Forfatter Emne: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling  (Læst 55836 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #75 Dato: Juni 19, 2014, 06:46:28 pm »
Personligt håber jeg der er mange som fanger lektionen i den her tråd - nemlig at man for faen bare skal kaste sig ud i de ting man drømmer om, hvad enten det er at plante egne tomater, eller skrue i en MC.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #76 Dato: Juni 19, 2014, 11:16:41 pm »
Mjoeh, mjaeh.... måske skulle jeg smutte en tur i et plantecenter? Vil sgu' gerne snart ud at trille! ;)

Men det bliver desværre ikke snart... for jeg oplevede et mindre tilbageslag i dag.

Jeg havde jo ladet mig overtale (Hej Niels!) ;) til at skifte bremseslangerne og bremsevæsken ud - og det mener jeg mere og mere var den HELT rigtige beslutning. Fordi.... jeg pillede alle kalibre af i dag og gik i gang med at rense dem.

Og check lige en klam snotter, der kom ud af de forreste kalibre:



Yuck! Adr! Føj! :)

Rent standsmæssig ser de forreste kalibre fine nok ud, men det står desværre noget værre til med den bagerste kaliber:



Spørgsmålet er så, om jeg kan nøjes med at købe et basalt reparationskit, eller om jeg også skal til at skifte stemplerne. Alternativt kunne jeg jo også lede efter en billig kaliber i god stand (er der evt. nogen af jer, der har en liggende?) - ja, jeg ved ikke helt, hvad jeg bør gøre i denne situation.

Er der nogen af jer derude, som har nogle gode råd til mig?
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:17:39 pm af Mads P. »
/Mads P.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #77 Dato: Juni 20, 2014, 08:33:32 pm »
Hvis du skal nørde lidt kan du evt finde kaliberen fra en scooter. Den vejer en brøkdel og har rigeligt med bremsekraft til formålet. Ellers prøv lykken med en tandbørste eller en grydesvamp. Husk at grovpudse i stempelvandringens retning.

Mht luftfilterkassen: aftapningsrøret kan godt lave pjatrøv. Jeg mener det sidder i højre side, og det skal lige fiskes fri af cylinderen. Alternativt kan du skære 6-7cm af.

Skål! :-D
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #78 Dato: Juni 20, 2014, 11:52:09 pm »
Drænrøret HAVDE jeg faktisk tænkt på at forkorte,  idet jeg ikke kan se nogen grund til, at det skal være 30 cm. langt, men jeg fik skidtet til at sidde rigtigt til sidst.

En scooterkaliber siger du? Tjoeh, men jeg har ikke den vilde lyst (eller tid) til at kaste mig ud i konstruktion af en adapterplade, så jeg tror, at jeg forsøger mig med et reparationskit.
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #79 Dato: Juni 24, 2014, 12:35:43 am »
Jeg besluttede mig for at skille kaliberne ad, inspicere dem, rense/rengøre dem og montere nye pakninger.

Første skridt var at skille den bagerste kaliber ad.

Jeg satte en kort bremseslange til hovedcylinderen og pumpede så ellers det ene stempel ud:



Jeg kunne ikke få begge stempler ud samtidigt, så planen er først at rengøre og renovere den ene side af kaliberen, samle den og dernæst trykke det andet stempel ud, rengøre og renovere det og til sidst samle hele molevitten igen.

Som I kan se, så er der en del fastgroet skidt, især i den rille, hvor støvpakningen skal sidde:



Så trykkede jeg stemplerne ud af de forreste kalibre - det gik noget nemmere, for her kunne jeg styre vandringen af begge stempler ved at sætte en af de brugte bremseklodser i spænd foran først det ene stempel og dernæst det andet. På den måde kom stemplerne lige langt ud samtidigt og jeg kunne tilsidst fjerne dem med håndkraft.



Her er en kollage af alle kalibere, stempler og pakninger. Jeg synes, at pakningerne så noget sølle ud og der er på de forreste kalibere, ligesom på den bagerste kaliber, masser af fastsiddende skidt i den rille, hvor støvpakningen skal sidde:



Jeg har bestilt pakningssæt til alle kalibere, så jeg håber ikke, der går lang tid, inden de dukker op.

I mellemtiden kan jeg lige vise jer min nye hugger!

Jeg havde sendt kulfiberhuggeren tilbage til forhandleren i Irland og jeg spurgte ham, om han evt. skulle han en anden hugger liggende i gemmerne. Han rodede lageret igennem og fandt en TCP hugger, som han sendte til mig.

Den passer NOGET bedre end kulfiberhuggeren - men den er ikke helt så fiks at se på. Dog er det absolut langt fra den værste jeg har set - og med en pasform, der er MEGET tæt på perfekt, er jeg egentligt godt tilfreds:



I morgen vil jeg fortsætte med at rengøre kaliberne - jeg kunne IKKE få støvpakningsrillerne ordenligt rene, så jeg har lagt kaliberne i blød i varmt vand og grundrens natten over - så kan jeg forhåbenligt få dem helt rene i morgen.
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:18:13 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #80 Dato: Juni 25, 2014, 12:00:22 am »
I dag kom de nye HEL bremseslanger og jeg var meget spændt på at se dem.

Jeg havde bestilt dem med banjobolte i rustfrit stål, sorte banjoer og gule slanger. Mht. den gule nuance så havde jeg surfet en del på nettet for at se, om jeg nu fik den rette nuance, der ville matche min MC.

Både billeder på internettet SAMT farveskemaet hos forhandleren viste denne nuance:



Den minder RET meget om den mørkegule farve, som min grisling er malet med.

Stor var skuffelsen derfor, da slangerne viste sig at have denne nuance:



Ja, den er nærmest neon-gul!

Jeg kontaktede sælgeren og han ville tage dem tilbage og lave nye til mig - men han havde kun den ene nuance, hvis de skulle være gule - og han nævnte, at HEL åbenbart kun har den ene gule nuance. Det forstod jeg så ikke helt, især fordi alle de billeder, jeg havde set på internettet inden jeg bestilte, viste klart en mørkere gul nuance - og ja, nu er jeg godt klar over, at man ikke kan stole 100% på farver gengivet på en et billede på internettet, men jeg havde, med mit billige kamera, INGEN problemer med at fange den virkelige nuance på de slanger, jeg havde fået tilsendt. Så det er sgu' lidt underligt...

Anyway, jeg har bedt sælgeren om at levere slangerne i kulfiber-look. Det tror jeg vil passe OK til resten af cyklen, selvom de desværre ikke komme til at se lige så markante ud, som gule slanger ville have gjort.

Nå, men i dag forsatte jeg med at rengøre kaliberne. Jeg pudsede stemplerne op:



Kaliberne havde jo ligget i varmt vand og grundrens hele natten, i håb om at det ville kunne blødgøre det skidt, som havde sat sig i rillerne til støvpakningerne - men det var et no-go. Det skidt sidder altså godt fast!

Så jeg tænkte, at Nitromors måske ville kunne hjælpe. Jeg smurte rillerne godt ind og lod dem ligge og trække i en times tid:



I mellemtiden polerede jeg gaffelbenene - det højre gaffelben havde lidt rust på det sted, hvor det sidder fast i den nederste gaffelbro:



Jeg fik al rusten fjernet, men der er dog lidt mærker tilbage, hvor gaffelbroen sidder og klemmer:



Det gør nu ikke noget... det vigtigste var at få fjernet overfladerusten, så den ikke ødelægger den nye oliepakning, når man sætter den på og kører den ned over gaffelbenet.

Nå, men tilbage til kaliberne - og jeg måtte desværre indse, at Nitromors heller ikke kunne fjerne skidtet, som mere og mere lignede korrosion på aluminium. Så var det jeg tænkte, at hvis eddike kunne fjerne rust og skidt på bolte og møtrikker, så ville det muligvis også kunne opløse/fjerne korrosionslag på aluminium.

Så jeg fyldte kaliberne op med eddike og vil lade dem være sådan til i morgen aften:



De blev fyldt helt op til kanten:



Der begyndte straks at danne sig luftbobler ved korrosionslaget, så man kan jo håbe, at det vil fungere:



Her til sidst har jeg lige et teknisk spørgsmål.

Jeg har jo malet gaflerne sorte - vil I mene, at jeg bør fjerne malingen i de røde cirkler, for at kunne spænde kaliberne fast med det rette moment?



« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:18:42 pm af Mads P. »
/Mads P.

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #81 Dato: Juni 25, 2014, 09:11:34 pm »
Ja malingen skal lige skæres af med en skarp hobbykniv.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #82 Dato: Juni 25, 2014, 11:42:53 pm »
Hm, jeg kan godt se, hvad du mener - men jeg ville nu være lidt bange for at knække kanten af malingen, så jeg tror, at jeg vil slibe det af med fint vådslibepapir. Det er i min hjerne en lidt mere kontrolleret proces. ;)
/Mads P.

Witt

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 75
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #83 Dato: Juni 26, 2014, 02:09:59 pm »
Det ser pisse godt ud det du har gang i  :respekt:
Meeeeen jeg holder stadig på det jeg har sagt tidligere, først på 2 hjul til næste år  :lmao: :lmao: :lmao:

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #84 Dato: Juni 26, 2014, 02:15:09 pm »
15. juli  - DETTE år. ;)
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #85 Dato: Juni 28, 2014, 02:14:41 am »
En vildt laaaangtrukken aften blev brugt på at rense kalibrene indvendigt.

Jeg havde jo fyldt dem op med eddike og ladet dem trække et par dage i håb op, at eddiken ville kunne opløse det korrosionslag, der sidder i rillen til støvpakningen.

Det så umiddelbart godt ud, men det var som om, at ikke alt skidt havde løsnet sig, så jeg polerede rillerne op med Autosol - et tip, som jeg havde set i en video fra Delboy's Garage (https://www.youtube.com/watch?v=SbP0Iqky7eU):



Det blev nogenlunde, men der var stadig sorte rester hist og pist:
 


Velvidende at det ikke ville blive så nemt, havde jeg allerede søgt efter løsninger på internettet og en del folk anbefalede, at man polerede rillerne op med messingbørster på en Dremel, så jeg smuttede i Bauhaus efter disse:

http://www.frishop.dk/pi/Proxxon-messing-b%C3%B8rster-%C3%98-22-5-stk-Proxxon-nr-28962_428099_21657.aspx

Og DE er altså det helt rigtige værktøj til denne opgave! De er bløde nok til at man kan lægge kræfter i (ikke at man bør gøre det - bare lad børsten langsomt gøre sit arbejde), men ridser overhovedet ikke aluminium'et i bremsekalibrene.

Resultatet blev meget fint, men afslørede også, at korrosionen alligevel har sat sine tydelige spor inde i kalibrene:



Men jeg skifter muligvis alligevel til 4-pots kalibre til vinter, så jeg kører på disse i år. Det er heller ikke fordi at jeg tror, at de nuværende kalibre udgør en sikkerhedsrisiko. SLET ikke! Men jeg kunne bare godt tænke mig 4-pots kalibre, OK? ;)

Her er lige et billede efter jeg blev færdig med indvendig polering af alle kalibre:



Så vaskede jeg kalibrene en sidste gang, polerede skruer, beslag og glidebøsninger - og venter nu bare på, at mit silikonefedt, mine nye pakninger og mine nye bremseslanger dukker op:

« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:19:28 pm af Mads P. »
/Mads P.

Witt

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 75
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #86 Dato: Juni 30, 2014, 09:40:26 pm »
Det er en aftale, vi snupper da en Roskildetur d. 17 juli DETTE år  :lol: :lol: så har jeg givet dig 2 dage mere  :innocent: :innocent:
Keep on working  :club: :club: :club:

Hilsen Ronni

Ps. mangler du bremsepasta, så siger du bare til  :loser: :loser:

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #87 Dato: Juli 01, 2014, 01:07:27 am »
Weekenden startede med, at jeg skulle slibe malingen væk på de steder på gaffelbenene, hvor man spænder boltene med moment - dvs. klemmeboltene og kaliberboltene.



Så gik jeg i gang med at samle gaffelbenene.

Allerførst skulle jeg skære afstandsrøret til den rigtige længde. Iflg. SonicSprings er det til oldschool grislingen 1/2 tomme fra toppen af gaffelrøret:



Så hældte jeg olie i - 110 mm. fra top, siger SonicSprings:



Færdigt arbejde:



Så rengjorde jeg forskærmen:



Og monterede kulfiberforlængeren:



Pasformen var ikke specielt god (hvad er det for noget med mulfiber? Det var det samme med min første hugger...), men jeg fik den nogenlunde på plads.

Så monterede jeg forskærmen og så var det slut på lørdagen:

« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:19:51 pm af Mads P. »
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #88 Dato: Juli 01, 2014, 01:32:14 am »
Søndagen startede med mere rengøring. Denne gang var turen kommet til forhjulet.

Prøv at gætte hvilken bremseskive, der er blevet gjort ren. :)



Selve forhjulet blev også rengjort grundigt:



Efter jeg havde erfaret, at man kan polere ret godt med messingbørster, tænkte jeg, at jeg ville prøve at polere nogle bolte op - for de så RET kedelige ud efter deres tur i eddiken;



Efter polering:



Tja, jeg ved ikke med jer, men for mig ligner de næsten nye bolte.

Så kom der lidt gevindlim på:



Samlet:



Og monteret på grislingen:



Jeg havde doneret nogle penge til svrider.dk og havde fået nogle kortere kødben i "bytte":



Kødbenene er kortere og hæver dermed røven på motorcyklen (ca. 3 cm).

Jeg satte dem på, men opdagede så, at fjederen på ZX6R-bagdæmperen lige rører ved bagsvingeren:



Med den originale kødben er der lidt mere plads:



Jeg valgte dog at sætte de korte kødben på, for når der kommer mere vægt på MC'en, skulle bagdæmperen gerne gå fri af bagsvingeren.

Samlet ser det hele sådan ud:



Her kan I måske se, at enden er hævet lidt pga. de kortere kødben:



Og dermed sluttede søndagen og weekenden.
« Senest Redigeret: Maj 29, 2020, 10:20:54 pm af Mads P. »
/Mads P.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Forsinket vinterprojekt: Mads P's gule oldschool grisling
« Svar #89 Dato: Juli 01, 2014, 09:14:52 pm »
Personligt håber jeg der er mange som fanger lektionen i den her tråd - nemlig at man for faen bare skal kaste sig ud i de ting man drømmer om, hvad enten det er at plante egne tomater, eller skrue i en MC.

Præcis! Sæt igang!
Første gang jeg skulle splitte min første MC ad, tog jeg et billede efter jeg havde taget tanken af. Derefter fik jeg ikke taget flere billeder, men det var også godt det samme, for det var på film, og det tog en måned før filmen var slut og jeg fik fremkaldt billederne. Og MC'en blev samlet fint igen  :D

Det ser pisse godt ud, Mads! Den skinner jo efterhånden mere end en luder i måneskin  :cool:

Smid evt et par "gabelprotektoren" på gaffelbenene. De matcher ikke helt det nye blanke sorte, men det er godt for inderbenene:
https://www.louis.de/artikel/gabelprotektoren/10026885

Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(