SVRider.dk Forum

Erfaringer og generel viden om MC'er og SV i særdeleshed => Modifikationer => Emne startet af: Super V2en efter November 17, 2011, 09:13:57 am

Titel: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Super V2en efter November 17, 2011, 09:13:57 am
Hej drenge og Piger

Jeg er den glade ejer af en Suzuki SV650S fra 2007 med PiperX stage2 filter og Viper potte dom jeg gerne vil have justeret ind så jeg er sikker på at den får en ordentlig blanding... jeg har søgt rundt herinde og kunne godt tænke mig til finde nogle der har erfaring med rulning af en 07'er og gerne et nummer til det meget omtalte Mr. Dyno eventuelt..

Håber virkelig i kan hjælpe mig
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: skurkenfradallas efter November 17, 2011, 11:44:02 am
Hejsa,

Du kan gøre to ting...

Enten få den justeret ind i den motorstyringsboks der sidder fra fabrikken. Jeg kan ikke lige huske hvem der gør det - men jeg ved at der er andre herinde der har fået gjort det...

Eller også kan du få sat en PowerCommander på og få MrDyno til at hjælpe dig. Han beskæftiger sig KUN med indrulning vha. PowerCommander!

Hans kontaktoplysninger er: DOT Engineering (Øst) på booking-tlf. 97 49 21 00 eller mr.dyno@dot-e.dk.

Forskellen er at det arbejde og den teknologi (PowerCommander) Mr Dyno bruger er mere detaljeret end når du får den kørt ind på standardboksen. Mr. Dyno kan lave et individuelt map pr. cylinder - det mener jeg ikke at man kan med fabriksboksen. Desuden er PowerCommanderen også mere fintfølende siges det...

PC er så også en del dyrere!!!

Jeg fik min gamle SV1000S rullet af Mr. Dyno og fik ham til at sætte PowerCommander på. Det gjorde en kæmpe forskel - men jeg ved ikke om jeg ville sige at det var de 5000 værd som det kostede. Den SV1000S jeg har nu har ikke PowerCommander og jeg tror ikke at jeg gider at bruge pengene på at få sat en på igen.

Afhængigt af prisen vil jeg overveje at få kørt den ind på standardboksen...
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Super V2en efter November 17, 2011, 11:57:28 am
Jeg håber også at jeg kan få den justeret ind med original ECU'en fordi jeg hvis jeg kan spare knap 5 kg vil jeg da meget gerne
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: skurkenfradallas efter November 17, 2011, 01:16:25 pm
Jeg håber også at jeg kan få den justeret ind med original ECU'en fordi jeg hvis jeg kan spare knap 5 kg vil jeg da meget gerne

Jamen det kan du ikke... Men du kan måske spare 2.000 (det som en PowerCommander koster)...

Det tager 10 minutter at tilslutte en powercommander - så størstedelen af hvad du betaler er for at en mekaniker skal bruge tid med din maskine på et rullefelt. Det tager gerne det meste af en dag at få den kørt ordentligt ind. Med andre ord snakker vi nok en 5 timer * 600 kr i timen = ca. 3.000 kr.

Det er i hvert fald mit ukvalificerede gæt...

Kan vi ikke få nogen på banen som har fået deres maskine kørt ind med standardboksen?!?!?!
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Flemming L efter November 17, 2011, 01:33:29 pm
Jeg håber også at jeg kan få den justeret ind med original ECU'en fordi jeg hvis jeg kan spare knap 5 kg vil jeg da meget gerne

Jamen det kan du ikke... Men du kan måske spare 2.000 (det som en PowerCommander koster)...

Det tager 10 minutter at tilslutte en powercommander - så størstedelen af hvad du betaler er for at en mekaniker skal bruge tid med din maskine på et rullefelt. Det tager gerne det meste af en dag at få den kørt ordentligt ind. Med andre ord snakker vi nok en 5 timer * 600 kr i timen = ca. 3.000 kr.

Det er i hvert fald mit ukvalificerede gæt...

Kan vi ikke få nogen på banen som har fået deres maskine kørt ind med standardboksen?!?!?!

Det ka vi da.

Da jeg udskiftede til yoshimura på min 07'er fik jeg den rullet, justeret og nusset om hos Fa.Moto-sport i Brønshøj.
Justeringen blev foretaget på den originale ECU.

 :D
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: skurkenfradallas efter November 17, 2011, 02:26:07 pm
Jeg håber også at jeg kan få den justeret ind med original ECU'en fordi jeg hvis jeg kan spare knap 5 kg vil jeg da meget gerne

Jamen det kan du ikke... Men du kan måske spare 2.000 (det som en PowerCommander koster)...

Det tager 10 minutter at tilslutte en powercommander - så størstedelen af hvad du betaler er for at en mekaniker skal bruge tid med din maskine på et rullefelt. Det tager gerne det meste af en dag at få den kørt ordentligt ind. Med andre ord snakker vi nok en 5 timer * 600 kr i timen = ca. 3.000 kr.

Det er i hvert fald mit ukvalificerede gæt...

Kan vi ikke få nogen på banen som har fået deres maskine kørt ind med standardboksen?!?!?!

Det ka vi da.

Da jeg udskiftede til yoshimura på min 07'er fik jeg den rullet, justeret og nusset om hos Fa.Moto-sport i Brønshøj.
Justeringen blev foretaget på den originale ECU.

 :D

Hva' kost'eeeed  :lol: Og kunne man mærke nogen forskel?
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Flemming L efter November 17, 2011, 02:41:28 pm
Jeg håber også at jeg kan få den justeret ind med original ECU'en fordi jeg hvis jeg kan spare knap 5 kg vil jeg da meget gerne

Jamen det kan du ikke... Men du kan måske spare 2.000 (det som en PowerCommander koster)...

Det tager 10 minutter at tilslutte en powercommander - så størstedelen af hvad du betaler er for at en mekaniker skal bruge tid med din maskine på et rullefelt. Det tager gerne det meste af en dag at få den kørt ordentligt ind. Med andre ord snakker vi nok en 5 timer * 600 kr i timen = ca. 3.000 kr.

Det er i hvert fald mit ukvalificerede gæt...

Kan vi ikke få nogen på banen som har fået deres maskine kørt ind med standardboksen?!?!?!

Det ka vi da.

Da jeg udskiftede til yoshimura på min 07'er fik jeg den rullet, justeret og nusset om hos Fa.Moto-sport i Brønshøj.
Justeringen blev foretaget på den originale ECU.

 :D

Hva' kost'eeeed  :lol: Og kunne man mærke nogen forskel?

Ded ka jen it how

og mærke forskel kunne jeg....og høre.....men det i sig selv er ikke kun turen på testbænken:
Jeg gik fra standard til fuld yoshimura, men uden prøvekørsel inden tur på testbænk og justering af ECU efter montering af lir.

Følelsen da jeg trillede jeg på min "nye" MC glemmer jeg dog ikke
 :mrgreen:

Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: skurkenfradallas efter November 17, 2011, 03:12:25 pm
Hva' kost'eeeed  :lol: Og kunne man mærke nogen forskel?

Ded ka jen it how

og mærke forskel kunne jeg....og høre.....men det i sig selv er ikke kun turen på testbænken:
Jeg gik fra standard til fuld yoshimura, men uden prøvekørsel inden tur på testbænk og justering af ECU efter montering af lir.

Følelsen da jeg trillede jeg på min "nye" MC glemmer jeg dog ikke
 :mrgreen:

A'men Flemming da, så må jen jo sjelw ud å ring å e tel'fon til F.A'a'a'a'a'a og spør' dem sjelw :-)
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Flemming L efter November 17, 2011, 03:38:53 pm
Hva' kost'eeeed  :lol: Og kunne man mærke nogen forskel?

Ded ka jen it how

og mærke forskel kunne jeg....og høre.....men det i sig selv er ikke kun turen på testbænken:
Jeg gik fra standard til fuld yoshimura, men uden prøvekørsel inden tur på testbænk og justering af ECU efter montering af lir.

Følelsen da jeg trillede jeg på min "nye" MC glemmer jeg dog ikke
 :mrgreen:

A'men Flemming da, så må jen jo sjelw ud å ring å e tel'fon til F.A'a'a'a'a'a og spør' dem sjelw :-)

Ded jow li ded du må bett, Skurk
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Brix efter November 17, 2011, 04:57:58 pm
Jeg har lige fået min rullet, her var powercommander ikke nødvendigt.
http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=17122.0 (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=17122.0)
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Sortberg efter November 17, 2011, 07:50:54 pm
MR. Dyno = 28455359.
Ring og læg en besked hvis ikke han tager den. (sidder nok på testbænken)
Han kan fortælle hvad der giver mest til lige din model. EUS, eller PC3.....
EDIT: EUC hedder det vidst  :loser:
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Sperik efter November 17, 2011, 09:55:09 pm
Jeg håber også at jeg kan få den justeret ind med original ECU'en fordi jeg hvis jeg kan spare knap 5 kg vil jeg da meget gerne

Det synes jeg du skal, og eventuelt supplere med noget 99 oktan V-power.
6½eren er kendt for at gå rigtig godt standard, og du henter ikke noget særligt med PC på denne.
Måske får den en anelse for lidt saft, når du har åbent filter/potte på, men start da med at checke dine tændrørs farve.
Helst lys brun/grå - i så fald brænder du ikke noget som helst af !

Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: SA efter November 17, 2011, 10:20:40 pm


Det synes jeg du skal, og eventuelt supplere med noget 99 oktan V-power.


...ja for så har du da om ikke andet opnået en vis form for vægt-optimering.....af din tegnebog!!
Desværre må det så også være den eneste effekt af det.    :innocent:
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Flemming L efter November 17, 2011, 10:21:54 pm
Ib's kommentar mht. køb af PC3 til en K7 650S:
Spar de penge og hvis du vil bruge dem, så køb bedre affjedring for og bag.
Giver meget mere valuta for pengene på en Grisling.

 :thumbsup:
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Sperik efter November 17, 2011, 11:14:20 pm


Det synes jeg du skal, og eventuelt supplere med noget 99 oktan V-power.


...ja for så har du da om ikke andet opnået en vis form for vægt-optimering.....af din tegnebog!!
Desværre må det så også være den eneste effekt af det.    :innocent:

Vi er enige om at man ikke mærker nogen synderlig effekt i det daglige, men hvis man vil have det sidste ud af sin motor, så er V-power (og andre luxusmærker) vejen frem.
Min SV1000 får 95 oktan, da den er mappet til at kunne klare sig fra 89 oktan, og jeg formår ikke at hive de sidste heste ud af den længere.
Udover SV´en har jeg et par spaghettifræsere, som har stor glæde af de ekstra oktan i V-power - de får faktisk osse 1/4% API-TC olie i saften, så der kompenseres for det moderne brændstofs aggressive additiver.

V-power og alt det andet "superbrændstof" er klart bedre end det vanlige, og jeg håber du har sat dig en smule ind i sammenhængen, udover standerprisen ?

Men det er ikke" nødvendigt" til en moderne motor, men det er en PC jo strengt taget heller ikke!

Jeg ville osse hellere bruge de 5K på nogle fjedre...
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: SA efter November 18, 2011, 02:44:15 am
Oktantallet er udelukkende en indikation for brændstoffets evne til at modstå tændingsbanken (selvantændelse). En PC ændrer kun på brændstoftilførslen og ikke tændingsavanceringen. I teorien kan en alt for mager blanding også give tændingsbanken, men så har du nok mærket andre problemer inden. Medmindre der er tale om en motor med banke-sensor, vil et højere oktantal (end foreskrevet) i sig selv aldrig give flere heste. Er der tale om en modificeret motor med højere kompressionsforhold, eller evt en trykladet motor, er det en anden snak. Her kan det være en nødvendighed for ikke at beskadige stempler, lejer eller andet isenkram. Men på en SV'er kan du ligeså godt spare dine skillinger!!!!   

SA
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Brix efter November 18, 2011, 06:50:34 am
95 og 98 er spild af penge :D
http://www.magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=2501 (http://www.magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=2501)
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Vendelboen efter November 18, 2011, 08:00:35 am
95 og 98 er spild af penge :D
http://www.magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=2501 (http://www.magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=2501)
Vil det sige at min sv 1000 n kan "nøjes" med 92 oktan?  Jeg har sku altid påfyldt 95.  :?
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Sajmon efter November 18, 2011, 08:18:43 am
Jeg har kørt på 92 længe, og kan ikke mærke forskel på det, 95, 98, v-power og 100 oktan som vi havde adgang til på BRNO eller 116 oktan flybrændstof. Med de sidste to bliver den bare en smule hvid i udstødningen...

Sunoco race fuel virker så rimeligt godt, men til 40kr literen....  :D
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Super V2en efter November 18, 2011, 09:46:59 am
 :D Tusind tak for alle de gode svar drenge!!

Jeg ville selvfølgelig blive glad hvis jeg kan slippe for at skulle købe en "unødvendig" PC til K7'eren men vil jo også være sikker på at den ikke brænder mine stempler af, eller laver andre dårlig domme. så hvis jeg kan få Hr. Dyno Ove eller min lokale Suzuki Pusher til at rulle den så vi er sikker på den er er justeret ordentligt ind ville det jo være Perfekt
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Sortberg efter November 18, 2011, 10:09:59 am
Jeg har kørt på 92 længe, og kan ikke mærke forskel på det, 95, 98, v-power og 100 oktan som vi havde adgang til på BRNO eller 116 oktan flybrændstof. Med de sidste to bliver den bare en smule hvid i udstødningen...

Sunoco race fuel virker så rimeligt godt, men til 40kr literen....  :D
Til alle de Oktan fanatikere..
Jeg ville utroligt gerne SE en kurve over forskellen på 92, og 99 oktan... Og egentlig også gerne forskellen på en EUC, og PC3.
De test jeg har set på bænken er der ingen forskel på oktan, når man køre med så lav kompression som på en sv650 feks...
Og det er ikke en konstatering at der ikke er forskel. Jeg vil bare gerne se det først fra jeres cykler...
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: skurkenfradallas efter November 18, 2011, 10:56:15 am


Det synes jeg du skal, og eventuelt supplere med noget 99 oktan V-power.


...ja for så har du da om ikke andet opnået en vis form for vægt-optimering.....af din tegnebog!!
Desværre må det så også være den eneste effekt af det.    :innocent:

Det siger du ikke... Her er min søndagstur  :shock: Tænkte ikke lige over hvad jeg lavede da jeg tankede og var ved at få en lakridspibe galt i halsen da jeg aflæste standeren.
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Super V2en efter November 18, 2011, 11:40:17 am
Knap 13.00 kr literen og 194, kr for 15 liter benz. så er det sq dejligt det er en 2 hjuler og at man derfor kommer langt på 15 liter 
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Søren F efter November 18, 2011, 01:32:39 pm
Citér
2 hjuler og at man derfor kommer langt på 15 liter 

...så prøv en 1000'er - hvis du altså mener at 12-14 km/l er langt..... :wink:
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: skurkenfradallas efter November 18, 2011, 01:43:31 pm
Citér
2 hjuler og at man derfor kommer langt på 15 liter 

...så prøv en 1000'er - hvis du altså mener at 12-14 km/l er langt..... :wink:

Jeg tænkte også at det er ca. 1 kr. pr. km. hvis man kører ekstremt pænt  :wink:
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: SA efter November 18, 2011, 02:30:13 pm

Det siger du ikke... Her er min søndagstur  :shock: Tænkte ikke lige over hvad jeg lavede da jeg tankede og var ved at få en lakridspibe galt i halsen da jeg aflæste standeren.

Jamen det koster jo også at få en hel dunk med "Rendyrket Ydelse", som der så kækt står på din bon!!
 :innocent:

Søren
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Sperik efter November 18, 2011, 04:09:35 pm
Oktantallet er udelukkende en indikation for brændstoffets evne til at modstå tændingsbanken (selvantændelse). En PC ændrer kun på brændstoftilførslen og ikke tændingsavanceringen. I teorien kan en alt for mager blanding også give tændingsbanken, men så har du nok mærket andre problemer inden. Medmindre der er tale om en motor med banke-sensor, vil et højere oktantal (end foreskrevet) i sig selv aldrig give flere heste. Er der tale om en modificeret motor med højere kompressionsforhold, eller evt en trykladet motor, er det en anden snak. Her kan det være en nødvendighed for ikke at beskadige stempler, lejer eller andet isenkram. Men på en SV'er kan du ligeså godt spare dine skillinger!!!!   

SA

Du har fuldstændig ret i ovenstående, men der er gode additiver i f.eks V-power.
En SV kan ikke udnytte det højere oktantal, da den (såvidt jeg ved) ikke har bankesensor, og der ikke rigtig er nogle der ved noget om tændingen.
Og grunden til min post ang. luxusbenzin er egentlig, at når nu folk alligevel kaster penge i grams til "bolt on tingeltangel", PC mv. så kunne man jo ligesågodt forkæle motoren med det bedste brændstof.
Men det er ikke nødvendigt - den er mappet til 89 oktan !

Og det er sikkert ikke mange SV ere, der får lov til at kokse til i motoren :innocent:
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Super V2en efter November 18, 2011, 07:34:19 pm
jeg trækker mit statement tilbage jeg med 1000'ere kommer ikke langt på en liter saft. men jeg syntes da selv at jeg får relativt mange kilometer u ad af en tank fuld.... men min er jo også ca 350ccm mindre 
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Sajmon efter November 19, 2011, 05:45:01 pm
jeg trækker mit statement tilbage jeg med 1000'ere kommer ikke langt på en liter saft. men jeg syntes da selv at jeg får relativt mange kilometer u ad af en tank fuld.... men min er jo også ca 350ccm mindre

Det behøver du ikke - min gadecykel går kun 14,5 på literen når jeg kører på den, og banegeden kommer sjældent over 7.   :mrgreen:
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Rasmus Modsat efter November 19, 2011, 06:21:05 pm
95 og 98 er spild af penge :D
http://www.magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=2501 (http://www.magacin.dk/motorcykler/artikler/vis.php?elementID=2501)
Vil det sige at min sv 1000 n kan "nøjes" med 92 oktan?  Jeg har sku altid påfyldt 95.  :?

instruktionsbogen siger oktan 91  :D
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Rasmus Modsat efter November 19, 2011, 06:25:05 pm
jeg pressede min SV1000N op på 16km/l da jeg kørte til harzen(motorvej med 120-130km/t) med oppakning osv..... ;)
Titel: Sv: Rulning af Suzuki SV 650s fra 07???????
Indlæg af: Damage efter November 20, 2011, 08:15:11 pm
Min sv1000sk6 er justeret i den originale ECU (Engine Control Unit) og det kostede ca. 1800,-
Der er monteret PiperCross stage 2 filter og andre potter.

Her er der lidt information om det: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7832.msg80208#msg80208 (http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=7832.msg80208#msg80208)