SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Majse efter Oktober 07, 2005, 09:15:07 am
-
Godmorgen alle
Fik et mega chok hertil morgen.. Lige uden for porten ind til mit arbejde.. Kommer trillende.. og vil bremse for at dreje ind... men mærker at mit bagdæk wobler ( tror jeg nok det hedder ) ret meget.. . Besinder mig uden at gå i chok og slipper bremsen og gir gas istedet for... Og må så kører ned for enden af vejen og vende.. Og selvfølgelig ser en masse det her ske.. Heldigvis skete der ikke noget.. men jeg må nok indrømme at mit hjerte røg op i halsen... Det var mega tåget og dermed også fugtigt på vejene.. FEDTET.. Pu-ha... måtte lige ud med min oplevelse..
Ha en god dag
Majse
-
:shock: Ufed måde at starte dagen på :?
Men alt i alt var det jo en positiv oplevelse, du gjorde jo det rigtige og kom HELT vågen på arbejde :wink:
-
Du bruger vel ikke din bagbremse,vel :?: :x
Den blokerer meget let, og så oplever du at baghjulet kører fra side til side. Ikke sjovt :evil:
-
Du bruger vel ikke din bagbremse,vel :?: :x
Den blokerer meget let, og så oplever du at baghjulet kører fra side til side. Ikke sjovt :evil:
Jeg bruger mest forbremsen, men også bagbremsen... eller rettere sagt det gjore jeg... gør jeg nok ikke lige mere.. men man skal vel bruge den lidt.????
eller hvad?
-
Jeg bruger mest forbremsen, men også bagbremsen... eller rettere sagt det gjore jeg... gør jeg nok ikke lige mere.. men man skal vel bruge den lidt.????
eller hvad?
Jeg bruger min flittigt..... Mindst tre gange om året :wink:
Faktisk bruger jeg den KUN på græs/grus, og altid kun ved meget lav fart.
Under alle andre omstændigheder klarer forbremsen sagerne 8)
-
Der må nok en DMC-instruktør på banen her (Alex/Jannik), for der er da sikker regler og råd vedr. brug af bagbremse.
Jeg bruger den KUN når jeg har passager med, ellers aldrig :wink:
Hvis du bruger den sammen med forbremsen, vil vægtforskydningen fremefter, gøre at bagbremsen bliver ubrugelig.
-
Jeg bruger kun fodbremsen, ved lav fart og når jeg har passager med, for at cyklen ikke skal dykke for meget !!
Men havde selv en forhjuls udskridning i går :( :( skulle lige have en genvej over noget grus.. men der sket ikke noget :D
Men venter også på nogle retningslinjer for brug af fodbremsen !!
-
Ah hva'?! Jeg bruger næsten altid begge bremser i kombination, det er kun hvis det går meget meget langsomt jeg måske holder mig fra bagbremsen.
Det er en rigtig god ting at være vant til at dosere bagbremsen når man har brug for at stoppe NU.
Det er nok det dårligste råd jeg har hørt at man skal holde sig helt fra bagbremsen :x
-
Det er en rigtig god ting at være vant til at dosere bagbremsen når man har brug for at stoppe NU.
Det er nok det dårligste råd jeg har hørt at man skal holde sig helt fra bagbremsen :x
Når jeg skal stoppe NU, er selv motorbremsen rigeligt til at SVinet logrer lystigt med halen. :D
Jeg ved godt at det har meget med dæk, og underlag og gøre, og at man lærer det på div. køretekniske kurser.
Om det er et godt eller dårligt råd skal jeg ikke sige noget om :roll: Men det kommer fra erfaringer samlet ved at kører 8-9 måneder om året, hver dag i alt vejr, de sidste fem år :D
-
Bagbremsen er fin nok som en lille hjælper (meget lille) til forbremsen, bruger den selv dagligt.
Medmindre man selvfølgelig bremser max, så har baghjulet aligevel ingen kontakt med vejen :shock:
Men hvor tit er det lige man bremser max :?: ikke dagligt for mig ihvertfald.
Og som smølfen skriver er det jo meget fedt at kende doseringen på bagbremsen, til den dag man virkelig for brug for den :D
Olfert
-
Det var godt Majse at du klarede skærerne :D
Når der kommer en udskridning eller et ryk i MC,en så kan man (har jeg læst og følger selv rådet) holde gassen på og ikke stivne/panikke i kroppen, så redder MC,en sig selv og rytteren.....
Ang. bagbremse så bruger jeg den på græs og grus og ellers en gang om dagen, lige så den ikke sætter sig. Jeg har også brugt den med fordel når jeg har en med bag på...
God weekend
-
Well, der er vel ingen der betvivler at man altid kan stoppe den hurtigere hvis man bruger begge bremser. Man siger forbremsen giver et sted mellem 60% og 80% af den samlede bremseeffekt.
I tillæg til bremseeffekten synes jeg at jeg får meget mere kontrol over den ved brug af begge bremser - den gynger slet ikke i vingummi-forgaflen, men holder sin vægt fordelt jævnt på begge hjul. Faktisk vil der ske det, hvis man udelukkende benytter forbremsen, at hele vægten naturligvis ender på forhjulet, hvilket gør at baghjulet bliver let, hvilket igen gør det lettere for det at miste kontakten med asfalten. Så er man jo lige vidt, det var jo det man ville undgå til at starte med.
Selv en gammel hund vil kunne lære nye tricks på et DMC-kursus ;) Der vil man bl.a. blive mindet om at optimal nedbremsning foregår ved at aktivere bagbremsen et splitsekund før forbremsen. Det virker altså også på offentlig vej :)
Forbremsen alene virker selvfølgelig fint under normale omstændigheder de 99% af året man kører, men det er en rigtig god ting at kende sin bagbremse og bruge den dagligt så den er en naturlig del af rutinen.
Nå jeg ender vist bare med at gentage mig selv her :)
-
n00bsmurf har fuldstændigt ret i sine udtagelser!!!
Optimal bremsning er ved først bagbremsen for at få energien presset ned i asfalten ved bremsning før man bremser optimalt med forbremsen, samtidigt med man letter trykket på bagbremsen. Faktisk skal man trække koblingen ved nedbremsningerne, så motorbremsen ikke spiller ind og gør bagbremsen svær og dossere.
Det vigtigste i dit tilfælde Majse, var at du slap bremsen og brugte grebet i dækkene til at styre med i stedet for at prøve at bremse og styre samtidigt.
Det ville nok have medført en omlakering. :? :?
Godt reageret og lad nu være med at glemme bagbremsen, for det er gerne motorbremsen der gør at den låser samtidigt med nedbremsningen.
HVAD??? Bruger i ikke jeres bagbremse når i holder i lyskrydsene??? :evil: :evil: :evil: :evil:
Jeg opgiver!!! :roll: :lol: :lol: :lol:
-
godt der ikke skete noget majse.. rigtigt som jannik skriver. jeg bruger selv bag og forbremse hver gang jeg bremser.. har bedre føling med cyklen :lol: :lol:
-
n00bsmurf har fuldstændigt ret i sine udtagelser!!!
Optimal bremsning er ved først bagbremsen for at få energien presset ned i asfalten ved bremsning før man bremser optimalt med forbremsen, samtidigt med man letter trykket på bagbremsen. Faktisk skal man trække koblingen ved nedbremsningerne, så motorbremsen ikke spiller ind og gør bagbremsen svær og dossere.
Det vigtigste i dit tilfælde Majse, var at du slap bremsen og brugte grebet i dækkene til at styre med i stedet for at prøve at bremse og styre samtidigt.
Det ville nok have medført en omlakering. :? :?
Godt reageret og lad nu være med at glemme bagbremsen, for det er gerne motorbremsen der gør at den låser samtidigt med nedbremsningen.
HVAD??? Bruger i ikke jeres bagbremse når i holder i lyskrydsene??? :evil: :evil: :evil: :evil:
Jeg opgiver!!! :roll: :lol: :lol: :lol:
Der er jo ligesom en grund til, at man har sat en bagbremse på en mc.
:roll: det er rigtigt Jannik, den er god at bruge ved lyskryds, særligt når der er vejstigning, op eller ned :?
Den er også god til "freestyle" baghjulskørsel :shock: eller hvis man skal lyne jakken :shock:
nu skal jeg nok la´ vær med at komme med flere gode ideer :wink:
Men den lille skive bag på, kan ikke undvære :!: :!:
-
Yes.. rigtigt at den bedste og optimale nedbremsning foregår ved at aktivere bagbremsen først og derefter forbremsen.
kort og godt.
men uofficielt indrømmer jeg gerne at jeg ikke bruger min bagbremse ret meget
bruger den et par gange hver gang jeg er ude og køre, hvis jeg skal bemse roligt ned eller bare tage farten af.
og bruger den SELVFØLGELIG når jeg hoder STILLE ved at kryds !!!
dette for at aktivere mit bremselys så de bagved kørende kan se at jeg holder stille (eller ihvertfald kan se at jeg bremser)
men i Rigtig mange tilfælde bruger jeg kun forbremsen, måske lidt en vane der er tillagt fra bane dage
hvor bagbremsen kan være noget lort at bruge, jeg holder mig fra at bruge den dér.
der er dog nogen der kan styre bedre ind i sving ved brug af bagbremsen, men det er ikke noget jeg har øvet mig i endnu.. aarh en smule :wink:
personligt kan jeg bedre kontrollere en kraftig nedbremsning hvis jeg kun bruger forbremsen
så skal jeg kun koncentrere mig om den, og det er jo også dén der bremser kraftigst.
det kan godt være en smule svært at holde styr på begge bremser ved kraftig nedbremsning vel at mærke for ikke at blokére bagbremsen.
..men så igen.. hvis baghjulet hænger og dingler i luften 10 cm over vejen.. så er det vel lige meget..
-
det kan godt være en smule svært at holde styr på begge bremser ved kraftig nedbremsning vel at mærke for ikke at blokére bagbremsen.
.... lalala.. noget med to ting på én gang...? ;-)
Hvis du selv er enig i at begge bremser er det mest effektive, hvordan kan du så lave en kraftig nedbremsning med kun den ene?
Hvis du nu brugte begge bremser, kunne du jo bruge kortere tid på at bremse = mindre tid til at fjumre i det :wink:
-
det kan godt være en smule svært at holde styr på begge bremser
Det siger vist mere om dig - end om bremseteknik :wink: :wink:
-
det kan godt være en smule svært at holde styr på begge bremser ved kraftig nedbremsning vel at mærke for ikke at blokére bagbremsen.
.... lalala.. noget med to ting på én gang...? ;-)
Hvis du selv er enig i at begge bremser er det mest effektive, hvordan kan du så lave en kraftig nedbremsning med kun den ene?
Hvis du nu brugte begge bremser, kunne du jo bruge kortere tid på at bremse = mindre tid til at fjumre i det :wink:
HAR DU LÆST HELE MIT INDLÆG ? ......................................... ..OG FORSTÅET SAMMENHÆNGEN ??!!
JEG TVIVLER....
-
HAR DU LÆST HELE MIT INDLÆG ? ......................................... ..OG FORSTÅET SAMMENHÆNGEN ??!!
JEG TVIVLER....
Har du glemt cAPS lOCK eller bliver du bare hurtigt sur? ;-)
Majse, jeg synes det er godt du bruger bagbremsen. Folk hyler og skriger om at den er farlig, men hvis du havde brugt forbremsen og forhjulet var skredet havde du først rigtig været på spanden.
Jeg bruger bagbremsen på både vej og bane og finder den yderst effektiv. Og ja, korrekt brug kræver træning... :wink:
-
og bruger den SELVFØLGELIG når jeg hoder STILLE ved at kryds !!!
dette for at aktivere mit bremselys så de bagved kørende kan se at jeg holder stille (eller ihvertfald kan se at jeg bremser)
Bremselyset kan også aktiveres med forbremsen :wink:
Grunden til at man bruger bagbremsen er i tilfælde af, at man skulle blive ramt bagfra. Derved ligger vægten af cyklen foran bremsepunktet hvilket gør det nemmere at kontrollere et skub fremfor hvis vægten ligger bag bremsepunktet :idea:
Ved et heftig påkørsel er man bedst tjent med at stå på fortorvet og lade cyklen blive ramt alene :shock: :evil:
-
kort råd: Brug jeres bagbremse og lær jeres cykel at kende :D , det er altså rart at være forberedt på hvordan ens cykel reagerer
En baghjuls udskridning med aktivering af bremse eller motorbremse er noget af det mest harmløse der kan ske når vi taler udskridninger.. for lige så snart i slipper bremsen eller tager koblingen, retter cyklen sig op igen. (vælter man ved denne form for udskridning har man sovet godt og grundigt i timen og har ikke opdaget at bagenden er på vej væk :D :D, )
Du gjorde det rette majse, bare rolig, det føles meget værre end det egentlig er.
Det er sundt at kende cyklens grænser og med noget så ufarligt som ovenstående, ja, så er det bare om at komme igang :D
( en farlig baghjuls udskridning af den modsatte faktor, er tilgengæld når du accelererer ud af at sving og hjulet begynder at spinde ud... der skal du tænke dig godt om, for er den kommet for langt ud og du bare lukker af for gassen, retter cyklen sig hurtigt op og kaster dig af...det der kaldes at "highside")