SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Volpi efter Maj 19, 2010, 07:57:09 pm
-
Halløj derude..
Min far har ca D. 1 Marts i år købt sig en Virago 1100. Dertil købte han en ny udstødning som forhandleren skulle montere. Motorcyklen hentes som aftalt ca D. 1 April. Her skulle den stå 100% iorden. Der var lovet en ny skærm grundet skræmmer bla, dette var dog ikke skiftet men det gad min far ikke gøre mere ud af. Den skulle bare hjem.. Allerede på vej hjem, syntes han den går mærkeligt, men fortsætter dog hjem (har haft en længere diskussion med ham om MC paranoia).
De næste par dage blir han mere og mere opmærksom på problemet og kontakter firmaet. De undrer sig noget over det og spørg netop om ikke det er fordi han er småsippet nu den er ny. Hvorom alting er skal han over med den. (kører for egen regning til Horsens fra vestsjælland). De konstatere at den slet ikke har været justeret efter de ny ustødningsrør og giver ham ret i i den ikke kører godt.
Så går der godt 14 dage og forhjulslejerne ryger sig en tur. De sender nogle nye som han igen for egen regning får skiftet. Det her var i sidste uge.
Igår sker der så det at maskinen simpelthen dør. Den går bare ud og der er intet liv i den. Sikringerne er ikke røget, men den er helt DØD. Firmaet kontaktes og de henter maskinen, som så skal repareres.
Men nu er den "gamle" nærmest bange for hvad det næste er der skal ske. Så jeg foreslog ham at lade handlen gå tilbage, men er noget usikker på reglerne derom. Så ville høre om nogen af jeg har erfaring med det??
Han har haft motorcyklen i ca 6-7 uger og kørt lige på den anden side af 2000 km. Hvordan står han i sådan en sag, hvis han kræver hanlen annuleret?
-
Det tror jeg godt at i kan opgive. Her tænker jeg mest på at han har kørt på den i 2 måneder og 2000 km. Hvis den er købt hos en forhandler ville jeg dog gå ud fra at der var en garanti de skulle reparere den under?!
-
Det tror jeg godt at i kan opgive. Her tænker jeg mest på at han har kørt på den i 2 måneder og 2000 km. Hvis den er købt hos en forhandler ville jeg dog gå ud fra at der var en garanti de skulle reparere den under?!
Den er købt hos forhandler.. Syntes jeg ud fra købeloven kan se at man i de første 6 mdr har noget der hedder formodningsret, hvis "varen" ikke er som man formoder. Og da der har været 3 fejl, som er kommet løbende i de 1-2 mdr, har det været fra start af?? Men ja jeg ved ikke hvordan det er..
I sidste ende er han glad for maskinen og så helst den bare virkede. Jo jo garantien dækker. Men man er jo bare efterhånden i tvivl om hvad det er for en maskine, mht standard osv
-
Mener at de skal have muligheden for at reparere den inden for rimelig tid, og hvis de gør det mener jeg de har ret mange forsøg til at forsøge sig. :dead:
Jeg har søgt lidt på FDMs hjemmeside men kan ikke rigtigt finde noget. :facepalm:
-
Købt hos forhandler er der ALTID ½ års 100% garanti og derefter er det reklamation, også selv om det er en brugt maskine.
-
er det en ny eller en brugt han har købt??
men under alle omstændigheder har de 3 forsøg til at udbedre hver fejl, inden for en rimelig tid.
-
Den er brugt den har købt. Der er vidst heller ingen problemer med at de ikke vil lave den. Det var mere i kravet på returetten, da han er noget usikker på den tilstand. Men ja man må håbe de går den igennem fra a-z nu. Det har han forlangt af dem ihvertfald.
I skal have tak for jeres bud..
Gud: Er det HVER fejl, der gives 3 forsøg?? lyder sgu ikke ok, syntes jeg. Tænker hvis en cykel så har eks 5 fejl?? Det jo 15 gange der er ok, man sender frem og tilbage??
Har fundet lidt om købeloven, hvis nogen vil give et nud på hvordan de tolker den?..
http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/ (http://www.forbrugerraadet.dk/raad-alle/alle/kobelov/)
-
Hmmm Horsens? Lyder som Brdr. Jensen... Har hørt en del blandet om dem, men ville nu ikke afskrække mig for at kigge hos dem :-)
Og umiddelbart vil jeg sige, nej de har ikke 15 forsøg til at få motorcyklen til at køre ordentligt, selv om det er 5 forskellige fejl, der må man formode at nogle af fejlene har noget med hinanden at gøre, hvilket betyder de ikke har rettet fejlene ordentligt. Men der er næsten ikke andet at gøre end at forhøre sig ved fdm, hvis han er medlem der.
-
Hmmm Horsens? Lyder som Brdr. Jensen... Har hørt en del blandet om dem, men ville nu ikke afskrække mig for at kigge hos dem :-)
Og umiddelbart vil jeg sige, nej de har ikke 15 forsøg til at få motorcyklen til at køre ordentligt, selv om det er 5 forskellige fejl, der må man formode at nogle af fejlene har noget med hinanden at gøre, hvilket betyder de ikke har rettet fejlene ordentligt. Men der er næsten ikke andet at gøre end at forhøre sig ved fdm, hvis han er medlem der.
Hmmm det kunne være et godt gæt ja:). Og har desværre ikke rigtigt kunnet finde noget positivt om dem. Men ja det kan da også bare være en masse uheldige episoder.
Hva med forbrugerklagenævnet, kan de ikke vejlede en lidt mon?
-
er det en ny eller en brugt han har købt??
men under alle omstændigheder har de 1-2 forsøg til at udbedre hver fejl, inden for en rimelig tid.
jeg retter lige mig selv(dumme kloge mig)
https://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/afhjaelpning?tc=FCDFDC5836674707B78D54A225DF05B8 (https://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/afhjaelpning?tc=FCDFDC5836674707B78D54A225DF05B8)
-
Forhandleren har heller ikke nogen interesse i at prøve at lave den 15 gange. Da ville de miste den fortjeneste de have haft ved salget på mekanikerløn. Så det bedste du kan gøre er at insistere på at den bliver lavet. Bort set fra det - hvilken årgang er det og hvor langt har den kørt?
-
Forhandleren har heller ikke nogen interesse i at prøve at lave den 15 gange. Da ville de miste den fortjeneste de have haft ved salget på mekanikerløn. Så det bedste du kan gøre er at insistere på at den bliver lavet. Bort set fra det - hvilken årgang er det og hvor langt har den kørt?
Det kan du have ret i. Tror nu heller ikke der er noget problem med at garantien dækker reparation. Det er en 96 og kørt ca 60000.
Hehe kan så læse ud fra vurderinger på nettet at det kan man vidst ikke stole helt på, lige derfra. Ej det kan jo ikke kun være skidt og kanel, når så stort et firma trods alt stadig spytter cykler ud af døren:).
Men den bærer tydeligt præg af de overhovedet ikke har gennemgået den på nogen måde. Tænker skramme som er lovet udbedret og en motorgang der er helt af helvedes til. Ved ikke om sådan nogle lejer bare ryger den ene dag til den anden. Og fejlen nu kender ingen af os.
-
Forhandleren har heller ikke nogen interesse i at prøve at lave den 15 gange. Da ville de miste den fortjeneste de have haft ved salget på mekanikerløn. Så det bedste du kan gøre er at insistere på at den bliver lavet. Bort set fra det - hvilken årgang er det og hvor langt har den kørt?
Det kan du have ret i. Tror nu heller ikke der er noget problem med at garantien dækker reparation. Det er en 96 og kørt ca 60000.
Hehe kan så læse ud fra vurderinger på nettet at det kan man vidst ikke stole helt på, lige derfra. Ej det kan jo ikke kun være skidt og kanel, når så stort et firma trods alt stadig spytter cykler ud af døren:).
Men den bærer tydeligt præg af de overhovedet ikke har gennemgået den på nogen måde. Tænker skramme som er lovet udbedret og en motorgang der er helt af helvedes til. Ved ikke om sådan nogle lejer bare ryger den ene dag til den anden. Og fejlen nu kender ingen af os.
Hvad gav han for den?
-
Jeg tror tingene bliver blandet lidt sammen.
Uanset hvad der står i slutsedlen, så sikrer Købeloven, at din far har 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er med omvendt bevisbyrde (dvs. forhandleren skal bevise, at der IKKE er en fejl). Så langt så godt.
Forhandleren har mulighed for at reparere et antal gange, men grænsen for, hvornår man kan forlange handlen omstødt er lidt flydende. Bl.a. fordi det er en brugt mc. Når der er tale om en brugt vare som her, så har man stadig den fulde reklamationsret, men der bliver taget hensyn til den formodede stand af en sådan vare iht. alder og km (man kan altså ikke forlange at en 30 år gammel bil skal være i samme stand som en, der kun er 1 år gammel, for nu at tage et grotesk eksempel).
Men det er helt korrekt, at sælger ikke kan blive ved med at reparere i en uendelighed og på et tidspunkt vil man kunne kræve handlen tilbage. Normalt sker der det, at man skal betale en km sats for de km, der er kørt i den tid, man har har haft køretøjet. Jeg har engang hørt, at det kan ligge på 1,5-2 kroner per km, men jeg ved det ikke.
Endelig skal man huske på, at din fars utryghed ikke er lovbeskyttet. En ting er altså de faktuelle fejl og mangler, noget andet er hans følelse og måske tiltagende ærgelse over købet.
Det bedste er nok, hvis I prøver at ringe til Forbrugerrådet eller, hvis I er medlem af FDM, ringer til deres juridiske service. Som medlem af MC Touring Club, har man også mulighed for at få en gratis samtale med en jurist. der plejer at være en annonce for ham i Touring Nyt.
Men ærgeligt, det er det under alle omstædnigheder, for nu er vejret jo endelig blevet godt.
-
Lidt fra Forbrugerrådet om reklamationsret:
http://www.forbrug.dk/Menu/Soeg?q=reklamationsret (http://www.forbrug.dk/Menu/Soeg?q=reklamationsret)
Eksempler på mangler der giver dig reklamationsret:
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-klagemuligheder/Hvornaar-kan-du-klage/Klager-over-biler/eksempler (http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-klagemuligheder/Hvornaar-kan-du-klage/Klager-over-biler/eksempler)
-
Jeg tror tingene bliver blandet lidt sammen.
Uanset hvad der står i slutsedlen, så sikrer Købeloven, at din far har 24 måneders reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er med omvendt bevisbyrde (dvs. forhandleren skal bevise, at der IKKE er en fejl). Så langt så godt.
Forhandleren har mulighed for at reparere et antal gange, men grænsen for, hvornår man kan forlange handlen omstødt er lidt flydende. Bl.a. fordi det er en brugt mc. Når der er tale om en brugt vare som her, så har man stadig den fulde reklamationsret, men der bliver taget hensyn til den formodede stand af en sådan vare iht. alder og km (man kan altså ikke forlange at en 30 år gammel bil skal være i samme stand som en, der kun er 1 år gammel, for nu at tage et grotesk eksempel).
Men det er helt korrekt, at sælger ikke kan blive ved med at reparere i en uendelighed og på et tidspunkt vil man kunne kræve handlen tilbage. Normalt sker der det, at man skal betale en km sats for de km, der er kørt i den tid, man har har haft køretøjet. Jeg har engang hørt, at det kan ligge på 1,5-2 kroner per km, men jeg ved det ikke.
Endelig skal man huske på, at din fars utryghed ikke er lovbeskyttet. En ting er altså de faktuelle fejl og mangler, noget andet er hans følelse og måske tiltagende ærgelse over købet.
Det bedste er nok, hvis I prøver at ringe til Forbrugerrådet eller, hvis I er medlem af FDM, ringer til deres juridiske service. Som medlem af MC Touring Club, har man også mulighed for at få en gratis samtale med en jurist. der plejer at være en annonce for ham i Touring Nyt.
Men ærgeligt, det er det under alle omstædnigheder, for nu er vejret jo endelig blevet godt.
Ja det er klart at der må ske noget ift de kilometer han har kørt på den. Jeg er også enig i at man ikke kan forvente en motorcykel fra 96 ingen skavanker vil få. De fejl der er her, bærer bare præg af ligegyldighed. Hvilket mekanikeren mere eller mindre derover også bekræftede. Ihvertfald at de ikke havde fået gået den ordentligt igennem. Den er også leveret nysynet..
Skurkenfra dallas. Han gav ca 70 k for den mener jeg.
I sidste ende så har de jo lovet at den blir lavet uden beregning, så den del er helt ok. Det er nok mig der har problemet i virkeligheden på min fars vejne. Jeg syntes i virkeligheden han har betalt for meget og så alle de ting han har måtte gøre for egen regning. Det er ikke ok service syntes jeg personligt. Han har spurgt ad om de ikke kunne finde en god pris på et fremrykkersæt ovenpå alt det her. Det vil de ikke være med til. Nå slut med alle de sure opstød på min fars vegen:). Men kontakter alligevel lige forbrugerrådet.
Tak for alle de gode indlæg
-
Ikke for at pisse på nogens parade, men lige præcis juridiske spørgsmål egner sig utroligt dårligt til at blive stillet på Internettet :) Der er som regel ikke anden udvej end at tale med en advokat, eller FDM hvis din far er medlem der.
-
Howdy...jeg har 2 unge mennesker som er ved at uddanne indenfor dette område...jeg har bedt dem undersøge muligheden for at ophøven handlen osv.
Jeg får et svar sener i dag og skal nok poste det her. De første meldinger går på at at I har gode chancer for at ophæve handelen.
+ I skal nok lige alliere jer med en advokat....som Ronni også nævner
I'll be back.............
Mvh Per
-
Howdy...jeg har 2 unge mennesker som er ved at uddanne indenfor dette område...jeg har bedt dem undersøge muligheden for at ophøven handlen osv.
Jeg får et svar sener i dag og skal nok poste det her. De første meldinger går på at at I har gode chancer for at ophæve handelen.
+ I skal nok lige alliere jer med en advokat....som Ronni også nævner
I'll be back.............
Mvh Per
Ok det lyder spændene... Jamen SKAL der en sag ud af det, så må der advokat på. Men som sagt er min far nok mest interesseret i at den måske bare blir lavet.. Det er mere mig der er blevet stædig og er blevet nysgerrig på reglerne i sådan en situation.
-
Ikke for at pisse på nogens parade, men lige præcis juridiske spørgsmål egner sig utroligt dårligt til at blive stillet på Internettet :) Der er som regel ikke anden udvej end at tale med en advokat, eller FDM hvis din far er medlem der.
Ja kan godt se din pointe, vil heller ikke diskutere sagen som sådan. Var bare interesseret i hvordan man står i sådan en sag. Som skrevet tidligere, er min far nok mest interesseret i "LIGE DEN" cykel bare virker
-
min datter har lige fået sin aprilla tilbage efter 6 ugers rep. Motoren satte sig på motorvejen. der er desværre ikke meget at gøre med hensyn til kompensation for manglende maskine som var splitny og kørt 11ookm. FDM sagde civilt søgsmål men det ville blive for dyrt hvis man taber.
I vores tilfælde endte det med importøren betalte 1200 kr til 1000 km service efter forhandler og impotør var færdige med at råbe om hvem der var mest inkompetent. det tog 4 uger at få bestilt delene på trods af den var skilt ad 2 dage efter forhandleren havde den i hånden. 5 gange var jeg hos importøren før det lykkes, fantastisk service :club:
-
Det er ikke første gang jeg har hørt den historie om en Aprillia.
-
det er sgu en ringe trøst, man havde mest lyst til at hænge dem ud ,men det kunne få det til at tage endnu længere. :tie:
-
Egentlig lidt spændene læsning, da jeg skal til Horsens og kigge på en gammel cb 750 til en kammerat på lørdag... har hørt lidt forskelligt om bdr. jensen både skidt og godt.
mht en Virago fra årgang "rimelig gammel" kørt 60.000 km ca:
Det ville have været RET god alm service at have prøvekrøt cyklen eller på anden måde testet den inden levering. -men det kan sagtens være at mekaniker tidligere har monteret andre udstødninger på den model uden at den skulle dysses om.
men alligevel, ville jeg mene at der skulle oplyses om at det ofte kan være tilfældet at det kan være nødvendigt.
forhjulslejer på en maskine der er så gammel, har sikkert stået stille i et godt stykke tid, overrasker mig ikke SÅ meget at de går i stykker. -det er selvfølgelig stadig pisse irriterende :-)
garanti og reklamationsret dækker ikke transport til og fra værkstedet. (hvorfor jeg ofte genovervejer at købe elektronik i udlandet, hvis skidtet går i stykker)
At der er blevet betalt for meget for maskinen, er en helt anden sag -men det går vist forud for handlen
-
min datter har lige fået sin aprilla tilbage efter 6 ugers rep. Motoren satte sig på motorvejen. der er desværre ikke meget at gøre med hensyn til kompensation for manglende maskine som var splitny og kørt 11ookm. FDM sagde civilt søgsmål men det ville blive for dyrt hvis man taber.
I vores tilfælde endte det med importøren betalte 1200 kr til 1000 km service efter forhandler og impotør var færdige med at råbe om hvem der var mest inkompetent. det tog 4 uger at få bestilt delene på trods af den var skilt ad 2 dage efter forhandleren havde den i hånden. 5 gange var jeg hos importøren før det lykkes, fantastisk service :club:
det er sgu en ringe trøst, man havde mest lyst til at hænge dem ud ,men det kunne få det til at tage endnu længere. :tie:
Ok der er jeg lidt overrasket, troede de havde forbedret sig meget, har en kammerat der er i lære som mc-mek, hvor de forhandler Aprilia, og han roser dem for at være hurtige til at levere reservedele, ikke som før i tiden hvor selv den mest simple ting kunne tage en måned eller to..
-
Som lovet lidt feedback fra min kontakt....jeg håber det hjælper jer
Mvh Per
************************************************
Her er så følgende angående den mc sag fra SVrider:
Iht sagens gang, som beskrevet i forummet på SVrider, har der været 3 væsentlige mangler og en mindre væsentlig /uvæsentlig mangel (en mangel som reelt ikke har noget betydning for selve motorcyklens helhed og virkeevne)
De 3 mangler er som jeg ser det:
1) Justering/tilpasning af ny indkøbte udstødning, som iøvrigt er monteret (og som skulle være justeret/tilpasset) fra sælgers side.
Dette bliver sælger gjort opmærksom på "inden for rimelig tid" da køber tager kontakt til sælger kort efter han er kommet hjem og forklarer ham om den dårlige indstilling.
2) Forhjulslejer der er gået i stykker efter 14 dage, "Så går der godt 14 dage og forhjulslejerne ryger sig en tur".
Køber gør også her sælger opmærksom på dette da det sker og får tilsendt nye lejer.
Dog bliver køber bedt om at få sat dem i for egen regning, hvilket ikke bør finde sted, da det er op til sælger at dække disse udgifter, da denne mangel må anses som både væsentlig og samtidig sker dette inden for 2 måneder fra selv købsdagen.
3) Motorcyklen går "død" og firmaet kontaktes igen omkring denne mangel og de kommer og henter cyklen for at tilse fejlen.
Den ene uvæsentlige mangel er ridserne i skærmen, hvor skærmen skulle være skiftet/forbedret ved afhentning af cyklen. Køber burde her kunne have krævet et forholdsmæssigt afslag i købesummen, da sælger misligholder aftalen, ved ikke at opfylde kravene omkring skærmen.
1) Manglende forbedring af ridser i skærm.
Køber bør uden problemer her kunne tage kontakt til forbrugerstyrelsen og påpege at der er væsentlige mangler ved købet og at sælger har misligholdt aftalen fra start af ved ikke at sørge for skærmen. Dog skal der her ikke ligges vægt på at det er skærmen der skal gøre udfaldet af handlen.
Nedenstående ses nogle af de mest relevante §'er der skal benyttes:
Om mangler ved salgsgenstanden
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve skadeserstatning.
§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen, såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve købet eller kræve omlevering eller fordre et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
Stk. 2. Må manglen anses som uvæsentlig, kan købet dog ikke hæves eller omlevering fordres, medmindre sælgeren har handlet
svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand.
https://www.retsinformation.dk/print.aspx?id=1419 (https://www.retsinformation.dk/print.aspx?id=1419) Side 4 af 10retsinformation.dk - LBK nr 237 af 28/03/2003 09/03/10 10.32
svigagtigt eller har kendt manglen på et sådant tidspunkt, at han uden urimelig opofrelse havde kunnet skaffe mangelfri genstand. Stk. 3. Sælgeren er, selv om han er uden skyld, pligtig at betale skadeserstatning dog således, at bestemmelserne i § 24 finder tilsvarende
anvendelse.
§ 44. Ved afgørelsen af, om salgsgenstanden lider af en mangel, bliver, for så vidt manglen ikke er hidført ved sælgerens forsømmelse, det tidspunkt at tage i betragtning, da faren gik over på køberen.
§ 45. Bestemmelserne i § 25 om skadeserstatningens beregning kommer også til anvendelse, når købet hæves på grund af mangel ved genstanden.
§ 46. Skal sælgeren levere efterhånden, og er en enkelt levering mangelfuld, kan køberen i medfør af §§ 42 og 43 alene hæve købet, for så vidt angår denne levering. Dog kan han også hæve købet for senere leveringers vedkommende, såfremt det må ventes, at også disse vil blive mangelfulde, eller endog hæve købet i dets helhed, såfremt dette er begrundet i sammenhængen mellem leveringerne.
§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
§ 48. Sker salg ved auktion, kan køberen ikke påberåbe sig, at genstanden lider af nogen mangel, medmindre genstanden ikke svarer til den betegnelse, under hvilken den er solgt, eller sælgeren har handlet svigagtigt. Hvad her er foreskrevet, gælder dog ikke, når en handlende sælger sine varer ved auktion.
§ 49. Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at afvente levering (jf. § 21), og det åbenbart ikke kan medføre omkostning eller ulempe for ham.
Stk. 2. Køberens ret til erstatning berøres ikke af denne bestemmelse.
§ 50. Hvad i denne lov er bestemt om mangler ved salgsgenstanden finder tilsvarende anvendelse, hvor den leverede mængde er for ringe, såfremt køberen må gå ud fra, at det, som er leveret, er ment at skulle tjene som fuldstændig opfyldelse af aftalen. Køberen kan i dette tilfælde ikke i medfør af § 43 fordre omlevering, men kan i stedet herfor kræve efterleveret, hvad der mangler, hvad enten dette udgør en større eller mindre del af det, som skulle leveres.
§ 51. I handelskøb har køberen, når salgsgenstanden er leveret, eller en aftalt udfaldsprøve er kommet ham i hænde, at foretage sådan undersøgelse, som ordentlig forretningsbrug kræver. Skal genstanden forsendes fra et sted til et andet, er køberen dog ikke pligtig at undersøge den, førend den på bestemmelsesstedet er stillet således til hans rådighed, at han ifølge § 56 ville være pligtig at drage omsorg for den.
§ 52. Viser det sig, at den solgte genstand lider af en mangel, har køberen, såfremt han vil påberåbe sig manglen, at give sælgeren meddelelse derom i handelskøb straks og ellers uden ugrundet ophold. Afgiver han ikke sådan meddelelse, uagtet han har opdaget eller burde have opdaget manglen, kan han ikke senere gøre den gældende.
Stk. 2. Vil køberen hæve købet, eller vil han kræve efterlevering eller omlevering, skal han uden ugrundet ophold give sælgeren meddelelse derom, og har ellers tabt sin ret til at afvise genstanden eller kræve efterlevering.
§ 53. De i foregående paragraf givne bestemmelser om tab af køberens ret til at påberåbe sig mangler kommer ikke til anvendelse, når sælgeren har handlet svigagtigt, eller når han har gjort sig skyldig i grov uagtsomhed, og denne medfører betydelig skade for køberen.
§ 54. Har køberen ikke inden to år efter genstandens overgivelse til ham meddelt sælgeren, at han vil påberåbe sig en mangel, kan han ikke senere gøre den gældende, medmindre sælgeren har påtaget sig at indestå for genstanden i længere tid eller har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Ved køb af byggematerialer er den i stk. 1 nævnte frist 5 år fra byggeriets aflevering, dog højst 6 år fra overgivelsen af materialerne til køberen.
+
§ 23. Angår købet en bestemt genstand, og bliver denne ikke leveret i rette tid, har sælgeren at svare skadeserstatning, medmindre det oplyses, at forsinkelsen ikke kan tilregnes ham.
§ 24. Ved køb af genstande, bestemte efter art, er sælgeren, selv om forsinkelsen ikke kan tilregnes ham, pligtig til at svare skadeserstatning, medmindre han har forbeholdt sig fritagelse derfor, eller muligheden af at opfylde aftalen må anses for udelukket ved omstændigheder, der ikke er af sådan beskaffenhed, at sælgeren ved købets afslutning burde have taget dem i betragtning, såsom ved hændelig undergang af alle genstande af den art eller det parti, købet angår, ved krig, indførselsforbud eller lignende.
§ 25. Hæves et køb, og skal erstatning svares i henhold til § 23 eller § 24, bliver denne i mangel af bevis for, at anden skade er lidt, at fastsætte til det beløb, hvormed prisen for genstande af samme art og godhed som de solgte på leveringstiden overstiger købesummen. Foretager køberen dækningskøb på forsvarlig måde og inden for rimelig tid efter ophævelsen, lægges den ved købet opnåede pris til grund ved beregning af prisforskellen.
Ud fra ovenstående paragraffer, lig her speciel vægt på §§ 42-45, samt §§ 23-25, ses det tydeligt at salgsgenstanden lyder af en så væsentlig mangel og da dette er sket inden for ca 2 måneder, må vi formode at manglerne (fejlene) stammer fra producenten/fabrikanten og derfor hviler ansvaret på dem. Hvilket gør at køber (som forbruger) har ret til at kræve et forholdsmæssigt afslag i købesummen eller kræve handlen ophævet eller kræve en leveret en ny og præcis magen til cykel, hvis dette kan lade sig gøre. Køber skal og bør under inden omstændigheder affinde sig med at sælger vil lave cyklen for så at levere den tilbage til køber igen.
Dette kan lidt sammenlignes med at man køber en genstand i fx føtex, hvorefter man finder ud af at den lider af en mangel og man går ned og reklamere. For så at fremvise bon/garanti, hvorefter ekspedienten glædeligt udleverer en ny genstand. Fra her føtex side, vil føtex kunne kræve erstatning fra producentens side. Lige såvel vil sælger af motercyklen kunne kræve erstatning eller omlevering til en ny cykel fra, i dette tilfælde Yamaha importøren eller lign.
Hvis du har flere spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at sende en mail. Dog vil jeg på det varmeste anbefale at køber tager kontakt til forbrugerstyrelsen hurtigst muligt, da de ofte gerne vil føre sagen for forbrugeren.
Mvh
Allan
-
Per -> LÆKKER support på et relativt kompliceret spørgsmål! :respekt:
Nedenstående er dog en lidt optimistisk sammenligning. Der er jo trods alt tale om en 14 år gammel cykel som har rundet 60.000 km og ikke længere er dækket af fabriksgaranti.
Dette kan lidt sammenlignes med at man køber en genstand i fx føtex, hvorefter man finder ud af at den lider af en mangel og man går ned og reklamere. For så at fremvise bon/garanti, hvorefter ekspedienten glædeligt udleverer en ny genstand. Fra her føtex side, vil føtex kunne kræve erstatning fra producentens side. Lige såvel vil sælger af motercyklen kunne kræve erstatning eller omlevering til en ny cykel fra, i dette tilfælde Yamaha importøren eller lign.
Jeg vil heller ikke være en lyseslukker - men farmand HAR altså købt en gammel cykel og ville da være en lille smule naiv hvis han ikke var bekendt med risikoen for at sådan en ikke er i "ab fabrik"-stand ved levering. At maskinen ikke er inddysset ved montering af nye potter er dog en klar forhandlerfejl som potentielt set kunne skade motoren og skal reklameres!
Hvis det vat tilfældet at motoren havde taget uoprettelig skade ville DET være en så graverende fejl at handlen kunne gå tilbage hvis ikke en ny/tilsvarende motor kunne fremskaffes.
Hvis det som sagen udlægges i Pers post var et spørgsmål om at skærmen udgjorde en afgørende faktor for købet burde farmand ikke have kørt afsted på maskinen. Han burde derimod have påpeget manglen og ladet maskinen stå. Ved at køre afsted på maskinen har han implicit accepteret denne mangel (med mindre andet er aftalt med forhandleren ved afhentning) og underminerer argumentet i et søgsmål.
At maskinen "dør" på den måde som beskrives er garanteret en løs forbindelse er sted i ledningsnettet eller ir/snavs/dårlig forbindelse i dødemandsknappen. Har i prøvet at sprøjte noget kontakt-spray ind i dødemandsknappen og klike lidt frem og tilbage med den? Evt. kortslutte den eller måle spænding på den? Det kunne jo også tænkes at en sådan løs forbindelse kunne være medvirkende til at maskinen gik dårligt eller ujævnt.
Som Alex siger burde de også have monteret lejerne eller kompenseret for reparationen (om end garantien ikke dækker transporten frem og tilbage).
Alt i alt har jeg svært ved at se at i decideret er blevet snydt på andre parametre end prisen. De ting der er sket -KAN- ske hvis man køber en så gammel cykel som har kørt så langt. De skal selvf. udbedres under forhandlergarantien! Men jeg ser ikke, at de fejl/mangler (kald det hvad i vil) er af en sådan karakter at man i god tro og under de givne omstændigheder kan betragte dem, som så usædvanlige at de er genstand for at handlen med rette bør gå tilbage.
Ovenstående betragtning er udelukkende begrundet med at der er tale om et relativt gammelt og brugt køretøj - ikke en nyvare...
Jeg håber selvf. at sagen falder ud til jeres fordel - hav dog mine kommentarer i mente når i prøver sagen. Det er GARANTERET noget nær det samme forhandleren vil bruge som modargument mod jeres krav!
-
min datter har lige fået sin aprilla tilbage efter 6 ugers rep. Motoren satte sig på motorvejen. der er desværre ikke meget at gøre med hensyn til kompensation for manglende maskine som var splitny og kørt 11ookm. FDM sagde civilt søgsmål men det ville blive for dyrt hvis man taber.
I vores tilfælde endte det med importøren betalte 1200 kr til 1000 km service efter forhandler og impotør var færdige med at råbe om hvem der var mest inkompetent. det tog 4 uger at få bestilt delene på trods af den var skilt ad 2 dage efter forhandleren havde den i hånden. 5 gange var jeg hos importøren før det lykkes, fantastisk service :club:
det er sgu en ringe trøst, man havde mest lyst til at hænge dem ud ,men det kunne få det til at tage endnu længere. :tie:
Ok der er jeg lidt overrasket, troede de havde forbedret sig meget, har en kammerat der er i lære som mc-mek, hvor de forhandler Aprilia, og han roser dem for at være hurtige til at levere reservedele, ikke som før i tiden hvor selv den mest simple ting kunne tage en måned eller to..
der er kommet ny importør, PG danmark hedder de og er startet ugen før lortet satte sig.
Per held og lykke med kampen
-
Per: Hold nu kæft en hjælp du lige har smidt af hånden der. Jeg takker ualmindelig mange gange og viderebringer info. 1000 tak
Og også til jer andre for en kanon hjælp..
DK bedste forum
-
Per: Hold nu kæft en hjælp du lige har smidt af hånden der. Jeg takker ualmindelig mange gange og viderebringer info. 1000 tak
Anytime Volpi...og jeg skal viderbringe din glade hilsen til Allan og Nynne som har hjulpet :thumbsup: