SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: Brix efter September 01, 2011, 03:35:34 pm
-
Jeg er lige kommet hjem fra en frisk køretur, men undervejs sprang den ud af gear. Jeg kørte i 3. eller 4. gear. Det var midt i en overhaling det skete, så jeg panikkede en smule. Synes ikke det var rart at ligge i modsatte vognbane uden trækkraft. Jeg havde dog fået nok fart i cyklen til jeg kunne trille ind foran bilen. Jeg slog katastrofeblinket til, og bremsede ned. Da jeg holdt helt stille prøvede jeg at geare ned. Jeg tror den sprang i gear med det samme, og jeg fortsatte indtil den var i 1. gear. Derefter smed jeg den i frigear. Kunne hverken se, høre eller lugte noget underligt, så jeg prøvede at sætte igang igen. Det gik fint, og alt lød stadig som det skulle. Jeg skyndte mig at vende næsen hjem, og nu er jeg ret bekymret. Sekundet efter det skete er jeg ret sikker på jeg trådte på gear pedalen for at få den i gear igen, men der skete indtil. jeg er dog ikke helt sikker på hvad jeg gjorde, fordi jeg gik i panik.
Er der noget i vejen med den?
-
:D Du har ramt et af de falske frigear der er på en mc.
Hvis du ikke er bestemt når du skifter, kan du ramme et "frigear" fordi den ikke er kommet ordentligt i gear.
Det er jeg også kommet ud for et par gange på min, men det er på 50.000 km så det er normalt ikke noget der sker ofte.
Kør du bare videre... (Er din geararm justeret ordentligt ind til dig???)
-
:D Du har ramt et af de falske frigear der er på en mc.
Hvis du ikke er bestemt når du skifter, kan du ramme et "frigear" fordi den ikke er kommet ordentligt i gear.
Det er jeg også kommet ud for et par gange på min, men det er på 50.000 km så det er normalt ikke noget der sker ofte.
Kør du bare videre... (Er din geararm justeret ordentligt ind til dig???)
Pyyyha. Det lyder godt. Troede bare kun det kunne ske mellem 1. og 2. gear.
Ja, geararmen sidder vist som den skal. Den sidder i hvertfald så det er behageligt.
-
Hej Brix,
Jeg har prøvet det samme et par gange, hvor det har gået lidt stærkt og jeg ikke har fået løftet gearpedalen korrekt. Jeg kunne så ikke komme ind i vigespor og tvang den i gear (et hak op) med et grimt *klonk* tilfølge. Det giver noget af en forskrækkelse. Der var ikke spåner på bundproppen da jeg skiftede olie ;)
-
Hej Brix,
Jeg har prøvet det samme et par gange, hvor det har gået lidt stærkt og jeg ikke har fået løftet gearpedalen korrekt. Jeg kunne så ikke komme ind i vigespor og tvang den i gear (et hak op) med et grimt *klonk* tilfølge. Det giver noget af en forskrækkelse. Der var ikke spåner på bundproppen da jeg skiftede olie ;)
Og det er ikke bare mellem 1 og 2 gear det er sket?
-
Hej Brix,
Jeg har prøvet det samme et par gange, hvor det har gået lidt stærkt og jeg ikke har fået løftet gearpedalen korrekt. Jeg kunne så ikke komme ind i vigespor og tvang den i gear (et hak op) med et grimt *klonk* tilfølge. Det giver noget af en forskrækkelse. Der var ikke spåner på bundproppen da jeg skiftede olie ;)
Og det er ikke bare mellem 1 og 2 gear det er sket?
Som jeg husker det, så var det mellem 2 og 3 gear jeg oplevede det. Fik det råd at sætte en TL eller GSX-R gear-arm på (kortere vandring) - men har i stedet "lært mig" at skifte gear som SV'en gerne vil have det :)
-
Hej Brix,
Jeg har prøvet det samme et par gange, hvor det har gået lidt stærkt og jeg ikke har fået løftet gearpedalen korrekt. Jeg kunne så ikke komme ind i vigespor og tvang den i gear (et hak op) med et grimt *klonk* tilfølge. Det giver noget af en forskrækkelse. Der var ikke spåner på bundproppen da jeg skiftede olie ;)
Og det er ikke bare mellem 1 og 2 gear det er sket?
Som jeg husker det, så var det mellem 2 og 3 gear jeg oplevede det. Fik det råd at sætte en TL eller GSX-R gear-arm på (kortere vandring) - men har i stedet "lært mig" at skifte gear som SV'en gerne vil have det :)
Det var også rart at høre. Kan bare ikke lige få det banket ud af hovedet.
-
Jeg har også oplevet det når jeg køre lidt frisk til.. :) Oftest fordi jeg har været en klovn til at slække på gassen, rive koblingen ordentlig ind, eller ikke trampet/revet nok i pedalen :whatever: :innocent: Det er ligesom at køre veteran, der skal være lidt spøjse finurligheder ved sådan en lækker gris :thumbsup: :lmao:
-
Du skal bare skifte til en kort arm og vende til omvendt gearskifte, så oplever du ikke det mere. :blink:
-
Du skal bare skifte til en kort arm og vende til omvendt gearskifte, så oplever du ikke det mere. :blink:
Hvilken kort arm passer lige over? Og er det nemt er lave omvendt gearskift? Man kan vel ikke abre vende den om?
-
Hej Brix,
Jeg har prøvet det samme et par gange, hvor det har gået lidt stærkt og jeg ikke har fået løftet gearpedalen korrekt. Jeg kunne så ikke komme ind i vigespor og tvang den i gear (et hak op) med et grimt *klonk* tilfølge. Det giver noget af en forskrækkelse. Der var ikke spåner på bundproppen da jeg skiftede olie ;)
Og det er ikke bare mellem 1 og 2 gear det er sket?
Jeg har prøvet det på Helsingørmotorvejen imellem 4-5 eller 5-6 - tror de ligger hele vejen imellem gearene, nogle er bare lettere at finde end andre måske. Heldigvis har jeg ikke oplevet de store problemer med at få den sat rigtig i gear bagefter, de par gange eller tre jeg har fået overraskelsen
-
Du skal bare skifte til en kort arm og vende til omvendt gearskifte, så oplever du ikke det mere. :blink:
Hvilken kort arm passer lige over? Og er det nemt er lave omvendt gearskift? Man kan vel ikke abre vende den om?
Fra en gsxr 98´ og frem til noget ´01 agtigt samt TL1000S/R og jo det er simpelt at vende, og burde være lavet sådan fra fabrikken!!! :D
-
Fra en gsxr 98´ og frem til noget ´01 agtigt samt TL1000S/R og jo det er simpelt at vende, og burde være lavet sådan fra fabrikken!!! :D
[/quote]
Det er meget simpelt at lave men er det en grisling skal der skæres et lille hjørne af bundkåben - ellers går den på.
Og ja omvendt gearskift burde være standard!
-
Det er meget simpelt at lave men er det en grisling skal der skæres et lille hjørne af bundkåben - ellers går den på.
Og ja omvendt gearskift burde være standard!
Også hvis man bruger den korte arm???
Jeg har selv kun gjort det på min 1000 og jeg ved at armene ikke vender ens på 650 og 1000 men at den skulle ramme på med den korte arm har jeg ikke hørt om før. :huh:
Andre der har gjort det på sin grisling og ved om det er et problem?
-
Man kan dreje lidt på skiftearmen men jeg synes det gjorde skiftet mere besværligt pga vinklen, derfor satte jeg armen mere lodret og så går den desværre lidt på kåben.
-
Jeg var ude for samme situation i foråret. Sprang ud af gear. Shiiiiit! Jeg troede gearkassen var smadret ;-)
Holdt ind til siden og "gik" gearene igennem. Intet galt- heldigvis.
-
Fra en gsxr 98´ og frem til noget ´01 agtigt samt TL1000S/R og jo det er simpelt at vende, og burde være lavet sådan fra fabrikken!!! :D
Det er meget simpelt at lave men er det en grisling skal der skæres et lille hjørne af bundkåben - ellers går den på.
Og ja omvendt gearskift burde være standard!
[/quote]
Som jeg lige kan læse er 650'erens arm kortere end 1000'erens, og tlr armen gør ingen forskel. Er det hold i det?
-
Som jeg lige kan læse er 650'erens arm kortere end 1000'erens, og tlr armen gør ingen forskel. Er det hold i det?
Nej de er lige lange, men den peger nedad (som man siger :blink: ) på en 6½ og op på en 1000.
Du skal vende armen så den vende opad på afgangsakslen fra gearkassen på din 6½.
Du skal så også have den korte arm på.
Så ligger dine gear 1 op resten ned, så du ikke spænder i skinnebenet når du skal skifte et gear op. :thumbsup:
-
Som jeg lige kan læse er 650'erens arm kortere end 1000'erens, og tlr armen gør ingen forskel. Er det hold i det?
Nej de er lige lange, men den peger nedad (som man siger :blink: ) på en 6½ og op på en 1000.
Du skal vende armen så den vende opad på afgangsakslen fra gearkassen på din 6½.
Du skal så også have den korte arm på.
Så ligger dine gear 1 op resten ned, så du ikke spænder i skinnebenet når du skal skifte et gear op. :thumbsup:
Skal vist et smut forbi den lokale suzuki pusher på vej hjem fra skole :D
-
Det var jeg også men bestilte fra onlineparts da suzukis priser var helt hen i vejret...
-
Det var jeg også men bestilte fra onlineparts da suzukis priser var helt hen i vejret...
Tak, er skrevet bag øret.
-
Det var jeg også men bestilte fra onlineparts da suzukis priser var helt hen i vejret...
Tak, er skrevet bag øret.
Mener du skal regne med 500,- for den. :shock: Jeg kan dog ikke finde en på ebay :brok:
-
Det var jeg også men bestilte fra onlineparts da suzukis priser var helt hen i vejret...
Tak, er skrevet bag øret.
Mener du skal regne med 500,- for den. :shock: Jeg kan dog ikke finde en på ebay :brok:
Ved ved suzuki er det 480 + moms. Onlineparts var det 380 inklusive fragt, og jeg kunne heller ikke finde den på ebay :?
-
http://www.cmsnl.com/products/armgear-shift-link_2552019c02/ (http://www.cmsnl.com/products/armgear-shift-link_2552019c02/) :innocent: 29 Euro..
-
http://www.cmsnl.com/products/armgear-shift-link_2552019c02/ (http://www.cmsnl.com/products/armgear-shift-link_2552019c02/) :innocent: 29 Euro..
Jeg bukker dybt! Jeg har ledt længe efter en forhandler, inden for EU, der sælger original dele! Tak :D :D :D
-
http://www.cmsnl.com/suzuki-sv650s-a-usa_model16252/partslist/ (http://www.cmsnl.com/suzuki-sv650s-a-usa_model16252/partslist/) :innocent:
-
http://www.cmsnl.com/suzuki-sv650s-a-usa_model16252/partslist/ (http://www.cmsnl.com/suzuki-sv650s-a-usa_model16252/partslist/) :innocent:
Det var en TL del jeg skulle bruge, ikke noget til en sv'er :innocent: :innocent: :innocent:
-
Find part no på det du skal ha og brug deres søge funktion..
-
Find part no på det du skal ha og brug deres søge funktion..
Ja, det ved jeg godt. Skrev bare fordi jeg slettede min tidligere besked :wink: altså efter du havde fundet SV'eren også :D