SVRider.dk Forum

Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Brix efter November 15, 2011, 05:51:05 pm

Titel: Fordele ved brede dæk?
Indlæg af: Brix efter November 15, 2011, 05:51:05 pm
Jeg er lige kommet hjem fra en lang dag, og i løbet af den har jeg haft en mindre diskussion med en kørelærer. Han sagde den ENESTE fordel ved bredere dæk, var de køler bedre. Han mente også de havde dårligere greb i vådt vejr, og selvfølgelig sne. Men ellers kan de præcis det samme som en smalt dæk. Jeg mente det måtte være nogle andre fordele ved dem, så som bedre greb, større kontaktflade eller sådan. Snakken startede på bildæk, men han mente også det galt for mc dæk. Nogen der har nogle links eller noget fakta så jeg kan tryne ham? :)
Titel: Sv: Fordele ved brede dæk?
Indlæg af: CooN efter November 15, 2011, 06:57:59 pm
Fandt den her til biler, der er et lille fint skema i bunden.
http://www.daek-og-faelge.dk/daekstoerrelse.php (http://www.daek-og-faelge.dk/daekstoerrelse.php)
Titel: Sv: Fordele ved brede dæk?
Indlæg af: Husum efter November 16, 2011, 09:00:31 am
Jeg synes bare du skal overbevise ham om at montere cykeldæk på hans 1000cc'er, og så få ham til at vride øret helt rundt. Så er han sikkert enig i at det giver mere greb.
Titel: Sv: Fordele ved brede dæk?
Indlæg af: Nikolaj efter November 16, 2011, 09:40:51 am
Jeg tror ikke man på samme måde som bildæk kan sige at bredere MC dæk giver mere greb, da den ikke har samme flade profil, og derfor ikke væsentlig større trædeflade.
Dog bliver bagdækket lidt fladere når man giver gas, så et bredere bagdæk på MC burde give lidt mere greb.

Men tvivler på hvor meget det reelt er/giver.
Titel: Sv: Fordele ved brede dæk?
Indlæg af: NielSV650 efter November 16, 2011, 09:51:16 am
Fandt den her til biler, der er et lille fint skema i bunden.
http://www.daek-og-faelge.dk/daekstoerrelse.php (http://www.daek-og-faelge.dk/daekstoerrelse.php)

Hvad er øget indvendig diameter? Fælg-størrelsen??
Når "Mindre risiko for aquaplaning" nedsættes, hvad betyder det så? At der er større risiko, eller hvad?
Titel: Sv: Fordele ved brede dæk?
Indlæg af: Brix efter November 16, 2011, 04:20:19 pm
Fandt selv nogle udemærket artikler og test, då den er i vinkel :thumbsup:
Titel: Sv: Fordele ved brede dæk?
Indlæg af: NielSV650 efter November 16, 2011, 07:40:24 pm
Fandt selv nogle udemærket artikler og test, då den er i vinkel :thumbsup:

Vil du dele??
Titel: Sv: Fordele ved brede dæk?
Indlæg af: Brix efter November 16, 2011, 08:18:12 pm
Fandt selv nogle udemærket artikler og test, då den er i vinkel :thumbsup:

Vil du dele??
http://www.adac.de/_mm/pdf/Breit_oder_schmal_23603.pdf (http://www.adac.de/_mm/pdf/Breit_oder_schmal_23603.pdf)
Er den eneste jeg lige kan finde igen. Resten ligger på min bærbar. Men det er i det hele taget mange der har skrevet noget om det, og de skriver alle det samme.
Titel: Sv: Fordele ved brede dæk?
Indlæg af: SA efter November 17, 2011, 10:35:02 pm
.........og Rossi, Stoner og alle de andre GP drenge, kører kun på bredt gummi fordi de synes det ser sejt ud!! :hand:


 :lmao: :lmao:
Titel: Sv: Fordele ved brede dæk?
Indlæg af: motormouth efter November 18, 2011, 08:39:09 am
Jeg mener at huske at der var en ducati model der styrede bedre med et 180/55-17 i stedet for det original monterede 190/55-17.
En ting har jeg dog lært af erfaring: dæk skal ikke være større end fælgen er beregnet til.
Titel: Sv: Fordele ved brede dæk?
Indlæg af: NielSV650 efter November 18, 2011, 09:52:39 am
.........og Rossi, Stoner og alle de andre GP drenge, kører kun på bredt gummi fordi de synes det ser sejt ud!! :hand:


 :lmao: :lmao:

Har du kigget på linket??? De brede dæk øger greb og "handling". Jeg tror GP drengene er ligeglade med hvor meget dækkene larmer, og rullemodstanden er nok også til at overse.  :wink:

(Mht "handling" burde de dog tage dæk med samme skulderhøjde for bedre sammenlignelighed)
Titel: Sv: Fordele ved brede dæk?
Indlæg af: Luske efter November 18, 2011, 10:11:28 am
Jeg mener at huske at der var en ducati model der styrede bedre med et 180/55-17 i stedet for det original monterede 190/55-17.
En ting har jeg dog lært af erfaring: dæk skal ikke være større end fælgen er beregnet til.

de fleste maskiner født med 190 dæk styrer bedre med et 180 dæk ...
Titel: Sv: Fordele ved brede dæk?
Indlæg af: SA efter November 18, 2011, 02:22:48 pm
.........og Rossi, Stoner og alle de andre GP drenge, kører kun på bredt gummi fordi de synes det ser sejt ud!! :hand:


 :lmao: :lmao:

Har du kigget på linket??? De brede dæk øger greb og "handling". Jeg tror GP drengene er ligeglade med hvor meget dækkene larmer, og rullemodstanden er nok også til at overse.  :wink:



Nej jeg har faktisk ikke set linket. Jeg tager heller ikke stilling til om 180 styrer bedre eller har bedre greb end 190 eller 200. Det overlader jeg fuldstændig til folk der har forstand på det. Jeg mener bare, at kigger man på ræs, det være sig MotoGp eller Formel1, så er der da vist noget der tyder på, at bredde har lidt at sige.....

Da jeg i mine unge dage kørte lidt gokart i ungdomsskolen, var der dog nogle regndæk, der var væsentligt smallere end slicks. Og jeg mener da også at have set, at de i WRC kører med nogle meget smalle pigdæk. Men på tør asfalt, tror jeg nu nok, at billedet er lidt anderledes.

SA
Titel: Sv: Fordele ved brede dæk?
Indlæg af: Smølfen efter November 18, 2011, 02:43:53 pm
Sarkasme er svært på nettet ;)