SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: Heht efter August 08, 2010, 06:22:44 am
-
Hej
Er ny herinde og har brug for lidt vejledning.
Jeg har haft min SV'er(SV650NA k7) i snart en måned, men påkørte desværre en bil her i mandags.
Det medførte en lidt kortere aksel afstand, iform af en lettere bøjet forgaffel, og lidt små ridser på den ene side. Jeg slap med et par blå mærker.
Så den skal nu på værksted og have skaderne udbedret - forsikringen dækker.
Den skal have ny forgaffel, men tænkte på at opgradere den til noget bedre nu den alligevel skal skiftes.
Hvad kan anbefales?
Standard gaffelben, men med andre fjedre? eller en forgaffel fra en helt anden MC'?
og kan man opgradere forgaflen uden at at gøre noget ved bagdæmperen og fjeder, eller giver det et "forkert" affjedringsforhold mellem for og bag?
-
Det er her Sajmon kommer på banen :D....
mit bud er jeg startede med at få Hyperpro i standart Forgaffel og Hyperpro fjedre på bagdæmper
dette er bare kanon........
Men en forgaffel fra en GSX R 1000 ville gøre underværker, bedre bremser m.v
dette forklarer Sajmon nok mere om når han ser tråden....
godt der ikke skete mere med dig og din Mc
-
Øv noget skidt, godt at der trods alt ikke skete noget med dig!!
Mht forgaffelen. Så har jeg akurat som Henrik startet med at skifte lidt fjedre i den originale forgaffel. Jeg valgte dog öhlin fjedre og ikke hyperpro, men på en grisling havde jeg nok valgt Hyperpro eller ligende, da de er progressive.
Siden da har jeg opgraderet til en USD gaffel fra en kixxer. Jeg har kun nået en tur på Svinet siden den blev færdig, så har ikke den store erfaring med om den er blevet bedre, men det ser sku sprødt ud!! 8)
Inden du går i gang skal du bare tænke på , at der er stor forskel på at skifte et par gaffelben , eller at ombygge til USD. Du skal have nye broer, en alm underbro og en som fungerer med det styr, med mindre du vil skifte til clipons. Derudover kan der komme lidt småting med kabler mm ....
Det er klart det letteste at beholde den originale forgaffel, og så opgradere indmaden. Med hensyn til bagdæmperen, kan du vælge at skifte fjederen, eller finde en opgradering der passer. Her er jeg sikker på at Sajmon har en liste over modeller der passer.
Held og lykke med projektet..
-
Velkommen til. ;-)
På en 650ccm er det noget dyere end på en 1000er.
Du skal flytte speedsensoren fra forhjulet og ned på gearkassen, og du skal bruge en anden forfælg og bremseskiver, hvilket gør at du skal bruge en anden bagfælg også hvis dine fælge skal være ens.
Mener at Rune (runes-mc) brugte 20.000,- på den ombygning, men se på hans hjemmeside for der er jeg sikker på han har en beskrivelse af hans projekt. ;-)
-
Men hvad siger et syns sted til sådan en USD på en SVér ?
nogen der har prøvet ?
-
Men hvad siger et syns sted til sådan en USD på en SVér ?
nogen der har prøvet ?
Jeg mener at Sajmon har været forbi minimun en gang, da han havde mødt en emsig betjent! Det var ikke over hans forgaffel, men vist nok noget med potterne mener jeg at huske! Blev vist ikke kommenteret på gaflen. Men om det er fordi det ikke bliver opdaget, eller hvad skal jeg ikke kunne sige..
-
Hej igen
Tak for besvarelserne.
Det lader til at det er indmaden jeg skal gå efter at få skiftet. Har været inde og kigge på Runes ombygning af hans SV'er. Det ser røvlækkert ud, men det kræver vist lidt flere ressourcer end jeg har - både tid, penge og teknisk snilde. :). Derudover har jeg ABS på min, så det bliver nok hellere ikke let lige at flytte med over.
Hyperpro fjederne tror jeg det bliver - idet det lyder som en nem og billig løsning :)
-
Hep . Godt du lever .
Jeg har WP progressive fjedre og tykkere olie i standard forgaffel. Og Showa bagdæmper,vist fra en gsxr . Billigt og effektivt .
-
Jeg er på vej til at købe et sæt prograssive Promoto fjedre (samme som Wilbers bare billigere - de endnu ikke svaret på hvad forskellen skulle være så tror ikke den er der).
Men hvilken olie skal man bruge til såden nogle? Kan man være en doven tosse og bare fiske de gamle fjedre op og sænke de nye i, eller hvad skal man købefor de arbejder optimalt?
-
Nej du skal gøre dig selv den tjeneste at skifte olien også. Ved ikke om det er nøjagtigt det samme på en grisling som på et kilo svin. Men på 1000'eren er der normalt er der en olie på , med en viskositet på ca 7,5! Men den nye fjeder bør du nok skifte til en olie med en en viskositet på 10 eller 15.
Jeg købte en olie med da jeg købte mine öhlins fjedre, og det var med en viskositit på 15. Skal sige at de bad om min vægt, og spurgte til kørestil inden de lavede en pakke til mig.?
Jeg købte den her http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorcycle (http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorcycle)
Men de sælger ikke öhlin længere så vidt jeg kan se...
-
Jeg har bestilt et hyperprosæt m. fjeder og olie til forgaflen og en fjeder til bagenden. Venter bare at de dumper ind af brevsprækken :)
Fjederne foran for mekanikeren lov til at skifte, når gaffelbenene alligevel skal skilles ad og skiftes.
Fjederen til bagenden håber jeg på selv at kan skifte :)
-
Men hvilken olie skal man bruge til såden nogle? Kan man være en doven tosse og bare fiske de gamle fjedre op og sænke de nye i, eller hvad skal man købefor de arbejder optimalt?
Nix! Der skal ny olie i. Mængden er angivet på fjederæsken. Måske også viskositeten. Standard er 10w. Mange har puttet 20w i og været glade for det. Jeg puttede 15w i og har været glad for det.
-
Men hvilken olie skal man bruge til såden nogle? Kan man være en doven tosse og bare fiske de gamle fjedre op og sænke de nye i, eller hvad skal man købefor de arbejder optimalt?
Nix! Der skal ny olie i. Mængden er angivet på fjederæsken. Måske også viskositeten. Standard er 10w. Mange har puttet 20w i og været glade for det. Jeg puttede 15w i og har været glad for det.
præcis... :lol:
-
Nix! Der skal ny olie i. Mængden er angivet på fjederæsken. Måske også viskositeten. Standard er 10w. Mange har puttet 20w i og været glade for det. Jeg puttede 15w i og har været glad for det.
præcis... :lol:
I spiller så smarte... [afro|
Jeg tænkte bare at HVIS det havde været muligt var det hurtigt på en solskinsdag at trille en tur, skifte fjedre og trille en tur mere, for at få den bedst mulige fornemmelse af forskellen. Så kunne man skifte olien en dag snarest efter, hvor det regner. :rolleyes:
-
Klart dey er muligt at gøre det sådan også. Men ikke en løsning at anbefale. Men nu ved jeg jo heller ikke hvad for en olie du kører med , og eller hvor gammel den er?
Det tager ca 2 timer at skifte det hele så det kan nemt nås på en solskins dag..... 8)
held og lykke med projektet...
-
Klart dey er muligt at gøre det sådan også. Men ikke en løsning at anbefale. Men nu ved jeg jo heller ikke hvad for en olie du kører med , og eller hvor gammel den er?
Det tager ca 2 timer at skifte det hele så det kan nemt nås på en solskins dag..... 8)
held og lykke med projektet...
Det er W10 der er et par måneder. Men hvis det skal være tykkere, så hjælper det jo ikke meget.
2 timer? Er det for en næsten begynder eller en der ved hvad han laver? Jeg er nemlig i den første kategori.
-
Hippie:
Olieviskositet og mængde afhænger af, hvilke fjedre du putter i, så sandsynligheden for at du i forvejen har rette viskositet i rette mængde i din forgaffel er temmelig lille.
Hvis du bestiller fjedre direkte fra Wilbers eller anden producent, så kan de også oplyse hvilken olie du skal bruge og hvor meget, der skal i.
Du kan sagtens forsøge dig frem med både viskositet og mængde, men det kommer til at tage noget mere tid end ved at følge producentens anbefaling - og værst af alt risikerer du at få en gaffel der fungerer dårligere end med de originale fjedre fordi olien er helt gal.
Når du er ny på området, så er mit råd at starte med at følge fjederproducentens anvisning og først derefter begynde med eksperimenterne - evt. efter et set-up kursus hos FDM.
-
Eller håbe på denne event bliver til noget og få et par tricks med i bagagen: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=14925.0 (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=14925.0) :D
-
Eller håbe på denne event bliver til noget og få et par tricks med i bagagen: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=14925.0 (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=14925.0) :D
Ja det kunne jo enda være at de havde et godt tilbud med....
-men ellers hvis din olie er af den rigtigt viskositet og du ellers harden rigtige mængde på!! så burde du som du selv skriver, bare kunne skifte fjederne.
-
Eller håbe på denne event bliver til noget og få et par tricks med i bagagen: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=14925.0 (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=14925.0) :D
Ja det kunne jo enda være at de havde et godt tilbud med....
-men ellers hvis din olie er af den rigtigt viskositet og du ellers harden rigtige mængde på!! så burde du som du selv skriver, bare kunne skifte fjederne.
Regner med at have skiftet inden dette "kursus". Så jeg ville kunne få indstillet den affejedring jeg kommer til at køre med.
Jeg kigger på kassen, når jeg får besstilt nogle fjedre og ser hvad der står og hvad der skal i.
-
Jeg kan ikke lige huske om det er her der blev spurgt om Promoto (Wilbers) fjedre, men her er et par:
http://www.dba.dk/suzuki-sv650-wilbers-progr/id-67793101/ (http://www.dba.dk/suzuki-sv650-wilbers-progr/id-67793101/)
-
Jeg kan ikke lige huske om det er her der blev spurgt om Promoto (Wilbers) fjedre, men her er et par:
http://www.dba.dk/suzuki-sv650-wilbers-progr/id-67793101/ (http://www.dba.dk/suzuki-sv650-wilbers-progr/id-67793101/)
Men de er lidt dyre, med mindre man bor tæt nok på til at hente den. Ifølge det link har har lagt i en anden tråd til Promoto fjedre på ebay.de koster de 514kr samt portoen er 126kr det giver en samlet pris på 640 inkl porto.
Så vidt jeg ved skal der tillæg på ved post danmark fordi pakken er over 1 meter, så det koster 150kr at få dem sendt... Så er de oppe i 700,- :innocent:
-
Så vidt jeg ved skal der tillæg på ved post danmark fordi pakken er over 1 meter, så det koster 150kr at få dem sendt... Så er de oppe i 700,- :innocent:
Hvis sælger lægger fjedrene ved siden af hinanden istedet for i forlængelse af hinanden, er jeg sikker på at pakken kan holdes under én meter :wink:
-
Så vidt jeg ved skal der tillæg på ved post danmark fordi pakken er over 1 meter, så det koster 150kr at få dem sendt... Så er de oppe i 700,- :innocent:
Hvis sælger lægger fjedrene ved siden af hinanden istedet for i forlængelse af hinanden, er jeg sikker på at pakken kan holdes under én meter :wink:
:lmao:
-
Hvis sælger lægger fjedrene ved siden af hinanden istedet for i forlængelse af hinanden, er jeg sikker på at pakken kan holdes under én meter :wink:
Det skal jeg ikke kunne sige, da jeg endnu ikke har bestilt nogle... Men har snakket med en dansk forhandler af Wilbers da fortalte mig den pris, så troede det var sådan det hang sammen. :oops:
-
Så blev skaderne på min SV'er langt om længere udbedret, efter lang ventetid på at delene kom hjem. Forfjederne skiftet mekanikeren som sagt, da gaffelbenene alligevel skulle skilles ad. Og jeg skal lige love for at den er blevet noget bedre at køre på, som følge af lige gaffelben, nye fjedre og nye dæk kom der også på :P
Så mangler jeg bare at få skiftet bagfjederen. Har fundet en guide her på siden, godt nok til en SV 1000, men går ud fra at det er samme fremgangsmåde på en 650’er ?!
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=12856.0 (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=12856.0)
Men kan ikke rigtig lige læse mig til om der skal bruges et eller andet til at presse fjederen sammen både ved af- og på montering af fjederen på dæmperen?! Er det godt nok bare at løsne, tag den gamle af, på med den nye og stramme til?
Ellers nogle fif til udførelsen?
-
Men kan ikke rigtig lige læse mig til om der skal bruges et eller andet til at presse fjederen sammen både ved af- og på montering af fjederen på dæmperen?! Er det godt nok bare at løsne, tag den gamle af, på med den nye og stramme til?
Ellers nogle fif til udførelsen?
Har snakket med Poffy om det, den gang han skiftede. Der var IKKE brug for noget til at holde fjederen sammen, så mon ikke det er det samme på en SV650?
-
Men kan ikke rigtig lige læse mig til om der skal bruges et eller andet til at presse fjederen sammen både ved af- og på montering af fjederen på dæmperen?! Er det godt nok bare at løsne, tag den gamle af, på med den nye og stramme til?
Ellers nogle fif til udførelsen?
Har snakket med Poffy om det, den gang han skiftede. Der var IKKE brug for noget til at holde fjederen sammen, så mon ikke det er det samme på en SV650?
På en gen 2 650, er værktøj nødvendigt til fjederen. Det kan måske lade sig gøre hvis man er 2?
-
Men kan ikke rigtig lige læse mig til om der skal bruges et eller andet til at presse fjederen sammen både ved af- og på montering af fjederen på dæmperen?! Er det godt nok bare at løsne, tag den gamle af, på med den nye og stramme til?
Ellers nogle fif til udførelsen?
Har snakket med Poffy om det, den gang han skiftede. Der var IKKE brug for noget til at holde fjederen sammen, så mon ikke det er det samme på en SV650?
På en gen 2 650, er værktøj nødvendigt til fjederen. Det kan måske lade sig gøre hvis man er 2?
Regner med at få en kammerat til hjælpe - kan den så presses sammen med håndkraft? Ellers hvad er det for noget værktøj der skal til? Kan det gøres i skruestik?
-
Men kan ikke rigtig lige læse mig til om der skal bruges et eller andet til at presse fjederen sammen både ved af- og på montering af fjederen på dæmperen?! Er det godt nok bare at løsne, tag den gamle af, på med den nye og stramme til?
Ellers nogle fif til udførelsen?
Har snakket med Poffy om det, den gang han skiftede. Der var IKKE brug for noget til at holde fjederen sammen, så mon ikke det er det samme på en SV650?
På en gen 2 650, er værktøj nødvendigt til fjederen. Det kan måske lade sig gøre hvis man er 2?
Regner med at få en kammerat til hjælpe - kan den så presses sammen med håndkraft? Ellers hvad er det for noget værktøj der skal til? Kan det gøres i skruestik?
Jeg prøvede med en skrue tvinge, det duede ikke rigtigt. Værktæjet koster en 100 kroner i harald nyborg tror jeg nok.