SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: grausen efter Marts 13, 2010, 12:39:20 pm
-
Jeg har i vinterens løb begået lidt hjemmeservice på knallerten.
Jeg har selv foretaget følgende (24.000 km):
- Udskiftning af bremsevæske og klodser.
- Ole/filterskift
- Tændrør udskiftet
- Div. justering/smøring
- Rensning af filter
Jeg mangler nu at få stillet/kontrolleret ventiler.
Er der nogen i omegnen af Slagelse, der har lyst til at hjælpe med det, mod passende betaling naturligvis.
-
karburator får du svært ved at finde på din cykel for den er med sprøjt. :blink:
-
Øhhh, der kan man bare se :whatever: Det er netop et udtryk for, at jeg har brug for hjælp :innocent: Jeg korrigerer lige min anmodning om hjælp.
-
Anskaf en Clymers eller Haynes manual til raketten. Så er det bare at følge den. Top nemt :thumbsup:
-
Anskaf en Clymers eller Haynes manual til raketten. Så er det bare at følge den. Top nemt :thumbsup:
Sådan en har jeg da liggende til 150kr :)
-
Øhhh, jeg har en Haynes maual, men har ikke mod på at kaste mig ud i de mere komplicerede operationer - så hvis nogen har lyst til at yde lidt assistance, vil jeg blive glad :D
-
Hvis du kun skal kontrollere ventilerne, kan du roligt forsøge selv, men ellers kan jeg godt hjælpe dig hvis det er.
Jeg bor dog ved Hillerød i nordsjælland...
-
Hvis du kun skal kontrollere ventilerne, kan du roligt forsøge selv, men ellers kan jeg godt hjælpe dig hvis det er.
Jeg bor dog ved Hillerød i nordsjælland...
Det er rigtig pænt af dig, at tilbyde hjælp. Jeg skal ikke lige på de kanter den nærmeste fremtid - men hvis jeg skal sender jeg dig en PM forinden.Tak foreløbig.
Hvis nogen i Slagelse eller omegn kan hjælpe, må i gerne sige til.
-
Hvis du kun skal kontrollere dem så:
Op med tanken.
Af med luftfilterkassen
op med tændrøret
af med toppen af cylinderen. (pas på pakningen ikke bliver ødelagt)
Løsne køleren og sænk den så meget ned du kan, eller hiv en slange af og tøm kølervæsken ned i en ren beholder så du kan bruge det igen hvis det er rent) og hæng køleren ud til siden.
af med toppen af cylinderen. (pas på pakningen ikke bliver ødelagt)
Skrue proppen af motordækslet i venstre side for at tørne motoren på den bolt inden under.
Drej motoren til knasten ikke presses ned på ventilkoppen.
Spillerummet er ok hvis:
IN = 0,10 - 0,20
EX = 0,20 - 0,30
Det største tal er det løseste spillerum, og efterhånden som ventilen bliver slidt bliver spillerummet mindre og mindre, så måler du dem til at være nede i den snævre end (som man sir´) så skal de stilles.
Du skal give lidt flydende pakning på pakningen i hjørnerne hvor de halvcirkelformede dele af pakningerne ligger til cylindervægen. (det giver mening når du ser det.) :blink:
Skal de justeres er det en anden sag, men kontrollen af dem kan du sagtens selv kaste dig ud i.
Bare vær omhyggelig og pas på ikke at få skidt og møj ned i motoren mens den er åben, så skal det nok gå. :wink:
-
Jannik er det samme tal på KILOSVINET?
Hvis du kun skal kontrollere dem så:
Op med tanken.
Af med luftfilterkassen
op med tændrøret
af med toppen af cylinderen. (pas på pakningen ikke bliver ødelagt)
Løsne køleren og sænk den så meget ned du kan, eller hiv en slange af og tøm kølervæsken ned i en ren beholder så du kan bruge det igen hvis det er rent) og hæng køleren ud til siden.
af med toppen af cylinderen. (pas på pakningen ikke bliver ødelagt)
Skrue proppen af motordækslet i venstre side for at tørne motoren på den bolt inden under.
Drej motoren til knasten ikke presses ned på ventilkoppen.
Spillerummet er ok hvis:
IN = 0,10 - 0,20
EX = 0,20 - 0,30
Det største tal er det løseste spillerum, og efterhånden som ventilen bliver slidt bliver spillerummet mindre og mindre, så måler du dem til at være nede i den snævre end (som man sir´) så skal de stilles.
Du skal give lidt flydende pakning på pakningen i hjørnerne hvor de halvcirkelformede dele af pakningerne ligger til cylindervægen. (det giver mening når du ser det.) :blink:
Skal de justeres er det en anden sag, men kontrollen af dem kan du sagtens selv kaste dig ud i.
Bare vær omhyggelig og pas på ikke at få skidt og møj ned i motoren mens den er åben, så skal det nok gå. :wink:
-
Hvis du kun skal kontrollere dem så:
Op med tanken.
Af med luftfilterkassen
op med tændrøret
af med toppen af cylinderen. (pas på pakningen ikke bliver ødelagt)
Løsne køleren og sænk den så meget ned du kan, eller hiv en slange af og tøm kølervæsken ned i en ren beholder så du kan bruge det igen hvis det er rent) og hæng køleren ud til siden.
af med toppen af cylinderen. (pas på pakningen ikke bliver ødelagt)
Skrue proppen af motordækslet i venstre side for at tørne motoren på den bolt inden under.
Drej motoren til knasten ikke presses ned på ventilkoppen.
Spillerummet er ok hvis:
IN = 0,10 - 0,20
EX = 0,20 - 0,30
Det største tal er det løseste spillerum, og efterhånden som ventilen bliver slidt bliver spillerummet mindre og mindre, så måler du dem til at være nede i den snævre end (som man sir´) så skal de stilles.
Du skal give lidt flydende pakning på pakningen i hjørnerne hvor de halvcirkelformede dele af pakningerne ligger til cylindervægen. (det giver mening når du ser det.) :blink:
Skal de justeres er det en anden sag, men kontrollen af dem kan du sagtens selv kaste dig ud i.
Bare vær omhyggelig og pas på ikke at få skidt og møj ned i motoren mens den er åben, så skal det nok gå. :wink:
Tak for tippet. Jeg ved ikke rigtigt om jeg tør at kaste mig ud i operationen, så måske må jeg en tur til mekanikeren.
-
Jannik er det samme tal på KILOSVINET?
Spillerummet er ok hvis:
IN = 0,10 - 0,20
EX = 0,20 - 0,30
Det er samme tolerencer på 1000'eren!
-
Det er det også på en ´98 gsxr750 så det er vist bare suzuki tolerancer. :lmao:
-
Tak for tippet. Jeg ved ikke rigtigt om jeg tør at kaste mig ud i operationen, så måske må jeg en tur til mekanikeren.
Køb Jespers Haynes. Den er altid god at kigge i.
Jeg tager hellere dine penge end mekanikeren :D
Jeg har stillet ventiler et utal af gange, og selv første gang var det nemt. Jeg kan godt hjælpe dig hvis du kan vente 14 dages tid.
Har du et ordentligt sted at skrue?
-
Tak for tippet. Jeg ved ikke rigtigt om jeg tør at kaste mig ud i operationen, så måske må jeg en tur til mekanikeren.
Køb Jespers Haynes. Den er altid god at kigge i.
Han har en bog blinde Niels :)
-
Tak for tippet. Jeg ved ikke rigtigt om jeg tør at kaste mig ud i operationen, så måske må jeg en tur til mekanikeren.
Køb Jespers Haynes. Den er altid god at kigge i.
Jeg tager hellere dine penge end mekanikeren :D
Jeg har stillet ventiler et utal af gange, og selv første gang var det nemt. Jeg kan godt hjælpe dig hvis du kan vente 14 dages tid.
Har du et ordentligt sted at skrue?
Hej Niels
Du må undskyld at jeg ikke har svaret, men jeg har været bortrejst og haft travlt på jobbet.
Jeg vil meget gene have din hjælp - og ja, jeg har et værksted, men ikke noget specialværktøj (hvis det kræves?)
Kan jeg ringe til dig efter påske?
-
Jeg vil meget gene have din hjælp - og ja, jeg har et værksted, men ikke noget specialværktøj (hvis det kræves?)
Står der noget i Haynes om hvad der skal bruges?
Så vidt jeg husker:
- momentnøgle
- søgerblade (http://www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003975 (http://www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10003975))
- knastkædestrammerværktøj (www.sv650.org/camten/pic7.jpg (http://www.sv650.org/camten/pic7.jpg))
- flydende pakning
- diverse toppe
- evt nye shims