SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Claus m efter April 09, 2010, 12:28:58 pm
-
Hejsa til alle de gæve hjælpere :-)
Min grisling har startproblemer.
Nogle gange springer den glad igang, og andre gange vil den ingenting. Starteren kører fint, alt lyder som det skal, bare ingen brum,brum.
Jeg har selv troet det var noget elektronisk, så derfor blev stik adskilt og smurt.
Er nu kommet frem til at jeg tror den står og drukner sig selv. Derfor ville jeg pille tanken af, men da jeg tog benzinslangen af, pissede benzinen ud, burde vakuumventilen ikke sørge for dette ikke sker?
Samtidig må der jo være noget galt ved karburatorerne, hvis den kan lukke benzin igennem uden at håndtaget eller chokker er aktiveret.
Men inden jeg afmonterer karburator, vil jeg da lige høre om nogen har et forslag. Og forslag til vakuumventilen vil jeg da også gerne have :-).
Mvh. Claus.
Ups. Beklager forkert lokation ;-)
Vil så lige oplyse at vakuumventilen er blevet ordnet. Ud med alt benzin, vende tanken på hovedet, af med låget til ventilen. Ventilen kunne ikke bevæge sig, så hev den ud, rensede for lidt småskidt, og nu kører den igen :-)
-
Check batteriet. Selvom der er nok strøm på til at starteren trisser rundt, så kan jeg huske fra min old-school at det ikke nødvendigvis er nok.
-
Det lyder helt klart som om den ikke får benzin som den skal. Vakuum ventil låst fast i åbent tilstand kunne godt være forklaringen, fordi den druker. Men jeg tror ikke det er det der sker for dig. Det fleste karbs kan godt tåle, at der er en lille smule "tryk" i benzinslangen fra tyngdekraftens virking på tankens indhold. Jeg har i flere tilfælde set cykler køre med manuelt betjent benzin hane monteret på en tank som tidligere havde vakuum ventil.
Det er nok din karb der skal renses og evt. skal du undersøge om nålene er "faldet" lidt ned pga slid. Hvis det er tilfældet skal en eller flere af nålene måske et hak op. Det kan også være at din cykel har et jet kit monteret fra forrige eger (hvis den har haft flere), som har forkerte dyser eller nåle.
Kender desværre ikke SV'erens fødesystem så godt, så det er nok mest gætterier.
Som Ole skriver, kontroller også batteriets spænding som gerne skal være 12,7 +/- 0,2 og hvis du har kørt mere end 20 tusind km, så rens tændrør. Har du kørt over 40 tusind, så skift tændrør.
Tilføjelse: Start med de nemme ting ;-)
-
Batteri er på 12,72 v, så det burde ikke være problemet.
Tændrør kørt under 10.000 og ser fine ud.
Har også overvejet en fuldstændig rens af kaburator, samt justering og synkronisering. Og bestilt tid ved en kammerat, som bare lige skal over forårstravlheden, hvor alle skal have deres cykler ud. Bliver rart når der bliver plads på liften, og en kyndig vejleder der er med til det hele :-)
-
Lyder som en god idé.
Flyder som sidder fast på grund af møg, kan også give det symptom. Så fyldes de ikke ordentligt de dage hvor de sætter sig fast.
-
Lyder som en god idé.
Flyder som sidder fast på grund af møg, kan også give det symptom. Så fyldes de ikke ordentligt de dage hvor de sætter sig fast.
Der kom lige noget der. Det kunne være grunden til at det ikke er altid den har problemet.
Men tak for svarene :-)
-
Hvordan renser man ventilerne ?
Jeg har start problemer ude på DTU med min grisling og det lyder som om jeg står i samme situation som topic starter
Nogen der kan hjælpe. ?
-
Hvis det er en "nødsituation" så prøv noget additiv fra servicestationen, det plejer at kunne tage det i første omgang.
-
Så meget nødsituation er det heller ikke, men det kunne være rart at få den kørt hjem.
Er det en større opgave at rense ventilerne
-
Taler vi ventiler, som du siger, eller karburatorer? Eller nåleventiler i karburatorer :D
Selve ventilerne skal pilles ud og slibes, vil jeg mene. Det gjorde jeg i hvert fald på min gamle maskine.
Karbs skal også af, men det er dog lidt mindre omstændeligt.
-
Sikke noget pis. !
Er der en guide et sted ?
Eller er der andre ting der kunne være årsag til mit problem ?
-
Startproblemer kan være frygteligt mange ting.
Det lyder måske lidt dumt, men det kan måske hjælpe at "slå" lidt til karburatorerne, hvis det drejer sig om en ventil eller en svømmer, som har sat sig. Altså ryst tingene løs.
-
Det lyder måske lidt dumt, men det kan måske hjælpe at "slå" lidt til karburatorerne, hvis det drejer sig om en ventil eller en svømmer, som har sat sig. Altså ryst tingene løs.
Enig. På min gamle Yamaha fordampede benzinen altid fra svømmerhusene hen over vinteren. Herefter irrede svømmerens hængsler fast, og motoren druknede når benzinhanen blev åbnet.
Problemet kunne som regel løses ved at holde spidsen af en skruetrækker mod svømmerhuset og slå på skaftet. Ikke lammetæve, det drejer sig om at skabe fine vibrationer der kan løsne svømmeren.
På sigt skal du naturligvis have svømmerhuset af og massere svømmeren, men det er en meget lille operation i forhold til at rode med dyser og nåle. Vent med det.
Og jo, vakuumbenzinhanen skal naturligvis lukke når motoren ikke roterer.
-
Den startede op igen nogle timer senere.
Men problemet er kommet igen. Var lidt naiv at tro problemet ville gå over, men nej
Er løsningen at skille den ad og skubbe trække banke på lidt af det hele ?
Update
Nu fik den helt store tur. Fik sat et ekstra batteri på så den ikke døde. Kontrollerede om den lugtede af benzin i udstødningen. Fik givet den diesel start spray. Men intet hjalp.
-
Jeg har haft taget tændrørtet ud og satte den til stel. Da der ikke kom nogen gnist, er det så tændspolen der er gået ?
Jeg skal på bane d. 4 maj, så hvis der er nogen som kunne give lidt vejledning ville det være nice.
Den står forresten på DTU hvis der var nogen af jer som studerede/boede derude omkring.