SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: Brix efter November 02, 2010, 08:03:13 pm
-
Som overskriften lyder, hvad er forskellen på produkterne, og hvad er at fortrække.
Jeg har Hyperpro fjedre i forgaflen, og kigger på hvordan det kan forbedres yderligere uden at skifte hele forgaflen.
Jeg ved der er noget der hedder emulators f.eks. Racetech's
http://www.racetech.com/HTML_FILES/EMULATOR_FITTING.html (http://www.racetech.com/HTML_FILES/EMULATOR_FITTING.html)
men det kræver ændringer på "damper-fidussen" hvilket jeg ikke vil lave.
men da min søster er i USA og jeg har fået fixet noget rabat, skulle hun tage disse med hjem
http://store.ricorshocks.com/ProductDetails.asp?ProductCode=SV%2D041%2D20%2D1001G2 (http://store.ricorshocks.com/ProductDetails.asp?ProductCode=SV%2D041%2D20%2D1001G2)
Jeg har kun læst gode ting om dem, og det er plug and play.
Så faldt jeg tilfældigvis over Matris' Cartridge kit ved CarpiMoto, og en større undersøgelse gik igang af forskellige Cartridge kits. Jeg synes dog ikke jeg fandt utrolig meget info om dem, hverken her eller andre steder.
http://www.carpimoto.it/EN/Bike_Suzuki_SV-650-S-03-/Suspensions-Wheels/Fork-Kits/28233_FS103SE-Matris-Fork-Cartridge-Kit-for-Suzuki-SV-650.htm (http://www.carpimoto.it/EN/Bike_Suzuki_SV-650-S-03-/Suspensions-Wheels/Fork-Kits/28233_FS103SE-Matris-Fork-Cartridge-Kit-for-Suzuki-SV-650.htm)
Så nu kommer spørgsmålet.
Cartridge kit eller Ricors intiminators? Fordele ulemper? Nogen der har forstand på skidtet?
Nogle konkrete spørgsmål jeg har:
Er det muligt at justere dæmpning og retur dæmpning på et cartridge kit? Altså kan man skifte shims? Jeg ved godt man skal have hele skidtet op for at ændre på det, men er det muligt?
Også er der jou noget med fjedrene, de er linære i sådan et kit, fordel ulempe?
-
men da min søster er i USA og jeg har fået fixet noget rabat, skulle hun tage disse med hjem
http://store.ricorshocks.com/ProductDetails.asp?ProductCode=SV%2D041%2D20%2D1001G2 (http://store.ricorshocks.com/ProductDetails.asp?ProductCode=SV%2D041%2D20%2D1001G2)
Jeg har kun læst gode ting om dem, og det er plug and play.
Jeg VED ikke ret meget, men som jeg læser dem her, så fungerer de som en lockout på en mtb forgaffel :|
Den ligger oven på "damper rod", så i min verden lukker den af for oliegennemstrømningen medmindre den får et bump. Specialized kalder det BRAIN på deres bagdæmpere og Fox kalder det Terralogic på deres forgafler. Folk er i vanlig stil for og imod.
Brain Explained (http://www.youtube.com/watch?v=ns76kFy14ZM#ws)
Specialized Brain- How it works (http://www.youtube.com/watch?v=twZdgWUgrpg#)
Fox Terralogic inertia valve demo (http://www.youtube.com/watch?v=3fTPqWFDkAQ#)
Jeg har en kammerat der har Racetech emulatorer i. Han er fint glad! Op i hullet med om du skal bore i "damping rod'en"!
-
De havde også noget meget brugbart at sige, men det er mere et cartridge system jeg gerne vil have lidt info om. Er det godt?
-
Er det ikke overkill. :rolleyes:
Jeg kører med hyperpro fjedre i min GSXR gaffel og kan under ingen omstændigheder mærke at den ikke kan følge med.
Hvis du kører stærkere end jeg gør, så er det kun et spørgsmål om tid før du ikke får lov til at køre på vejen mere. :hand:
-
Er det ikke overkill. :rolleyes:
Det ved jeg ikke, you tell me?
Men pris mæssigt er det da ikke meget dyrer end hyperpro fjedre og emulators. Sættet koster 3k ved carpimoto, og har læst det kan gøres billigere her hjemme.
Hvis du kører stærkere end jeg gør, så er det kun et spørgsmål om tid før du ikke får lov til at køre på vejen mere. :hand:
Det tror jeg nu ikke jeg gør, men når den en sjælden gang får gas synes jeg altså ikke det spiller.
-
Min holdning er at et sæt fjedre gør underværker, og at det er rigeligt til vejen.
Jeg mener prisen ligger på ca 1500,- her hjemme for fjedre og olie, så det er ikke den store udskrivning. :wink:
Jeg har prøvet at køre på en CBR1000rr med en öhlins forgaffel (ikke kun fjedre) og fuld justerbar öhlins bagdæmper og alt hvad der ellers kan hænge på den, men den kørte IKKE bedre på landevejen end min discount cykel med GSXR forgaffel og hyperpro fjedre, samt en ZX10r bagdæmper.
Taler vi banebrug er det klart en anden sag, men på landevejen kan man ikke udnytte det fine grej. (min mening :hand: )
-
Hvis du kører stærkere end jeg gør, så er det kun et spørgsmål om tid før du ikke får lov til at køre på vejen mere. :hand:
Det tror jeg nu ikke jeg gør, men når den en sjælden gang får gas synes jeg altså ikke det spiller.
beskriv gerne hvad det er du føler ikke er rigtigt - ved fuld gas strækker forgaflen sig ud og det er bagdæmperen der arbejder når du prøver at løfte forhjulet - hehe
er ZX-10R bagdæmper sat indstiller?
-
Min holdning er at et sæt fjedre gør underværker, og at det er rigeligt til vejen.
Jeg mener prisen ligger på ca 1500,- her hjemme for fjedre og olie, så det er ikke den store udskrivning. :wink:
Jeg har prøvet at køre på en CBR1000rr med en öhlins forgaffel (ikke kun fjedre) og fuld justerbar öhlins bagdæmper og alt hvad der ellers kan hænge på den, men den kørte IKKE bedre på landevejen end min discount cykel med GSXR forgaffel og hyperpro fjedre, samt en ZX10r bagdæmper.
Taler vi banebrug er det klart en anden sag, men på landevejen kan man ikke udnytte det fine grej. (min mening :hand: )
Jeg har hyperpro fjedre og en zx10r dæmper, og jeg vil gerne have mere. Hvad er så næste step? Et helt system eller emulators?
Men spørgsmålet er også bare. Et cartridge system, gør det mærkbart forskel?
Hvis du kører stærkere end jeg gør, så er det kun et spørgsmål om tid før du ikke får lov til at køre på vejen mere. :hand:
Det tror jeg nu ikke jeg gør, men når den en sjælden gang får gas synes jeg altså ikke det spiller.
beskriv gerne hvad det er du føler ikke er rigtigt - ved fuld gas strækker forgaflen sig ud og det er bagdæmperen der arbejder når du prøver at løfte forhjulet - hehe
er ZX-10R bagdæmper sat indstiller?
Ja bagdæmperen er indstilt, jeg har haft michael fra hyperpro til at hjælpe, og den fungere perfekt.
Det er ikke mens jeg giver gas, men hvis jeg tager et sving med høj fart synes jeg det bliver ustabilt. Forgaflen æder ikke ikke vejen, eller kan ikke følge med. Jeg ved ikke hvad det hedder.
-
hvilke dæk og dæktryk køre du med?
og hvor slidt er for dækket?
-
hvilke dæk og dæktryk køre du med?
og hvor slidt er for dækket?
Der er næsten nye pilot road 2 dæk på. Har prøvet mig lidt frem med forskellige dæk tryk, alt mellem 29/32 til 39/42 (for/bag)
-
Det er ikke mens jeg giver gas, men hvis jeg tager et sving med høj fart synes jeg det bliver ustabilt. Forgaflen æder ikke ikke vejen, eller kan ikke følge med. Jeg ved ikke hvad det hedder.
Det lyder som et rebound problem :huh:
-
Det er ikke mens jeg giver gas, men hvis jeg tager et sving med høj fart synes jeg det bliver ustabilt. Forgaflen æder ikke ikke vejen, eller kan ikke følge med. Jeg ved ikke hvad det hedder.
Det lyder som et rebound problem :huh:
X2
Hvis dæmperne ikke retunere hurtigt nok vil man opleve at motorcyklen "stepper" hen over små bump i stedet for at følge vejen. Det vil give uro i motorcyklen.
-
Det er ikke mens jeg giver gas, men hvis jeg tager et sving med høj fart synes jeg det bliver ustabilt. Forgaflen æder ikke ikke vejen, eller kan ikke følge med. Jeg ved ikke hvad det hedder.
Det lyder som et rebound problem :huh:
X2
Hvis dæmperne ikke retunere hurtigt nok vil man opleve at motorcyklen "stepper" hen over små bump i stedet for at følge vejen. Det vil give uro i motorcyklen.
Hvordan løser man så det?
-
Det er ikke mens jeg giver gas, men hvis jeg tager et sving med høj fart synes jeg det bliver ustabilt. Forgaflen æder ikke ikke vejen, eller kan ikke følge med. Jeg ved ikke hvad det hedder.
Det lyder som et rebound problem :huh:
X2
Hvis dæmperne ikke retunere hurtigt nok vil man opleve at motorcyklen "stepper" hen over små bump i stedet for at følge vejen. Det vil give uro i motorcyklen.
Hvordan løser man så det?
Der sidder justeringsskruger i toppen og bunden af dæmperne (på SV1000), jeg ved ikke mht. SV650.
Men det står i din instruktionsbog. Du kan også søge her på svrider, der er masser af information om justering af affjedring.
-
Det er ikke mens jeg giver gas, men hvis jeg tager et sving med høj fart synes jeg det bliver ustabilt. Forgaflen æder ikke ikke vejen, eller kan ikke følge med. Jeg ved ikke hvad det hedder.
Det lyder som et rebound problem :huh:
X2
Hvis dæmperne ikke retunere hurtigt nok vil man opleve at motorcyklen "stepper" hen over små bump i stedet for at følge vejen. Det vil give uro i motorcyklen.
Hvordan løser man så det?
Der sidder justeringsskruger i toppen og bunden af dæmperne (på SV1000), jeg ved ikke mht. SV650.
Men det står i din instruktionsbog. Du kan også søge her på svrider, der er masser af information om justering af affjedring.
Det kan man ikke justere på en 650'er.
-
Jeg har læst tråden lidt igennem, men jeg er stadig lidt i tvivl om hvad du mener, nå du siger at den ikke "æder vejen" ??
dykker den for meget, eller for lidt ? hvad er det du mærker ?
der er flere muligheder for at udbedre det.. hyperpro fjedre har hjulpet mange (også herinde), så mon ikke også at vi kan få din forgaffel til at spille :blink:
mulige ting for at løse dit problem: mere fjederforspænding, forenden sænkes en smule, mere olie i gaffelbenene, olien skiftes til en tykkere
..det kan være at én eller MÅSKE flere af tingene gør det for dig :wink:
og for at svare på dit spørgsmål mht justering af dæmpning på cartrigdekit, så er et sådan kit så godt, at hvis du har brug for at justere uden for de muligheder der allerede er på kittet.... så er der noget galt med forgaflen !
justering af returdæmpning foregår med skrue i toppen.
-
Jeg har læst tråden lidt igennem, men jeg er stadig lidt i tvivl om hvad du mener, nå du siger at den ikke "æder vejen" ??
dykker den for meget, eller for lidt ? hvad er det du mærker ?
der er flere muligheder for at udbedre det.. hyperpro fjedre har hjulpet mange (også herinde), så mon ikke også at vi kan få din forgaffel til at spille :blink:
mulige ting for at løse dit problem: mere fjederforspænding, forenden sænkes en smule, mere olie i gaffelbenene, olien skiftes til en tykkere
..det kan være at én eller MÅSKE flere af tingene gør det for dig :wink:
Nu er det 2 måneder siden jeg sidst har kørt, men jeg husker det som om ujævnheder i vejen blev forplantet i resten af motorcyklen. Det er ikke fordi den er for hård, måske tværtimod.
Der er hyperpro fjedre og olie i, 15w så vidt jeg husker, og oliehøjden er som hyperpro anbefaler. Preload mener jeg også er indstilt korekt.
og for at svare på dit spørgsmål mht justering af dæmpning på cartrigdekit, så er et sådan kit så godt, at hvis du har brug for at justere uden for de muligheder der allerede er på kittet.... så er der noget galt med forgaflen !
justering af returdæmpning foregår med skrue i toppen.
Det lyder godt! Og det vil jeg sikkert prøve, hvis mine intiminators fra ricor ikke løser problemet. De skulle komme hjem med en kontainer her i januar :) Forresten, hvis der er andre der har lyst til sådan et sæt, så er der 33% rabat med koden "svrider".
-
jeg tror faktisk at meget af det ville kunne klares ved at give den mere fjederforspænding (og måske lidt mere olie)
..men nu har du købt noget andet lækkert grej -og det glæder vi os til at høre mere om :blink:
..vi skal jo ikke gå ned på udstyr !!!
-
jeg tror faktisk at meget af det ville kunne klares ved at give den mere fjederforspænding (og måske lidt mere olie)
..men nu har du købt noget andet lækkert grej -og det glæder vi os til at høre mere om :blink:
..vi skal jo ikke gå ned på udstyr !!!
Jeg kan ikke sætte mere spænding på, med mindre jeg selvfølgelig laver andre spacers. Men kunne da være jeg skulle prøve det, og har da også lidt olie i overskud som kan fyldes på. Hjælper olie højden ikke kun på den sidste 1/3 af vandringen?
Ja, udstyr kan vi li'! Skal nok smide et lille review af skidtet når det er testet :twisted: