SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Jesper Jensen efter August 19, 2009, 08:08:53 am
-
Hep,
Bremsemasteren på kwak'en er noget sløj og der findes jo 2 muligheder.
1: Byt til nyt
2: Renovering af eksisterende - MC-nøglen har stumperne..
Er der nogen der har erfaringer med nummer 2 ?
-
Det er med al sandsynlighed ikke din master, men dine kalipre som er sløje.
Inden du begynder at købe nyt eller renovere, så lån lige en du ved virker og prøv med den.
-
Kender ikke lige nogen der har en jeg kan låne.
Kan man kontrollere om det er det kalipre eller master på en eller anden måde?
-
Hvis ikke jeg tager meget fejl, deler din cykel både master og kalipre med en GSXR750 fra samme årgang.
Jeg har ihvertfald kalipre der ikke fejler noget, og måske også en master...
-
GSX-R og ZX6-R der deler stumper? (Det er ikke SV'eren der er syg)
-
Det ved jeg skam.
ZX6R + ZX9R 1998 har de samme 6-stemplede Tokico kalipre som GSXR750 og Hayabusa fra samme årgang...
-
Den bremsemaster som sidder på SRAD'en har jeg set flere tilfælde på bare bliver dårlig med årene.
Skiftede den på min, og skiftede den på Jannik's.
Du kan også bruge en radial bremsemaster fra de nyere Suzuki gsxr - der er større udveksling på dem.
-
Har du overhovedet brug for den. :whipped: :mrgreen: :mrgreen:
Sorry Jesper... Kunne ikke lade være... :blink:
-
Tak for tippene - Sajmon, jeg vil gerne prøve at låne noget af dit grej?
Har du overhovedet brug for den. :whipped: :mrgreen: :mrgreen:
Baaaah, selvom at jeg er den største kælling i pitten, så har jeg trods alt stadig behov for at bremse :)
-
Du er mere end velkommen.
Kaliprene ligger bare og glor på hylden - du kan prøve min SV master som jeg med sikkerhed kan stå 100% inde for virker som den skal.
-
Du er mere end velkommen.
Kaliprene ligger bare og glor på hylden - du kan prøve min SV master som jeg med sikkerhed kan stå 100% inde for virker som den skal.
Kanon!! - Var det omkring Køge at du befandt dig?
-
Jeg har værksted lige udenfor Havdrup - som ligger 10km syd for Roskilde.
-
Jeg har værksted lige udenfor Havdrup - som ligger 10km syd for Roskilde.
Okai, jeg må se om jeg ikke kan komme forbi de kanter en af dagene :)
-
Jeg er derude iaften og hele søndag efter 10...
-
Det burde nu ikke være nødvendigt at prøve sig frem. Hvad gør den??
-
Jeg tror godt jeg kan fortælle dig det uden at vide det med 100% sikkerhed.
For meget vandring på grebet før den tager fat, og den føles stadig svampet selvom der måske sidder stålarmerede slanger på cyklen.
Det er et kendt problem med slatne kalipre eller bremsemaster.
-
For meget vandring på grebet før den tager fat, og den føles stadig svampet selvom der måske sidder stålarmerede slanger på cyklen.
Nemlig :)
-
Øhh....fortæl mig lige, hvordan en kaliper kan blive "slatten"? Hvis alle stempler kører frit, og hvis der er tale om flydende åg (det er så ikke tilfældet her), at kaliperne kan bevæge sig frit og uden slør, så virker de da. Eller..... :huh:
-
Øhh....fortæl mig lige, hvordan en kaliper kan blive "slatten"? Hvis alle stempler kører frit, og hvis der er tale om flydende åg (det er så ikke tilfældet her), at kaliperne kan bevæge sig frit og uden slør, så virker de da. Eller..... :huh:
Jeg kan ikke helt forklare hvad problemet er - blot at bremsen føles som at hive i en våd karklud, og at man totalt mangler føling med den. Min personlige teori er at gummiringene i kaliprene bliver møre og får stemplerne til at gå for stramt, som igen gør at der kommer meget vandring i bremsegrebet før det har en effekt.
Der er jo 12 stempler ialt, så hvis gummiringene trækker dem allesammen bare 0,1mm for langt tilbage når man har bremset, giver det hurtigt en hel del på bremsegrebet.
Jeg har en kammerat med en ældre ZX9R som havde ovenstående problem. Først prøvede vi min bremsemaster fra SV'eren fordi jeg med sikkerhed kan stå inde for at den ikke fejler noget, men det blev i bedste fald det samme som før.
Så fandt vi ud af at der kun skulle et par spacere til før mine originale SV kalipre passede over på hans forgaffel, og DET gjorde en enorm forskel.
Bremsen bider for det første indenfor de første 2-3mm vandring på bremsegrebet målt ude ved enden, hvor det før var mindst 10-15mm målt samme sted, men for det andet er der også en meget tydelig grænse for hvornår man har bremseeffekt udfra den modstand der er i grebet. Den er MEGET nemmere at dosere med SV kaliprene på...
Man skal efter min mening sørge for gennemprøvede komponenter når man fejlfinder på bremser, og udover slangerne, er der kun kalipre og bremsemaster som kan fejle. Tager man stumperne fra en maskine som er afprøvet og virker som den skal, kan det ikke være så svært at finde fejlen. Jeg går alligevel hjemme for tiden, så jeg skal jo finde på et eller andet at lave. :mrgreen:
-
Sajmon>Hvornår skal jeg komme med min maskine? :D
-
Jeg er på værkstedet lørdag 9-12 og søndag fra 10 og det meste af dagen.
-
tøe næsten lægge hovedet på bloken på at det er hans master der er færdig. Når man udlufter den, trækker den væsken med tilbage når man slipper grebet, så den kan kun udluftes ved at lave så meget tryk som nu engang er muligt med en defekt master, og så åbne for skruen og lukke igen osv, osv, osv.