SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: varmer efter Juni 16, 2008, 10:04:35 am
-
Som nogen af Jer sikkert kan huske fra et tidligere indlæg så skulle jeg SVinet på værksted (FA Motorsport) efter jeg tog Jeres råd om at skifte bagdækket da der var kommet søm i.
Det blev en halvdyr fornøjelse, for ikke nok med at bagdækket skulle skiftes så mente de også at jeg skulle have nyt kædekit på da jeg ikke havde været for god til at passe på med smørelse osv. :oops: Selvfølgelig siger jeg de skal skifte det også må jeg bare æde den regning også. (Min bankrådgiver er ikke glad i og med det lige skal siges jeg har bestilt Dainese Laguna Seca '08 læderdragt også :mrgreen: )
Mit spørgsmål går så på om det virkelig kan være rigtigt at en ny cykel fra '07 kan slide kæden så hurtigt?! og i givet fald hvor meget/ofte skal man smøre kæden osv. Jeg hører meget gerne nogle råd/tips fra Jer.
-
hmm lyder mystisk. Mener man kan trille 20k på en kæde - ved normal brug og pleje.
Da jeg skulle til service, var det lige omvendt; de mente, jeg skulle have nyt bagdæk, da det var slidt ned. Aghhrr... regning +1800.. hmppff!
Jeg rengjorde kæden efter behov. Ikke noget med efter hver tredje tur eller lignende.
Kig på den og se om den trænger. Og lad være med at overdrive med olie... Det kører den ikke bedre af.
-
Som nogen af Jer sikkert kan huske fra et tidligere indlæg så skulle jeg SVinet på værksted efter jeg tog Jeres råd om at skifte bagdækket da der var kommet søm i.
Det blev en halvdyr fornøjelse, for ikke nok med at bagdækket skulle skiftes så mente de også at jeg skulle have nyt kædekit på da jeg ikke havde været for god til at passe på med smørelse osv. :oops: Selvfølgelig siger jeg de skal skifte det også må jeg bare æde den regning også. (Min bankrådgiver er ikke glad i og med det lige skal liges jeg har bestilt Dainese Laguna Seca '08 læderdragt også :mrgreen: )
MIt spørgsmål går så på om det virkelig kan være rigtigt at en ny cykel fra '07 kan slide kæden så hurtigt?! og i givet fald hvor meget/ofte skal man smøre kæden osv. Jeg hører meget gerne nogle råd/tips fra Jer.
Hvis du har været en skovl til at passe kæden, så kan det godt passe!
Du skal smøre din kæde før rullerne i kædeledene bliver blanke.
I regnvejr går det hurtigt, så der skal man nok smøre for hver optankning.
Alt efter hvilken type kædesmørelse du anvender går der vel mellem 200-500km i tørvejr.
Nogle typer kædespray hænger bare bedre fast, og andre er meget letløbende.
Valg af kædespray er omtalt i andre tråde, så søg på emnet.
-
Altså jeg skal blankt indrømme jeg har smurt kæden 2-3 gange udover det ene service den har haft og jeg har nu trillet 6000 km.
-
Det er nok lige i underkanten, tror ikke det kan strækkes mere end 500-600 km max i tørt vejr, alt efter smøremiddel.
-
Det er nok lige i underkanten, tror ikke det kan strækkes mere end 500-600 km max i tørt vejr, alt efter smøremiddel.
Enig.
Jeg smør kæden mindst een gang om ugen, og ellers efter hver regnvejrkørsel.
Sidst holdt kæden til 32000 km...... men skulle nok ha været skiftet ved 20-25000 km, tænderne var begyndt at bøje :oops: :oops:
Jeg har nu skiftet smørremidel til noget dry-noget..... sviner ikke fælgen, men jeg mener ikke det smørrer ligeså godt. Så næste skift bliver nok omkring 15000 km :undecided:
-
Jeg har også haft blandede oplevelser med levetiden på et kædekit!
Jeg er MEGET omhyggelig med at smøre min kæde... MEGET! Det kører maks to tanke før den bliver smurt igen og jeg er omhyggelig med at kigge efter farven på rullerne. De får aldrig lov til at blive helt blanke. Cyklen holder desuden i læ for regn osv. og kæden bliver derfor KUN våd de gange jeg ved en fejl forvilder mig ud i en byge. Der har desuden aldrig været en rust-plet på den.
Sidst jeg fik kittet skiftet var for 6-7.000 km siden og jeg har lige fået strammet den op igen for første gang herefter. Der var den temmeligt slap. Sidste gang jeg fik skiftet kædekit var den MEGET slap (på grænsen til det farlige) og havde kørt 13.000. Jeg har altid passet ekstremt godt på min cykel - men jeg har ikke været helt tilfreds med levetiden på mine kædekit.
Hvor meget har det at sige at man motorbremser meget? Det er jo næsten umuligt ikke instinktivt at bruge SVinets dejlige motorbremse!
Hvor mange gange strammer i et kædekit før i skifter det ud? Bruger i bare den der med at mærke på et led bagpå bagerste tandhjul?
-
Sidst holdt kæden til 32000 km...... men skulle nok ha været skiftet ved 20-25000 km, tænderne var begyndt at bøje :oops: :oops:
Hvis man ikke giver så meget gas - (især på banen) - gør det ikke så meget ;)
DET ER RACE
-
Jeg har også haft blandede oplevelser med levetiden på et kædekit!
Jeg er MEGET omhyggelig med at smøre min kæde... MEGET! Det kører maks to tanke før den bliver smurt igen og jeg er omhyggelig med at kigge efter farven på rullerne. De får aldrig lov til at blive helt blanke. Cyklen holder desuden i læ for regn osv. og kæden bliver derfor KUN våd de gange jeg ved en fejl forvilder mig ud i en byge. Der har desuden aldrig været en rust-plet på den.
Sidst jeg fik kittet skiftet var for 6-7.000 km siden og jeg har lige fået strammet den op igen for første gang herefter. Der var den temmeligt slap. Sidste gang jeg fik skiftet kædekit var den MEGET slap (på grænsen til det farlige) og havde kørt 13.000. Jeg har altid passet ekstremt godt på min cykel - men jeg har ikke været helt tilfreds med levetiden på mine kædekit.
Hvor meget har det at sige at man motorbremser meget? Det er jo næsten umuligt ikke instinktivt at bruge SVinets dejlige motorbremse!
Hvor mange gange strammer i et kædekit før i skifter det ud? Bruger i bare den der med at mærke på et led bagpå bagerste tandhjul?
Hvor meget kæden giver sig i sin levetid har dels noget at sige i forhold til hvordan man kører (og bremser ;) ) Hvilken maskine man kører på har også noget at sige, idet motorkraften bestemmer hvor meget der kan trækkes i kæden.
Dels har mærket/kvaliteten sikkert også noget at sige - uden jeg kan sige noget om hvilke mærker der er gode :)
Men kæden giver sig altid og man skal holde øje med det og stramme den når den bliver for slap.
-
Jeg er også meget omhyggelig med min kæde, jeg kontrollere ofte om den er korrekt tilspændt og smurt. Min Kæde har nu kørt
12.000 km og den er ikke slidt.
Jeg har altid brugt Motorex til at smøre min kæde på de motorcykler jeg har haft, jeg synes klart at det er den som har den bedste
vedhæftning...også i regnvejr.
-
Hvis din kæde tilmed har været for slap/stram medvirker det også til at kæden slides hurtigere.
-
Mit spørgsmål går så på om det virkelig kan være rigtigt at en ny cykel fra '07 kan slide kæden så hurtigt?! og i givet fald hvor meget/ofte skal man smøre kæden osv. Jeg hører meget gerne nogle råd/tips fra Jer.
Køb dig en Scottoiler eller anden automatisk kædesmører...
-
Note til SVea:
Husk at den der kæde åbenbart skal smørres manuelt :loser:
Havde faktisk fuldstændig svedt ud, at man skal huske den slags. Men nu gør det nok ikk så møjt ned de få kilometer jeg har fået kørt i år :oops:
-
Note til SVea:
Husk at den der kæde åbenbart skal smørres manuelt :loser:
Havde faktisk fuldstændig svedt ud, at man skal huske den slags. Men nu gør det nok ikk så møjt ned de få kilometer jeg har fået kørt i år :oops:
X 2 = også en Note til Majse... :D :D :D
-
Tja det var jo også ment som en reminder til dem som er ligeså glemsomme som mig. I øvrigt er FA Motorsport en god butik/værksted med super god service, og kompetente medarbejdere. :thumbsup:
-
Godt vedlikehold er tingen.
Min SV650S gikk 24500km uten at kjedet skulle byttes. Mon tro om den nye eier kjører på dette enda?
Jeg rengjør grundig noen ganger i sesongen, og er påpasselig med å smøre for hver 500km eller så.
Kjører kun i tørt vær.
-
Jeg bruger Castrol Chain Wax og smører ca når den begynder at blive blank - gerne før. Det passer med smøreinterval på ca 300km - og mit kædekit blev skiftet i lørdags efter 27.000km med min kørestil. Det vil sige meget motorbremse og masser af wheelies og andre former for voldtægt.
Jeg købte en Iris XW kæde, SuperSprox 42t bagtandhjul og JT 17t fortandhjul for 1300 kroner hos LC Racing i Næstved. Montering tog mig 20 minutter...
Man skal hellere smøre for ofte end for sjældent!
-
Jeg bruger Castrol Chain Wax
Det gjorde jeg også, var meget tilfreds med det. Har skiftet til Drylube nu, kæden har det fint, det sviner ikke, men jeg er spændt på hvor længe den holder. Hvis ikke den holder længe nok efer min mening, skifter nok tilbage til Chain Wax på næste kæde. Indtil videre skal Dryluben dog ha lov at vise hvad den dur til.
-
Er snart oppe og runde de 16000km, hvor de 2000 af dem har været i regnvejr, renser og smører den når det ser ud som om den trænger, måske hver 1000?
Bruger Motul rens of konservering (eller hva faen det hedder) har absolut ingen problemer endnu.
-
Så fik jeg den endelig tilbage. 4500 bobbies blev det for at få skiftet bagdæk og komplet kædekit inkl. montering. Er egentlig meget godt tilfreds fordi de har en super service derinde, til trods for at det sprængte budgettet fuldstændig.
Ikke nok med det så gennemgik han cyklen og fortalte en masse gode råd om vedligeholdelse osv. Han nævnte endda at cyklen har fået hældt for meget olie på og for lidt kølervæske ved sidste service (ved godt man muligvis selv skal tjekke disse ting, men som første gangs køber er det ikke liiige det man tænker på når man står med en splinterny cykel, men det ved man nu).
Også er det man spørger sig selv: Hvad i alverden har Enghave gang i? Hvordan kan det være at de laver så sjuskede service? Det er ikke særlig betryggende især ikke når det kommer til motorcykler hvor alt bare skal spille, og margin til fejl er meget lille. Jeg kan på ingen måde vide om hvorvidt de lige har glemt at tjekke at oliefilteret er spændt ordenligt på eller ej. Ved godt at det er begrænset, hvad for lidt kølervæske og for meget olie kan skade på cyklen, men synes på ingen måde det er acceptabelt. Måske er det bare mig der er for pernitten, men jeg ved da godt hvor jeg skal have lavet mit næste service henne, og det er ikke hos Engahve ;).
Beklager det sure opstød.
-
Jeg bruger også Fa Moto-Sport og jeg er meget tilfreds med deres service. :thumbsup:
-
Hej
Jeg fik skiftet kædekit på min SV1000'er ved 12000 km service.
Jeg er nok heller ikke dansk mester i kædesmøring - der går nok 1000-1500 km mellem jeg får smurt den (men jeg kører heller aldrig i regnvejr)...
Med hensyn til FA Moto så har jeg ikke noget at udsætte på det arbejde de udfører, men de er nogle sløve padder som man skal holde i ørerne. Jeg synes ikke at de har været så gode til at overholde aftaler med hensyn til tiden.
God aften - Kristensen