Forfatter Emne: Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?  (Læst 10682 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?
« Dato: Maj 17, 2006, 08:54:06 pm »
Idéen er at skrive et oplæg til en SV-Guide om valg af en hjelm der passer.

Har selv været rundt og prøve hjelme i adskillige forretninger og spørge om alt man nu kan komme i tanke om.

Men mest af alt .... syntes der at være ... skal vi sige "uofficielle" regler hos sælgerne om hvornår en hjelm passer.

Bare for at komme med én regel jeg har hørt:

Du skal kunne presse en pegefinger op mellem panden og styrthjelmen. Kan du ikke det, er den for lille.

Har I hørt andre gode regler for at finde hjelmen der bare passer ?
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?
« Svar #1 Dato: Maj 17, 2006, 09:08:51 pm »
Ja der er jo nok regler at vælge imellem hos forhandlerne, men der er et par ting der er gældende:

1: Uden at din hjelm er spændt, må du aldrig kunne trække den af ved at tage den i nakken og prøve at hive den op over hovedet!

2: Tag fat i hjelmen (når den sidder på dit hoved) og drej hovedet inde i hjelmen, mens du holder den stille med hænderne. Der må du ikke kunne dreje hovedet inde i hjelmen.

3: Komfort: Sørg for at vælge en hjelm som sidder til uden at trykke hårdt! Du må IKKE have røde mærker i eks panden efter du har haft den på i 5 min. (Og jo har du fundet en hjelm som du syntes er fed, så behold den på så længe du vil være det bekendt, for der går noget tid før du kan mærke om den presser for hårdt nogle steder)

4: Når du nu har købt din hjelm, så lad være med at køre med hjelmhue kun en gang imellem, for det udvider din hjelm, så den bliver for løs uden hjelmhue i. Dvs. enten kører du med hue i altid ellers aldrig.

5: Vælg en hjelm med farver på så du bliver set i trafikken! Det ærger mig nu at jeg ikke havde fået det råd da jeg købte min i grå farver.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?
« Svar #2 Dato: Maj 17, 2006, 09:13:57 pm »
Jeg vil gerne ha en hat der sidder rimelig stramt, og sjovt nok passer det med at jeg måler 55 cm om ægget og jeg kører med størrelse small (der også hedder 55)
Nu har jeg lige prøvet om jeg kan få en finger ind ved panden på min nye hjelm, og det kan jeg ikke (det sku da lige være venstre pegefinger :D)
Det jeg vil frem til er at, din hjelm skal side stramt når den er ny, for indmaden former sig efter dit hoved. Det er selvfølgelig smag og behag om man vil ha en stram hat, men jeg foretrækker at den sidder helt fast uanset hvordan jeg vender hovedet eller hvor stærkt jeg kører.
Den skal selvfølgelig ikke side så stramt at indersiden af visiret er fyldt med hudorme :mrgreen: :mrgreen:
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?
« Svar #3 Dato: Maj 17, 2006, 09:38:02 pm »
Min hjelm blev købt en anelse for lille. Naturligvis med vilje, netop på grund af at en hjelm udvider sig med tiden. Det har desværre den uheldige sidegevinst at jeg helst skal have den af jævnligt under længere ture, gerne efter 1-1½ times kørsel, alt afhængig af hastigheden og dermed vindpresset på hjelmen. Men på den anden side betyder det så også, at hjelmen efter 5 års brug stadig sidder urokkeligt fast på mit hoved.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?
« Svar #4 Dato: Maj 18, 2006, 08:37:46 am »
Jeg følger samme regler som Jannik.

Det med fingeren har jeg også hørt engang, der var det godt nok tommelfingeren (!)
Jeg tror bare det er for meget "frigang".

Jeg har selv det problem at den hjelmstørrelse der passer mit hoved bedst altid klemmer en anelse i panden, ihvertfald når hjelmen er ny.
Det generer ikke direkte, men lidt som Freddy, efter længere tids kørsel (og så bemærker folk det når jeg tager hjelmen af).
Det bliver selvfølgelig bedre efterhånden som man kører hjelmen til, men min gamle hjelm hjalp jeg lidt på vej ved at trykke polstringen (flamingoen/styroporen) sammen med fingrene. (bare husk på at det er det der absorberer kræfterne når du styrter, så begræns sammentrykningen til et minimum).
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?
« Svar #5 Dato: Maj 18, 2006, 11:22:17 am »
Jeg har også forsøgt det med at presse flamingoen sammen, og selv om det har hjulpet, så ser jeg stadig ud, som om jeg er blevet pletvis solkogt i panden, når jeg tager gryden af.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?
« Svar #6 Dato: Maj 18, 2006, 11:41:38 am »
Jeg har også forsøgt det med at presse flamingoen sammen, og selv om det har hjulpet, så ser jeg stadig ud, som om jeg er blevet pletvis solkogt i panden, når jeg tager gryden af.

Så har du højere pande end mig  :)
Eller en strammere hjelm.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?
« Svar #7 Dato: Maj 18, 2006, 11:48:49 am »
Jeg har også forsøgt det med at presse flamingoen sammen, og selv om det har hjulpet, så ser jeg stadig ud, som om jeg er blevet pletvis solkogt i panden, når jeg tager gryden af.
Så har du højere pande end mig  :)
Eller en strammere hjelm.

Nogle siger, det er tegn på intelligens... :wink: :lol: :lol:
Hehe, det er nok nærmere det sidste, der er den reelle forklaring.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Coyote

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 259
Re: Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?
« Svar #8 Dato: Maj 22, 2006, 09:55:51 pm »
Jeg vil mene hvis der endelig skal modificeres i det stødabsorberende materiale, at den bedste fremgangsmåde vil være at skære lidt materiale væk.

Ved at presse materialet sammen ødelægger man den stødabsorberende effekt, og det er jo selve stødabsorbtionen der sikrer at dit hoved / din hjerne bliver bremset i en fornuftig hastighed med mindst mulig skade.

tager vi udgangspunkt i at 10 mm stødabsorberende materiale kan sammenklemmes til 5 mm - så har man ved sammenklemning ødelagt 10 mm potentiel stødabsorbtion - fjernes 5 mm med en skarp kniv har man kun fjernet 5 mm potentiel stødsabsorbtion.

tallene er grebet ud af luften - men vi kan vel udlede at en fraskæring af materiale vil have mindre indvirkning på inderskallens evne til at stødabsorbere end en sammenklemning og dermed ødelæggelse af materialet.

Lige nøjagtig pandestykket er nok det værste sted at presse materialet sammen..

hvis du har en tom hjelmskal uden noget stødabsorberende materiale isat - vil hjelmskallen virke fjedrende og ikke så stabil lige omkring visiret - det er der hjelmskallen er svagest (der er jo "skåret" et hul i skallen) - ovenpå hjelmen vil selve udformningen af skallen være med til at afstive (lidt ala et æg der er superstærkt i spidserne) - Nå men for at kompensere for denne konstruktionsmæssige svaghed - benyttes typisk et stødabsorberende materiale som er hårdere i pandedelen end eksempelvis i toppen af hjelmen.

jo hårdere det stødabsorberende materiale er - jo mere potentiel stødabsorbtion ødelægges ved at presse materialet sammen for at give x mm plads

Eksempel igen:

Hårdt materiale - for at give sig 5 mm skal der sammenpresses 30 mm hård flamingo

Blødt materiale - for at give sig 5 mm skal der sammenpresses 10 mm blød flamingo

Konklusion:

1) Køb en hjelm som passer

2) Hvis hjelmen ikke passer i panden, så lad være med at presse flamingoen sammen, du kan risikere at ødelægger indeskallens absorbtionsevne fuldstændigt. Skal du endelig modificere i inderskallen, så skær det væk, herved ødelægges absorbtionsevnen mindst muligt.

Hvis du går i seng med en røv der klør, vågner du op med en finger der lugter!

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?
« Svar #9 Dato: Maj 22, 2006, 10:10:24 pm »
Du har i princippet ret. Men i "panden" på min hjelm er der ~20mm. materiale (selve skallen ikke medregnet), og når jeg presser det, presser jeg kun omkring et par millimeter. Min erfaring, og hvad jeg ellers har hørt andre sige flere gange end jeg kan tælle, er at hvis du køber en hjelm der passer, så går der ikke lang tid (dette er naturligvis relativt) inden foringen/polstringen i hjelmen har sat sig så meget, at hjelmen sidder direkte løst på hovedet.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Majse

  • Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Re: Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?
« Svar #10 Dato: Juni 22, 2006, 10:09:01 pm »
Jeg må noget tiere ind under diverse udstyr og beklædning... Har først lige set tråden.. Øv...

Jannik har ret i det hele.... Super godt knægt....

Når man køber en hjelm skal den faktisk ikke være behagelig og have på når man står i butikken... Det skal næsten være ubehageligt...  For hjelmen giver sig meget... På nogle hjelme ( eks. schubert ) giver de sig næsten et nr. på en almindelig sæson....

Olfert : Det med at måle sit hoved og så købe en hjelm derefter... duer ikke... Ved jeg godt du ikke har gjort, det var bare en tilfældighed... men til andre... Man kan ikke måle sit hoved til et tal og så købe hjelm derefter... Den skal prøves... for kinder og hage spiller også en stor rolle... Din hage må ikke ramme hjelmen når du har den på i afslappet tilstand.. og helst heller ikke hvis du skyder hagen frem...

Når du har hjelmen på hovedet og gør som Jannik skrev. Holder hjelmen stille og prøver og dreje hovedet, så skal pande huden følge med... Og man skal kunne markere et bid i sine kinder...Det vil sige kan man tykke tykgummi uden og passe på sine kinder, så er hjelmen forkert...

Den skal sidde fast... Har man hjelmhue på er det en god ide hvis man køber en hjelmhue fra f.eks Dainese som har 2 syninger... på hver sin side af toppen på hovedet... for så slipper man for at få en syning ned gennem panden når man tager hjelmen af... Bare et godt råd. :cool:

Majse

  • Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1926
  • Ønsker mig en Kawasaki Z750....
    • www.lauthersheim.dk
Sv: Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?
« Svar #11 Dato: Juli 06, 2006, 09:12:07 pm »
Idéen er at skrive et oplæg til en SV-Guide om valg af en hjelm der passer.

Har selv været rundt og prøve hjelme i adskillige forretninger og spørge om alt man nu kan komme i tanke om.

Men mest af alt .... syntes der at være ... skal vi sige "uofficielle" regler hos sælgerne om hvornår en hjelm passer.

Bare for at komme med én regel jeg har hørt:

Du skal kunne presse en pegefinger op mellem panden og styrthjelmen. Kan du ikke det, er den for lille.

Har I hørt andre gode regler for at finde hjelmen der bare passer ?

Markeret med rødt er en fejl... Det må man ikke... Kan du det er hjelmen for STOR...  + du kan ikke sige præcist at hjelmen er for lille  i panden.. der er flere ting som skrevet i de tidligere indlæg man skal tage højde for... Kom lige i tanke om det.. !!

Banditten

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2784
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Sv: Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?
« Svar #12 Dato: Juli 07, 2006, 12:20:19 am »
Idéen er at skrive et oplæg til en SV-Guide om valg af en hjelm der passer.

Har selv været rundt og prøve hjelme i adskillige forretninger og spørge om alt man nu kan komme i tanke om.

Men mest af alt .... syntes der at være ... skal vi sige "uofficielle" regler hos sælgerne om hvornår en hjelm passer.

Bare for at komme med én regel jeg har hørt:

Du skal kunne presse en pegefinger op mellem panden og styrthjelmen. Kan du ikke det, er den for lille.

Har I hørt andre gode regler for at finde hjelmen der bare passer ?

Markeret med rødt er en fejl... Det må man ikke... Kan du det er hjelmen for STOR...  + du kan ikke sige præcist at hjelmen er for lille  i panden.. der er flere ting som skrevet i de tidligere indlæg man skal tage højde for... Kom lige i tanke om det.. !!

Idé med denne tråd var/er at skrive en liste over gode regler som kunne bruges som en "Pegefingerregel" ;-) .. så man ligesom havde en idé om hvordan man skulle vælge.

Kan jo ikke erstatte "proff" rådgivning, men den er jo heller ikke altid den bedste ;-)
(har ikke været rådgivet af Majse ... hvilket nok havde været en go idé ;-) )
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Coyote

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 259
Re: Hvordan ved man om styrthjelmen passer ?
« Svar #13 Dato: Juli 07, 2006, 01:52:16 am »

Hvis vi nu et øjeblik sammenligner hjelmen med en hjelmhue. Tager du en hjelmhue på vil den føles tæt omkring hele hovedet den vil lægge an mod kinder, nakke, pande, skallen - så at sige over alt. Det vil ikke føles ubehageligt.

Overfører vi det til hjelmen, så vil det være optimalt hvis hjelmen sidder behageligt og let til medium klemmende over hele hovedet - vrider du lidt rundt i hjelmen skal det gerne føles som om at dine hudflader følger med vridningen, er der et sted hvor du kan mærke at hjelmen ikke trækker eller gnubber i dit hovedskind, når du vrider i hjelmen, ja så har den nok en forkert pasform, eller er for stor.
Hjelmen skal selvfølgelig ikke sidde tætsluttet til din næse, mundregion og i nogle hjelme er der også lidt ekstra plads til lyttelapperne

Behold hjelmen på et stykke tid, og mærk ligesom efter om der er nogle punkter som presser / irriterer. Jeg har selv haft en hjelm som de første 10-15 minutter sad rigtig behageligt, for derefter at give mig dundrende hovedpine fordi den pressede i panden.

Finder du en hjelm som passer perfekt, så prøv at gå en størrelse ned og se hvordan den sidder, det kunne jo være at den sad ligeså godt, uden at presse.

Nogle hjelme, typisk dyre hjelme, laves i flere skalstørrelser, eksempelvis XS - S (lille skal) M - L (medium skal) XL - XXL (stor skal) og det er jo i og for sig fint nok, da der er en væsentlig vægtbesparelse at hente ved at gøre ydreskallen mindre,  men det betyder også at kindpuderne i hjelmen sandsynligvis er specialtilpasset til netop den skal, dvs. at du ikke kan flytte kindpuder fra en small til en large.

Andre hjelme opererer med 1 skalstørrelse, som så skal dække hele størrelsesspektret. Størrelsen "laves" ved at fylde mere eller mindre indermateriale i skallen. Er hjelmen så samtidigt med aftageligt og vaskbart inderfor, ja så har vi en lille tilpasningsmulighed.
Hvis hjelmen i størrelse Large simpelthen bare passer, bortset fra at dine kinder ikke ligger helt an mod kindpuderne, ja så tager man bare kindpuderne fra en Hjelm i størrelse S (de vil være større eller tykkere) - omvendt hvis du har store kinder, så kan du tage kindpuder fra en hjelm som er større, da de ikke vil fylde så meget.

Jeg ved ikke hvor mange forhandlere der tilbyder dette, men det er sikkert muligt at få kindpuder som reservedele til de fleste hjelmmærker.

Det var vist hvad jeg lige kunne finde på  :afro:
Hvis du går i seng med en røv der klør, vågner du op med en finger der lugter!