SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Per B efter Marts 27, 2010, 08:27:57 pm
-
Da jeg lavede forårsklargøring på min sv, havde jeg et originalt suzuki oliefilter og et uoriginalt oliefilter liggende.
Der var da godt nok ingen tvivl om hvilket filter jeg skulle anvende, det originale filter kunne jeg se der var meget mere indmad(papir) i , og tilbageløbsventilen så meget kraftigere ud på det originale filter.
Måske er jeg hysterisk, men her vil jeg ikke spare 25 kr.
-
Da jeg lavede forårsklargøring på min sv, havde jeg et originalt suzuki oliefilter og et uoriginalt oliefilter liggende.
Der var da godt nok ingen tvivl om hvilket filter jeg skulle anvende, det originale filter kunne jeg se der var meget mere indmad(papir) i , og tilbageløbsventilen så meget kraftigere ud på det originale filter.
Måske er jeg hysterisk, men her vil jeg ikke spare 25 kr.
Du har ikke nogle billeder? :) Kunne være meget sjovt, at se.
Hygge
-
Da jeg lavede forårsklargøring på min sv, havde jeg et originalt suzuki oliefilter og et uoriginalt oliefilter liggende.
Der var da godt nok ingen tvivl om hvilket filter jeg skulle anvende, det originale filter kunne jeg se der var meget mere indmad(papir) i , og tilbageløbsventilen så meget kraftigere ud på det originale filter.
Måske er jeg hysterisk, men her vil jeg ikke spare 25 kr.
Hvilket et sad på?
Jeg har altid kørt på Champion filtre fra Louis, og umiddelbart har jeg ikke noget at udsætte på dem :-)
Det kunne dog være interessant at skære dem op og se lidt nærmere på indmaden. Det har jeg også tænkt mig at gøre med madkassens filter når den skal have skiftet igen.
-
Nej jeg har ikke billeder. Jeg ved der før har været talt en del om indmaden i oliefiltre til biler, og derfor var jeg obs på dette. men det kan jo være at der er papir nok i et uoriginalt filter.
jeg syntes at jeg ville høre om nogen af jer har tænkt på forskellen.
Jeg vil personligt godt have min olie filtreret bedst muligt, man har jo trods alt også gearolien med igennem på en sv.
-
Jeg har kastet 156 kroner efter en K&N Highflow oliefilter (http://www.dot-e.dk/mc/mcolie) som jeg har hørt og læst meget godt om (KN-138 (http://catalog.dot-e.dk/billedmat/prodimg/KN-138.jpg)). Det kastes på snarest, da mit SVin skal til 6K service.
-
Så er det vel nærliggende at spørge om man skal gå efter Suzuki org. eller et K&N ?
Jeg havede overvejet at skifte olien på min cykel (er ikke blevet gjort siden service efteråret 08, men har kun kørt 2k km sidste pr :( )
Jeg satser på at købe noget fuldsyntetist olie 40w-10 ( tror jeg nok det hedder) fra shell, med mindre der er nogen som har et bedre forslag :D
-
Det filter som jeg havde som alternativ til det originale var et billigere filter, jeg kan ikke huske fabrikat.
Men som NielsSv650 skriver, så kunne det være sjovt at skære dem op og se forskellen på hvor meget filterpapir der er i et originalt og et billigt filter.
Weber. mht olie . Husk at købe olie som er beregnet til mc. en 10/40 bil olie dur ikke ( kobling i oliebad på mcén )
har jeg hørt /læst
-
Så er det vel nærliggende at spørge om man skal gå efter Suzuki org. eller et K&N ?
Jeg havede overvejet at skifte olien på min cykel (er ikke blevet gjort siden service efteråret 08, men har kun kørt 2k km sidste pr :( )
Jeg satser på at købe noget fuldsyntetist olie 40w-10 ( tror jeg nok det hedder) fra shell, med mindre der er nogen som har et bedre forslag :D
Jeg kører kun med halvsyntetisk, da en helsyntetisk ikke er optimal efter min mening. Det er som om det får min kobling til at glide i det.
Jeg prøvede det sidste år, og skiftede derfor olien igen efter 1000 km, efter skift til halvsyntetisk igen gik der meget få km inden koblingen igen tog ved som den plejede. Det jeg kører på er en silkolene 10w40 halvsyntetisk :-)
-
Er der nogle af jer som vil være venlige at ligge link eller billeder op af den olie som i anbefaler at hælde på mc'en?
Jeg skal ha bestilt olie til forårs klargøringen, men er helt grøn på området...
-
Er der nogle af jer som vil være venlige at ligge link eller billeder op af den olie som i anbefaler at hælde på mc'en?
Jeg skal ha bestilt olie til forårs klargøringen, men er helt grøn på området...
Suzuki anbefaler Motul olie
På Sjælland bruger de mest Motul 5100 delsyntetisk 10-40
Og i Jylland bruger vi mest Motul 300V fuldsyntetisk 10-40
Hov, jeg glemte Fyn - hvad kører I med ?
Min 1000N K7 kører fejlfrit på 300V, men olie er den rene religion herinde, og jeg har altså meldt mig ud af folkekirken for mange år siden...
-
Jeg kører på FRAM oliefiltre som er 100% magen til det jeg gav over det dobbelte for hos Suzuki.
Jeg kører på fuldsyntetisk Silkolene 4T Race 10/40 og har gjort det i samfulde af de 79.500km min SV'er har kørt. Min kobling er stadig den originale, og jeg er IKKE altid lige flink ved den.
-
Er der nogle af jer som vil være venlige at ligge link eller billeder op af den olie som i anbefaler at hælde på mc'en?
Jeg skal ha bestilt olie til forårs klargøringen, men er helt grøn på området...
Jeg har altid kørt på halvsyntetisk på min 99'er SV650. Først diverse forskellige 10w-40 (primært fra Louis.de), men de sidste to år har jeg forsøgt mig med halvsyntetisk 15w-50 Silkolene Comp 4 fra Alex MC. Min slidte gearkasse lyder til at gå lidt mere smertefrit med den lidt tykkere olie :)
-
Jeg kører på Motul 300V fuldsyntetisk 15w-50. Jeg synes det giver en sundere motor- og gearkasselyd end 10w-40...
-
Jeg har altid kørt på halvsyntetisk på min 99'er SV650. Først diverse forskellige 10w-40 (primært fra Louis.de),
Jeg kører også på den delsyntetiske fra Louis - er den klart bedste olie jeg har prøvet på SV'eren. Har også prøvet bl.a. Motul, men synes den fra Louis fungerer bedre! Min sv har kørt næsten 40k
Hygge
-
HA... :grin:
Det blev man jo røv klogere af... Der kom lige 100 forskellige meninger og så står man stadig er på bag bund...
Ergo, træf en beslutning og stå ved den.
men olie er den rene religion herinde, og jeg har altså meldt mig ud af folkekirken for mange år siden...
Jeg melder mig gerne ind i anakistskolen for olie :grin:
-
Suzuki anbefaler en 10W-40 olie, om det hedder Motul, Motorex, Silkolene, Castrol osv. er et spørgsmål om religion. Det som er vigtigt er, at olien er godkendt til MC, dvs. den skal være "JASO MA" mærket (det skal stå på dunken!)
Fulsyntetisk eller Semi-syntetisk...ja, det er der jo lidt uenighed om, men der er altså eksempler på at koblingen er stået af på nogle kilosvin som har kørt på Fulsyntetisk olie. Jeg har ikke hørt nogle eksempler på ødelagt kobling ved at kører med 10W-40 semi-syntetisk.
Jeg kører selv med Motul 5100, 10W-40 semi-syntetisk olie, og jeg synes den kører fint. :)
-
Hvor køber i jeres olie (tSVansen, biltema, mekkeren eller hvor er det billigst.)
Sæt lige nogle priser på. Hvis i har super erfaringer med silkolene og det kun koster det halve af Motul, så er det jo også væsentligt.
-
hurtigt spørgsmål.
Jeg kører pt. med Motul 5100 delsynt. 10w-40 og har fundet en godt tilbud på Motul 300v 100% synt. 15w-50... Kan ikke helt finde ud af om det er en bedre olie til min Sv'er ? Den er godt nok dyrere men vil den fungere lige så godt ?
-
hurtigt spørgsmål.
Jeg kører pt. med Motul 5100 delsynt. 10w-40 og har fundet en godt tilbud på Motul 300v 100% synt. 15w-50... Kan ikke helt finde ud af om det er en bedre olie til min Sv'er ? Den er godt nok dyrere men vil den fungere lige så godt ?
Jeg ville ikke gøre det...
Fulsyntetisk eller Semi-syntetisk...ja, det er der jo lidt uenighed om, men der er altså eksempler på at koblingen er stået af på nogle kilosvin som har kørt på Fulsyntetisk olie. Jeg har ikke hørt nogle eksempler på ødelagt kobling ved at kører med 10W-40 semi-syntetisk.
Men som det blev nævnt tidligere, er det jo delvis religion, det her olie-halløj :)
Hygge
-
Hvor køber i jeres olie (tSVansen, biltema, mekkeren eller hvor er det billigst.)
Sæt lige nogle priser på. Hvis i har super erfaringer med silkolene og det kun koster det halve af Motul, så er det jo også væsentligt.
Jeg kører på en fra Louis, til 172 kr. for 4 liter (dvs. 43 kr. pr. liter), som jeg er yderst tilfreds med! Synes helt klart den fungerer bedre end Motul'en.
Jeg ved ikke hvor relevant du finder mit svar, idet jeg jo kører en 650'er med karburatorer - men hvis det ikke kan bruges, så kig væk :D :P
Hygge
-
4 liter Silkolene Pro Race 4T 10/40 for 315 kroner.
Bestilt igennem Max MC / Mc Nøglen.
-
Semisyntetisk fra Harald Nyborg 99kr for 4L. API SL , bedre kvalitet end Suzuki anbefaler SG el.SH . API er en Amerikansk standart S=benzin , L=kvalitet,jo senere i alfabetet des bedre og bagudkompatibelt .
-
Nogen der har erfaring med Louis´ billige olie?
http://www.louis.de/_203c0a977413fd8c1a964dc2467da2f7c9/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038450 (http://www.louis.de/_203c0a977413fd8c1a964dc2467da2f7c9/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038450)
175 kroner er jo ikke skræmmende for 4 liter olie.
-
Nogen der har erfaring med Louis´ billige olie?
http://www.louis.de/_203c0a977413fd8c1a964dc2467da2f7c9/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038450 (http://www.louis.de/_203c0a977413fd8c1a964dc2467da2f7c9/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038450)
175 kroner er jo ikke skræmmende for 4 liter olie.
Det er klart den bedste olie jeg har prøvet til oldschool SV'eren! I like! Har også prøvet Motul og Castrol...
Jeg troede faktisk, at den var udgået, men det ser det jo ikke ligefrem ud til :)
Hygge
-
Nogen der har erfaring med Louis´ billige olie?
http://www.louis.de/_203c0a977413fd8c1a964dc2467da2f7c9/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038450 (http://www.louis.de/_203c0a977413fd8c1a964dc2467da2f7c9/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038450)
175 kroner er jo ikke skræmmende for 4 liter olie.
Det er klart den bedste olie jeg har prøvet til oldschool SV'eren! I like! Har også prøvet Motul og Castrol...
Jeg troede faktisk, at den var udgået, men det ser det jo ikke ligefrem ud til :)
Det ligner en ny etikette, men hvis det er den samme ½-syntetiske 10w-40 som de altid har haft, har jeg også kørt en del år på den uden problemer. :thumbsup:
-
Nogen der har erfaring med Louis´ billige olie?
http://www.louis.de/_203c0a977413fd8c1a964dc2467da2f7c9/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038450 (http://www.louis.de/_203c0a977413fd8c1a964dc2467da2f7c9/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038450)
175 kroner er jo ikke skræmmende for 4 liter olie.
Både SV'eren og R6'eren kører på den olie, det går fint :D
Og de blir ikke skånet 8)
-
hurtigt spørgsmål.
Jeg kører pt. med Motul 5100 delsynt. 10w-40 og har fundet en godt tilbud på Motul 300v 100% synt. 15w-50... Kan ikke helt finde ud af om det er en bedre olie til min Sv'er ? Den er godt nok dyrere men vil den fungere lige så godt ?
Jeg har kørt på Motul 300v 15w-50 i den tid jeg har haft min SV og det uden problemer. Har fået fortalt at det var den olie jeg skulle bruge for at undgå at koblingen stod af... Men nu er jeg skisme da blevet helt i tvivl, efter at have læst alle jeres inlæg, da jeg kan se at en del af jer kører på 10w-40 i stedet for....ret forvirende, men som skrevet står "Olie er en religion, så det er op til den enkelte hvad m/k vil tro på"
-
hurtigt spørgsmål.
Jeg kører pt. med Motul 5100 delsynt. 10w-40 og har fundet en godt tilbud på Motul 300v 100% synt. 15w-50... Kan ikke helt finde ud af om det er en bedre olie til min Sv'er ? Den er godt nok dyrere men vil den fungere lige så godt ?
Jeg har kørt på Motul 300v 15w-50 i den tid jeg har haft min SV og det uden problemer. Har fået fortalt at det var den olie jeg skulle bruge for at undgå at koblingen stod af... Men nu er jeg skisme da blevet helt i tvivl, efter at have læst alle jeres inlæg, da jeg kan se at en del af jer kører på 10w-40 i stedet for....ret forvirende, men som skrevet står "Olie er en religion, så det er op til den enkelte hvad m/k vil tro på"
I din instruktionsbog og i service manualen står der 10w-40 JASO-MA godkendt olie. Jeg vil mene at 15w-50 er en lidt tyk olie for en SV´en med mindre
at motoren er slidt og bruger meget olie.
-
Ja det havde jeg godt læst, men da det var en Suzuki forhandler (Linnets MC Toftlund) som sagde det til mig, så troede jeg selvfølgelig på det han sagde.. Den har kun kørt ca. 30.000 km så det er bestemt ikke slitage den lider af :)
-
Ja det havde jeg godt læst, men da det var en Suzuki forhandler (Linnets MC Toftlund) som sagde det til mig, så troede jeg selvfølgelig på det han sagde.. Den har kun kørt ca. 30.000 km så det er bestemt ikke slitage den lider af :)
Der findes desværre eksempler på værksteder som fylder forkert olie på, der er bla. en artikel i det nye touring nyt om en gut med em BMW K1300 som to gange havde
sin mc på værksted hvor de fyldt forkert olie på motoren. Der er vist også en herindefra som har oplevet at værkstedet havde fyldt for meget olie på.
Jeg ville holde mig til det som står i service manualen, jeg tror på at Suzuki ingeniørerne som har skrevet manualen og designet motoren ved hvad de snakker om, men
det er bare min holdning. :wink:
-
Den med at koblinger dør ved brug af fuldsyntetisk olie, er en sandhed med for mange modifikationer til at den er noget der ligner endegyldig.
Man KAN ikke benægte at der findes masser af eksempler på MC'er som skifter fra semisyntetisk til fuldsyntetisk hvor koblingen begår selvmord efter så lidt som 10 kilometer. Jeg har selv set det et par og hørt om det utallige gange - der er bare ingen som har undersøgt sagen til bunds.
Der KUNNE jo teoretisk være en mulighed for at der var nogle additiver fra den semisyntetiske, som ikke kunne enes med nogle fra den fuldsyntetiske....?
Det faktum at begge mine SV'ere altid har og altid kommer til at køre på fuldsyntetisk 10w-40, synes jeg bekræfter meget godt at det altså ikke er olien som isoleret set er problemet. Min gadecykel har kørt 81.000km med mig på og baneraceren har knap 25.000km på bagen, hvor jeg har servicebogen op til ~18.000 og der står den samme Silkolene olie på som jeg selv har brugt og bruger...
Der er ingen hemmelighed i at Motul har en fed deal med Suzuki om distribution af deres produkter, så logisk nok anbefaler servicebogen det som der står mest af på hylden hos din lokale Suzuki forhandler. :mrgreen:
Det er bare ikke det samme som at det er den bedste ide at hælde på sin motor. Det er ikke religion, men tæt på... :mrgreen:
-
Der er ingen hemmelighed i at Motul har en fed deal med Suzuki om distribution af deres produkter, så logisk nok anbefaler servicebogen det som der står mest af på hylden hos din lokale Suzuki forhandler. :mrgreen:
Det er bare ikke det samme som at det er den bedste ide at hælde på sin motor. Det er ikke religion, men tæt på... :mrgreen:
I min servicebog står der ikke noget om Motul...og i service manualen henvises der til Suzuki´s egen 4-cycle performance olie. Suzuki importøren handler med Motul, Honda importøren med Castrol, Kawasaki importøren med Motorex osv.
I servicebogen står der 10w-40 JASO-MA godkendt olie, og som jeg skrev tidligere så tror jeg at det er lige meget om det hedder Motul, Motorex, Silkolene, Castrol osv. bare man holder sig til de angivne anbefalinger som står i serivce manualen. :wink:
-
Den med at koblinger dør ved brug af fuldsyntetisk olie, er en sandhed med for mange modifikationer til at den er noget der ligner endegyldig.
Man KAN ikke benægte at der findes masser af eksempler på MC'er som skifter fra semisyntetisk til fuldsyntetisk hvor koblingen begår selvmord efter så lidt som 10 kilometer.
Hvad vil du så mene hvis man skifter den anden vej rundt, altså fra fuldsyntetisk til semisyntetisk? Vil det så have samme virkning på koblingen?
Jeg har, efter samtale med anden forhandler (Mini Motor), valgt at skifte fra Motul helsyntetisk 300v 15w-50 til semi 5100 10w-40 så håber sgu ikke at der sker noget med koblingen nu.... :shock: