SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: Sahlin efter Marts 13, 2011, 04:34:26 pm
-
Jeg går nu i med tanker om at skifte gearing på SVinet.
Så kommer de måske dumme spørgsmål...
Kører pt. med standard gearing (17/40)
Kunne godt tænke mig en 16/42 -->
Dertil går jeg ud fra jeg skal købe ny kæde?
Nogle gode links til hvor man kan købe en kæde og ny gearing?
-
Du skal jo alligevel skifte kæden hvis du skifter tandhjulene.
www.mcbutikken.dk er et godt sted at starte - der kan man vælge alternative gearinger også.
-
Okay. Så langt så godt!
Noget specielt man skal se efter når man så køber kæde? Der findes jo et hav af forskellige.... nogle gode ideer?
-
Her er en liste over hvilke kæder der kan holde til hvad - der bør man selvfølgelig vælge den kraftigste når det er en momentstærk MC som SV'eren er.
http://sajmon.dk/kaede_facts.jpg
Det er ikke alle kæder der er på, men mange..
-
Fra www.mcbutikken.dk
Så jeg kommet frem til følgende:
Kæde:
Varenr. 797 40 25
Produkt DID X-RINGKS&S530ZVMX/110
Beskrivelse KETTE OFFEN M NIETSCHLOSS
Pris 1.426,30 DKK
Skulle umiddelbart være den bedste til SV'eren. Fik at vide at der kunne være op til 30-35.000km i den, hvis den bliver vedligeholdt.
Fortandhjul 16tand:
Varenr. 726 25 04
Produkt Fortandhjul 16 T, størrelse 530
Beskrivelse FEINVERZ INNEND 21.6/25
Pris 71,10 DKK
Bagtandhjul 42 tand
Varenr. 758 56 49
Produkt KERA ALU 42Z TEILUNG 530
Beskrivelse INNEND 120 LOCHKREIS 140
Pris 337,30 DKK
Total: Total: 1.834,70 DKK
Nogen som ikke synes det lyder super?
-
Tag et "Stealth" bagtandhjul - det er med ståltænder og alu center og holder derfor lige så langt som kæden.
Alu bagtandhjulet vil slides en del hurtigere..
-
Hvis jeg lige må stille et spørgsmål.
På et tidspunkt skal jeg også ha et nyt sæt. Og overvejer stadig om det skal være med en ny gering.(laver)
Men jeg er typen der godt kan li og rejse sydpå og opleve verden på min MC. Så ville høre om i vil anbefale at gear´er den?? Vil også gerne ha sjov og ballade herhjemme :D (ligesom en Motard) !?
-
Jeg kører med 17-42 på min.
Jeg har prøvet op til 17-46 men synes ikke jeg får en rappere MC ud af det - der kommer bare mere fejlvisning på speedo.
De 2 tænder ekstra gør at den trækker bedre ud i 6. gear, så teoretisk er den måske endda hurtigere på toppen - selvom det ikke er en prioritet...
-
Super.. Jeg går efter et "Stealth" bagtandhjul.
Havde udset mig et bagtandhjul på MCgalleri, men det er i mærket Afram hvilket jeg tror er i alu?
-
og hvormeget gør det på rpm i 6:e gear ved f. eks. 130 km/h sammenlignet med normal gearing ? Får jo kørt en del motorvej og håber der skal blive nogle længere ture i sommer så hvis det betyder at jeg skal fylde tanken op hver 100 km så gider jeg ikke skifte gearing pt.
Der er sikkert en formel for det, ik ?
-
Bagtandhjul 42 tand:
Varenr. 758 13 58
Produkt KERA STEALTH 42Z TEIL 530
Beskrivelse INNEND 120 LOCHKREIS 140
Pris 545,80 DKK
-
Puuha. Formel... :mrgreen:
Jeg kan køre ca 180km ved blandet opførsel før jeg skal tanke 14 liter.
Før montering af speedohealer var tallet ca 200 - men den kompenserer -12,3% så det svarer til ca 175km så det er det samme.
Jeg har ikke kontrolleret fejlvisningen med 17-40 som er standard...
-
Jeg har lige et spørgsmål som én af jer måske kan svare mig på...
Bagtandhjul fåes i størrelserne 520 og 530.. Hvad indikere de tal? Bredde på tænderne?
Kan man bruge et 520'er bagtandhjul hvis ens kæde er til en 530'er?
Muligvis et dumt spørgsmål...
-
De passer ikke sammen. Det er både et udtryk for bredde og længde på leddene.
Der findes ikke dumme spørgsmål - der findes dog masser af dumme svar, samt masser af mennesker som ikke er helt stive i Google.dk endnu. :mrgreen:
-
Jeg blev kraftigt frarådet at tage et tandhjul med færre tænder foran - det skulle give betydeligt mere slid på kæden.
Endte i stedet på 17/42 - det passer mig super.
-
Okay, spændende nok.
Nogle som kan fortælle lidt om forskellen mellem 16 og 17 tand... Er den meget mærkbar og eventuelt for/imod at skifte?
-
Okay, spændende nok.
Nogle som kan fortælle lidt om forskellen mellem 16 og 17 tand... Er den meget mærkbar og eventuelt for/imod at skifte?
1 tand ned foran svarer til 3 tænder større bagtandhjul, og ja det kan du godt mærke. :twisted:
-
Okay, spændende nok.
Nogle som kan fortælle lidt om forskellen mellem 16 og 17 tand... Er den meget mærkbar og eventuelt for/imod at skifte?
lidt matematik her fortæller samtidig, at hvis kæden har fat i 10 tænder på 17 tands hjulet, har den "kun" fat i 9 på 16 tands hjulet. når motoren ved et bestemt omdrejningstal f.eks leverer 100hk på tandhjulet svarer det til hhv 10 og 11 hk pr tand. Tandhjulet bliver altså belastet 10% hårdere i dette tilfælde.
Hvis man istedet forøger antallet af tænder på bagtandhjulet, og opnår samme effekt, vil kæden have fat i FLERE tænder end standardgearet, og tandhjulet belastes derfor mindre end normalt.
Rent logisk må det give mindre slid og længere holdbarhed at geare op bagpå end ned foran. Dermed ikke sagt at det andet ikke holder.
-
Okay. Dvs. at det slider en del mere ved at skifte fortandhjul.
Er godt nok kommet i tvivl om man skal holde sig til at skifte bagtandhjulet... Dammit...
Slid kontra fun-factor .... Hvis man antager at man kan køre 30.000km på et kædekit... Kan man så køre 20.000km hvis man vælger at skifte fortandhjulet?
:shock:
-
Hvorfor ikke bare smide 45 tænder bagpå? Det giver meget tæt på det samme som 16-42.....
-
Det lyder da også som en fin mulighed. Er det noget du har erfaringer med?
-
Ja både på bane og gade. Jeg skiftede tilbage til 42 da jeg ikke synes det gjorde nogen væsentlig forskel. Jeg havde forventet at den blev mere hidsig, men det føltes ikke sådan. Man kan jo også geare den for lavt - og med kun 120 hk og en ret flad momentkurve, kunne det godt være forklaringen på at jeg ikke kunne mærke forskel.
-
Hvor i landet kommer du fra? Hvis du gider køre til roskilde og ikke er bange for at prøvekøre andres mc, kan jeg lynhurtigt vise dig forskellene fra 40-45 da jeg har lang nok kæde på til vi kan veksle mellem dem. En hurtig prøvetur burde være nok, jo...
-
Det var da alligevel et fedt tilbud, men jeg kommer desværre helt oppe fra Aalborg, desværre. :? :thumbsdown:
Kører du med 17/42 på din gadecykel?
Sidder sgu sådan lidt og tænker at jeg godt gad at vide noget om hvor langt sådan et kæde/tandhjuls kit kan holde hvis man vælger et 16tand foran. For taler vi om 15-20.000km, så synes jeg ikke det gør det helt store i at man så skal købe et nyt sæt efter de km som det nu holder.
Men hvis man kunne få samme effekt (el. næsten samme) med en 17/42 eller 17/45 gearing, så ville det da også være et godt alternativ.
-
17-40 giver et forhold på 2,352 - som er standard.
16-42 giver et forhold på 2,625 - som gør at motoren tager 11,6 % flere omdrejninger ved samme hastighed.
17-45 giver et forhold på 2,647 - som gør at motoren tager 12,5 % flere omdrejninger ved samme hastighed.
17-42 giver et forhold på 2,471 - som gør at motoren tager 5 % flere omdrejninger ved samme hastighed.
Så der behøver du ikke vælge det lille tandhjul foran.
Jeg kører med 17-42 på gadecyklen og det har gjort den nemmere at hive på hjul i 3. gear end før. Jeg kører typisk 30-35.000km på et kædekit med rigelig smøring.
-
Hold da op.. Det var da nogle fede facts du lige smed op der...
Jamen så kan jeg da umiddelbart ikke se hvorfor jeg ikke skulle anskaffe mig et 45tands bagtandhjul...
Synes umiddelbart at det kan virke lidt dyrt at skifte hele kæden ud (1500,-), da den jeg kører med er forholdsvis ny. Kan det lade sig gøre, blot at tilføre et par led og beholde den nuværende kæde? Eller bliver det noget pis ifh. til holdbarhed osv. osv.?
:afro:
-
Hvor ny er "forholdsvis ny"?
Har den bare kørt 3-4000km, så skal hele kæden skiftes.
-
Ok.. Så er den ikke ny nok... Så det bliver en ny kæde... :)