SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Smølfen efter September 24, 2005, 11:56:09 am
-
Det startede med at en gut på den engelske forum fortalte han lige havde fået en tur på konens nye SV K5, og ville beskrive sine første indtryk.
Blandt dem var at den ikke kan styre.
Dét fik jo ellers lidt snak i gang, men folk gav ham jo RET. SV'eren kan ikke styre, sagde et enigt kor.
Det udviklede sig så til lidt snak om hvorfor SV'eren bliver kaldt for en god begyndercykel, når det er helt tydeligt at det er det ikke. Udover prisen og at de tilsyneladende er nemme at holde kørende over flere år, er der vist ingen gode argumenter.
Jeg synes det var pudsigt, måske er der nogen her der har noget input.
Den originale tråd er her http://forums.sv650.org/viewtopic.php?t=30180
EDIT: "Kan ikke styre" burde nok hedde "Er svær at få til at styre" :) Beklager.
-
BLA BLA BLA...
(ryster på hovedet) ... mange faktorer spiller ind og vi kender dem alle sammen.
de tre vigtigste er dog: dæk, affjedring og nosser
en SV'er kan ikke dreje ??!.. nej nej.. og man kan fange ål med en lasso !
-
BLA BLA BLA...
(ryster på hovedet) ... mange faktorer spiller ind og vi kender dem alle sammen.
de tre vigtigste er dog: dæk, affjedring og nosser
en SV'er kan ikke dreje ??!.. nej nej.. og man kan fange ål med en lasso !
:lol:
-
Jeg ved ikke rigtigt hvad de tænker på :?
Nu har jeg godt nok kun ældre cykler at sammenligne med, men mener da at SV'eren kommer fint rundt :D :D
Understyrer :?: det må skuda være chauføren der understyrer :shock:
Olfert
-
Næh altså jeg synes også det er underligt. Man hører jo samtidig folk beskrive hvordan de ligger i hælene på store gixxere på track-days, pga. svingegenskaberne.
Når man læser de forskellige indlæg igennem igen, tror jeg dog det skal tolkes sådan at den kræver en del mere input at få til at gøre det man vil, og at det derfor ikke nødvendigvis er en fed begyndercykel. Jeg har intet sammenligningsgrundlag, jeg synes bare den er fed at køre på ;) Det er muligt en Bandit eller XJ er nemmere at håndtere rundt i en rundkørsel, men.... altså. Behøver jeg fuldende sætningen?
-
Folk der ikke mener at den er god som begynder cykel burde være tvunget til at køre på en GN 250 resten af livet i modvind

-
Folk der ikke mener at den er god som begynder cykel burde være tvunget til at køre på en GN 250 resten af livet i modvind

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Jeg syntes sgu ikke jeg har haft nogle problemer med at svinge den rundt i rundkørsler :wink: Og må jo nok betragte mig selv som begynder. Jeg har i hvert fald ikke fortrudt købet på noget tidspunkt. Ud over en sovende hånd :? Ellers er det sgu en fed maskine. Ingen håndteringsproblemer herfra. Det kan jo også have noget med føren at gøre :lol:
-
SVinet er også min første cykel, og jeg har været begejstret fra dag et :D
Den er på den ene side stabil og komfortabel, men samtidig er der masser af styrevillighed og bremsekraft, hvis der sker noget, eller man har det sjovt.
Næh altså jeg synes også det er underligt. Man hører jo samtidig folk beskrive hvordan de ligger i hælene på store gixxere på track-days, pga. svingegenskaberne.
Bevares ! Det er ikke en Gixxer( eller lignende) til 200.000+ kr, så dem der sammenligner med disse, konkluderer naturligvis at den ikke er det store hit :roll:
Men de få hk, der gør at vi ikke kan følge med på langsiderne, gør samtidig at man bare kan fyre til den, mens de store kæmper med at holde deres bagdæk under kontrol. :twisted:
Det er ikke prisen/kræfterne der afgør hvem der er hurtigst på en banedag, det er galningen på ryggen af kværnen :wink:
Et godt eksempel på det, var den Mestersvinger instruktør ( 70+ år) der kørte på et ådsel af gammel Bimmer, han gav de smarte typer så meget r*v at det var hysterisk morsomt :twisted:
Når man læser de forskellige indlæg igennem igen, tror jeg dog det skal tolkes sådan at den kræver en del mere input at få til at gøre det man vil, og at det derfor ikke nødvendigvis er en fed begyndercykel. Jeg har intet sammenligningsgrundlag, jeg synes bare den er fed at køre på ;) Det er muligt en Bandit eller XJ er nemmere at håndtere rundt i en rundkørsel, men.... altså. Behøver jeg fuldende sætningen?
Jeg tror det har temmeligt meget med opsætning at gøre (dæk, dæktryk & om man har reguleret højden bagtil så den passer ), for selv i total std. skulle jeg bare tænke SVing, og så var den på vej rundt. 8)
-
jeg startede også på min sv1000s og den har jeg været meget glad for.jeg oplevede dog en del understyring da jeg kom på bane med cyklen men det skyltes at affjedringen ikke kunne hondtere min enorme vægt. men med ti minutters arbejde og hjælp fra en flink racer kører fik jeg undervognen stillet ind.så blev det lige pludselig en helt anden cykel.det skal siges at jeg vejer 160kg så affjedringen på en sv er altså ikke så ringe endda.
jeg ved ikke hvad manden har tagen siden han ikke mener cyklen ikke kan styre
og jeg mener det en en udemærket begynder cykel også fordi den er skæg at kører på selv om man ikke kører over 200kmt
-
Cyklen fejler ikke noget, men det kommer an på om det er en klovn der sidder på ryggen af den,
som ikke kan køre mc... :roll: :roll: :roll:
-
Cyklen fejler ikke noget, men det kommer an på om det er en klovn der sidder på ryggen af den,
som ikke kan køre mc... :roll: :roll: :roll:
Se bare mig - mine dæk er helt firkantede :) (magen til tosser der opfandte det runde hjul..)
-
Cyklen fejler ikke noget, men det kommer an på om det er en klovn der sidder på ryggen af den,
som ikke kan køre mc... :roll: :roll: :roll:
Se bare mig - mine dæk er helt firkantede :) (magen til tosser der opfandte det runde hjul..)
Hmmm... :oops: :oops: :oops: Det var nu ikke sådan ment. :roll:
(Men du klager jo ikke over at cyklen er dårlig til at dreje. :wink: )
Du syntes bare den er bedre til at køre lige ud!!! :lol: :lol: :lol:
-
Det var nu ikke sådan ment. :roll:
(Men du klager jo ikke over at cyklen er dårlig til at dreje. :wink: )
Du syntes bare den er bedre til at køre lige ud!!! :lol: :lol: :lol:
Ved jeg godt :) - Ej, skal nok komme efter det.. men 100km på motorvej hver dag sætter jo desværre også sine spor...
-
Så kom lidt mere luft i dækkende end hvad bogen siger. :wink:
-
Så kom lidt mere luft i dækkende end hvad bogen siger. :wink:
Kører med 3.8 i forhjul og 4.2bar i baghjulet - er det nok? ;)
-
Tja ud af svarene her må man jo konkudere at alle der har prøvet en SV vil kunne bekræfte at den er i stand til at dreje. Heldigvis.
Spørgsmålet om hvorvidt den faktisk er forholdsvis sværere at få til det end andre cykler (og dermed er en dårlig begyndercykel - stik modsat af hvad bladene skriver) er der dog ikke nogen der har berørt. Når alt andet end cyklen er lige! Øv :( Det havde ellers været spændende med nogle erfaringer og sammenligninger.
-
Jeg har prøvet en Laverda 500 twin, en gammel model, abselut intet power i motoren, men nogle bremser der bare bider og så faldt den nærmest ind i svingene :D :D
Yamaha TZ350, vild 2-takts power :shock: og den faldt også ind i svingene, bremsen bed også så baghjulet var bare i luften hvis der blev klemt lidt :shock: :shock:
Så det kan da godt være at der skal lidt input til på vores SV'ere, men det er sku da også sjovt :D
Det skal måske lige siges at mc'er der på den måde "falder" ind i svingene ikke er begyndermaskiner, i mine øjne ihvertfald.
Olfert
-
Det skal jo ikke komme som nogen hemmelighed, at jeg kun har uheldige oplevelser med egen kørsel af SV´er og nu er blevet så stædig og ræd, at jeg nægter at køre selv...
Jeg troede først det var den ændrede kørestilling i forhold til skolecyklen, hvor jeg sad mere oprejst, men det har helt sikkert været andre omstændigheder, der har gjort at jeg tiltede...
Jeg synes helt bestemt det er en fin cykel, dejlig at køre på og lettere end jeg umiddelbart troede.... Kan grundet min ringe køre erfaring ikke lige udtale mig nærmere :roll: :roll: :roll:
-
stædig og ræd, at jeg nægter at køre selv...
Nu kommer du altså op på hesten igen..! - du KAN godt..!
Start stille og roligt.., så skal det nok gå..
-
stædig og ræd, at jeg nægter at køre selv...
Nu kommer du altså op på hesten igen..! - du KAN godt..!
Start stille og roligt.., så skal det nok gå..
Jeg siger det samme som Jesper, bare mere overbevisende :D :D :D
-
Den allerførste udtalelse i denne tråd, om at den ikke kan dreje, er nok ikke ment bogstaveligt. Det er nok mere ment som at den ikke er nogen racer. Dvs de problemer der er med den i sving er at den er for blød og slatten i affjedringen så man mister følelsen med vejen etc.
Det der derimod gør den til en god begynder cykel er prisen, den bløde og den tilgivende affjedring og det lave antal hestekræfter, der gør at den ikke tager røven på chauføren, når der drejes på rullen.
En ny begynder vil uden tvivl føle sig godt tilpas på cyklen. og så er det jo en god allrounder
(her tales om 650'eren..)
SV 1000'eren vil jeg ikke betegne som en typisk begynder cykel, da den har nogle flere hestekræfter end hvad end en helt grøn og ny chauffør egentlig bør have :lol: ..
-
:D
halløj. jeg har kørt knap 4000 km på en SV1000SK4 siden foråret. Og det er sgu da en fed maskine. MEN
ved meget lave hastigheder går en V2'er ikke lige så jævnt som en række 4. Til gængæld er der godt arbejde fra motoren fra ca. 2500 omdr. og opefter. Huggeri ved lave omdr. altså meget langsom kørsel gør vendinger og balance lidt besværlig.
Jeg mener at der mangler lidt vægt på forenden for at gøre den mere styrevillig, men den vender altså på noget mindre radius end en Yamaha R1 fra 03. Og en Triumf TT600 er lidt tricky, fordi styret nærmest kan gå ind i tanken.
Jeg vil blot sige, at hvis man træner lidt svingteknik og vendinger, så er en SV'er absolut an-vendelig :D
Og som tidliger nævnt, så er effjedring i forhold til føreren meget afgørende.
Jeg finder min SV1000S's svingegenskaber fuldt på højde med GS500, RF600R, Triumf TT600 og lidt under niveau for en r1'er (men den er også noget dyrere)
prøv at flytte røven modsat af den side I vil svinge til ( kun ved vendinger med lav hastighed ) - Det virker!
Pis, nu blev det vinter - kom nu forår!!!!!!!!!!!!!!!!
-
En lille kommentar... Det er ikke spor svært at køre i små cirkler på en SV1000. Den teori som carsten nævner fik jeg lært på et kørekursus på jyllandsringen tidligere i år og det er en sjov og effektiv måde at vende på... dermed ikke sagt at man skal bruge det bare for at lave en u-vendig på offeltlig vej.
Jeg mener at jeg fik de andre på jyllandsringen at en SV1000 kan tumles uden problemer. Den gav på ingen måde problemer hverken ude på banen eller i ryttergåden hvor vi stod op, kørte under bum og lavede andre meget langsomme øvelser.
Det sværeste er at holde fast i styret ud af SVingene :lol:
Og til dig SVea... Du kan godt...
-
hej Steen og Jer andre.
hvis der skal lidt ekstra hjælp til snæver vending med røven ude, så hold styr hastigheden med fodbremsen og hold konstant overskudsgas, dog ikke for meget.
Så kan Sv'en vendes på et brønddæksel - næsten....