SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Voidhawk efter Juli 29, 2009, 12:28:09 pm
-
Hej,
Jeg har oplevet en meget mærkelig ting, som jeg lige synes jeg ville have jeres input på. Jeg har lige fået skiftet mit kædekit (SV1000S). Da jeg får den tilbage går det op for mig at den speedometer viser ca. 10-15km for lidt. Jeg tænker straks gearing, og snakker med ham jeg har købt den af (super flink fyr herind fra) og han siger også at den har haft det originale kit på altså at den ikke er gearet. Som han siger, skal den jo også havde en speedohealer hvis den skal geares og stadig vise korrekt (og det gjorde den jo før. Jeg tager derfor ned til værkstedet som har skiftet det, da jeg tænker de har skiftet til at forkert tandhjul. De påstår, at det er det korrekte sæt, men da deres chef mekaniker er på ferie vil de gerne have jeg kommer igen senere.
Det vil jeg så gøre, men først kunne det være interessant med jeres input på hvad der kan være sket (så er jeg lidt bedre klædt på til jeg skal derned igen.
Jeg har lige kigget på det bagerste tandhjul det er 40 tænder (40T530) som er standard (mener jeg). Jeg kan ikke se det forreste uden at skilde den ad jo.
Mvh
Sune
-
40 tænder bagpå lyder ikke af ret meget, men det forklarer jo slet ikke hvis den viser _mindre_ end før :huh:
Du behøver ikke at splitte den ret meget ad for at se det forreste tandhjul. På min drejer det sig om 3 bolte med 8mm top.
-
Så vidt jeg kan se burde den hedde:
Final reduction ratio 2.352 (40/17)
altså 17 foran 40 bagved
-
Du siger den viser 10-15 km/t forkert/for lidt.
Er det i forhold til hvad den viste før eller er det sammenlignet med en GPS, andet køretøj eller andet ?
-
I forhold til før. Jeg opdagede næsten med det samme. Når jeg kørte motorvej virkede det som om jeg kørte en del hurtigere end den andre :wink: når jeg lå med 120km/t overhalede jeg de fleste. Det var ikke sket på samme måde før. Så prøvede jeg en af de der automatiske hastighedsmålere der står ved alle små landsbyer, hvor jeg før havde set at mit speedometer passede fint, men nu viser det så 10-15km/t for lidt. Så prøvede jeg nogen flere samme problem.
-
Du behøver ikke at skille noget ad. Læg et lille stykke kridt på oversiden af "den nederste kæde", og træk hjulet baglæns så kridtet kører en omgang omkring det forreste kædehjul.
Så kan du tælle hullerne mellem de 2 kridtmærker på kæden - der skulle gerne være 17 !
-
Du behøver ikke at skille noget ad. Læg et lille stykke kridt på oversiden af "den nederste kæde", og træk hjulet baglæns så kridtet kører en omgang omkring det forreste kædehjul.
Så kan du tælle hullerne mellem de 2 kridtmærker på kæden - der skulle gerne være 17 !
WTF?? :shock: :shock: :huh:
-
Du behøver ikke at skille noget ad. Læg et lille stykke kridt på oversiden af "den nederste kæde", og træk hjulet baglæns så kridtet kører en omgang omkring det forreste kædehjul.
Så kan du tælle hullerne mellem de 2 kridtmærker på kæden - der skulle gerne være 17 !
WTF?? :shock: :shock: :huh:
X2 !!!??? -den vil jeg gerne hør mere om ?!??
et standard kædekit til Sv1000 hedder 17/40 på 530 kæde
-
Kridtet knuses på EN tand i fortandhjulet - når det så har kørt en omgang vil det afsætte et nyt mærke.... :loser:
Så skal der være 17 led mellem mærkerne.
Men det er nemmest at pille dækslet af og tælle. :mrgreen:
-
aahh, selvfølgelig..
..men hvad nu hvis det knuses på to tænder ? så er der jo stadig lidt usikkerhed +/- en tand
har aldrig selv prøvet dette trick...
-
aahh, selvfølgelig..
..men hvad nu hvis det knuses på to tænder ? så er der jo stadig lidt usikkerhed +/- en tand
har aldrig selv prøvet dette trick...
Hvis man alligevel ikke kan tælle kan det jo være ligemeget he he
-
aahh, selvfølgelig..
..men hvad nu hvis det knuses på to tænder ? så er der jo stadig lidt usikkerhed +/- en tand
har aldrig selv prøvet dette trick...
Du er ikke i tvivl, når du har prøvet trick´et.
Jeg lærte det af nogle betjente for mange herrens år siden, og det kostede penge hver gang de viste det ...
-
jeg må indrømme, at jeg er lidt forvirret på denne her. Kan ikke se hvad udskiftning af gearing har at gøre med speedometeret. (kommer nok lidt an på årgang og model) men hvis din speedometer sencor sidder på forhjulet giver det da INGEN forskel om du har sat større/mindre gearing på den.??
Tjekkede lige på min, den har nemlig sencoren på forhjulet og det er en 650 2004, men skal ikke kunne sige om det er blevet lavet om..
-
Den sidder ikke på forhjulet, men på det forreste tandhjul - derfor har det en betydning :)
-
på en SV1000S i hvertfald :)
-
jeg må indrømme, at jeg er lidt forvirret på denne her. Kan ikke se hvad udskiftning af gearing har at gøre med speedometeret. (kommer nok lidt an på årgang og model) men hvis din speedometer sencor sidder på forhjulet giver det da INGEN forskel om du har sat større/mindre gearing på den.??
Tjekkede lige på min, den har nemlig sencoren på forhjulet og det er en 650 2004, men skal ikke kunne sige om det er blevet lavet om..
Der står i linje 1 at det er en SV1000 :loser: :wink:
Hvad er det iøvrigt end med? Er der kommet en opklaring på mysteriet??
-
Nope, men de vil kigge på den mandag, så skal jeg (forhåbentlig) nok komme med en forklaring.
Jeg har med vilje ikke skildt den ad da jeg har det sådan at det var galt da jeg fik den tilbage og derfor må de også løse problemet
-
Det lyder MEGET mærkeligt hvis den viste korrekt med den originale gearing.
Så skulle det da være den første ud af de 100 SV1000´ere jeg har mødt som skulle vise korrekt. :dead:
-
Det lyder MEGET mærkeligt hvis den viste korrekt med den originale gearing.
Så skulle det da være den første ud af de 100 SV1000´ere jeg har mødt som skulle vise korrekt. :dead:
......eller enhver anden MC fra Den Opgående Sols Land. En japansk kilometer er vist en del kortere end en europæisk?? :shock:
-
En japansk kilometer er vist en del kortere end en europæisk?? :shock:
De har jo også kortere ben dernede?
-
hehe :) - tjaa, jeg ville nu heller ikke regne med 100% nøjagtighed, men jeg er sikker på det har ændret sig og når den viser 40km/t og jeg rent faktisk køre tættere på 55-60 så synes jeg ikke det er helt godt
-
hehe :) - tjaa, jeg ville nu heller ikke regne med 100% nøjagtighed, men jeg er sikker på det har ændret sig og når den viser 40km/t og jeg rent faktisk køre tættere på 55-60 så synes jeg ikke det er helt godt
Hvis kædekittet er bestilt hjem fra England, så kan det være, at den viser det i Miles.....!?
(Sorry, skal nok lade være nu!)
-
Når du kører på motorvej, burde omdrejningerne så ikke være anderledes end de plejer hvis den er blevet gearet??? Eller er det svært at fornemme på 15 km/t...
-
Så blev mysteriet løst. Der var knækket en tand af måledimsen og den blev så skiftet, så nu viser det korrekt (altså så korrekt som man kan forvente ;-) )
Fik ikke nogen regning på det, havde heller ikke forventet det, men jeg synes da lige jeg ville nævne at jeg synes blev behandlet pænt mht. dette problem hos Bruun Larsen i odense, man skal jo huske ikke altid kun at brokke sig :)