SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Per efter April 29, 2011, 10:32:30 am
-
Hm... sad i går og læste i tråden som Toke havde oprettet omkring sit styrt... er det mig som er helt blank eller er det blevet fjernet fra forummet ?
Og hvis ja- hvorfor ?
Hilsen den nysgerrige
-
har faktisk siddet og ventet på at høre mere omkring hvordan det går ham, så øv for sletning?
-
Tråden røg på grund af en lidt dårlig stemning. Personligt synes jeg det var ret ærgeligt, for jeg mener det er vigtigt vi snakker om den uheldstype, da den er så almindelig. Ved at kigge på et uheld, finder man ud af hvordan man kan gøre det bedre næste gang man ender i den situation. Det var egentlig sådan jeg opfattede svarene i den gamle tråd. Svarene var måske ret kontante, men jeg er overbevist om de var i den bedste mening.
Nok om det.
Jeg håber VikingPowerSV får lyst til at fortælle om det igen, senere.
-
Det synes jeg sgu er ærgeligt...nåede lige at læse Luske's indlæg - hvilket jeg synes gav et godt og ærligt input omkring det som skete - set fra en lidt anden vinkel.....og så gav det også lidt input om at Tirsdagsture godt kan foregå i normalt tempo....selvom de måske har et andet ry/rygte....hvad der ellers skete i tråden må jo ha' været dårlig kommunikation....
Det er sgu for dårligt hvis ikke vi kan give vores meninger til kende..dele erfaringer.... og acceptere at se indad mod egne fejl og måske bare grine lidt af det (og os selv) og sige ... nå der er noget at lære...eller nå sådan havde jeg ikke lige set på det.....jeg tror ikke at der er nogen som bevidst blot sidder og venter på at komme med dårlige kommentarer......... stikpiller osv....
Hvis man bare må SVINE - så gør det face to face og ikke bag tastaturet.....
Og som Smølfen påpeger - der er sgu altid noget at lære af andres erfaringer - både de gode / dårlige / farlige osv....
Synes det er noget tis..........øv øv øv
-
Jeg nåede ikke at se Luske's indlæg, men mit eget indlæg blev taget meget ilde op, og jeg fik en pm om at slette det igen - ellers ville Toke forsøge at slette tråden da han mente at jeg var nedladende :roll:
Det kan jeg overhovedet ikke genkende, og ej heller ville jeg slette mit indlæg selvom "mine argumenter ikke var iorden". :? :?
Man kan næppe undgå at folk kommer med gode råd når man skriver om et styrt. Hvis ikke man kan tåle det, hvorfor så skrive om styrtet? For at andre kan blive klogere? På hvad?? Hvis ikke der er et løsningsforslag, bliver ingen klogere :whatever:
Jeg synes det et plat at tråden blev slettet. Toke kunne ha slettet sin egen tekst og ladet resten være. Det ville ikke give mening for folk der ikke havde læst det oprindelige indlæg, men folk der allerede havde kommenteret kunne da følge med alligevel.
Edit: De fleste citationstegn fjernet.
-
Som overordnet, så tog det for meget energi at besvare den mænge mere eller mindre konstruktive kritik
Jeg vil prøve at give svar på det folk har skrevet og udrede det lidt, for som man læser det udefra er det svært at se det fra min side som det er nu.
- Til Per
Ja, det er korrekt jeg ønskede tråden slettet hvilket jeg synes var synd.
Selføl skal der være mulighed for at udtrykke sin mening.. del erfaring, lære af det og alt det andet.
Dårlig kommunikation og situationsfornemmelse er hvad det var.
Jeg er også åben over for at lære af andres erfaring.
- Til amagerdk
Ja øv for den. Jeg har det okay, har dog haft en vedvarende hovedpine de sidste par dage. Tøsen har det ikke for godt, men jeg må gøre det bedste for at få hende igang igen
- Til Smølfen
Jeg er først og fremmest glad for at tråden blevet fjernet. Mest fordi jeg spurgte efter det. Det viser at admins ønsker det bedste for alle, selv om det måske ikke er samme forståelse for begrundelsen.
Jeg vil næsten citere dig " Ved at kigge på et uheld, finder man ud af hvordan man/andre kan gøre det bedre næste gang man ender i den situation" Det var DET tråden blev oprettet for.
"Svarene var måske ret kontante, men jeg er overbevist om de var i den bedste mening". Det er fint at folk vil dele erfaring, jeg så det bare slet ikke konstruktivt for visse personer.
- Til NielSV650
Jeg vil allerførst fratage dig æren for at få tråden slettet. Det var ikke som en trussel. Jeg forudså hvad din kommentar bragte med dig og hvilke drejning tråden ville tage. Dette ønskede jeg ikke , så der var to muligheder. Du fjernede/rettede din post eller tråden blev fjernet. Jeg spurgte dig ordenligt i den pm.
Selve din post var fjernt fra hvad man kan kalde en samling af gode råd. Det var en opremsning af alt det du simpelthen ikke forstå omkring hvad jeg fortalte. Du havde svært ved at analyser tingene ud fra mit synspunkt og blev lettere modbydelig.
Din overdreven brug af citationstegn, i ovenstående post, antyder en nedladende tone, hvilke bekræfte mit første indtryk. Men det er åbenbart sådan du taler/skriver.
Om du synes det er plat, er din helt subjektive holdning som jeg, tydeligvis ikke har nogen mulighed for at nuancere.
Hvis tråden var aktiv u. min beretning, ville flere dele de samme holdninger som du, resolut har holdt fast i.
- Min begrundelse for at tråden blev fjernet:
Tråden begyndte at blive en katalysator for alt for megen demoraliserende kritik.
Der blev flere gange antydet, i de råd der blev givet, en hasarderet kørsel og beretningen blev et skoleeksempel på hvordan andre ikke burde køre.
Til det, blev tråden også opfattet som en udlægning af undskyldninger på undskyldninger for styrtet og ALT for mange havde behov for at dømme og pointere fejl.
Generelt havde mange det svært ved at sætte sig i førens sted, for hvilke de personer det galt for derfor følte sig bedrevidene.
- Mit synspunkt:
Jeg gav ingen undskyldninger for at jeg styrtede, jeg begrundede det. Der er nogle der stadigvæk vil have det svært ved at differentiere de to ting.
Jeg kom til et sving som overraskede mig, da jeg var midt i det. Det benævnte træ havde sin påvirkning ligesom vejens hældning, samt min vurdering af hastighed og nedlægning.
Det var igen ingen undskyldning, men en begrundelse hvorfor det skete. Når jeg så skriver dette havde nogle utrolig svært ved at sætte sig i mit sted og forstå mit tankeforløb. At så mange negligere/fordrejer mine vurderinger i situationen er mig en gåde.
Kort oprids: Primære årsag var min erfaring; det er jeg klar over, hvilke jeg nævnte i beretning. At jeg mistede overblikket var tildels træet samt vejen med til. At jeg laver en sikkerhedsvurdering ved at trække ud i siden; det er jeg kun glad for jeg gjorde.
Egen selvakendelse er lærerigt, men empati skader ej.
ALT hvad jeg ejer ligger i den motorcykel. Det er sgu mit kæreste eje. Jeg har lille indtægt og ingen omgangskreds der lige kan fikse den. Go easy on the new guy. Ingen havde nogen indvendinger angående Pers styrt. (hvilke sætter det lidt i perspektiv synes jeg)
Og til Jer, der ønsker at repetere. Ja erfaring skal deles, MEN på en positiv og konstruktiv måde. Tak
Så er den skid vist også slået. !
Edit: Vil gerne udtrykke en tak for turen bagpå Nick og ubeskrivelig fedt du ville køre hjem selvom du havde andre planer og tak til Jer andre der har skrevet til mig og tilbudt hjælp. I ved hvem I er :)
- Til Luske
... Grunden til at jeg blir nødt til at poste igen, er at du IGEN prøver at overbevise dig selv om at det var det rette du gjorde i situationen..
Præcisér situation... !?
At jeg trækker ud i siden VAR det rette jeg gjorde, da jeg var klar over jeg ikke kunne holde min bane. Hvorfor var det det rette: At ramme en modkørende kontra bremse ned ude i siden. Derfor. At min nedbremsning fejler, er noget lort.
.. ( nu får man så fornemmelsen af at du overhovedet ikke vil tage noget af det til dig, og ja så får man sgu lidt lyst til bare at sige.. fint - du sejler bare din egen sø og fortsætter.
Det modstrider direkte hvad jeg lige har skrevet ovenover. Så det kan jeg ikke følge dig i.
... så kan de andre også se hvad jeg fik skrevet (... - så kan de også se hvor uartig jeg må have været i mit indlæg )
Jeg har ikke ønsket decideret rettelse eller udtryk, hvad du skriver som uartig, mht. din post
- Til Smølfen
Min holdning er som udgangspunkt, at en svingulykke som denne hvor man ender i modsatte grøft...
Må lige komme med en rettelse. Jeg ender ikke over i den modsatte grøft, jeg kommer kun over i modsatte vejbane, hvor jeg så vælger, pga. uvisheden om modkørende at trække ud.
- Til NielSV650
I sidste ende.... :hand:
Du forbløffer mig igen og igen med din seneste post. Nuff' said
- Til Smølfen
At jeg trækker ud i siden VAR det rette jeg gjorde, da jeg var klar over jeg ikke kunne holde min bane. Hvorfor var det det rette: At ramme en modkørende kontra bremse ned ude i siden. Derfor. At min nedbremsning fejlede, er noget lort.
Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige til det der. Du efterspørger konstruktiv kritik, men du afviser den når den kommer, i virkeligheden ønsker du jo bare en bekræftelse af at du handlet korrekt. Det tror jeg ikke du skal regne med kommer. Jeg må indrømme at jeg har meget mere tiltro til Luskes opfattelse af situationen, med al hans erfaring på både bane og vej. Med hans udkigsposition, er han så tæt på et ekspertvidne som du kommer. Hvad han har at sige om dit uheld, bør du tage til efterretning
..Man lærer konstant af hinanden.
Der er så meget jeg gerne vil kommentere til din post.
Allerførst og vil nu gerne slå det HELT fast jeg siger ikke luskes post imod. På nær det jeg har citeret og rettet ham for. Jeg er i en situation hvor jeg vurdere, at hvis jeg prøver at dreje tilbage på min bane, så kommer jeg i unødig fare, da jeg på det tidspunkt ikke havde det overblik over evt. modkørende billister.
Hvad forkert ser du i den vurdering i DEN situation ? Det er korrekt, at det er ikke den måde jeg skal klare et sving på næste gang, fordi jeg er blevet lidt klogere på hvordan jeg kan undgå at komme i den situation. Men i det øjeblik var det, det rigtige jeg gjorde føler jeg. Jeg ønskede ikke at udsætte mig selv for fare i modkørende bane mere end højst nødvendig.
"Men hvis du bare vil have ynk, så værsgo" "Men hey, hvis du ikke vil drage nytte af den massive viden han og andre ligger inde med, så ... fortsæt da stædigt."
Unødvendigt...
-
Jeg har egentlig kun ét råd, som jeg stadig benytter mig af.
Fællestur er fedt, fordi man bliver udfordret på sine evner. En god fællestur rykker grænserne bare en lille smule. Det er også sjovt at få sine grænser rykket meget, men en "oh, ffffuuuuuck" oplevelse er ikke fed. Men dem kommer man altså ud for engang imellem. Og det er i den situation mit råd gælder:
Hvis man har samme hastighed som den forankørende, og han kan komme igennem svinget, så kan jeg også. På landevejen kan vores cykler det samme. Træk eventuelt koblingen, men tænk "ned ned ned", råb det inde i hovedet og benyt kontrastyringen til at tvinge det lede svin ned så du kommer rundt.
Det virker for mig :)
-
Ingen havde nogen indvendinger angående Pers styrt. (hvilke sætter det lidt i perspektiv synes jeg)
Hvor er Per's styrttråd??
-
ALT hvad jeg ejer ligger i den motorcykel. Det er sgu mit kæreste eje. Jeg har lille indtægt og ingen omgangskreds der lige kan fikse den. Go easy on the new guy.
Hejsa Toke
Da jeg læste de linier du har skrevet der så syntes jeg ligesom det for mig satte alting i perspektiv.
Jeg læste med i din oprindelige tråd. Syntes ikke det virkede som om du undskyldte og at det var alle andre's skyld med dit styrt. Syntes samtidig heller ikke de andre var nedladende eller tilsvinende i deres svar. Om det var konstruktiv kritik eller ej syntes jeg helt klart du selv skal have lov til at bestemme.
Men har stor respekt for at en "ny" tør skrive en tråd der beskriver et styrt. :respekt:
Men som de andre skriver så er det bare op på hesten igen. Håber du hurtigt kommer ud og kører igen.
-
Ingen havde nogen indvendinger angående Pers styrt. (hvilke sætter det lidt i perspektiv synes jeg)
Hvor er Per's styrttråd??
Sidder med Iphone Næls :) så jeg linker ikke, men søg på rookie så finder du den ;-) og kommenter den endelig det kan jo være at du kan komme med tricks og tips :) da jeg har en del at lære... Det er jo ufedt når ens kneesliders kun bliver slidt når man styrter... Haha ;-)
-
Det er jo ufedt når ens kneesliders kun bliver slidt når man styrter... Haha
Har du kneesliders på røven ? Det var da vist der du blev mest slidt eller ?!?!?!?!?! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
-
Som overordnet, så tog det for meget energi at besvare den mænge mere eller mindre konstruktive kritik
..........
- Mit synspunkt:
Jeg gav ingen undskyldninger for at jeg styrtede, jeg begrundede det. Der er nogle der stadigvæk vil have det svært ved at differentiere de to ting.
Jeg kom til et sving som overraskede mig, da jeg var midt i det. Det benævnte træ havde sin påvirkning ligesom vejens hældning, samt min vurdering af hastighed og nedlægning.
Det var igen ingen undskyldning, men en begrundelse hvorfor det skete. Når jeg så skriver dette havde nogle utrolig svært ved at sætte sig i mit sted og forstå mit tankeforløb. At så mange negligere/fordrejer mine vurderinger i situationen er mig en gåde.
Kort oprids: Primære årsag var min erfaring; det er jeg klar over, hvilke jeg nævnte i beretning. At jeg mistede overblikket var tildels træet samt vejen med til. At jeg laver en sikkerhedsvurdering ved at trække ud i siden; det er jeg kun glad for jeg gjorde.
Egen selvakendelse er lærerigt, men empati skader ej.
ALT hvad jeg ejer ligger i den motorcykel. Det er sgu mit kæreste eje. Jeg har lille indtægt og ingen omgangskreds der lige kan fikse den. Go easy on the new guy. Ingen havde nogen indvendinger angående Pers styrt. (hvilke sætter det lidt i perspektiv synes jeg)
Og til Jer, der ønsker at repetere. Ja erfaring skal deles, MEN på en positiv og konstruktiv måde. Tak
Så er den skid vist også slået. !
.....
jeg bliver nødt til at poste det jeg havde skrevet igen Havde heldigvis gemt hele smøren i et tekst dokument :D
Grunden til at jeg blir nødt til at poste igen, er at du IGEN prøver at overbevise dig selv om at det var det rette du gjorde i situationen.. og det syntes jeg altså er forkert.. det er faktisk derfor at jeg skrev mit indlæg, netop som hjælp til ikke at begå de samme fejl igen. Skrev det faktisk for at hjælpe! .. ( nu får man så fornemmelsen af at du overhovedet ikke vil tage noget af det til dig, og ja så får man sgu lidt lyst til bare at sige.. fint - du sejler bare din egen sø og fortsætter.
Men jeg giver det et sidste skud.. og så kan de andre også se hvad jeg fik skrevet (der var et par stykker der åbenbart ikke nåede at se det - så kan de også se hvor uartig jeg må have været i mit indlæg !?!? :undecided: )
her er mit indlæg til den forsvundne tråd:
start
Jeg må til "tirsdagsturens" forsvar understrege at denne tur ikke var en hoved op i røven tur.. over stok og sten med de folk der kender ruten til hudløshed.
Vi var meget få der var mødt, og alle var klar på at det var en rolig tur for hyggensskyld.
Vi var : Langemand, Nick, Hr kronslev på sin hjemmebiksede gamle gixxer, den med blank tank og røv, Anne, en ny og ukendt gut (sort sv 650) med kæresten bagpå, SV Viking Power, og så undertegnede..
Der blev kørt pænt, og ventet på alle.. uheldet skete på vej hjem fra pizzariaet. Vi havde ikke kørt langt fra skævinge før ovenstående historie skete. Her blev kørt MEGET roligt da turen jo lige var startet igen ovenpå burgere osv. og jeg kørte især roligt, da jeg kørte på Nick's mc. Jeg lå bagerst og lullede bare efter, foran mig lå kæreste parret på den sorte SV 650, dernæst mister Viking og så Anne foran Vikingen (Toke) .. de andre der var foran Anne har ingen betydning i denne fortælling. og række følgen af dem husker jeg heller ikke da jeg lå bagerst og nulrede afsted på en lånt knallert.
Men som sagt der blev i mine øjne ikke kørt stærkt overhovedet på turen fra pizzariaet.. jeg erindrer heller ikke det sving som værende farligt mht overblik i svinget, svinget går til højre og der er ikke hæk eller andet buskads der gør at man ikke kan se frem i svinget, jo der er måske et par enkelte træer, men når man kommer hen mod svinget, skygger de ikke noget udsyn, måske kun et ganske kort øjeblik når man er inde i selve "svinget" .. husker svingene fra de mange tirsdagsture som værende fine svingkombinationer, man godt kan køre friskt igennem, netop pga ok udsyn. (jeg HADER nemlig selv sving hvor man ikke kan overskue om der kommer modkørende :) )
Jeg ved ikke om man jeg kan liste det her ud uden at støde nogen .. Men du har ligget bag Anne, og det bekræfter altså bare at vi ikke har kørt særlig stærkt. :D ( No Offense Anne ) ved bare ikke hvordan jeg ellers skal fortælle om at farten ikke var over evne etc. for Anne kom fint igennem svinget (men hun har jo også kørt en del år efterhånden - men stærkt kørte vi ikke)
Det er en fin fortælling du har lavet og meget beskrivende af hvad du har oplevet oppe i hovedet. MEN Som jeg læser det, er der foregået ALT for meget unødvendigt oppe i hovedet. og jeg erindrer heller ikke at der var nogen modkørende.. det var først da alle (de efterfølgende var stoppet op at der kom en bil (altså efter du var på benene, havde hoppet rundt, danset, sparket i jorden og svoret osv. :) )
Jeg må ærligt erkende at det jeg så derude, var en 100% begynder fejl af føreren og et styrt der er skabt af panik i øjeblikket. - (jeg læser så nu at du kun har kørt 3 uger ?? - og tænker, ja så tog jeg ihvertfald ikke fejl og forstår det bedre)
Fejlen er super klassisk for uerfarne mcister. Panik !!, tør ikke bremse ind i svinget!!, og tør heller ikke fortsætte sit sving!! eller dreje mere, så man rent faktisk kommer igennem svinget !!l. Der bliver rettet op !!, bremset lidt!!, og dermed kørt ligeud, over i modsatte vejbane !! og kigget ud i rabatten på det man IKKE vil ramme!!, og det er altså der man ender. Man ender i rabatten når man retter op i et sving, og man ender der hvor man fokuserer sit blik !!. Og nej rabatten er IKKE et sted en MC kan stå fast. AL form for sving og bremsen for at få MC'en ned i fart eller rundt i et sving SKAL foregå på asfalten. Rabbatten er absolutte LAST RESORT. EFTER !! man har prøvet alt andet. har man prøvet alt andet, så er det fordi at man er kommet for hurtigt ind i det, og så er der ik noget at gøre alligevel. men man har idet mindste gjort alt hvad man kunne for at få den rundt/ ned i fart.. (der er kun mere fart på hvis man giver op og kører af vejen)
Håber du kan tage den lidt rå version .. men du er jo selv inde på at det nok skyldes manglende erfaring. og der vil jeg give dig helt ret (som lidt erfaren kører læste jeg alle dine overvejelser og tanker du gjorde i situationen, som en laaaang række undskyldninger for hvorfor du gjorde som du gjorde osv. - og syntes at jeg vil gøre opmærksom på at jeg stadig mener det er en lang liste undskyldninger - i håb om at du tager det til dig på den rette måde og lærer af det.) I mine øjne fejlede hverken sving, eller oversigtsforhold noget. Det eneste der fejlede var desværre din erfaring som MCist. noget rutine og en tiltro til at din mc kan meget mere end du tror, havde gjort at du bare havde bremset det der skulle til, måske endda lidt ind i svinget og så ellers rettet blikket godt ind og igennem svinget (istedet for ud i rabat og modsatte kørebane og andre steder du ik vil havne) så var du kommet fint rundt, ligesom alle de andre.
håber du kan bruge det til noget. følte bare lige der var brug for et "reality check" så du ikke luller dig ind i dine egne undskyldninger og dermed aldrig får tiltro til mc'en fremover. Den kan meget mere end du ved. Sådan noget finder man ud af på køretekniske kurser eller rigtige svingkurser - hvor man netop lærer at køre i sving. (få samlet cyklen så den kan køre og fungere, op i røven med ridserne på udstødning kåbe dele etc. skift det der reelt er knækket - og brug så resten af pengene på at komme på et kursus af en eller anden art. )
op på hesten makker ! :) :thumbsup:
citat slut
-
At jeg laver en sikkerhedsvurdering ved at trække ud i siden; det er jeg kun glad for jeg gjorde.
Grunden til at jeg blir nødt til at poste igen, er at du IGEN prøver at overbevise dig selv om at det var det rette du gjorde i situationen.. og det syntes jeg altså er forkert..
Enig, det var derfor folk begyndte at påpege fejl. Det behøver vi ikke gøre igen. Det er langt mere konstruktivt at snakke om hvordan det havde været mere hensigtsmæssigt at reagere i situationen. Hvis en farlig situation ender i et styrt, har man i hvert fald ikke handlet korrekt. (Der kan dog godt være styrt, som ikke kan undgås, hvor det handler om at lave det mindste styrt).
Min holdning er som udgangspunkt, at en svingulykke som denne hvor man ender i modsatte grøft, altid kan undgås med mere nedlægning. Det kræver dog en del overvindelse mentalt som ny mc'ist. Det er jo det, øvelse handler om, at skubbe sine mentale grænser og forståelse for hvad mc'en kan. Det er meget, meget mere end man tror.
-
Det er jo ufedt når ens kneesliders kun bliver slidt når man styrter... Haha
Har du kneesliders på røven ? Det var da vist der du blev mest slidt eller ?!?!?!?!?! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hahaha .... Ja det må man sige.. Ryg og røv...men åbenbart også lidt knæ ... :)
-
Ingen havde nogen indvendinger angående Pers styrt. (hvilke sætter det lidt i perspektiv synes jeg)
Hvor er Per's styrttråd??
Sidder med Iphone Næls :) så jeg linker ikke, men søg på rookie så finder du den ;-) og kommenter den endelig det kan jo være at du kan komme med tricks og tips :)
Nå ja, der var den jo. Skimmede den kun igennem første gang fordi den var så lang :oops:
Per forklarer hvad der skete og ikke mere. Han skyder ikke skylden på nogen/noget - andet end sig selv. Jeg kan kun give ham ret, og tilføje: grøn klasse kører altid lidt underlige linier, så hold afstand!
-
Det er jo ufedt når ens kneesliders kun bliver slidt når man styrter... Haha
Har du kneesliders på røven ? Det var da vist der du blev mest slidt eller ?!?!?!?!?! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hahaha .... Ja det må man sige.. Ryg og røv...men åbenbart også lidt knæ ... :)
tja en hængerøv kan også komme ned omkring knæene :D
-
Edit: Vil gerne udtrykke en tak for turen bagpå Nick og ubeskrivelig fedt du ville køre hjem selvom du havde andre planer og tak til Jer andre der har skrevet til mig og tilbudt hjælp. I ved hvem I er :)
Selv tak :)
- Til Luske
... Grunden til at jeg blir nødt til at poste igen, er at du IGEN prøver at overbevise dig selv om at det var det rette du gjorde i situationen..
Præcisér situation... !?
At jeg trækker ud i siden VAR det rette jeg gjorde, da jeg var klar over jeg ikke kunne holde min bane. Hvorfor var det det rette: At ramme en modkørende kontra bremse ned ude i siden. Derfor. At min nedbremsning fejler, er noget lort.
Det er aldrig det rigtige at trække over i modsatte side! Jeg kan ikke huske den pågældende vej, men der er næppe plads til en modkørende bil og en mc der bremser i samme kørebane.
Du VIL bare ikke erkende at du handlede forkert.
.. ( nu får man så fornemmelsen af at du overhovedet ikke vil tage noget af det til dig, og ja så får man sgu lidt lyst til bare at sige.. fint - du sejler bare din egen sø og fortsætter.
Det modstrider direkte hvad jeg lige har skrevet ovenover. Så det kan jeg ikke følge dig i.
Det bekræfter bare hvad jeg lige har skrevet ovenover, så det kan jeg ikke følge dig i.
Min holdning er som udgangspunkt, at en svingulykke som denne hvor man ender i modsatte grøft...
Må lige komme med en rettelse. Jeg ender ikke over i den modsatte grøft, jeg kommer kun over i modsatte vejbane, hvor jeg så vælger, pga. uvisheden om modkørende at trække ud.
I sidste ende ender du i modsatte grøft. Benægt, benægt, benægt hjælper dig altså ikke her. Du har stadig intet at lave i modsatte kørebane - heller ikke hvis der havde været 100m frit udsyn!
Jeg har også rettet op i sving jeg ikke kunne overskue. F.eks. det her (http://findvej.dk/55.858,12.55701?zoom=19&maptype=2). Kom fra vest og skulle sydpå, men tog den lige imellem de to heller da jeg ikke turde lægge modellen længere ned i svinget. Der kom heldigvis ingen modkørende :angel: Det er 10år siden og før jeg kom på Bronzekursus og på bane. Siden da har jeg måske haft et par episode hvor jeg har tænkt "pis, ret op og brems", men heldigvis kun i et splitsekund indtil "nej fandme nej, drej!" tager over, og jeg er kommet igennem svinget. Måske ikke i flotteste stil, og absolut ikke med god gas ud af svinget, men jeg klarede det, og det var en succesoplevelse. Dem skal du nok også få rigeligt af, men det kræver at du accepterer at ikke alle deler dit synspunkt, og at du måske ikke altid har ret.
-
tja en hængerøv kan også komme ned omkring knæene :D
HAHA! :lmao:
(http://gawker.com/assets/resources/2008/04/pants-thumb.jpg)
-
At jeg trækker ud i siden VAR det rette jeg gjorde, da jeg var klar over jeg ikke kunne holde min bane. Hvorfor var det det rette: At ramme en modkørende kontra bremse ned ude i siden. Derfor. At min nedbremsning fejler, er noget lort.
Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige til det der. Du efterspørger konstruktiv kritik, men du afviser den når den kommer, i virkeligheden ønsker du jo bare en bekræftelse af at du handlet korrekt. Det tror jeg ikke du skal regne med kommer. Jeg må indrømme at jeg har meget mere tiltro til Luskes opfattelse af situationen, med al hans erfaring på både bane og vej. Med hans udkigsposition, er han så tæt på et ekspertvidne som du kommer. Hvad han har at sige om dit uheld, bør du tage til efterretning.
Men hey, hvis du ikke vil drage nytte af den massive viden han og andre ligger inde med, så ... fortsæt da stædigt.
Du kan, misforstået, kalde det bedrevidenhed hvis du vil, men andre herinde véd faktisk også mere end du gør på dette tidspunkt. De vil gerne lære fra sig. Mc'ister elsker at snakke sammen om hvordan de kører. Tit på en fællestur bliver der snakket om hvordan man tog det og det der sving, der bliver spøgt med at, hov, det kom du vist lige ind over spærrefladen osv. Man lærer konstant af hinanden. Det er ikke at tale ned til hinanden at påpege fejl. Første gang jeg var på fællestur med svrider-fyrene i 2004, som to uger gammel mc'ist, var jeg overrasket og beruset af alle de tips jeg fik. Det var jo helt vildt.
Men hvis du bare vil have ynk, så værsgo: Det er pisseærgeligt du har baldret din mc, det har de fleste af os prøvet og ved hvordan føles. Det gør naller i pengepungen og i stoltheden. Men man lærer af det og bliver en bedre mc'ist. Eller, det vil sige, det gør de fleste da.
-
Jeg ved slet ikke hvad jeg skal sige til det der.
Du efterspørger konstruktiv kritik, men du afviser den når den kommer,
Men hey, hvis du ikke vil drage nytte af den massive viden han og andre ligger inde med, så ... fortsæt da stædigt.
Men hvis du bare vil have ynk, så værsgo: Det er pisseærgeligt du har baldret din mc, det har de fleste af os prøvet og ved hvordan føles. Det gør naller i pengepungen og i stoltheden. Men man lærer af det og bliver en bedre mc'ist. Eller, det vil sige, det gør de fleste da.
TAK! (http://www.chopcult.com/forum/images/smilies/bowdown_smilie.gif)
-
Så kun lidt af den gamle tråd... men uanset hvad og hvordan, er det super ærgeligt at du har været ude i et styrt. Jeg har aldrig prøvet det og håber aldrig det kommer til at ske. Har været tæt på at køre op i en bil og sågar haft begge hjul fri af asfalten på samme tid (weee) - men man føler altid at man har alt under kontrol.
Derfor kan det være svært at forstå, hvad der gik galt - når det går galt. Og ja, der er nogle der har rigtig meget erfaring, nogle som tager tingene et skridt videre, vover mere og KAN mere and man tror muligt. Det er altsammen meget individuelt. Faktum er, at den individuelle bedømmelse er afgørende for hvordan tingene udarter sig. I dette tilfælde et sving. Men.... det er det man lærer af!
Vi har alle haft en klump i halsen i en situation, hvor man var overbevist om at nu skete det... nu gik det galt. Men heldigivis ikke. Andre HAR været ude i uheldet og brækket lemmer og cykel. Intet kan rigtig retfædiggøres. Jo måske med den klassiske sætning: Du kørte for stærkt.
Den er led. Men korrekt.
Op på cyklen igen... ud og kør oplevelsen af dig. Du er blevet en erfaring rigere og dermed også en mere erfaren mc'ist.
:thumbsup:
-
Så kun lidt af den gamle tråd... :thumbsup:
Tak, din post er et positiv afbræk. I forhold til Niels der unødigt, men flot fremviser sin evne til at benytte smilys.
Giver dig helt ret og håber heller ikke du kommer ud for det.
Dyre lærepenge. Men den slags sker. Jeg er glad for, at det "kun" er pengene det ramte. Det kan erstattes.
Edit: Vil gerne udtrykke en tak for turen bagpå Nick og ubeskrivelig fedt du ville køre hjem selvom du havde andre planer og tak til Jer andre der har skrevet til mig og tilbudt hjælp. I ved hvem I er :)
Selv tak
Du har ikke hjulpet med noget. Den tak har du ikke fortjent.
-
Hvad er nu det for en gang børnehave?
@Viking. Du har kvajet dig og bukket din knallert. Pisse ærgerligt, men så længe du kan gå fra ulykken, er du en (slags) vinder. Jeg har selv været der, slap heldigvis med en beskidt bike og en skrammet stolthed. Sådan er legen... Det fede er, at der er værdifuld læring at trække ud af det :wink:
Op på knallerten igen... (Der var forhåbentlig ikke nogen der havde bildt dig ind, at motorcyklisme var nemt og smertefrit? :lol:).
@Nælz. Opfør dig ordenligt din drillepind.
@Alle andre velmenende sjæle. Fedt at i stiller jeres erfaringer til rådighed, håber Viking påskønner... Husk blot balancen. Det må helst ikke blive alt for ensidigt kritisk og bedrevidende, så er der risiko for, at det egentlige budskab ikke opfattes af modtageren.
-
Har IKKE set den oprindelige tråd så mine kommentarer er baseret ud fra informationerne i denne tråd.
Jeg ved fra bitter erfaring, at det man lærer i kravlegården når man starter erhvervelsen af sit førerbevis A, at en motorcykel hverken kan styre eller bremse med nedlægning og at det DØD OG PINE er vigtigt at rette cyklen op og bremse ellers dør du !...måske skulle have været konverteret til lidt flere øvelser i let bremsning med nedlægning, styring og kontrastyring.
Jeg læser det også som en "klasisk" begynderfejl der måske ikke ender i panik panik, men hov fuck det har går ikke, du gør det du har lært, retter op og forsøger at bremse.
Når jeg skriver det med den bitre erfaring så er LIGE præcis den ekstra nedlægning jeg ikke har evnet at foretage...et par gange... :innocent:
Kan det forestilles at du efterrationaliserer og NU synes at det var en bedre idé at tage den over i den anden vognbane og forsøge at bremse og at i situationens virkelig bare blev trukket ind i den indlæring du fik i kravlegården?
Op på hesten som andre har sagt før. Jeg har kørt siden 2006 og føler mig til tider stadig ny og forsøger endnu at fortælle mig selv at den altså godt kan svinge den knallert.
-
Hvad er nu det for en gang børnehave?
@Viking. Du har kvajet dig og bukket din knallert. Pisse ærgerligt, men så længe du kan gå fra ulykken, er du en (slags) vinder. Jeg har selv været der, slap heldigvis med en beskidt bike og en skrammet stolthed. Sådan er legen... Det fede er, at der er værdifuld læring at trække ud af det :wink:
Op på knallerten igen... (Der var forhåbentlig ikke nogen der havde bildt dig ind, at motorcyklisme var nemt og smertefrit? :lol:).
@Nælz. Opfør dig ordenligt din drillepind.
@Alle andre velmenende sjæle. Fedt at i stiller jeres erfaringer til rådighed, håber Viking påskønner... Husk blot balancen. Det må helst ikke blive alt for ensidigt kritisk og bedrevidende, så er der risiko for, at det egentlige budskab ikke opfattes af modtageren.
Nåede kun hurtigt at skimte den første tråd, så er ikke helt med på hvor, hvordan og hvorfor det gik galt.
Men det kan vist ikke siges bedre end Paw gør det. Der er jo ved at gå MCG i den i tråden. :innocent:
Vel ment kritik bliver ikke bedre af at copy-paste til ny tråd, men man lære heller ikke noget af andres erfaring hvis man ikke vil lytte til dem der har den.
Dog er den bedste erfaring den man får på vejen. Den ville jeg gerne have givet meget for i mine grønne dage på vej rundt i et sving, hvor støvregn blev til monsunregn. Få sekunders panik kostede 40K i stumper og hvad der til høre at dårlige jokes, hån og trist sind/stolthed.
Men hey, ved her 5 år efter at alt bliver godt igen og man lære af det. :hand:
-
Tusind tak til Paw, sircajun og Hippie for at bringe lidt balance tilbage i tråden. *dyb indånding* Skidegode indlæg.
-
Hmmmm.
Har læst det hele - også oprindelig tråd - og falder over dette fra Luske, hvori jeg er 100% enig:
Fejlen er super klassisk for uerfarne mcister. Panik !!, tør ikke bremse ind i svinget!!, og tør heller ikke fortsætte sit sving!! eller dreje mere, så man rent faktisk kommer igennem svinget !!l. Der bliver rettet op !!, bremset lidt!!, og dermed kørt ligeud, over i modsatte vejbane !! og kigget ud i rabatten på det man IKKE vil ramme!!, og det er altså der man ender. Man ender i rabatten når man retter op i et sving, og man ender der hvor man fokuserer sit blik !!. Og nej rabatten er IKKE et sted en MC kan stå fast. AL form for sving og bremsen for at få MC'en ned i fart eller rundt i et sving SKAL foregå på asfalten. Rabbatten er absolutte LAST RESORT. EFTER !! man har prøvet alt andet. har man prøvet alt andet, så er det fordi at man er kommet for hurtigt ind i det, og så er der ik noget at gøre alligevel. men man har idet mindste gjort alt hvad man kunne for at få den rundt/ ned i fart.. (der er kun mere fart på hvis man giver op og kører af vejen)
Jeg har haft min SV'er i de sidste 5 sæsoner, kørt 35.000 km, været på såvel DMC bronze, som Mestersvinger, og jeg laver PRÆCIS ovenstående i sidste weekend på fællesturen til Næstved ( i lille skala, uden styrt osv.. ) Grin bare - det fortæller bare mig at træerne ikke vokser ind i himlen, og at man starter (lidt) forfra hver sæson...
Som vores ven B.S. siger " det er oppe i hovedet Bubber" - total mindfuck, hvor man får overbevist (fordi man tænker for meget) sig selv om en hel masse midt i situationen.
Det handler om rutine og om "programmering" af din adfærd når du kører derudaf - især hvis det går stærkt. For din hjerne kan IKKE følge med når du får en "panik-impuls" om at det ser farligt ud lige pludselig. Der skal den bare sidde på rygraden.
Jeg håber at Viking kommer på hjulene igen hurtigt og er frisk på nogle ture - så finder vi nok ud af resten.
-
jeg laver PRÆCIS ovenstående i sidste weekend på fællesturen til Næstved ( i lille skala, uden styrt osv.. ) Grin bare - det fortæller bare mig at træerne ikke vokser ind i himlen, og at man starter (lidt) forfra hver sæson...
Heh, det var en fed tur til Næstved, men jeg kunne også mærke rusten sidde der. Der blev, unødvendigt, lige blippet på forbremsen inden nogle sving. Men better safe than sorry som de siger.
Jeg håber at Viking kommer på hjulene igen hurtigt og er frisk på nogle ture - så finder vi nok ud af resten.
Helt sikkert, jeg glæder mig til turen søndag, og håber Viking stadig er klar på det.
-
Det er jo ufedt når ens kneesliders kun bliver slidt når man styrter... Haha
Har du kneesliders på røven ? Det var da vist der du blev mest slidt eller ?!?!?!?!?! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Hahaha .... Ja det må man sige.. Ryg og røv...men åbenbart også lidt knæ ... :)
tja en hængerøv kan også komme ned omkring knæene :D
Hahaha griner højlydt ... Luske nu er det jo ikke alle som kan fylde en dragt ud som dig....ref det fine billede fra Most ;-) god fest senere... ;-)
-
jeg laver PRÆCIS ovenstående i sidste weekend på fællesturen til Næstved ( i lille skala, uden styrt osv.. ) Grin bare - det fortæller bare mig at træerne ikke vokser ind i himlen, og at man starter (lidt) forfra hver sæson...
Heh, det var en fed tur til Næstved, men jeg kunne også mærke rusten sidde der. Der blev, unødvendigt, lige blippet på forbremsen inden nogle sving. Men better safe than sorry som de siger.
Jeg håber at Viking kommer på hjulene igen hurtigt og er frisk på nogle ture - så finder vi nok ud af resten.
Helt sikkert, jeg glæder mig til turen søndag, og håber Viking stadig er klar på det.
Samme her dog kommer Toke ikke med ,da grislingen ikke er klar endnu.
-
Jeg så heller ikke originaltråden, men har set stedet sammen med Nick.
Jeg har kørt på det stykke af vejen over 100 gange, og medmindre der er en modkørende bil i din vognbane, kan du ikke bekræftes i at det er det rigtige valg at køre over i DIN forkerte side af vejen og bremse. Det bliver det aldrig...
Der er intet underligt i det og man har set begyndere gøre det læssevis af gange - man kører nemlig der hvor ens panikramte hjerne kaster øjnene hen. Tillykke - du er et menneske som alle os andre. :thumbsup:
Den eneste kur der er mod det, er træning. Jeg skal gerne både hjælpe med at skrue knallerten sammen og køre nogle sving med dig i et tempo der passer til din erfaring. :mrgreen:
-
Jeg så heller ikke originaltråden, men har set stedet sammen med Nick.
Jeg har kørt på det stykke af vejen over 100 gange, og medmindre der er en modkørende bil i din vognbane, kan du ikke bekræftes i at det er det rigtige valg at køre over i DIN forkerte side af vejen og bremse. Det bliver det aldrig...
Der er intet underligt i det og man har set begyndere gøre det læssevis af gange - man kører nemlig der hvor ens panikramte hjerne kaster øjnene hen. Tillykke - du er et menneske som alle os andre. :thumbsup:
Den eneste kur der er mod det, er træning. Jeg skal gerne både hjælpe med at skrue knallerten sammen og køre nogle sving med dig i et tempo der passer til din erfaring. :mrgreen:
Undskyld jeg lige blander mig i tråden, men dette lyder interessant.
Så selvom jeg nok er verdens bedste mc-kører og mc-mekker, så vil jeg da godt deltage på sådan et svingerfaringsudvekslingskursusting. 8)
/der Frank
-
sådan som jeg læser det her og det skal understreges at det er læser da jeg ikke var med på turen, så minder den mig meget om en episode for en del tid siden på Anderstorp..
undertegnet og en del andre var på anderstorp at køre et par track dage, med RPM racing, på den på gældene tur var der en med her fra forum på hans SV, personen kunne ikke forstå at han ikke kunne køre stærkere, end han gjorde hvilke er som det er, men da han så spurgte hvad det var at han gjorde galt, satte jeg og gazelle her inde fra, os ned og tog en snak med ham for at hjælpe ham, det endte med at efter at vi havde på bedst formåen tegnet og fortalt ham, hvad han kunne gøre for at forbedre hans kørsel, endte det med at manden kiggede på og og svarede JAJA !! at komme med sådan et svar, det er det samme som at sige til en at alt det energi du lige har brugt på at hjælpe mig, det er spildt tid og jeg iøvrigt ved meget bedre selv, og du kan rende mig i røven..
det eneste det affærdigere det er at folk de lukker en ude og man ikke får nogen hjælp fra nogen til noget..
jeg er 35 har kørt gade siden jeg var 17 " AKA bondedreng " og jeg har "prøvet " at køre bane en 4 år eller noget i den stil, jeg har det sådan jeg tager med kyshånd imod hvad folk med mere erfaring kommer og giver mig af input.
Wiking det kunne være at det her indlæg det er noget du skal tage op til overvejelse, der er ikke nogen der gør det for at punke dig de kommer med deres tilsagn for at hjælpe dig, på mere eller mindre konstruktive måder....
Claus