SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: pling efter Juli 15, 2009, 10:28:35 am
-
Jeg har en "gammel" SV650S fra '99, som konen nu har overtaget. Problemet er, at den er blevet meget meget svær at skifte gear på. Hun kan stort set ikke få den til det. Der er desuden problemer med at få den i frigear når motoren kører. Når motoren er slukket er der ingen problemer. Er der nogen der kan hjælpe?
Jeg skiftede i foråret til Motul 5100 olie, men mener faktisk også at det er det jeg har kørt med tidligere.
-
Har du strammet kæde og det kan være opstået herefter ?
Jeg mener at kunne huske min kæde var lige stram nok på et tidspunkt og det gjorde det lidt svært med gearene...
-
Det kunne godt lyde som om din kobling ikke slipper som den skal.
Er det Motul 5100 10w/40 eller 15w/40 der er fyldt på den?
-
Jeg oplever også sommetider lidt besvær af den art.
Typisk kort efter olieskift.
Men snart mere om det, da det gamle SVin skal have ny olie i weekenden.......
-
Det kunne godt lyde som om din kobling ikke slipper som den skal.
Er det Motul 5100 10w/40 eller 15w/40 der er fyldt på den?
Det er 10W/40 der er hældt på den.
Og nej kæden er ikke for stram. Jeg har ikke justeret den længe (den er altså heller ikke for løs :D). Jeg tror måske også, at det kan skyldes olien, men hvorfor skulle den blive så frygtelig svær at skifte med - bare fordi der kommer helt frisk olie i maskinen? Det skal siges, at den står inde i varmen hele vinteren, så der skulle ikke gerne være noget den vej.
-
I Øvrigt B2 :
TILLYKKE MED DIN POST NR. 3000
:orkester: :orkester: :respekt:
-
Det kunne godt lyde som om din kobling ikke slipper som den skal.
Er det Motul 5100 10w/40 eller 15w/40 der er fyldt på den?
Det er 10W/40 der er hældt på den.
Og nej kæden er ikke for stram. Jeg har ikke justeret den længe (den er altså heller ikke for løs :D). Jeg tror måske også, at det kan skyldes olien, men hvorfor skulle den blive så frygtelig svær at skifte med - bare fordi der kommer helt frisk olie i maskinen? Det skal siges, at den står inde i varmen hele vinteren, så der skulle ikke gerne være noget den vej.
10W/40 semisyntetisk er fin, det er den olie sv´eren skal køre med.
Jeg ville få undersøgt koblingen.
-
Det kunne godt lyde som om din kobling ikke slipper som den skal.
Er det Motul 5100 10w/40 eller 15w/40 der er fyldt på den?
Det er 10W/40 der er hældt på den.
Og nej kæden er ikke for stram. Jeg har ikke justeret den længe (den er altså heller ikke for løs :D). Jeg tror måske også, at det kan skyldes olien, men hvorfor skulle den blive så frygtelig svær at skifte med - bare fordi der kommer helt frisk olie i maskinen? Det skal siges, at den står inde i varmen hele vinteren, så der skulle ikke gerne være noget den vej.
10W/40 semisyntetisk er fin, det er den olie sv´eren skal køre med.
Jeg ville få undersøgt koblingen.
Hvad tror du der kan være med koblingen? den bider faktisk så meget i koblingspladerne, at den ruller lidt når den sættes i geat. Tror du det kan være problemer med koblingen?
-
Du kan prøve at justere koblingen lidt - det lyder som om du ikke får hevet pladerne helt fra hinanden når du trækker i koblingskrebet - altså den skal strammes lidt vil jeg mene.
-
Du kan prøve at justere koblingen lidt - det lyder som om du ikke får hevet pladerne helt fra hinanden når du trækker i koblingskrebet - altså den skal strammes lidt vil jeg mene.
Det ville jeg også prøve i første omgang.
-
Det kunne godt lyde som om din kobling ikke slipper som den skal.
Er det Motul 5100 10w/40 eller 15w/40 der er fyldt på den?
Det er 10W/40 der er hældt på den.
Og nej kæden er ikke for stram. Jeg har ikke justeret den længe (den er altså heller ikke for løs :D). Jeg tror måske også, at det kan skyldes olien, men hvorfor skulle den blive så frygtelig svær at skifte med - bare fordi der kommer helt frisk olie i maskinen? Det skal siges, at den står inde i varmen hele vinteren, så der skulle ikke gerne være noget den vej.
10W/40 semisyntetisk er fin, det er den olie sv´eren skal køre med.
Jeg ville få undersøgt koblingen.
Hvad tror du der kan være med koblingen? den bider faktisk så meget i koblingspladerne, at den ruller lidt når den sættes i geat. Tror du det kan være problemer med koblingen?
Det er et kendt problem på SV1000 at koblingen kan brænde af ved at kører med fulsyntetisk olie, men om det også er et problem på 650´eren ved jeg ikke.
Men det lyder som om at koblingspladerne ikke slipper ordentligt.
-
Jeg prøver lige at justere koblingen en lille smule. Er det mon ikke nok at gøre det ved koblingsgrebet? eller skal det justeres ved koblingen?
-
Det burde du snild kunne gøre oppe ved grebet.
-
Jeg prøver lige at justere koblingen en lille smule. Er det mon ikke nok at gøre det ved koblingsgrebet? eller skal det justeres ved koblingen?
Jeg vil tro at der står i din instruktionsbog hvordan det gøres. Der skal nok være ca. 2-3mm frigang ved koblingsgrebet (inde ved kablet).
-
Jeg har nu haft skilt koblingen ad for at se om der skulle være noget galt inde i koblingen. Umiddelbart ser det hele ud som nyt. Der er belægning nok på friktionspladerne, men fjedrene holder kun lige akkurat mindstemålene. At fjedrene måske efterhånden er ved at være blevet lidt slappe skulle vel ikke betyde noget for om pladerne "klistrer sammen"?!?!?. Jeg har desuden justeret kablet, så koblingen stort set ikke tog ved før på de yderste mm. Det vil sige, at jeg tror, at koblingspladerne burde være trukket fra hinanden. Det har bare ikke hjulpet en ski.. Da jeg havde friktionsplader og metalpladerne ude fik de lige en tur med fint sandpapir, for de klistrede godt nok noget sammen i oliefilmen.
HVAD GØR JEG NU - HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP
-
har du justeret vandringen på den tryk-stang der går igennem motoren til koblingen ?
på venstre side af motoren sidder der bag kædehjuls-dækslet, en justeringsmulighed mere.
en 10mm nøgle og en ligekærvs-skruetrækker skal bruges her.
denne koblings-snegl kan iøvrigt også være defekt. -går i stykker med tiden. :undecided:
-
har du justeret vandringen på den tryk-stang der går igennem motoren til koblingen ?
på venstre side af motoren sidder der bag kædehjuls-dækslet, en justeringsmulighed mere.
en 10mm nøgle og en ligekærvs-skruetrækker skal bruges her.
denne koblings-snegl kan iøvrigt også være defekt. -går i stykker med tiden. :undecided:
Ja det var faktisk der jeg startede med at justere, men det er for grov en justering man kan lave dernede. Den sidste (fin-) justering lavede jeg ved grebet. Jeg tror ikke der skulle være noget galt med sneglen, men hvordan finder jeg ud af, om der er noget galt med den, hvis den fint trækker akslen ind?
-
så vidt jeg husker, så kan du tage kædehjuls-dækslet af og kontrollere funktionen af snegl og trykstang.
har skiftet en enkelt af de snegle til koblingen, da de RET små kugler den drejer sig omkring var ved at løbe ud af sneglen..
..kig lige lidt på det, inden jeg begynder at nævne noget med skiftegafler i gearkassen.. :blink:
skift evt olien igen, evt til en 10w40 del syntetisk.
...iøvrigt, hvis koblingsplader og fjedre var slidt, så ville den fedte i koblingen - altså det modsatte af det du oplever. :thumbsup:
-
Har du smurt geararmen hvor den sidder fast på fodhvileren?
Split ad, rens for sort, hårdt fedt og alurester. Luuuubricate og sæt sammen igen. Det er også en mulighed ved træge gearskift.
-
Har du smurt geararmen hvor den sidder fast på fodhvileren?
Split ad, rens for sort, hårdt fedt og alurester. Luuuubricate og sæt sammen igen. Det er også en mulighed ved træge gearskift.
også et godt bud !
-
Hej kære venner
Jeg har nu efterhånden prøvet alt, hvad i har foreslået, men problemet er der stadig, og konen er efterhånden blevet så træt af maskinen, at hun ikke gider/tør køre på den mere.
Jeg er derfor villig til ALT - bare det hjælper.
Så alle I kloge/erfarne hoveder - HAVD GØR JEG NU !!!!!!
-
Så alle I kloge/erfarne hoveder - HAVD GØR JEG NU !!!!!!
Kig forbi, så kigger vi på det (der er måske bare lidt langt fra Aalborg :|
Hvis alle disse dele er kontrolleret og fundet iorden
- Kæde
- Gearlink
- Geararm
- Koblingssnekke
- Olie(stand)
Har du haft koblingsdækslet af og kigge efter om koblingsskålet er hakket så skiverne har svært ved at glide frem og tilbage?
Så er næste skridt nok at pille den fra hianden og kigge lidt på om skiftearmen er bøjet oder was. Er det ALLE gear der driller eller kun et enkelt og så fra 3. og op er fint?
-
Som skrevet tidligere oplever jeg det til tider efter olieskift.
På min går det over efter 500-1000 Km (typisk en uges tid :wink:)
-
Så alle I kloge/erfarne hoveder - HAVD GØR JEG NU !!!!!!
Har du haft koblingsdækslet af og kigge efter om koblingsskålet er hakket så skiverne har svært ved at glide frem og tilbage?
Hej Niels
Ja jeg har haft kigget til koblingspladerne, og de klistrede godt nok lidt sammen i oliefilmen, men der var slet ingen hakker eller ridser i hverken friktionsplader eller mellemskiver.
Problemet er værst i de første tre gear (primært fra 1. til 2. gear), og den er utrolig svær at få i frigear. Det er som tidligere nævnt også et problem for hende, at den trækker meget hvis man holder i 1. gear med koblingen trukket.
-
Ja jeg har haft kigget til koblingspladerne, og de klistrede godt nok lidt sammen i oliefilmen, men der var slet ingen hakker eller ridser i hverken friktionsplader eller mellemskiver.
Vi er ikke på samme side her :-)
Fandt lige det her billede:
(http://www.stalkerzone.dk/upload/06042008%28002%29.jpg)
De tapper som koblingspladerne har, går op i en aludel som sidder rimelig godt fast på motoren (midt i billedet ude til højre)
Når du trækker og slipper koblingen, skal pladerne køre ind og ud langs det jeg kalder koblingsskålen. Ved en masse "kyle koblingen", rykkende kørsel (og på baghjul) bliver skålen slidt, og der kommer hakker i alu'en. Hakker som koblingspladerne sidder fast i, og derfor har svært ved at bevæge sig ind og ud. U C??
De er nemme at se/mærke, og kan files væk (bemærk lige for filestøvet flyver hen :wink: )
-
Ja jeg har haft kigget til koblingspladerne, og de klistrede godt nok lidt sammen i oliefilmen, men der var slet ingen hakker eller ridser i hverken friktionsplader eller mellemskiver.
De tapper som koblingspladerne har, går op i en aludel som sidder rimelig godt fast på motoren (midt i billedet ude til højre)
Når du trækker og slipper koblingen, skal pladerne køre ind og ud langs det jeg kalder koblingsskålen. Ved en masse "kyle koblingen", rykkende kørsel (og på baghjul) bliver skålen slidt, og der kommer hakker i alu'en. Hakker som koblingspladerne sidder fast i, og derfor har svært ved at bevæge sig ind og ud. U C??
De er nemme at se/mærke, og kan files væk (bemærk lige for filestøvet flyver hen :wink: )
Hej Niels
Jeg er helt med, men både friktionsplader og mellemskiver gled meget nemt både ud og ind, da jeg havde dem ude til inspektion, så jeg tror desværre ikke der er noget at hente der - eller hva'? :(
-
det lugter efterhånden af bukkede skifte arm(e) :cry:
-
Har du selv prøvet det, eller er det kun fruen der siger den er sådan fordi hun håber du vil bytte så hun får millen???? :lmao: :lmao:
-
Har du selv prøvet det, eller er det kun fruen der siger den er sådan fordi hun håber du vil bytte så hun får millen???? :lmao: :lmao:
He he. Den tror jeg nu ikke på :wink:.
Jeg har desuden selv prøvet det, og den går ultra trægt i gearskiftet. Der skal virkelig sparkes til for at få den fra 1. gear til anden.
Nu prøver vi at give den lidt km på bagen efter olieskiftet. Håber så, at det hjælper.
-
har du fundet en fejl?
-
har du fundet en fejl?
Jeg har endnu ikke fundet fejlen, men maskinen har jo også stået inde i varmen hele vinteren. Jeg har købt mig et nyt koblingskabel, for at se, om det skulle hjælpe på sagerne. Når jeg får startet hende op vender jeg lige tilbage, for jeg kan jo se, at jeg ikke er den eneste der har eller har haft problemet inde på livet.
Skulle der være nye ideer er jeg meget modtagelig for gode råd.
-
Jeg har endnu ikke fundet fejlen, men maskinen har jo også stået inde i varmen hele vinteren. Jeg har købt mig et nyt koblingskabel, for at se, om det skulle hjælpe på sagerne. Når jeg får startet hende op vender jeg lige tilbage, for jeg kan jo se, at jeg ikke er den eneste der har eller har haft problemet inde på livet.
Jeg vil nødigt ødelægge dit forår, men jeg tror ikke et nyt koblingskabel alene kan klare det. :( Hvis det er kablet, burde du kunne se flossede tråde ved enten håndtag eller snekke.
-
Er det ikke bare koblingsfjedrene der er blevet for løse??? Prøv dog at købe et sæt ved Max - de koster ikke alverden, men er af god kvali :thumbsup:
-
Fuldstændig rigtigt Niels. Jeg tror ikke, at et nyt kabel løser problemet.
WarfareRecords.dk, jeg har faktisk haft fjedrene ude, og de skulle holde mål endnu, men der sker selvfølgelig ikke noget ved at skifte dem. Var det hos Max MC du kunne foreslå fjedre fra?
-
WarfareRecords.dk, jeg har faktisk haft fjedrene ude, og de skulle holde mål endnu, men der sker selvfølgelig ikke noget ved at skifte dem. Var det hos Max MC du kunne foreslå fjedre fra?
Jes. Du finder dem bare i MC Nøglen og så bestiller ved dit lokale skruehus...
-
jeg havde måske det samme problem træg gearskift høje klonk og næsten ingen koblings funktion
jeg havde givet sveren motul 5100 olie til sæson start og nåde at køre ca 600km hvor efter det blev svære at skifte gear
jeg har fundet ud af at med motul olie på grislingen har jeg næsten ingen koblings effekt og meget træg gear skift
jeg har skiftet olie til motorex semi syntetisk og fået min kobling igen og et blødt gearskift
det er da et forsøg værd
-
Kanon jkaap - det vil jeg da prøve. Kunne være spændende om det fungerede. Hvor har du købt din olie?
-
Kanon jkaap - det vil jeg da prøve. Kunne være spændende om det fungerede. Hvor har du købt din olie?
2hjulscenteret i nykøbing s
-
Kanon jkaap - det vil jeg da prøve. Kunne være spændende om det fungerede. Hvor har du købt din olie?
2hjulscenteret i nykøbing s
Hedder olien bare motorex semi syntetisk, eller er er anden beskrivelse? er de 10W/40 eller....
-
hedder olien bare motorex semi syntetisk, eller er er anden beskrivelse? er de 10W/40 eller....
[/quote]
den hedder formula 10w40 men fåes osse i en 15w50 som jeg osse har prøvet virker fint
-
Hvis fjedrene er blevet bløde/korte får du ikke trægt gearskifte men fedtende kobling! Skæve/slidte skiftegafler får ikke koblingen til at "trække fremad" ved udkobling, men vil resultere i at den ikke går helt i gear. Jeg ville som Alex siger, kigge en ekstra gang på sneglen, og hvis den virker, er jeg temmelig sikker på, at du nok har nogle skæve koblingsplader. Er der den rigtige olie og -mængde på, så er mit bud, at du skal se om dine koblingsplader er lige.
Søren