SVRider.dk Forum

Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Ronni efter April 14, 2010, 03:28:01 pm

Titel: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: Ronni efter April 14, 2010, 03:28:01 pm
Jeg kører en del til forskellige kunder og nogle af dem bor ret langt fra mig, så en gang i mellem har jeg ret meget tid til at sidde og fundere over ligegyldige ting. I dag kom jeg til at tænke over noget, som jeg ikke kunne forklare - der er sikkert et indlysende svar, men jeg kan desværre ikke komme i tanker om det. Så med fare for at udstille min uvidenhed for hele internettet, er her mit spørgsmål :)

Jeg har en bil med fartpilot og manuelt gear, og lad os sige at jeg har sat den på 80 km/t. Bilen holder nu en konstant hastighed i femte gear, og da gearet er koblet direkte til krumtapakslen holder den altså også konstante omdrejninger, lad os sige 3.000 RPM. Altså, 3.000 RPM = 80 km/t.

Bilen har ikke variabel ventil timing, så ventilerne er åbne og lukkede i lige lang tid, hele tiden. Motorens elektronik sørger for at luft:benzin blandingsforholdet er 14.7:1, det stoikiometrisk optimale forhold, og da motoren heller ikke har turbo kommer der den samme mængde luft ind i forbrændingskammeret ved hver forbrænding. Der er altså en lineær sammenhæng mellem omdrejninger og den mængde benzin der bliver forbrugt. 80 km/t = 3.000 RPM = konstant antal forbrændinger i minuttet, med en konstant mængde luft i forbrændingskammeret.

Men jeg bruger mere benzin når jeg kører op ad bakke

Hvordan kan det være? Kører motoren med en federe blanding når den skal trække mere, eller hvad sker der?
Titel: Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: blz efter April 14, 2010, 03:37:07 pm
hvis du skal skal skubbe bilen er det så lige let på lige vej som op af bakke?

samme modstand møder motoren dog har den lidt flere kræfter ;)
Titel: Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: Ronni efter April 14, 2010, 03:55:07 pm
Det er jeg helt med på - men hvordan får motoren "flere kræfter"?
Titel: Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: Big G efter April 14, 2010, 03:58:23 pm
nå det går op ad bakke, vil bilens hastighed falde, da modstanden stiger. Fartpiloten kompenserer ved at åbne mere for brændstoftilførslen (spjældhusene). Fartpiloten fortæller altså motoren at nu el den gerne køre 100km/t, den øgede modstand op ad bakken, holder den så på 80.

I forvejen kompenseres der også for vindmodstanden, der ikke er liniær, men stiger exponeltielt. Derfor bruger man også mere en dobbelt brændstofmængde ved 160km/t i forhlod til 80km/t, selv man kun når dobbelt så hurtigt frem.

giver det mening???? du gør jo det samme med speederen, for at holde farten op ad bakke.

Titel: Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: blz efter April 14, 2010, 04:02:08 pm
Det er jeg helt med på - men hvordan får motoren "flere kræfter"?
sætningen var nu at motoren var stærkere end dig selv - men den bruge lidt mere benzin for at holde den samme trækkraft ved den hastighed
Titel: Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: claus 1000 exmc efter April 14, 2010, 04:09:43 pm
det gør den ved at pumpe mere benzin ind, 14,7 LL til 1 LB, er det optimale blandingsforhold til hvor du har den reneste forbrænding, det er ikke et udtryk for der hvor du hiver mest kraft ud af brændstoffet
Titel: Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: Ronni efter April 14, 2010, 07:23:17 pm
Ok, jeg troede sådan set at omdrejningerne ville stige hvis man åbnede gasspjældet mere?
Titel: Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: Big G efter April 14, 2010, 07:38:47 pm
Ok, jeg troede sådan set at omdrejningerne ville stige hvis man åbnede gasspjældet mere?
Normalt ja, men da det går opad, stiger belastningen jo tilsvarende. De to stigninger er lige store, og hastigheden bliver derfor konstant.



Du tænker for meget når du kører.....Rammstein op på max, og tøm hovedet  :mrgreen:
Titel: Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: LSJ efter April 14, 2010, 10:34:08 pm
Fååååååååååååååååååk der må have været langt til den kunde idag :mrgreen: :mrgreen:

Lars
Titel: Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: SA efter April 14, 2010, 10:40:46 pm
det gør den ved at pumpe mere benzin ind, 14,7 LL til 1 LB, er det optimale blandingsforhold til hvor du har den reneste forbrænding, det er ikke et udtryk for der hvor du hiver mest kraft ud af brændstoffet

Ok, det er nok for at nørde lidt, men det er vægt/vægt forhold og ikke volumen; 14,7 kg(!) luft til 1 kg brændstof     :hand:
Titel: Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: Ronni efter April 14, 2010, 11:04:12 pm
To timer hver vej :)
Titel: Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: Rasmus Mølgaard efter April 14, 2010, 11:15:13 pm
Du tænker for meget når du kører.....Rammstein op på max, og tøm hovedet  :mrgreen:
X 60 !  :orkester:
Titel: Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: B2 efter April 16, 2010, 09:35:07 pm
Du tænker for meget når du kører.....Rammstein op på max, og tøm hovedet  :mrgreen:
X 60 !  :orkester:

FORKERT ! !  :whipped:

Kør på jeres bike :loser:

Så er der musik, på den fede måde  8)

Titel: Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: Big G efter April 16, 2010, 10:18:29 pm
Jeg kører en del til forskellige kunder og nogle af dem bor ret langt fra mig, så en gang i mellem har jeg ret meget tid til at sidde og fundere over ligegyldige ting.

Er strandet i lufthavnen i Chicago, åndssvage vulkan :brok:
Stevens mc shop har vist Sidi støvler, og jeg mindes at de var billige - men jeg har taget fejl før... God tur

Ja ok, du kører virkelig langt nogle gange  :shock: :shock: :shock: :shock: :mrgreen:
Titel: Sv: Mine funderinger og dumme spørgsmål
Indlæg af: Rasmus Mølgaard efter April 18, 2010, 06:40:47 pm
Du tænker for meget når du kører.....Rammstein op på max, og tøm hovedet  :mrgreen:
X 60 !  :orkester:

FORKERT ! !  :whipped:

Kør på jeres bike :loser:

Så er der musik, på den fede måde  8)
:hand: :hand: :hand: :hand: :hand: :hand: :hand: :hand: :hand: