SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Vendelboen efter August 14, 2011, 09:31:56 am
-
Hej Rødder..
Jeg var jo lige en lille tur til Thy træf.. Kanon træf med masser af glade Mc'ister. Også en enkelt herinde fra (jkogs vi snakkes ved.)
Nå men der mødte jeg jo en som lød til at han vidste en masse om suzuki sv..
Han kunne fortælle at SV 1000 har bedst af at få semisyntetisk motorolie og ikke fuldsyntetisk olie.. Jeg må jo indrømme at når det bliver vinter så tømmer jeg altid min Mc for motorolie.. skifter filter og fylder noget billig Thansen olie på.... til lidt over max.. Det står den så med hele vinteren og når det er tid til at komme ud og køre igen, så fylder jeg nyt olie på SVinet, og nyt filter. (gemmer selvfølgelig "vinterfilteret" til næste år) Og her vil jeg jo købe det bedste flydende helsystetiske "guld" (olie). Nu er jeg jo lige pludselig i tvivl om jeg kan risikere at gøre det "for godt"
Nu er mine spørgsmål ... Hvad skal jeg købe ? Hvad bruger I andre ?
Mvh. Per
-
Hej Per,
Ikke for at være kill-joy, men dette emne har været debatteret i hundredevis af gange her på siden. Prøv lige at søge (http://www.svrider.dk/forum/index.php?action=search) på det :innocent:
/TOB
-
Ok
Det prøver jeg lige...
Tak
-
Kort fortalt er der fortilfælde hvor andre ejere har brændt koblingen af med fuldsyntetisk olie fordi viskositeten er en lille smule anderledes end ved semisyntetisk.
Koblingen (som er en vådkobling) er designet til at virke i en bestemt type olie. Hvis viskositeten bliver for lav fedter koblingen og brænder af hvis man er uheldig. Jeg har også hørt om folk der har kørt fuldsyntetisk uden problemer. Men Suzuki anbefaler semisyntetisk - så det kører jeg med.
-
jeg kører med fuldsyntentisk og har gjort det et stykke tid.. Der er ikke blevet sparet, når den ellers har været varm. Jeg har ingen problemer haft.
-
Tak for de fine svar,
Jeg har fundet (og læst) flere af de andre tråde som er her omkring det med olie..
Jeg vil følge Suzuki's anbefaling og bruge Semisyntetisk olie som overholder de rette Specifikationer.
Men det har også lidt med at gøre at jeg ikke har så meget forstand på mototolie.. Var faktisk af den overbevisning at jo dyere jo bedre, men jeg er blevet klogere.
Tak for hjælpen ;-)
Ps: Et sidste spørgsmål, som intet har med motorolie at gøre.. Uret i mit KiloSVin er 10 min foran,,, Hvordan justerer jeg uret.. ???
Pps: Fik SVinet rullet til Thy træf.. 111.24 på hjulet :afro: :D
-
Mener at du holder begge knapper inde et par sek. Og så er det bare at spole frem med den ene knap (prøv dig frem).
-
Efter 91.500km på fuldsyntetisk olie og den SAMME kobling, er jeg uenig med alle dem der fraråder det.
Så længe olien overholder de krav Suzuki stiller, kan jeg ikke se problemet.
-
Iøvrigt virker det helt gak at hælde billig olie på om vinteren og så tappe det af igen om foråret. But why??
Du kan være helt sikker på at du ikke får det hele ud, og så har du rester af den "dårlige" olie i den "gode" olie, og bla bla bla... en kæde er aldrig stærkere end det svageste led.
Hvorfor ikke bare hælde den "gode" olie på med det samme??
-
Ja den forstår jeg heller ikke...
-
Det med den billige olie,, har jeg altid gjort på den gamle MC fordi at den stod i en kold garage hele vinteren, med de temperatur svingninger det nu engang medfører..
Så derfor.. Og jeg har altid fået tudet ørene fulde om at gammel motorolie og vand kunne danne svolsyre, Så jeg har ikke villet køre med olie der har været i motoren i +6 måneder.. heller ikke selv om olien er ubrugt.
Men netop i går har jeg truffet en aftale med en ven om at den kan komme ned og stå i hans nye opvarmede kælder... Så i år skal der bare frisk( dyr ) olie på.
8)
-
Det med den billige olie,, har jeg altid gjort på den gamle MC fordi at den stod i en kold garage hele vinteren, med de temperatur svingninger det nu engang medfører..
De små svingninger skaber næppe nogen problem. Motoren er jo ikke driftsvarm og bliver sat ud i minusgrader. Desuden svinger temperaturen så langsomt at det næppe heller skaber problemer mht kondensering.
-
Jeg skifter ikke olien når den skal opbevars vinteren over... Ser jeg ingen grund til? Mine motorcykler er ikke gået i stykker af det endnu??
Skifter olien ved sæsonstart...... Eller ved de service intervaller der er (hvert 6000km)
-
Ja, det må være noget skrøbeligt skrammel sådan en suzuki eller anden mc for den slags skyld.
3-4 måneder i garage (evt. frost) med lidt gammel olie på og så er motoren ædt op :/ øv øv
Man kan også blive for hysterisk. Olieskift ved sæsonstart og ved service må være mere end rigeligt.
-
Jeg overholder bare service intervallerne på olien - det har virket indtil nu. :D
-
Sajmon ..Din motor er vel også kun kold i vinterhalvåret :lmao:
-
Så godt som. :D
-
Jeg overholder bare service intervallerne på olien - det har virket indtil nu. :D
Har det sådan på samme måde... :D
-
Hmm, jeg smider ny olie og filter på når den ryger ind, efter sidste tur så den er varm, og så får den lov at stå der og glo. Men om det er før eller efter gør nok ikke det store, det med "vinter" olie?? Nej vel, spar pengene :innocent: