SVRider.dk Forum
Forumliv => Sjov, spas og generel spam => Emne startet af: skurkenfradallas efter Januar 21, 2009, 11:02:50 am
-
Sådan her gør man på island...
http://break.com/index/interesting-tire-repair-method.html :respekt:
-
En slags "vulkanisering???"
8)
-
det er natrium der er i dækket - nye bmw'er kommer med det - jeg forstod det at almindelig luft er tungere en natrium og på den måde holder dækket sig med en minimalt luft tryk der er til at køre med selv efter en skrutrækker har lave et hul
ilden laven en kemisk reaktion mellem de to luft arter - og en blanding af co2 og natrium fylder dækket
ret mig gerne hvis jeg har misforstået noget
-
det er natrium der er i dækket - nye bmw'er kommer med det - jeg forstod det at almindelig luft er tungere en natrium og på den måde holder dækket sig med en minimalt luft tryk der er til at køre med selv efter en skrutrækker har lave et hul
ilden laven en kemisk reaktion mellem de to luft arter - og en blanding af co2 og natrium fylder dækket
ret mig gerne hvis jeg har misforstået noget
Ok jeg retter dig. I det konkrete tilfælde er det kun et trick man bruger for at kunne pumpe luft i dækket med en pumpe med begrænset kapacitet (opvarmet, udvidet luft der får dækket til at slutte tæt på fælgen). Altså hvis man kun har en cigartændermodel, og ingen kompressor.
Ham på billedet illustrerer også kun princippet, idet han ikke pumper dækket samtidig. Du kan se sidst i klippet at luften er kølet af igen, og dækket har trukket sig væk fra fælgkanten igen.
Din forklaring lyder fin, men er nok mere rettet mod "punkterfrie" dæk.
Ret mig hvis jeg tager fejl :club:
-
Så det er nok bare hårlak som til en appelsinkanon....
-
det er natrium der er i dækket - nye bmw'er kommer med det - jeg forstod det at almindelig luft er tungere en natrium og på den måde holder dækket sig med en minimalt luft tryk der er til at køre med selv efter en skrutrækker har lave et hul
ilden laven en kemisk reaktion mellem de to luft arter - og en blanding af co2 og natrium fylder dækket
ret mig gerne hvis jeg har misforstået noget
First of all - natrium er ikke en gas men et alkalisk metal som oxiderer temmeligt sindssygt - ikke mindst hvis man smider det i vand...
http://da.wikipedia.org/wiki/Natrium
Video:
http://uk.youtube.com/watch?v=bS3TEVXjSGQ
Jeg er rimeligt sikker på at det er den inerte gas nitrogen de putter i nye dæk - se http://www.getnitrogen.org/
-
Jeg skal satme ikke ha Natrium i mine dæk.. :lmao: :lmao: :lmao:
-
hmm - ja - det var nok ik natrium :mrgreen:
nitrogen lyder mere rigtigt...
det er en gas hver fald der pga det normale luft tryk ikke ville forlade dækket hvis der gik hul...
-
hmm - ja - det var nok ik natrium :mrgreen:
nitrogen lyder mere rigtigt...
det er en gas hver fald der pga det normale luft tryk ikke ville forlade dækket hvis der gik hul...
Det lyder godt nok mystisk... For så snart du sætter din fede røv op på bike'en - ja selv bike'ens vægt alene kan presse dækket fladt. Det vil sige at hvis der er luft i dækket og der er en masse som belaster dette - så vil gassen i dækket være under højere tryk end om givelserne og dermed fise ud ind til dækket er fladt. Det eneste som på nogen måde kunne forhindre dette er massefylde og viskositet. Jeg mener - selv væske (lappeskum) fiser ud af dækket alene på grund at vægten.
Med mindre at dækket på magisk vis vulkaniserer på grund af en kemisk reaktion med gassen?!
-
hmm - ja - det var nok ik natrium :mrgreen:
nitrogen lyder mere rigtigt...
det er en gas hver fald der pga det normale luft tryk ikke ville forlade dækket hvis der gik hul...
Det lyder godt nok mystisk... For så snart du sætter din fede røv op på bike'en - ja selv bike'ens vægt alene kan presse dækket fladt. Det vil sige at hvis der er luft i dækket og der er en masse som belaster dette - så vil gassen i dækket være under højere tryk end om givelserne og dermed fise ud ind til dækket er fladt. Det eneste som på nogen måde kunne forhindre dette er massefylde og viskositet. Jeg mener - selv væske (lappeskum) fiser ud af dækket alene på grund at vægten.
Med mindre at dækket på magisk vis vulkaniserer på grund af en kemisk reaktion med gassen?!
Nej, det er vist en and!
Nitrogen anvendes så vidt jeg ved på grund af, at det er mere temperaturstabilt end almindelig luft.
Derved opnår man ensartet tryk ved forskellige temperatur. Både hvad omgivelserne og dækket angår.
Det er så med til i højere grad, at bibeholde dækkets form, og dermed give mere forudsigelige egenskaber.
Det er jo ikke nogen dyr modifikation, så det er da sikkert noget de fleste motorcyklister kunne have glæde af.
Jeg ved dog ikke hvem herhjemme der sælger påfyldninger. BMW forhandlere måske?
-
nye campinvogne kommer også med det - de ved heller ik hvor i DK der kan fylde nitrogen på...
jeg er nysgerrig om der er bedre - eller belastende når trykker falder at det er kun få steder der har det...
-
det er natrium der er i dækket - nye bmw'er kommer med det - jeg forstod det at almindelig luft er tungere en natrium og på den måde holder dækket sig med en minimalt luft tryk der er til at køre med selv efter en skrutrækker har lave et hul
ilden laven en kemisk reaktion mellem de to luft arter - og en blanding af co2 og natrium fylder dækket
ret mig gerne hvis jeg har misforstået noget
Ok jeg retter dig. I det konkrete tilfælde er det kun et trick man bruger for at kunne pumpe luft i dækket med en pumpe med begrænset kapacitet (opvarmet, udvidet luft der får dækket til at slutte tæt på fælgen). Altså hvis man kun har en cigartændermodel, og ingen kompressor.
Ham på billedet illustrerer også kun princippet, idet han ikke pumper dækket samtidig. Du kan se sidst i klippet at luften er kølet af igen, og dækket har trukket sig væk fra fælgkanten igen.
Din forklaring lyder fin, men er nok mere rettet mod "punkterfrie" dæk.
Ret mig hvis jeg tager fejl :club:
fuldstændig rigtigt, gammelt trick til at få monsterdæk på plads
-
fuldstændig rigtigt, gammelt trick til at få monsterdæk på plads
[/quote]
lige netop.
Det er en metode der bruges når dækkene ikke slutter tæt til fælgen.
Nogle dækmontører har en speciel beholder med meget højt tryk som man skyder af lige i fælgkanten, hvorefter dækket bliver blæst op på samme måde som filmen.
Os fattigrøve må bruge den alternative metode med en lastvognsstrop, som man spænder rundt om dækket :?
Mener at gassen udvider sig omkring 250 gange ved antændelse, tænk over det næste gang I står og svejser med en engangsligther i lommen.
-
Mener at gassen udvider sig omkring 250 gange ved antændelse, tænk over det næste gang I står og svejser med en engangsligther i lommen.
Ja, selvom der jo af og til er store udvidelser i det område, er 250 gange en sjældenhed :lmao:
-
Hehehe... Ja buksen sidder lige lidt stramt en 5 sek, men så bliver de løse igen. :lmao: :lmao: :lmao:
-
Syns jeg har hørt noget om at racere kører med en eksotisk luftblanding, noget med at dækket bliver hurtigere driftsvarmt.
8)
-
http://www.aga.dk/International/Web/LG/DK/likelgagadk.nsf/repositorybyalias/nitrogen/$file/nitrogen.pdf
-
http://www.aga.dk/International/Web/LG/DK/likelgagadk.nsf/repositorybyalias/nitrogen/$file/nitrogen.pdf
(http://www.aga.dk/International/Web/LG/DK/likelgagadk.nsf/repositorybyalias/nitrogen/$file/nitrogen.pdf)
linkfix
-
nu når jeg tænker over det så plejer jeg at checke luft trykket hver anden gang jeg tanker - og skifter tryk hvis der er passager... tro ik det gør det store for mc'ister - måske for de dovne - men ellers
-
ilden laven en kemisk reaktion mellem de to luft arter - og en blanding af co2 og natrium fylder dækket
ret mig gerne hvis jeg har misforstået noget
nu når den med NATRIUM er afklaret.. :innocent: hvor er det så lige at "C " (for carbon= kul) kommer ind i billedet ?? :huh: :huh:
så vidt jeg ser, er det en anden gasart der bliver anvendt..
men ellers en ret fed måde at smække dæk udover "vulsten" på.. ..det har ind i mellem voldet en del problemer på gamle smalle fælge !! :dead: :dead:
-
ilden laven en kemisk reaktion mellem de to luft arter - og en blanding af co2 og natrium fylder dækket
ret mig gerne hvis jeg har misforstået noget
nu når den med NATRIUM er afklaret.. :innocent: hvor er det så lige at "C " (for carbon= kul) kommer ind i billedet ?? :huh: :huh:
så vidt jeg ser, er det en anden gasart der bliver anvendt..
men ellers en ret fed måde at smække dæk udover "vulsten" på.. ..det har ind i mellem voldet en del problemer på gamle smalle fælge !! :dead: :dead:
bare rolig det var BLZ der fik en hjerneblødning, tror sgu ikke du får CO2 aka kuldioxid, til at antænde en skid selvom du så varmer det med din kraftigste flamme, eller tæver det med et stykke vådt wienerbrød..
-
ilden laven en kemisk reaktion mellem de to luft arter - og en blanding af co2 og natrium fylder dækket
ret mig gerne hvis jeg har misforstået noget
nu når den med NATRIUM er afklaret.. :innocent: hvor er det så lige at "C " (for carbon= kul) kommer ind i billedet ?? :huh: :huh:
så vidt jeg ser, er det en anden gasart der bliver anvendt..
men ellers en ret fed måde at smække dæk udover "vulsten" på.. ..det har ind i mellem voldet en del problemer på gamle smalle fælge !! :dead: :dead:
bare rolig det var BLZ der fik en hjerneblødning, tror sgu ikke du får CO2 aka kuldioxid, til at antænde en skid selvom du så varmer det med din kraftigste flamme, eller tæver det med et stykke vådt wienerbrød..
Ha ha ha ha ha - så sandt som det er sagt. Det er sjovt nok også derfor at man bruger det i brandslukkere :wink: :lol:
-
Hvis så lige samtidig skal sætte nitrogen diskussionen på plads.
Det naturlige indhold af nitrogen i den luft vi indånder til hverdag er omkring 80%, resten er ilt.
(ja jeg ved godt det er afrundet.....men resten er ligedyldigt her)
Med andre ord er den luft der nogle gange anvendes, bare luft minus ilt. ilt-molekyler er mindre end nitrogen molekyler, og diffunderer altså nemmere gennem dækket pga trykforskellen. Derfor er det en fordel at fjerne ilten i dækket.
http://da.wikipedia.org/wiki/Jordens_atmosf%C3%A6re
http://www.hdtalking.com/lang/da/archive/index.php/t-8343.html&usg=ALkJrhgED7EM4Rfhdj7NCSqvd2k3N6hUPA