52 Dato: Juni 11, 2014, 12:08:08 am »
SÅ kom kulfiberhuggeren fra ART Performance hjem:



Jeg måtte dog desværre indse, at det ikke var den bedste støbning, så jeg har sendt den tilbage til sælgeren.

Prøv at se denne video, som jeg lavede, for at vise sælgeren, hvor dårligt den passede på min grisling:

https://www.youtube.com/watch?v=cGsDYyUYrfA
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:10:06 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #53 Dato: Juni 11, 2014, 12:23:16 am »
Jeg fik lagt et par lag "Gloss Black" fra Plastikote på det første gaffelben:



Jeg havde købt en "Metal Sealer" benzinfast, blank klarlak fra Plastikote og den sprøjtede jeg på gaffelbenet efter at have lade den sorte lak hærde i mindst 36 timer, som foreskrevet på dåsen.

Desværre gjorde klarlakken dette på nederste del af gaffelbenet:



Sjovt nok KUN på den nederste del, for længere oppe så det helt normalt ud:



Jeg gad ikke lave det hele om, så jeg lod klarlakken hærde 36 timer og fik så i gang med at slibe den ned med vådslibepapir (korn 1200) hvor lakken var krakeleret:



Efter 2 lag klarlak så den sådan ud:



Den krakelerer ikke mere, men jeg er dog ikke tilfreds, for der er for meget appelsinhud over det.

Jeg vil prøve at give den et par lag mere, i lidt varmere temperaturer - og også et lidt tykkere lag (jeg var nervøs for, at den ville krakelere igen, så derfor sprøjtede jeg et temmeligt tyndt lag på efter slibningen), for det burde kunne lade sig gøre, når 1. lag er hærdet ordenligt.
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:10:45 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #54 Dato: Juni 11, 2014, 01:18:44 am »
Så blev det tid til at tage udstødningen under kærlig behandling.

Den havde gennem tiden fået et par skrammer, bl.a nogle lange ridser, som også lavede en fordybning i potten:



Og da jeg altid havde syntes, at potten stak lige lidt for langt bagud, så ville jeg skære et stykke af, male den og prøve at få holderen til at dække så meget som muligt på det sted, hvor ridserne sidder.

Jeg målte op og fandt ud af, at jeg skulle forkorte potten med ca. 6,5 cm.:



Så borede jeg nitterne til Micron-logoet ud. Malertapen sidder der for at forhindre, at boret skulle ridse logoet, hvis boret skulle skride:



Og så lige en advarsel til andre med en Micron-potte, som kunne tænke sig at lave samme trick:

Af en eller anden grund stoler Micron ikke på, at nitterne alene kan holde logoet på plads, så de har sgu' også limet pladen fast!
Med en hobbykniv ført langsomt ind under logoet og med en ganske stor portion tålmodighed lykkedes det mig dog til sidst af få logoet løsnet, uden at skade det på nogen måde:



6,5 cm. kortere:



Pottens indre skulle dog også forkortes med samme afstand som yderskallen, så jeg savede 6,5 cm. ud af midten af inderrøret:



Da jeg ikke ejer et svejseapparat, skulle jeg finde en anden måde at få samlet det nu forkortede inderrør - på internettet havde jeg set en stuntkører forkorte en Micron-potte og han nævnte, at man kunne nitte den sammen, ved at skære en slids i det stykke, som man havde savet ud og dernæst bruge dét stykke som samleled for de 2 ender.

Som sagt, så gjort:



Samlet igen, men nu 6,5 cm. kortere:



Jeg havde besluttet mig for at male potten sort, ligesom forrørene, så den blev først slebet ned og fik så et par lag Duplicolor pejsemaling, som er noget grovere end det Plastikote VHT maling, som jeg havde brugt til forrørene. Fordelen ved at bruge Duplicolor Pejsemaling på potten var dog, at jeg ville kunne hærde malingen i en ganske almindelig ovn - det ville jeg ikke kunne med Plastikote-malingen, som skulle hærdes ad 3 gange, med en afsluttende temperatur på 315 grader celcius. Ja, dér kan VORES ovn altså ikke følge med længere!



Finishen kom helt pæn ud - og så kom det en tur i ovnen. Jeg besluttede mig for at prøve at hærde mellemrøret i ovnen, for at det skulle være mere modstandsdygtigt, når jeg skulle til at montere udstødningen. Det er trods alt mellemrøret, som man ser mest på en grisling med fuldkåbe:



Potten kom helt fint ud af ovnen - OK finish:



Så nittede jeg logoet på igen:



Og samlede potten:



I like it!

Desværre kom forrøret ikke så pænt ud, for jeg kom til at røre malingen, da jeg pillede røret ud af ovnen (dvs. inden malingen var kold og dermed hærdet):



Så var gode råd jo dyre...

Jeg gad ikke rigtigt male det igen, så jeg besluttede mig for at polere det i stedet.

Først blev det slebet med sandpapir (korn 400) og dernæst med vådslibepapir (korn 800 og korn 1200):



Så rendte jeg ned til Bauhaus og kom hjem med dette poleresæt:



Og så polerede jeg ellers!

Først med den grove skive, så med den fine og til slut polerede jeg i hånden med Slipol:



Selvom røret ikke blev HELT blankt, er jeg alligevel godt tilfreds. Det skal jo heller ikke gå op i polering det hele! Jeg vil sgu' gerne ud at trille lidt på et eller andet tidspunkt... ;)
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:11:15 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #55 Dato: Juni 11, 2014, 01:34:48 am »
Jeg havde spottet et trick på internettet, hvor en gut brugte alm. eddike til at rense bolte med, så det ville jeg da også lige prøve!

Et par testbolte kom op i et glas med eddike og snart begyndte det hele at boble lystigt derud ad:



Uden at have set det endelige resultat besluttede jeg mig dog hurtigt for at skifte til stordirft - dvs. et større glas:



Efter et stykke tid begyndte der at samle sig mere og mere skidt på overfladen:



Efter at have ligget i eddike i 24 timer, skyllede jeg skruerne og gjorde dem så rene som muligt med en køkkensvamp:



Jeg var så tilfreds med resultatet, at jeg gik i gang med at gøre det samme med alle andre skruer, bolte, møtrikker og beslag, som jeg mente lige ville kunne trænge til dette!
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:11:44 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #56 Dato: Juni 11, 2014, 01:50:42 am »
Da den første gaffelben snart ville være færdigt, var det på tide at gå i gang med det andet.

Det kom nemt af, men der var dog noget rust, som lige skulle poleres væk.

Den gamle lak kom af med Nitromors og dernæst er det tid til at slibe efter med vådslibepapir, inden der grundes og lakeres.



Da jeg var i gang med forgaflen, kom jeg til at kigge på hornet og besluttede, at det kunne jeg da hurtigt shine op.

Det så nu heller ikke så pænt ud:



Jeg gik i gang med min Dremel og fjernede så meget rust, som jeg nu gad.

Og så fik det ellers en gang "Gloss Black" fra Plastikote:



Til sidst kom det til at se sådan ud:



Det pyntede da - og selvom jeg udmærket godt er klar over, at det sandsynligvis vil begynde at ruste igen, så skal det nok holde længe nok til at jeg kan få sparet sammen til et ordenligt horn! ;)
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:12:10 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #57 Dato: Juni 11, 2014, 02:15:04 am »
Pakningen til koblingsstødstangen virkede ret brugt og løs i det, så jeg havde bestilt en ny en hjem.

Så, ud kom den gamle:



Ny til venstre og gammel til højre:



Den nye pakning blev forsigtigt banket i med en top af passende størrelse:



Efter at have fjernet gamle pakningsrester, var det tid til at sætte det nye generatordæksel på:



Bare rolig: det blev pudset bagefter. ;)
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:12:56 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #58 Dato: Juni 11, 2014, 02:16:15 am »
Jeg hoppede for en kort stund op i lejligheden, for at samle instrumenthuset.

Første skulle jeg dog lodde ledningerne til LED-strips'ene fast på de gamle lampesokler.

Første forsøg gik ikke så godt, for jeg havde ført ledningerne igennem de huller, som skruerne til instrumenthuset skulle sidde i - doh....



Om igen:



Og så kunne huset samles pænt og ordenligt:



Så gik turen ned i kælderen igen, hvor jeg gik i gang med at kigge på radiatoren.

En af gummiflangerne, som man monterer kåben i, var blevet gammel og træt - og var revnet. Så jeg havde bestilt en ny og satte den i:



Selve radiatoren blev gjort ren med lampeolie og blev dernæst vasket i grundrens - for til sidst at blive skyllet i varmt vand. Lamellerne blev skyllet igennem med varmt vand under højt tryk, for at få alle fluer og andet skidt ud fra gemmerne:



Denne slangestuds, som sidder på generatorsiden, ser lidt sjov ud...



Jeg vil prøve at gøre den rund igen, ved at spænde et spændebånd rundt om den og så stramme langsomt til for at se, om det får den til at blive rund igen:
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:13:26 pm af Mads P. »
/Mads P.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #59 Dato: Juni 11, 2014, 08:24:13 pm »
... og så gad du ikke pille bremsecalibrene af, for så skulle du udlufte! Korrekt, kære Watson, men de der gamle sure slanger trænger i den grad til en udskiftning! I Yamaha's manualer står der at væsken skal skiftes hvert 2. år og slangerne hvert 4. år(!!)   :police: :police:
Du skulle ha haft et par Goodridge Shadow Gold slanger med fra Demon-tweeks! Jeg har lige modtaget til min fars raket. De er top lirens!  :afro:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(