SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: El Bola efter Maj 16, 2008, 09:53:00 pm
-
Nå mc'er og mc'inder og slyngler og slyngelinder
jeg har brug for jeres hjælp til at beslutte mig......
jeg står her med et mindre problem...... (nej faktisk ser jeg det mere som et indviklet problem og nærmere pinligt)
jeg havde købt en gsx r750 k7 i grå.. problemet er at jeg har været så dum og ik køre den helt rigtig til dvs. at jeg har startet den og kørt den uden at den har været helt driftsvarm, samt at jeg måske også har givet den lidt hård gas engangimellem faktisk kom den op på det røde felt og det var på motorvejen men det var ik mere end 2 min. og kun en enkelt gang, til gengæld var den fuld driftsvarm her. de andre gange har jeg seføli holdt den under de anbefalede omdr. nemlig 7500 jeg kom også til at gi den gas præcis til de anbefalede omdr. selvom den ik var helt varm men kun enkelt gang. jeg ska lige nævne at jeg begyndte at køre råddent på den efter en 150 km og at det ik var med det samme efter jeg fik den fra forhandleren
på det punkt besluttede jeg mig at jeg vil sgu hellere ha en som jeg kunne køre ordentligt til fordi jeg vidste simpelthen ik bedre og derfor byttede jeg den ud med en ny gsx r750 k7 i blå og det er her jeg blir i tvivl fordi denne her kører bare ik så godt som den grå. Den hakker for meget i de lave omdr. hvilket den grå ik gjorde samt at den starter lidt på en underlig måde dvs. den går op og ned i lyden hele tiden, jeg har haft et par problemer med starteren, nemlig hvor jeg tændte den og så gik den ud (kan ik forklare det bedre) bremsen foran siger klonk hele tiden. men det har jeg fået at vide den skal. bare sjovt at den grå ik gjorde det
derudover har jeg også en mistanke om at værkstedet har hældt for lidt olie på til at starte med og jeg dermed har kørt med for lidt olie på. Den skulle nemlig gå lidt op over halvdelen af glasset men den var faktisk lidt under. Jeg har dog så hældt lidt på sidst men ik mindst så har der også været problemer med gearindikatoren hvor jeg er i fx 1 gear og sætter den op i 2 gear hvor den pludeselig viste 6 gear. hmmmm
vedr. den blå så har jeg været på værkstedet med den og de siger der ikke er noget
det skal nævnes at den blå er kørt til med 900 og den grå kun har kørt 580
jeg har så talt med forhandleren og han siger at hvis jeg er utilfreds med den blå, kan jeg bare få den grå tilbage uden omk.
ja i sidder nok og tænker hold kæft en idiot at han ikke kan passe på det lidt bedre, men det fordi jeg simpelthen ik vidste bedre
derfor håber jeg, at i kan hjælpe
hvilken en vil i tage???????
-
Jeg ville helt klart tage den du synes kører bedst. Der er en masse meninger om tilkørsel og hvis man søger på nettet vil man finde nogen der mener den bare skal have fuld spade fra starten. Min holdning er efterhånden at det der står i manualen skal tages som retningslinjer. Brug sund fornuft, lad være med at fyre den op i begrænseren hele tiden. Lidt op og ned i omdrejninger, der sker ikke noget ved at overskride en gang imellem.
Jeg blev positivt overrasket over manualen til min CBR - Honda skriver: Help assure your motorcycle's future reliability and performance by paying extra attention to how you ride the first 500 km. During this period, avoid full-throttle starts and rapid acceleration.
Sund fornuft. Jeg tror ærlig talt ikke at det er SÅ forskelligt mellem Suzuki og Honda at man virkelig skal holde sig under et bestemt omdrejningstal.
-
Jeg ville snuppe den grå der virker. Der er forskellige tanker omkring tilkørsel og at den får lidt at lave fra start af kommer den muligvis bare til at yde mere af. Der er en del der er tilhængere af Mototune metoden: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm. Tæsk efter koldstart tror jeg dog ikke rigtig der er nogen der anbefaler :)
Min egen er godt nok kørt ind næsten efter bogen, holdt den nogenlunde i de tilladte omdrejninger, men med meget varieret gas og både accelerationer og motorbremse, men jeg ville ikke være betænkelig ved en der var blevet kørt hårdt ind, bare den virker ordentligt.
-
Tag den grå tilbage - det er et godt tilbud -derefter "forget about it " !! kør og GI MERE GAS !
tilkøring er en religion.. så længe motoren er varm kan du sagtens give den mange omdr. :blink:
-
Tag den grå. Den kører bedst og det er den du har det den bedste fornemmelse med. Kort og godt.
-
Yep jeg havde også nappet den grå. Det lyder som om, at det er den du har det bedst med.....Mere er der vist ikke at sige...Go weekend...Ikk :D
-
DEN GRÅ............ :D
-
Tag den grå tilbage - det er et godt tilbud -derefter "forget about it " !! kør og GI MERE GAS !
tilkøring er en religion.. så længe motoren er varm kan du sagtens give den mange omdr. :blink:
Der er så små tolerancer i "nutidens" motorer, at tilkøring er unødvendigt.. Kør den varm og giv den så nogen tæsk - den er lavet til det :-) (Nåhja.. Den grå)
PS: Alt over en cylinder er spild :P
-
Jeg ville helt sikkert tage den jeg syntes der kørte bedst - det er trods alt ikke farven der giver køreglæden.... By the way, så syntes jeg den grå er den fedeste, men det er jo en smags sag :D
-
Allerede tidligere da du spurgte vedr. tilkøring, blev vi enige om at den grå ikke var kørt for hårdt.
Jeg tror aldrig du bliver helt glad for den blå, sådan er det bare med ting der driller fra starten. Man vil altid være mistænksom når man hører en lyd fra den.
Hop tilbage på den grå, den kører som en drøm skriver du selv.
-
hold da op
aldrig har jeg set så meget enighed. det ser ud til at den grå er den folk stemmer mest på
jeg takker for svarene
-
Jeg vil bare lige tilføje, at køre en motor 2 min. i det røde felt er RIGTIG lang tid og jeg er lidt overrasket over at det er gået godt. Det undre mig
også meget at du ikke har kunne mærke omdrejningsbegrænseren... :shock:
Når man køre i det "røde felt" så er der sandsynlighed for at ventil-løfterne ikke kan følge med omdrejningerne, og det kan give store
skader på motoren.
Jeg ville hverken ha´den ene eller den anden. Den blå lyder til at være en "mandags maskine" og den grå har ligget og kørt i det røde felt under
tilkøring.
Men det er jo bare min mening. :)
-
Når man køre i det "røde felt" så er der sandsynlighed for at ventil-løfterne ikke kan følge med omdrejningerne, og det kan give store
skader på motoren.
Jeg ville hverken ha´den ene eller den anden. Den blå lyder til at være en "mandags maskine" og den grå har ligget og kørt i det røde felt under
tilkøring.
Men det er jo bare min mening. :)
Personligt er jeg nok lidt en sippe-røv hvad angår kørsel i rødt felt. Har ALDRIG (med vilje... :innocent:) kørt cyklen i det røde felt. For det første er der jo trods alt en mening med, at fabrikken har sat en markering, og for det andet er effekten forlængst aftaget. OK, en rigtig dygtig pilot kan måske have en fordel på bane, ved at undgå et gearskifte i en kurve, men alle os andre har efter min mening ikke noget at gøre deroppe. Men med hensyn til "svømmende ventiler" som omtalt ovenfor (altså hvor ventilerne ikke følger knastprofilen og dermed ikke når at lukke helt), så er det garanteret ikke et problem, sålænge man bliver stoppet af omdrejningsbegrænseren. Men ved for voldsom nedgearing kan man selvfølgelig overdreje motoren med motorskade til følge, som f.eks. bukkede ventiler.
Jeg tror helt ærligt at vores MC-motorer er så fin ingeniør-kunst, at de er nærmest umulige at ødelægge. Så hvis der ingen mislyde er fra motoren, så ville jeg personligt være tryg ved at vælge den du "har tævet" fra ny.
Jeg vil så alligevel stadig have lov til at være lidt sær og mene, at man ikke skal bruge det røde felt, ligesom cyklen heller ikke kan tåle regnvejr..... :hand: :hand:
-
Når man køre i det "røde felt" så er der sandsynlighed for at ventil-løfterne ikke kan følge med omdrejningerne, og det kan give store
skader på motoren.
Jeg ville hverken ha´den ene eller den anden. Den blå lyder til at være en "mandags maskine" og den grå har ligget og kørt i det røde felt under
tilkøring.
Men det er jo bare min mening. :)
Men med hensyn til "svømmende ventiler" som omtalt ovenfor (altså hvor ventilerne ikke følger knastprofilen og dermed ikke når at lukke helt), så er det garanteret ikke et problem, sålænge man bliver stoppet af omdrejningsbegrænseren.
Lige præcis...men han har kørt 2 min. i det røde felt. Enten kan han ikke mærke omdrejningsbegrænseren (Hvilket er meget mærkeligt!) eller så virker
den ikke.
Jeg har ramt en omdrejningsbegrænser på mc og det bliver altså en meget anstrengt motorvejs tur at køre i 2 min. hvor begrænseren slår til
og fra hele tiden. :shock:
-
He he ja 2 min konstant på begrænseren, det må sgu være lidt anstrengende, hvis det er sådan det er foregået. Kan sådan en GSXR-fætter køre ind i det røde felt i højt gear mon??
-
Tror nu ikke manden har kørt den så langt op i det røde felt men bare været oppe på max i evt. 6 pind måske 5.. Og begrænseren er jo sat netop for at motoren ikke skal tage skade som nævnt tidligere i tråden. Den cykel fejler ingen ting. Fuld rpm på kold motor skader cyklen i min overbevisning da oliens smøreegenskaber er bedst ved driftstemp.
Fik jeg sagt den grå?
SørenG
-
Køb den grå og giv mig den blå :)
-
Jeg vil bare lige tilføje, at køre en motor 2 min. i det røde felt er RIGTIG lang tid og jeg er lidt overrasket over at det er gået godt. Det undre mig
også meget at du ikke har kunne mærke omdrejningsbegrænseren... :shock:
Der er ingen, udover dig :mrgreen:, der har nævnt noget om at køre den i begrænseren. El bola kan jo sagtens have kørt cyklen i det røde felt, uden at have tæsket begrænseren - den slår jo ikke til idet du kommer ind i det røde felt...
Hygge
-
Mon dog der er kørt helt oppe i det røde i 2 min?
Tror jeg nu ikke...
Jeg ville tage den grå - og det med tilkørsel skal du absolut IKKE være bange for...
-
igen jeg takker for alle svarene
det ser ud til at der er stor enighed
hvis der er flere der har lyst til at komme med en kommentar er de velkommen,
jeg syntes nemlig at folk plejer at ha rimelig styr på tingene herinde, det er også derfor jeg henvender mig tit herinde hvis der er noget
-
virker som om du er helt afklaret med at du nu skal have den grå tilbage.
håber dú kan nå at skifte underhylere lige så tit som mc. :shock:
har set en del tråde om dine skift, du må tjene kassen :hand:
god fornøjelse med alle dine fremtidige maskiner :mrgreen:
-
hvis der er flere der har lyst til at komme med en kommentar er de velkommen,
Hvis jeg skal være helt ærlig, synes jeg, at du er lidt af en klovn :rolleyes:
Hvorfor har du ikke holdt dig til foreskrifterne for tilkøring?? Jeg kan næsten ikke forestille mig, at man idag kan købe en ny maskine, og ikke få at vide af sælger/mekker/overleverandør hvordan den skal tilkøres.
Hvorfor har du kørt på den, hvis du troede der var for lidt olie på?? Du kunne jo tage forbi værkstedet og få fyldt op eller selv købe en dunk og efterfylde. Der er iøvrigt to mærker for max og min i "karmen" til olieglasset, så "lige under midten" er stadig over minimum.
Nogle cykler har noget drossel-halløj som bliver fjernet ved 1000km service. Det ville dog være mærkeligt hvis den blå skulle ha en sådan når ikke den grå har det (mht den hoppende kørsel)
Apropos: Hvis lortet ikke kører ordentligt, hvorfor henvender du dig så ikke i bixen og får det fixet?? Der er jo tydeligvis et eller andet galt hvis den hoster og hakker, går ud og har svært ved at starte.
Jeg synes forhandleren er vældig flink at lade dig få den grå tilbage uden yderligere omkostninger. Især hvis han har fået hele historien og dermed kan regne ud hvordan du også har kørt på den blå!!
:tie:
/ Niels
PS. Jeg ville vælge en SV650 :afro: