SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Lasset efter Juni 09, 2008, 09:30:52 pm

Titel: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Lasset efter Juni 09, 2008, 09:30:52 pm
Havde bestilt tid til en indjustering hos Fa.moto Sport i dag, da jeg tænkte motoren kunne have godt af det.
Afleverede den i morges kl 8, hvor Ib fortalte at de først ville tage den på rullefelt for at se hvordan den gik, og så ringe hvis der skulle skiftes noget.
Han ringede sidst på dagen og fortalte at der ingen grund var til at justere den, da den stod nær perfekt.
Hvilket jo er alletiders, så ingen grund til de bekymringer jeg havde gået med  :whatever:
At han så først fik kigget på den 16,45, synes jeg er lidt for dårligt, da vi havde aftalt kl 9. Hvad nu hvis der skulle laves mere ved den, så skulle de have beholdt den på værkstedet.
Ib virker meget rar og det virker som om han har meget forstand på motorcykler, men synes det virker som om de godt kunne bruge en ekstra mand derude. Der var ikke meget tid til snak, ville egentlig gerne have hørt lidt om bedre affjedring, nu da det ikke kom til at koste noget specielt at "lave" motoren. (Har nemlig lidt penge jeg gerne vil smide efter cyklen, så tænkte affjedring og bremser måtte være det næste.) Opgav at snakke med de 2 yngre mænd der var der, stillede man et spørgsmål, skulle de alligevel ud have svaret hos Ib...

Da jeg først kom og hentede cyklen, 3 min i luk, kunne jeg ikke få mig til at stille alle mine spørgsmål, så dem må I trækkes med nu  :innocent:
Hvor læser jeg max nm? Og kan det virkelig passe at den smider 71,4hk på baghjulet, synes det lyder af "meget"... Men det er måske forskelligt fra bænk til bænk...? Og passer det at den står nær perfekt? Er ikke verdensmester i at kigge på målinger, men jeg kan da se at det ikke er helt a h til...  :thumbsup:

Andre der har fået målt deres små SVin?

(Og nej, dette er ikke en min pik er den længste tråd, bare ren nysgerrighed   :whatever:  :orkester:)
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Lasset efter Juni 09, 2008, 09:41:02 pm
For f mand... Så virker det upload sted heller ikk... Typisk :)
Nogen der kender et godt sted, så jeg kan få uploadet et billede af udskriften...?
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Luske efter Juni 09, 2008, 09:57:22 pm
kan du ikke bare uploade det i selve tråden ?
(se "additional options" når du er inde og redigere dit indlæg
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Lasset efter Juni 09, 2008, 10:12:30 pm
Ahh, det var smart... Så lykkedes det endelig.
Takker for hjælpen!
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Sperik efter Juni 09, 2008, 10:38:13 pm
Er det mig der fatter nada ? Det ligner noget fra en Harley - der er da ingen SV´ere der falder af ved 5000 o/min ???
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Hollowpoint efter Juni 09, 2008, 11:53:25 pm
Hmm nej der er et eller andet vi ikke lige tager højde for her eller at skalaen er helt forkert  :huh:
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Damage efter Juni 10, 2008, 07:56:03 am
Skalaen mht. omdrejninger virker ikke rigtig, men selve kurven ser fin ud (ingen huller i nm kurven, som betyder
at den trækker helt jævnt).

De 71,4 hk er målt på krumtappen. Den har nok ca. 65 hk på baghjulet.
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Luske efter Juni 10, 2008, 10:15:18 am
Skalaen mht. omdrejninger virker ikke rigtig, men selve kurven ser fin ud (ingen huller i nm kurven, som betyder
at den trækker helt jævnt).

De 71,4 hk er målt på krumtappen. Den har nok ca. 65 hk på baghjulet.

de fleste sv650'ere har omkring 70 på hjulet.. så det er ikk ehelt ved siden af.. (det viser sig at de åbenbart sparsomt oplyst fra fabrikkens side.. )
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Lasset efter Juni 10, 2008, 10:20:36 am
Citér
Skalaen mht. omdrejninger virker ikke rigtig, men selve kurven ser fin ud (ingen huller i nm kurven, som betyder
at den trækker helt jævnt).

De 71,4 hk er målt på krumtappen. Den har nok ca. 65 hk på baghjulet.
Citér
de fleste sv650'ere har omkring 70 på hjulet.. så det er ikk ehelt ved siden af.. (det viser sig at de åbenbart sparsomt oplyst fra fabrikkens side.. )

Havde nemlig osse kun regnet med ca. 65hk. Plejer man ikke at sige ca. -10% fra krumtappen til hjulet....?
Går da osse ud fra at de har målt på hjulet, en måling på krumtappen er vel ikke sådan lige til...

Citér
Er det mig der fatter nada ? Det ligner noget fra en Harley - der er da ingen SV´ere der falder af ved 5000 o/min ???
Den har jeg osse godt studset over! Nogen der har en god forklaring på det?
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Damage efter Juni 10, 2008, 11:13:12 am
Skalaen mht. omdrejninger virker ikke rigtig, men selve kurven ser fin ud (ingen huller i nm kurven, som betyder
at den trækker helt jævnt).

De 71,4 hk er målt på krumtappen. Den har nok ca. 65 hk på baghjulet.

de fleste sv650'ere har omkring 70 på hjulet.. så det er ikk ehelt ved siden af.. (det viser sig at de åbenbart sparsomt oplyst fra fabrikkens side.. )

På udskriften står der "crankshaft"...
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Damage efter Juni 10, 2008, 11:16:23 am
Citér
Skalaen mht. omdrejninger virker ikke rigtig, men selve kurven ser fin ud (ingen huller i nm kurven, som betyder
at den trækker helt jævnt).

De 71,4 hk er målt på krumtappen. Den har nok ca. 65 hk på baghjulet.
Citér
de fleste sv650'ere har omkring 70 på hjulet.. så det er ikk ehelt ved siden af.. (det viser sig at de åbenbart sparsomt oplyst fra fabrikkens side.. )

Havde nemlig osse kun regnet med ca. 65hk. Plejer man ikke at sige ca. -10% fra krumtappen til hjulet....?
Går da osse ud fra at de har målt på hjulet, en måling på krumtappen er vel ikke sådan lige til...

Citér
Er det mig der fatter nada ? Det ligner noget fra en Harley - der er da ingen SV´ere der falder af ved 5000 o/min ???
Den har jeg osse godt studset over! Nogen der har en god forklaring på det?


Jeg har fået målt min SV1000S hos FA og deres rullefelt måler både på hjulet og på krumtappen.

Du kan køre ned til dem og få et udskrift på hvad den har på hjulet.
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Olfert efter Juni 10, 2008, 11:58:08 am
Min målt hos Enghave i 2004 eller 2005  :undecided:
73,9 på baghjulet og 79,9 på krumtappen...........  den har nok været lidt optimistisk  :undecided:
Vi var flere der rullede samme dag, oldschool'en lå så vidt jeg husker 4-5 hk under sprøjtmodellen.
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Lasset efter Juni 10, 2008, 02:05:15 pm
Citér
Jeg har fået målt min SV1000S hos FA og deres rullefelt måler både på hjulet og på krumtappen.

Du kan køre ned til dem og få et udskrift på hvad den har på hjulet.

Ved du hvordan de bærer sig ad med at måle på krumtappen?
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Damage efter Juni 10, 2008, 02:07:23 pm
Citér
Jeg har fået målt min SV1000S hos FA og deres rullefelt måler både på hjulet og på krumtappen.

Du kan køre ned til dem og få et udskrift på hvad den har på hjulet.

Ved du hvordan de bærer sig ad med at måle på krumtappen?

Nej, men jeg kunne forestille mig at det er en beregning.
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Luske efter Juni 10, 2008, 03:30:57 pm

Nej, men jeg kunne forestille mig at det er en beregning.

Så måler de jo ikke på krumptappen  :blink:
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Damage efter Juni 10, 2008, 03:34:10 pm

Nej, men jeg kunne forestille mig at det er en beregning.

Så måler de jo ikke på krumptappen  :blink:

Korrekt, men de 71,4 er stadig ikke på baghjulet.  :blink:
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Lasset efter Juni 10, 2008, 08:00:12 pm
Ok, men lad os så se bort fra om Hk'ene er målt på hjulet eller krumtappen. (Er godt klar over at de 71,4hk næppe kan passe med måling på hjulet)
Det var nu heller ikke derfor at jeg ville have en måling på det. Det var for at se om motoren kørte som den skulle osv...
Men hvorfor stopper målingen ved 5000rpm? Anyone...?
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Luske efter Juni 10, 2008, 08:03:51 pm
prøv at kig forummet igennem for tråde hvor folk poster deres rullefelt resultat.. de fleste ligger omkring de 70 på hjulet for en grisling.. sv650'eren er opgivet ret konservativt hvad angår heste.. de har faktisk flere end suzuki lover..  og ja, jeg ved det lyder utroligt at det skulle ske for Suzuki   :D
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Nikolaj efter Juni 10, 2008, 09:39:59 pm
For mig at se er der flere ting galt med den graf du har fået.

Det ser ud som om at man har "glemt" at indstille tændingen i det måleprogram der er brugt. På Alex' rullefelt skal man angive en multiply'er lidt afhængig af hvilken cykel man måler.
Nogen står til X2 andre til X1. Det ser ud som om grafen skulle have været X2 - dvs din cykel topper ved 4950x2=9900 omdr. Jeg ved ikke hvordan det passer med de opgivne tal fra fabrikken.

Det næste er at den er opgivet til 12,1 m.kg ... hvis man omregner det til Nm så har den 117,68 Nm ved 2x3676=7352 omrd. Jeg ved ikke hvordan omdrejningstallet passer med max moment, men den har helt sikkert ikke 117 Nm :)

Måske skulle du tage ud til dem og få forklaret hvad grafen viser ... hvis de kan forklare dig det og grafen er rigtig - vil jeg også gerne have forklaringen :)
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Lasset efter Juni 10, 2008, 09:45:35 pm
Ja, okay. Det ender vist med, at jeg hellere må tage et smut ud forbi, og høre hvordan det hele hænger sammen....
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Nikolaj efter Juni 10, 2008, 09:49:39 pm
Men fortvivl ikke - grafen ser nu fin nok ud ;)

Den er jævn - lige gyldigt hvordan skalaen ser ud !
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Lasset efter Juni 10, 2008, 09:59:01 pm
Citér
Men fortvivl ikke - grafen ser nu fin nok ud

Den er jævn - lige gyldigt hvordan skalaen ser ud !
Hehe, det gør jeg nu heller ikke. Havde den kun på felt for at tjekke at den gik "ordentligt".
Så længe jeg synes den trækker godt, så er jeg egentlig ligeglad med hvad den smider af heste  :wink:
Det skal jeg jo sige, nu når jeg egentlig gerne ville have at den havde 100hk mere. hehe

Men jeg takker for alle de fine svar!
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Sperik efter Juni 11, 2008, 12:16:12 am
Hvis vi nu ser bort fra detaljerne omkring målemetoder, så synes jeg der vel rigeligt med ripple i toppen af kurven.
Det har intet med motoren at gøre, men kunne godt tyde på et slidt kædekit.
Kan du trække kæden ud fra bagerste kædehjul ?
Og hvordan ser dine kædehjul ud- er der dømt "fiskekroge" ?

Måske er det en lærling, som har sat bænken op til din cykel, eller osse_er_det en Harley ... :innocent:
Titel: Re: Så har den bette været på rullefelt...
Indlæg af: Lasset efter Juni 11, 2008, 02:57:14 pm
Citér
Hvis vi nu ser bort fra detaljerne omkring målemetoder, så synes jeg der vel rigeligt med ripple i toppen af kurven.
Det har intet med motoren at gøre, men kunne godt tyde på et slidt kædekit.
Kan du trække kæden ud fra bagerste kædehjul ?
Og hvordan ser dine kædehjul ud- er der dømt "fiskekroge" ?

Der er lige blevet skiftet kædekit på den.
Har vist ikke engang trillet 400km endnu på det nye kædekit  :oops: