SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Kristensen efter Oktober 20, 2008, 03:57:33 pm
-
Hej forum
Min kæreste har en bandit 400 fra 1994, som vi af og til har lidt problemer med (nogle kalder dem udfordringer)... Når temperaturen svinger meget og det er fugtigt, som fx i øjeblikket, er der nogle gange den ikke vil starte. Det virker som om, at startermotoren kører, men der ikke kommer benzin til. Jeg har husket at give fuld choker (staves sikkert anderledes...) og der er benzin på dyret...
Nogle ideer til hvad jeg skal gøre ved den?
MVH. Kristensen
-
karburator sprit!! vand i svømmerhusene???
-
Hej forum
Min kæreste har en bandit 400 fra 1994, som vi af og til har lidt problemer med (nogle kalder dem udfordringer)... Når temperaturen svinger meget og det er fugtigt, som fx i øjeblikket, er der nogle gange den ikke vil starte. Det virker som om, at startermotoren kører, men der ikke kommer benzin til. Jeg har husket at give fuld choker (staves sikkert anderledes...) og der er benzin på dyret...
Nogle ideer til hvad jeg skal gøre ved den?
MVH. Kristensen
Karburatorsprit - og rigeligt af det! Kan købes på de fleste tankstationer og er billigt :D
Alternativt - hvor gammelt er batteriet? Har i nogensinde skiftet det? Kan man høre forskel på hvor godt starteren kører når det er koldt og varmt og er den nogensinde løbet HELT tør for strøm?
-
Tak for svarene. Jeg glemte måske lige at nævne, at jeg er mekanisk-analfabet. Svarene skal derfor nok skære lidt mere ud i pap... :oops:
Karburatorsprit - lyder fint men hvor skal det hen og i hvilken mængde??
Batteriet er ikke altid lige friskt. Nogle gange kan man godt høre, at det ikke har så meget energi. Jeg ved ikke om tidligere ejer, har haft det helt afladet. Jeg havde selv tænkt på at skifte det her til vinter.
Andre ideer??
-
Tak for svarene. Jeg glemte måske lige at nævne, at jeg er mekanisk-analfabet. Svarene skal derfor nok skære lidt mere ud i pap... :oops:
De nada! Man skal jo starte et sted :)
Karburatorsprit - lyder fint men hvor skal det hen og i hvilken mængde??
Det er noget man blander i benzinen efter anvisningerne fra flasken. Der står som regel et blandingsforhold på etiketten og der er som regel en klar stribe med mål så man kan se hvor meget man hælder ud af flasken.
Kan købes på de fleste benzinstationer.
Batteriet er ikke altid lige friskt. Nogle gange kan man godt høre, at det ikke har så meget energi. Jeg ved ikke om tidligere ejer, har haft det helt afladet. Jeg havde selv tænkt på at skifte det her til vinter.
Så bør du helt sikkert overveje at skifte det! Jeg skiftede batteriet allerede efter 2 år på den GS500 jeg startede på. Det havde været afladt og var ikke blevet vedligeholdt henover vinteren. Det mærkede jeg ved førstkommende vinter hvor den pludselig ikke ville starte. Hvis du ikke vil bruge en formue på det så bare køb et hos T. Hansen
Se: http://www.thansen.dk/products.asp?c=2176760984&n=-1494768516
Andre ideer??
Prøv med disse to råd inden du gør noget andet - jeg har en øl på højkant hvis ikke det virker :wink:
-
Hej igen
Det lyder jo som to overkommelige operationer - dem går jeg fluks i gang med. Så må vi se om det ikke løser problemet - ellers vender jeg tilbage for flere gode ideer!
Mange tak!
PS. Hvordan hjælper karburatorspritten egentlig?? :huh:
-
PS. Hvordan hjælper karburatorspritten egentlig?? :huh:
Det bortfortrænger fugt...
-
PS. Hvordan hjælper karburatorspritten egentlig?? :huh:
Det bortfortrænger fugt...
og forhindrer tilisning af brændstoftågen, og dermed "forstoppelse" i karburatoren.
-
[/quote]
og forhindrer tilisning af brændstoftågen, og dermed "forstoppelse" i karburatoren.
[/quote]
Nemli´ja, og problemet opstår hyppigst ved ca. 5-8 +grader.
Via karburatorens venturi (indsugningstragt) bliver luftstrømmen nedkølet, da den får ekstra fart på henover den buede overflade.
Og, i nogle tilfælde, passer det lige netop med en gang tilisning af denne og emulsionsrøret, så safterne ikke kan passere optimalt.
Typisk begynder modellen at hakke ved vedvarende hastighed, og vil derefter sætte helt ud.
Måske kan man holde liv i den, ved at arbejde med gasspældene, men den dør alligevel til sidst.
Sluk og lad motorvarmen smelte islaget, og start 5 min. efter - og den kører fint ind til tanken, så man kan få noget sprit i !