SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Simon efter September 20, 2008, 07:09:30 pm
-
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1058913.ece
Ser ud som de er ved at finde ud af hvad der er galt
:Ulykker med motorcykler sker oftest, hvor vejen slår en bugt. Men de tohjulede overses ofte også af deres medtrafikanter, fremhæver ny rapport.
Når en motorcyklist krænger maskinen til side og læner sig ind i et sving, stiger risikoen for en ulykke betragteligt.
De udsatte tohjulede køretøjer forulykker nemlig i særlig grad i vejkurver, fremgår det af en ny analyse fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU).
En af de hyppigste årsager til alvorlige motorcykelulykker er ifølge rapporten, at andre trafikanter overser motorcyklisterne. Resultatet er, at andre trafikanter ikke overholder deres vigepligt eller slet og ret foretager venstresving ind foran dem.
De seneste år er antallet af dræbte motorcyklister steget voldsomt, og området er derfor gjort til særligt indsatsområde i år.
Sidste år døde 33 motorcyklister i trafikken, og andelen af andel af alle trafikdræbte og alvorligt tilskadekommende er med knap ni procent nu den højeste i mere end 20 år.
-
Når en motorcyklist krænger maskinen til side og læner sig ind i et sving, stiger risikoen for en ulykke betragteligt.
:shock: No shit, Sherlock? :mrgreen:
-
http://www.dr.dk/odp/player.aspx?uniqueid=306744&mt=newstab&st=news_TVAvisen&furl=http%3A//www.dr.dk/odp/default.aspx%3Ftemplate%3Dnyhed%26guid%3DDR1200809201830%26autoplay%3D0%26back%3Ddefault.aspx%253ftemplate%253dnyheder%2526day%253d0
Et lidt mere fornuftigt indslag end EB´s.
-
Lyder godt at der bliver sat mere fokus på os...
Er steen medlem herinde???? Fed SV1000'er
-
Når en motorcyklist krænger maskinen til side og læner sig ind i et sving, stiger risikoen for en ulykke betragteligt.
:shock: No shit, Sherlock? :mrgreen:
X4 :lmao:
-
Lyder godt at der bliver sat mere fokus på os...
Er steen medlem herinde???? Fed SV1000'er
mener det ikke.... men han er på mcg...
troede kun han havde tid til at stå på linien og ikke være dr stjerne :lmao:
-
Lyder godt at der bliver sat mere fokus på os...
Er steen medlem herinde???? Fed SV1000'er
mener det ikke.... men han er på mcg...
troede kun han havde tid til at stå på linien og ikke være dr stjerne :lmao:
Broke er ok ... tror han er herinde også ;-)
-
Lyder godt at der bliver sat mere fokus på os...
Er steen medlem herinde???? Fed SV1000'er
mener det ikke.... men han er på mcg...
troede kun han havde tid til at stå på linien og ikke være dr stjerne :lmao:
Broke er ok ... tror han er herinde også ;-)
helt sikkert,,,,
-
pfeew... så var det ikke farten der var problemet, eller...?!! :huh:
-
jeg vil da sige at hvis man ikke læner så kommer der da ulykker ud af det
-
Lyder godt at der bliver sat mere fokus på os...
Er steen medlem herinde???? Fed SV1000'er
mener det ikke.... men han er på mcg...
troede kun han havde tid til at stå på linien og ikke være dr stjerne :lmao:
han har været her inde - men gad det ik - han er ofte ude på langelinie
-
tænk at de har fundet ud af vi bliver overset :mrgreen:
forfatterne bag reporter som denne skulle sættes op på en mc og smides ud i trafiken. det vil give et meget mere realt billed af hvor tit vi hænger i bremserne.
-
JA! Og det er da utroligt at mc'ister nu står for en højere andel af de samlede dødsulykker .....!
Nu hvor der er kommet så mange flere mc'er på gaden de sidste par år!!!!!
-
I øvrigt ret interessant læsning .... Flere resourcer til HVO !!!!
-
endnu en fornuftig artikel http://ing.dk/artikel/91465 (http://ing.dk/artikel/91465)
jeg mener jeg stadig er blandt de unge motorcyklister som de skriver om til sidst :D
-
så må vi ha sat præmien ned så den er tilpasset virkeligheden.
jo yngre og uafaren jo billigere forsikring :mrgreen:
der er altså mange havenisser på mc, mødte en på mellem 80 og skindød der konstant kørte med bremselyset tændt pga han hvillede foden på pedalen. :rolleyes:
-
endnu en fornuftig artikel http://ing.dk/artikel/91465 (http://ing.dk/artikel/91465)
jeg mener jeg stadig er blandt de unge motorcyklister som de skriver om til sidst :D
Frem til 2005 var der et fald i antallet af alvorlige ulykker for motorcyklister. Men på tre år er motorcyklisternes del af alle alvorlige trafikulykker vokset fra fem til ni procent.
Siden 2005 er antallet af motorcyklister steget med ti procent om året.
I mine øjne ligner dette et fald på 1% om året.
-
Frem til 2005 var der et fald i antallet af alvorlige ulykker for motorcyklister. Men på tre år er motorcyklisternes del af alle alvorlige trafikulykker vokset fra fem til ni procent.
Siden 2005 er antallet af motorcyklister steget med ti procent om året.
I mine øjne ligner dette et fald på 1% om året.
Det kræver vist lidt flere oplysninger for at du kan nå til det resultat. :wink:
Nu ved jeg jo godt at det ikke er tilfældet, men hvis man kun kigger på ovenstående informationer så kan der i virkeligheden siden 2005 stadig have været et fald i antallet af alvorlige ulykker for motorcyklister. Væksten fra fem til ni procent er kun hængt op på andele - og i ovenstående står der jo ikke noget om hvordan det samlede antal af alvorlige trafikulykker har udviklet sig siden 2005. :hand:
-
Rapporten kan i øvrigt læses her http://www.hvu.dk/pdf/MC_stat_med_numre.pdf
Det er rigtig interessant læsning og giver et noget mere nuanceret billede end nogen af disse artikler. Ingeniøren giver et forkert indtryk med "Unge motorcyklister er næsten væk fra ulykkesstatistikken. Til gengæld er der langt flere midaldrende og kvinder, der kommer galt af sted."
De unge under 24 står altså stadig for omkring 17% af det samlede antal, det kan næppe påstås at "være næsten væk fra statistikken". Men pr. årgang sker der faktisk lidt færre ulykker i 18-24 gruppen - den værste årgang er 25-34 med 19 ulykker pr. årgang, efterfulgt af 35-44 (17,6), 18-24 (15,9), 45-54 (12,9), 55-64 (6,0), 65+ (2,1)
Det er også mit indtryk at topscoreren 25-34 er flot repræsenteret her på vores forum, så lad det være en opsang til os... TAG JER SAMMEN OG KØR ORDENTLIGT :)