SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: Bjerre efter Juli 21, 2005, 10:26:28 am
-
Hayyy!
Nogen som ved hvordan man kan fixe køre lys i begge lygter på den gamle sv´er????
-
Tænd for det lange lys. jeg køre altid med det lange lys tænt, syns tit at bilisterne har fejlvuderet min hastighed inden at jeg begynte altid at køre med langt lys. :wink:
Ved godt det ikke er helt efter bogen, :oops: men er ikke blevet stoppet endnu selv om at jeg har mødt et par mc betjente.
-
Har nu også selv gjort det et par gange. Syntes bare jeg engang har hørt at man kan få lys i begge men at det var lidt besværligt....
-
Tror at der har været skrevet om det for her i forumet.
-
I England har de kørelys i begge lygter.. du kan eventuelt søge efter det på eBay.co.uk :wink:
-
Hej Bjerre.
DET er en temmelig stor ombygning, dvs det fulde lygtehus (som org i Tyskland kan købes for ca 15-1600 kroner). (og nej det skal selvfølgelig købes som enten US eller UK nummer).
Ebay i UK, der er de ikke særligt vilde med at sende til DK, plus de TIT går for mellem 1000-1200.
Derudover skal du have fat i ledningssættet, der sidder foran (findes som reservedel, eller kan findes på Ebay). (jeg kender en flink fyr der har et sæt). Ellers kan du finde org nummer på ronayers.com.
:P
Alt i alt, ca 2000 for en komplet ombygning, med pærer og det hele (FX Philips H4 Vision Plus, der giver ca 40-50% bedre lys (findes iøvrigt også som H1 og H3) (OG NEJ jeg arbejde ikke hos Philips) men jeg kører med dem i bilen og HAR lavet test på MC).
Iøvrigt ved jeg ikke hvordan H/V strålen stilles ind, hvis det er en UK model. Derfor skal man være sikker på at vælge en US model. OG dem der bliver solgt på eBAY er også lidt for dyre (efter min smag).
//Per :!:
-
Tja jeg lavede det på min gamle 650´er med en parkeringslysfatning fra en Fiat tipo og en 20W halogen pære fra hus-halogener.
Det kostede ca 20 kr,- at lave.
Det gav ikke bedre lys, men det var pænt at se på når der var lys i begge lygter...
Der er billeder på min hjemmeside: www.cecicat.dk/sv1000s.htm
Klik på billeder af min gamle sv650s.
Ellers spørg bare hvis du er interesseret i hvordan. :wink:
-
Hej alle
Jeg har haft min SV'er i ca. 4 dage - og er allerede blevet fortalt 7000 gange, at den ene forpære er sprunget :(
Kunne godt undvære det lange lys til fordel for, at der var nærlys i begge forlygter.. Både for sikkerheden - og for kommentarernes skyld :wink:
Har egentligt altid troet, at forskellen på nært og langt lys fremkom af pærens udformning. Altså, nærlyspæren har den der lille blikstump under tråden, der gjorde, at lyset kun lyste OP i parabolen, som så kun lyste NED på vejen.
Hvis jeg har ret i ovenstående, betyder det så ikke, at jeg kan nøjes med at skifte langt-lys-pæren til en kortlyspære - og så altid køre med det "lange" lys tændt..?
beklager, hvis jeg spørger dumt, men mekaniker er jeg sq ikke :? (og lys i pæren mangler jeg tilsyneladende også :lol:)
v.h. Flemming
-
Tja jeg lavede det på min gamle 650´er med en parkeringslysfatning fra en Fiat tipo og en 20W halogen pære fra hus-halogener.
Det kostede ca 20 kr,- at lave.
Det gav ikke bedre lys, men det var pænt at se på når der var lys i begge lygter...
Der er billeder på min hjemmeside: www.cecicat.dk/sv1000s.htm
Klik på billeder af min gamle sv650s.
Ellers spørg bare hvis du er interesseret i hvordan. :wink:
Jeg er i gang med denne løsning... har bare ikke drillet i lygtehuset endnu :oops: :oops: skal lige havde taget mine forbehold
-
Jeg er i gang med denne løsning... har bare ikke drillet i lygtehuset endnu
nu spørger jeg nok dumt (igen), men hvorfor skal lygtehuset modificeres..?
Der er billeder på min hjemmeside: www.cecicat.dk/sv1000s.htm
du har ikke tilfældigvis taget billeder af ombygningen..?
v.h. Flemming
-
Jeg er i gang med denne løsning... har bare ikke drillet i lygtehuset endnu
nu spørger jeg nok dumt (igen), men hvorfor skal lygtehuset modificeres..?
Der er billeder på min hjemmeside: www.cecicat.dk/sv1000s.htm
du har ikke tilfældigvis taget billeder af ombygningen..?
v.h. Flemming
Hvis du vælger ”Jannik” løsningen – skal du sætte en ekstra pære i fjernlyst, derfor skal du bore i lygten !!
Jannik –-> er hele lygtehuset af glas ?? eller er den bagerstdel plast – borede du bare uden videre i det, eller skal man tage forbehold for noget.. gider ikke smadre et lygtehus til kr 2.300
:cry: :cry:
-
Hvis du vælger ”Jannik” løsningen – skal du sætte en ekstra pære i fjernlyst, derfor skal du bore i lygten !!
men: kan man ikke nøjes med at skifte fjernlyspæren til en nærlyspære...? og så gå på kompromis med, at man ikke har fjernlys..?
måske, det er hel volapyk.? :?
v.h. Flemming
-
Jeg er i gang med denne løsning... har bare ikke drillet i lygtehuset endnu
nu spørger jeg nok dumt (igen), men hvorfor skal lygtehuset modificeres..?
Der er billeder på min hjemmeside: www.cecicat.dk/sv1000s.htm
du har ikke tilfældigvis taget billeder af ombygningen..?
v.h. Flemming
Hvis du vælger ”Jannik” løsningen – skal du sætte en ekstra pære i fjernlyst, derfor skal du bore i lygten !!
Jeg har ingen billeder af operationen, men vend lygten på hoved når i borer så i ikke får spåner ned i lygten.
(Evt hav noget skærefedt/paste på boret til at samle sponerne.)
MEN I MÅ IKKE TØRRER NED PÅ GLASSET PÅ INDERSIDEN, FOR DER SKAL INTET TIL AT RIDSE INDVENDIGT!!!
Jannik –-> er hele lygtehuset af glas ?? eller er den bagerstdel plast – borede du bare uden videre i det, eller skal man tage forbehold for noget.. gider ikke smadre et lygtehus til kr 2.300
:cry: :cry:
Der er ikke noget der er af rigtigt glas, men nærmere noget polycarbonat af en slags, men parabolen er af noget hård plast men jeg borede bare hul uden at der skete noget ved det... :wink:
-
men: kan man ikke nøjes med at skifte fjernlyspæren til en nærlyspære...? og så gå på kompromis med, at man ikke har fjernlys..?
måske, det er hel volapyk.? :?
v.h. Flemming
Jeg syntes lyset på den første SV´er er helt af helvedet til i forvejen, så ovenikøbet at skulle undvære langt lys er helt forbi min tankegang... :roll: :wink:
Du kan ikke bare skifte til nærlys i langtlyslygten, fordi brydningen som gør at det bliver ikke blændende nærlys ikke findes i langtlyslygten... Ellers kunne man jo bare skifte til en H4 pære og have både kort og langt lys i den højre... :wink:
Derfor havde jeg monteret den modificerede fatning med en 20W halogenpære fra alm. husinstalation for at få nok lys i lygten til at den lyste hvidt.
(Det havde altså ingen anden effekt end at der var hvidt lys i begge lygter.)
Jeg skiftede så samtidigt til 100W langt-lys. (Jeg undgik at bruge langt lys når jeg holdte stille eller kørte meget langsomt, i længere tid da der jo ikke var så meget køling til lygteglasset.)
-
Hej Jannik
Tak for hjælpen - jeg tror, jeg forstår det nu :D
Sådan cirka: hvor placerede du din hjemmelavede fatning henne..? tæt på den eksisterende langtlyspære - eller ude i siden..?
v.h. Flemmin
-
Jeg gætter på at den blev placeret tæt på – eller under lygtehuset 8) 8) da den eller ville stikke ud gennem kåben :roll:
-
[/quote]
Jeg skiftede så samtidigt til 100W langt-lys. (Jeg undgik at bruge langt lys når jeg holdte stille eller kørte meget langsomt, i længere tid da der jo ikke var så meget køling til lygteglasset.)[/quote]
Man kunne forsyne 20W pæren over en brydekontakt i et lille relæ, som bliver trukket af langlyset. Når du så blænder op vil pæren slukke, og du kan have dit langlys tændt uden at tænke på varme 8)
-
Man kunne forsyne 20W pæren over en brydekontakt i et lille relæ, som bliver trukket af langlyset. Når du så blænder op vil pæren slukke, og du kan have dit langlys tændt uden at tænke på varme 8)
Jeg tror nu mere at det er 100watt' en der hentydes til da den bliver rigtig varm :idea: normalen er 80w på det lange :wink:
Jeg ligger forresten lige et par billeder her en af dagene, af et lygte projekt jeg syntes ser rigtig godt ud.....
(http://www.tl1k.com/junk/lense3.jpg)
Nå oky, så kom det med alligevel... fandt lige et hurtigt link :D
Det er et par streetfighter lygter der "bare" er blevet boret huller til, så her skal der jo "bare" bugges et stykke klart glas hen over evt tonet og så er man flyvende igen :idea:
sv lygten er godt nok 2delt men samme princip og m&p har nogle headlight covers der måske kan bruges :P
MEN er der nogen der ved om lyset i streetfighter lygter er asymetrisk (til evt. syn) og om det i det hele taget lyser godt :?: :?:
-
hmm.. håber ik vi ødelægger tråden , med at sætte andet på en lige svar til dine lys i begge lygter..
men lidt i stil med ovenstående,
så har ham her, sat to HID lygter fra en BMW X5 i sine forlygter..
http://img.photobucket.com/albums/v640/djhex36/99gixre46.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v640/djhex36/charging.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v640/djhex36/charged.jpg
på billederne er det kun den ene der er sat til, da han ikke havde fået tilsluttet den anden endnu.
Bare lidt info/ideer. For det meste kan altså lade sig gøre :D
(tvivler dog på at der lige er plads i SV'ens fine lille kåbe til et par bil-lygter.. det er vidst nemmere på de ældrere havelåger nogen af os kører på :D )
-
Jeg skiftede så samtidigt til 100W langt-lys. (Jeg undgik at bruge langt lys når jeg holdte stille eller kørte meget langsomt, i længere tid da der jo ikke var så meget køling til lygteglasset.)
Man kunne forsyne 20W pæren over en brydekontakt i et lille relæ, som bliver trukket af langlyset. Når du så blænder op vil pæren slukke, og du kan have dit langlys tændt uden at tænke på varme 8)
Det var for at glasset ikke skulle blive for varmt og ikke den 20W pære...
Desuden kunne man bare montere den 20W pære mellem + ledningerne mellem kort og langt lys, for så kunne du undvære relæet. Så slukker pæren når den får + på begge sider men lyser når langt lys er slukket og den kan trække stel gennem langt lys pæren. :wink:
-
Hvad med en ny baglygte med indbygget blinklys.
På billedet er venstre blinklys tændt.
-
Hvad med en ny baglygte med indbygget blinklys.
På billedet er venstre blinklys tændt.
Sorry Thorsen... Den passer ikke på den gamle model. :wink:
-
Jeg skiftede så samtidigt til 100W langt-lys. (Jeg undgik at bruge langt lys når jeg holdte stille eller kørte meget langsomt, i længere tid da der jo ikke var så meget køling til lygteglasset.)
Man kunne forsyne 20W pæren over en brydekontakt i et lille relæ, som bliver trukket af langlyset. Når du så blænder op vil pæren slukke, og du kan have dit langlys tændt uden at tænke på varme 8)
Det var for at glasset ikke skulle blive for varmt og ikke den 20W pære...
Desuden kunne man bare montere den 20W pære mellem + ledningerne mellem kort og langt lys, for så kunne du undvære relæet. Så slukker pæren når den får + på begge sider men lyser når langt lys er slukket og den kan trække stel gennem langt lys pæren. :wink:
Arh det er da vist et værre cowboy trick det der 8)
Hvis du gør det sætter du jo to pære i serie. Det vil sige at når du har nærlys på vil den nye pære plus fjernlys-pæren BEGGE lyse. En hel anden ting er at de skal dele spændingen :? Ikke så godt
Et lille relæ "koster gratis"
-
Arh det er da vist et værre cowboy trick det der 8)
Hvis du gør det sætter du jo to pære i serie. Det vil sige at når du har nærlys på vil den nye pære plus fjernlys-pæren BEGGE lyse. En hel anden ting er at de skal dele spændingen :? Ikke så godt
Et lille relæ "koster gratis"
??? Hvad skriver du der????
Fra + på nærlyset til + på fjernlyset giver da ik´ pærer i serie?!!! :roll:
-
??? Hvad skriver du der????
Fra + på nærlyset til + på fjernlyset giver da ik´ pærer i serie?!!! :roll:
Jeg har lagt et billede i mit album af hvordan det vil se ud hvis man kobler det som du siger 8)
-
Jeg har lagt et billede i mit album af hvordan det vil se ud hvis man kobler det som du siger 8)
Det er korrekt tegnet. :wink:
Men fjernlys vil ikke lyse før der kommer den faste + til fjernlyset.
Du ser tit på eks. trailere som mangler stel.
Der trækker eks blinklys-pæren stel gennem bremselys-pære, og lyser indtil at man træder på bremsen. Der slukker blinklys-pæren og bremselyset lyser op. (Det bliver til gengæld noget være rod når bremselyset trækker stel gennem blinklys-pæren, for så blinker alt på traileren i stedet.) :lol:
-
Tænd for det lange lys. jeg køre altid med det lange lys tænt, syns tit at bilisterne har fejlvuderet min hastighed inden at jeg begynte altid at køre med langt lys. :wink:
Ved godt det ikke er helt efter bogen, :oops: men er ikke blevet stoppet endnu selv om at jeg har mødt et par mc betjente.
Man må da godt køre med konstant langt lys om dagen.
-
Man må da godt køre med konstant langt lys om dagen.
er du sikker på det..? det blænder vel også om dagen, eller..?
-
Man må da godt køre med konstant langt lys om dagen.
Nej, man må ikke.
Stk. 3. Fjernlys (langt lys) må ikke anvendes:
1) på strækning, hvor vejen er tilstrækkeligt oplyst
Derfor.
-
Tja jeg lavede det på min gamle 650´er med en parkeringslysfatning fra en Fiat tipo og en 20W halogen pære fra hus-halogener.
Jeg er i gang med denne løsning... har bare ikke drillet i lygtehuset endnu
hej Bongers
Lykkedes det dig at isætte ekstra fatning og pære i fjernlysparabolen..?
Og har du evt. billeder og komplet manual til femtommelfingerfolket.?
-
Ved det er lidt uden for topic...
Har en suzuki gsx750f med samme problem med lygterne, er meget træt af alle "du ved godt den ene ik virker ik?" plus det korte lys er en joke, kan ikke se en brik med det (evt. burde jeg vaske visiret og stille lyset lidt op? heh) så indtil videre er det lange lys på næsten konstant.
Kunne dog godt tænke mig samme løsning som bilerne, med kort lys og langt i begge lamper.
Nogen der ved hvem jeg kan snakke om det, evt. om der findes nogle udenlandske version ligesom sv'eren der kan sættes i ?
Betaler gerne lidt for det, så behøver ikke være helt hjemmestrik...
mvh Sole
-
Problemet med den gamle SV'er er, at den venstre lygte er lavet til kort lys, mens den højre er lavet til langt lys. Forskellighederne er indbygget i 1) lygteglasset og 2) i parabolen. Derfor vil det ikke hjælpe ret meget at skifte pæren i den højre lygte, da glas og parabol stadig vil kaste lyste ud som "langt lys".
Løsningen med at tage højre side fra en UK lygte duer ikke, da man 1) mister sit lange lys fuldstændigt, og 2) på grund af aymmetrien i en kort-lys lygte får en lyskegle som blænder modkørende, måske endda endnu mere end langt lys gør.
Jeg er ikke sikker, men kunne forestille mig at problemet er det samme på en GSX-F.
Emnet har været oppe på diverse fora lige siden SV'en kom i '99. Hvorfor der ikke er nogen her i verden som har set idéen i at producere "dobbelt-lygter" til SV'en (og alle mulige andre maskiner med samme problem) forstår jeg slet ikke. Der må være et kæmpe marked for sådanne lygter.
Jeg er også en smule frustreret over det, til dels på grund af den evindelige "hey, dit ene forlys er sprunget" og til dels fordi SV'en virkelig godt kunne bruge noget mere lys.
Jeg er begyndt at lege med idéen om at finde et sæt "ægte" dobbelt-lygter (eks. fra de nye SV'er eller en R6'er) og så simpelthen modificere dem så de kan smides på min gamle SV'er. Eller om nødvendigt ændre kåben, så den passer til de lygter jeg nu måtte få fat i.
Hvis andre er med på idéen, var det måske en mulighed at gøre det til et fælles projekt. Jeg er åben for forslag.