SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: lokolars efter Oktober 21, 2009, 08:56:14 pm
-
Hejsa
Jeg er total nybegynder og har brug for at vide, hvordan man man nemmest skifter gaffelolie på "svinet" (SV 650S årgang 2000)
Er den eneste udvej virkelig, at man skal have gaffelbenene af. Kan olien ikke lukkes ud i bunden af gaflen når hjulakslen er taget ud? Eller kan kan olien ikke suges ud?
Håber at der er nogen derude der kan hjælpe.
-
Så vidt jeg har kunne lure er der kun den hårde vej.
Men så slemt er det nu heller ikke at pille benene af !
En enkelt lørdag i værkstedet burde være rigeligt :D
-
Umiddelbart skal benene af - eller du skal vende raketten på hovedet (-:
Hvis du ikke gider gøre det en anden gang, kan du bore et lille hul i bunden af gaffelbenet. Sørg for at få alle spåner ud af benet, og husk en skrue i hullet inden du hælder ny olie på :D
Bonustip:
- Når du skal løsne proppen i toppen af benet skal du løsne den øverste gaffelbro først, løsne proppen og derefter pille benene af.
- Hvis du løfter under motoren, står modellen noget usikkert indtil forhjul og gaffelben er afmonteret, så værd forsigtig med puf og skub.
Happy workshop :thumbsup:
-
nemmeste løsning er at aflevere den på et værksted og lade dem skifte den.... :lol:
-nemmeste lysning er oftest ikke den billigste! Men på denne måde lærer du det jo ikke! Husk at checke pakninger mm nu du er der alligevel. Hvis det ikke er lavet før, så trænger du næsten nye der også!
-
Hvor tit skal gaffelolie skiftes ?
Karsten
-
Tjaaa... det er jo en smags sag. -antal kørte km mm.
Men det bør vel skiftes hver 2-3 år eller der omkring. ( man anbefaler vis hvert andet år) Det koster kun omkring 100,- at skifte olie, og så et par timer selvfølgelig...
-Her er det vigtigt med et par kammerater og måske en enkelt øl, de skal hænge og dryppe af, inden du kommer den nye olie på.. :mrgreen:
Ellers kan man jo bruge tiden på nettet og finde ting på ebay til Svinet
-
tager man dem bare af og vender dem på hovedet eller hvad?
-
tager man dem bare af og vender dem på hovedet eller hvad?
Stort set !
En Öhlins mekaniker fortalte for nogle år siden at han plejer at skylle det indre med sprit flere gange, for at få det sidste skidt med ud.
Jeg gætter på at det også er en god ide på SVinets ben, selv om det jo ikke just er Öhlinere.
-
tager man dem bare af og vender dem på hovedet eller hvad?
Stort set !
En Öhlins mekaniker fortalte for nogle år siden at han plejer at skylle det indre med sprit flere gange, for at få det sidste skidt med ud.
Jeg gætter på at det også er en god ide på SVinets ben, selv om det jo ikke just er Öhlinere.
-
ja ja tak tak forstod det vist godt første gang :innocent:
ja altså man vender benene på hovedet og ikke hele cyklen :lmao:
-
øh hov lige en mere?
Hvilken olie anbefaler i til en sv1000s?
både i gaffel men vil altså også have det skiftet i styrdæmperen når jeg er igang (dette har jeg fundet en fin guide til)
-
Hmm... igen er vi her ude i en smagssag!! Men her skal du også overveje din kørestil..
Et af de store kritik punkter der altid har været på KiloSvinet er netop affjedringen. Den bliver ofte omtalt som alt for blød, eller ligefrem "svampet"
Dette skyldes at cyklen er sat op til at være en sportsturer og ikke en Racer.
Det vil sige, hvis du primært kører touring km. -meget landevej / motorvej med en del ligeud kørsel og ellers når du endelig kommer til de små sving, bare tager den med ro, og ikke er typen som skal ned og slibe fodhvilere... Så er cyklen helt fin som den er..
Her bruger Suzuki som standard Motul med en viskositet på 7,5
Personligt har jeg opdateret mine fjedre i forgaffelen til Öhlin's og fik ved den lejlighed anbefalet en olie med en viskositet på 15! (Det var fra öhlin importøren i England) Dette har givet en cykel der er meget mere kontant, og som er meget lettere at få gennem de små snoede. Meeeeeeeennnnn komforten på de lange motorvejs strækninger er ikke helt den samme mere... :whatever:
Men prøv at søge her på forum, der er allerede skrevet en del om emnet
kennet