SVRider.dk Forum
Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Teknik og vedligehold => Emne startet af: sv10004ever efter September 19, 2011, 08:54:56 pm
-
Hej herinde :-)
Satte et nyt kædekit på for et lille år`s tid siden, og var idag ude for at snakke med min mekaniker om hist og pist, da han pludselig så på mit bagtand hjul og fik store øjne.
For tænderne på det bagerste tandhjul (og formentlig også det foreste) var så slidte og "Hældte" så meget forover, at det ikke kunne varer længe før at den ville begynde at bide tænder af mig!!!
Det kædekit jeg købte har så kun holdt ca 7500 km, og det syntes jeg er lidt for lidt, selvom jeg kører frisk til ;-)
Men jeg købte også tandhjul i aluminium dengang jeg købte, og ville så bare hører om andre også har haft samme problem med alu tandhjulene, med at de bliver slidt hurtigt? Og om jeg kan være så "fræk" kun at skifte tandhjulene nu hvor kæden "kun" har kørt de ca 7500, eller om det bare er sur r.ø og det er et nyt kædekit?
Mvh Claus
-
Det var godt nok hurtigt, men aluminium-tandhjul? Det kan sgu heller ikke holde længe, set ift. stål. Nu har jeg ikke prøvet dem, men stål er jo betydeligt stærkere end aluminium, så jeg ville da klart vælge det næste gang, om end det vejer omkring 3 gange mere.
Har du husket at smøre det nok?
-
Kæden er noget billigt og for svagt snot eller også har du smurt alt for lidt.
Det er først når kæden strækker sig at tandhjulene vil dø...
-
Syntes nu jeg smører så tit som muligt men nu er et nyt kædekit bestilt hos louie.de for de har tilbud i denne uge. Men indtil videre så kører jeg med det jeg har på som det er. Det kædekit som er monteret købte jeg i england for 1300, og det kan godt være at bagtandhjulet har været lidt for bling bling.... men godt ser det ud :-) Tak for svarene.
-
Hvad var det for en kæde? SVeren skal jo gerne have en 530'er til moment og hk.
-
Hvad var det for en kæde? SVeren skal jo gerne have en 530'er til moment og hk.
Der er mange der kører 520 kædekit på 1000 kubik banecykler med 180 Hk - og godt nok er en V motor måske lidt anderledes i trækket, men tror ikke man absolut skal have en 530 kæde.. mindre kan også gøre det.
-
Og dem kører de nok næppe 20k-25k km på.
Nej, den skal ikke absolut have en 530'er, men nu handler tråden jo netop om holdbarhed...
-
Holdbarhed ja - men her er problemet jo at det bagerste (og måske det forreste) tandhjul er slidt op efter 7500 km.
Det har jo intet at gøre med om det er et 520, 525 eller 530 kit der sidder på ?
Nærmere kvaliteten på det tandhjul der måske ikke var god nok til gadebrug.
Som jeg forstår det er kæden jo ikke slidt - og gsxr750 er født med 525 kæde, så den burde også være stærk nok til en SV.
Bare min mening.
-
Jeg kører med 525 gsxr600k7 kædekit og fungerer da fint for mig. :evil:
-
Jo, det har noget med det at gøre.
Som Sajmon også skriver, så æder en slidt kæde hurtigt tandhjulene.
-
Jo, det har noget med det at gøre.
Som Sajmon også skriver, så æder en slidt kæde hurtigt tandhjulene.
Øhh ja ? Det har jeg ikke kommenteret. Kun at du siger det helst skal være 530 kædekit på en SV - det var det jeg var uenig i.
-
Jo, det har noget med det at gøre.
Som Sajmon også skriver, så æder en slidt kæde hurtigt tandhjulene.
Øhh ja ? Det har jeg ikke kommenteret. Kun at du siger det helst skal være 530 kædekit på en SV - det var det jeg var uenig i.
men her er problemet jo at det bagerste (og måske det forreste) tandhjul er slidt op efter 7500 km.
Det har jo intet at gøre med om det er et 520, 525 eller 530 kit der sidder på ?
Der skriver du (i det orange) jo ret sort på hvidt at tandhjulenes levetid ikke er afhængig af kæden, men hvis kæden bliver slidt hurtigt (og du er vel forhåbentlig enig i at en 520'er holder kortere end en 530'er), så er du samtidig enig i (i det lilla) at det dræber tandhjulene. De 2 ting er i mine øjne ganske selvmodsigende.
I øvrigt har jeg på intet tidspunkt sagt at SV'eren død og pine skal have en 530'er, jeg skrev "gerne". Har han brugt en alt for svag kæde kunne det være forklaringen. 530'eren er nu engang den der er anbefalet til SV'eren, netop pga. holdbarhed.
-
Du skrev at en SV skal have en 530 pga. HK og moment. Dette skrev jeg at jeg ikke var enig i.
Sajmon skrev at kæden måske har været dårlig kvalitet.
Og man kan ikke generelt konkludere at end 530 kæde holder bedst. Det svarer lidt til at sige at Toyota kører længst på literen.
Men glem bare hvad jeg har skrevet - vi to forstår vist alligevel ikke hinanden...
-
Og man kan ikke generelt konkludere at end 530 kæde holder bedst. Det svarer lidt til at sige at Toyota kører længst på literen.
Ift. en 520'er? Hvis du mener det, så opgiver jeg at argumentere fornuft.
Men glem bare hvad jeg har skrevet - vi to forstår vist alligevel ikke hinanden...
Enig.
-
Og man kan ikke generelt konkludere at end 530 kæde holder bedst. Det svarer lidt til at sige at Toyota kører længst på literen.
Ift. en 520'er? Hvis du mener det, så opgiver jeg at argumentere fornuft.
Jeg giver Nikolaj ret i at en kvalitetskæde i 520 holder bedre end en 530 kinakæde, så det er ikke altid kædens størrelse men kvaliteten der giver levetid.
Klart at 2 ens kæder, hvor den ene er 520 og den anden 530 så holder 530 bedst, da den træder med mere flade, men det er vist ikke dette der diskuteres i denne tråd. :blink:
-
Jannik: At de to kæder var af samme mærke regnede jeg som en selvfølge, ellers er det jo på ingen måde sammenligneligt : )
-
Jannik: At de to kæder var af samme mærke regnede jeg som en selvfølge, ellers er det jo på ingen måde sammenligneligt : )
Tror nu nok at det er der i går forbi hinanden... :blink:
-
Spørgsmål fra en begynder: hvad er 520/530 osv. udtryk for? Ved det har noget med styrke at gøre, men er det er mål eller bare en betegnelse på typen af metal el. andet?
- Mikkel
-
Spørgsmål fra en begynder: hvad er 520/530 osv. udtryk for? Ved det har noget med styrke at gøre, men er det er mål eller bare en betegnelse på typen af metal el. andet?
- Mikkel
Det er bredden på kæde og tandhjul.
520 er den smalleste/lettest som giver op mod 2 hk på hjulet (mindre vægt der skal trækkes rundt), men som har en større belastning pr tand, og derfor bliver slidt hurtigere end en 530 kæde.
-
Tak for svar Jannik :)
-
Tak for svar Jannik :)
Du skal altid være velkommen. :blink:
-
Måske du også skulle prøve og kontrollere kædejusteringen? Det kan vel også ha indflydelse på at det bliver slidt hurtig hvis den ikke er helt korrekt justeret op?
Men som andre skriver så smør heller en gang for meget, især i dette "sommer" vejr vi har haft i år.... (Hvis altså du kører i regnvejr) Jeg kan anbefale at smide et sæt Scottoiler på. Det holder 100%, så skal man ikke tænke mere over og smøre kæden... :thumbsup:
Jeg har snart rundet de 12000km på det kædekit som sat på fra fabrikken, og det ser stadig ud som nyt....