SVRider.dk Forum
Forumliv => Lidt af hvert => Emne startet af: Drlund efter Oktober 18, 2005, 07:20:02 pm
-
Jeg er kommet i den dejlige situation, at konen vil sponsorere en mc (jeg er stud.). Jeg havde først bestemt mig for en SV650Sk5, men er kommet i tvivl efter jeg havde set et tilbud på en SV1000. Hvor meget forskel er der på de to modeller - både med hensyn til bundtræk og kørestabilitet?
-
Tja, der kan vist ikke være tvivl om at 1000'eren har mere bundtræk....
Hvad kørestabiliteten angår, kan jeg kun udtale mig på baggrund af Paw's gamle som jeg prøvede for noget tid siden. Det er vel nogenlunde det samme, selvom Paw havde et gammelt firkantet dæk på... :wink:
650'eren er dog lidt hurtigere at lægge ind i svingene.
-
Mit råd er: Køb 1000'eren, hvis ikke du vil ha' en cykel du kan være glad for i mange år..
men det kommer an på mange ting:
650'eren er en fin maskine og lægge ud med, men kunne måske i længden gå hen og kede dig en smule (afhænger selvfølgeligt af temperament osv.)
Er du en af de fornuftige og iøvrigt har for mange penge :D , kan du jo altid starte på 650'eren og så senere skifte til 1000. Men husk nu at køber du spritny cykel, så taber den altså mange mange penge, første gang du kører på den. Så det med at skifte om et år eller to, kan være dyrt.
1000'eren bliver du nok ikke træt. Det er vidst mere en cykel du kan have glæde af længe. Den har moment, heste og mere brugbarhed i længden. Du kan toure med den, hvis du en dag beslutter dig for at tage på MC ferie etc. SV 1000'eren virker som en rigtig fornuftig cykel (hey , jeg roser en SV'er :D )
med 1000'eren skal du bare tage det lidt mere med ro hvis du er helt ny på en MC.. Men intet problem, min fætter har købt SV1000s som første MC. Du skal bare kende dine grænser og holde dig til dem.
konklusion:
start evt på en 650'er , men start så på en brugt, da du ikke vil tabe nær så mange penge på den, hvis du skulle gå hen og ville ha storesøsteren et par år efter.
Eller go ahead med det samme og køb 1000'eren, det vil du nok aldrig fortryde :D
Et lille praj om hvilken cykel folk beholder i længden.. sidst jeg var på dba.dk for at lede efter cykel til min fætter, der var ikke nogle brugte 1000'ere til salg. Det tolker jeg som om at folk stadig er glade for deres cykel.
Håber det kan hjælpe dig lidt på vej om ikke andet held og lykke med at få købt din ged :D
-
650'eren er dog lidt hurtigere at lægge ind i svingene.
det er vel bare at sætte cykel dæk på 1000'eren så vælter den også let ind i svinget.. :D
1000'eren kører jo med "180" på bagdækket, fremfor 650'erens "160"
Ja ok, vægten har vel også lidt gøre.. hvormeget tungere er 1000'eren egentlig i forhold til 650'eren ?? anyone??
-
sv1000k4 186kg tør
sv650K4 169kg tør
sv1000sk4 187kg tør
sv650sK4 169kg tør
-
Og husk lige at undersøge prisen på forsikring - der kan være en væsentlig forskel. Specielt værd at overveje når du er studerende.
:wink:
-
Ok, mange tak for jeres hjælp. Fik her til aften samtidig tilbud fra Tryg på forsikring (kasko+ansvar). 5400,- årligt for 650'eren og 12.500,- for 1000'eren vel at bemærke for SV1000SK4 modellen - For: "så er det jo en sportsmodel" sagde agenten...Hvis jeg købte SV1000 modellen "naked" ville prisen stort set være det samme som for 650'eren....heh! dobbelt pris grundet en halvkåbe..tsk tsk:-)
- En anden ting: hvis man gerne samtidigt vil have en fed lyd på kværnen uden samtidigt at købe nyeluftfiltre, powercommander ændre dysning osv. men kun er interesseret i lyden hvad skal man investere i(slip-on)? - jeg tænkte på alternativer istedet for de noget dyre Akroprovic og Yoshimura?
-
LeoVinci og Holeshot lyder fint på en SV'er, og de er ikke så dyre :)
-
ryk 'snorklen' som suger luft ind i luftfilterkassen af for at få mere lyd - det er gratis!
Det skal regne rigtig meget, eller spules ind før det giver et vådt luftfilter.
Det kan få det til at vibrere i tanken når man giver lidt gas.
-
- En anden ting: hvis man gerne samtidigt vil have en fed lyd på kværnen uden samtidigt at købe nyeluftfiltre, powercommander ændre dysning osv. men kun er interesseret i lyden hvad skal man investere i(slip-on)? - jeg tænkte på alternativer istedet for de noget dyre Akroprovic og Yoshimura?
Blueflame 4EVER!
Specielt hvis du køber 650'eren, der lyder Blueflamen helt fantastisk!
Om du skal købr 650 el. 1000 afhænger nok mest af den personlighed og kørestil.... men hvis du aldrig har haft MC før er 650eren nok det rigtige sted at starte. Jeg købte en 650 i foråret og er ovenud tilfreds med den. Kan snildt følge med 1000 drengene med mindre man bare skal køre stærkt ligeud, som alligevel ikke rigtigt siger mig noget (nårh ja, så trækker de også lidt hurtigere fra 130-200 som det er alligevel er yderst sjældent at jeg gør).
Dog skal man arbejde lidt mere i gearne på 650 for at holde omdrejningerne oppe, men det er for mig helt klart med til at gøre det sjovere at køre!
Lige en sidste ting, køb en and!!! (slang for den nøgne model). Hvad sørensen er det for nogen kyllinger der skal have en skærm at gemme sig bag ved?? UUUhhhh der kommer noget faaaaarligt vind, jeg må hellere gemme mig bag skærmen så det ikke blæser på mig! Kyllinger, hele bundet!!! :wink: :wink: :lol: :lol:
-
Jeg har gjort som nyg siger - ud med snorklen, det virker og det med regn er jeg ikke bekymret for. Jeg er meget i tvivl om det er en god ide med power commander, Tre-mod o.s.v. Jeg har skifter til et KN-filter mest for at spare lidt penge i længden ikke så meget for ydelsen for jeg synes der er nok træk i den som standard men lyden er da dejlig fra en stor V-Twin med åbne potter :-).
Prøv at kigge lidt i mit billed arkiv. Jeg har monteret et sæt Rombo potter og de er både billige (1950 kr for et sæt) og det tyder på de kan holde. Jeg har kørt 12000km med mine og de lyder stadig fint :-). Dog siger de ikke så meget som f.eks. Scorpion potter.
og til sidst - Køb en SV1000K3 og glem en 650'er. Du skifter alligevel senere - men der går længere tid hvis du starter med en 1000'er.
-
Dog skal man arbejde lidt mere i gearne på 650 for at holde omdrejningerne oppe, men det er for mig helt klart med til at gøre det sjovere at køre!
Lige en sidste ting, køb en and!!! (slang for den nøgne model). Hvad sørensen er det for nogen kyllinger der skal have en skærm at gemme sig bag ved?? UUUhhhh der kommer noget faaaaarligt vind, jeg må hellere gemme mig bag skærmen så det ikke blæser på mig! Kyllinger, hele bundet!!! :wink: :wink: :lol: :lol:
Jeg vil gi dig ret i det første :D
Men det andet............ efter 20 år på naked bikes er jeg pææænt træt af modvind :wink: :D
Olfert
-
Jeg er kommet i den dejlige situation, at konen vil sponsorere en mc (jeg er stud.). Jeg havde først bestemt mig for en SV650Sk5, men er kommet i tvivl efter jeg havde set et tilbud på en SV1000. Hvor meget forskel er der på de to modeller - både med hensyn til bundtræk og kørestabilitet?
Jeg vil anbefale dig at købe en cykel som passer nogenlunde til dine kørefærdigheder + lidt ekstra (nybegynder = max 650'er), selvom det er fristende at købe "fremtidssikret". Ud over at en 650'er er nok til de fleste (der er trods alt en del garvede folk herinde som stadig køre 650'er) så bestemte jeg mig selv for en 650'er som første mc efter at have læst en artikel hvori en mc instruktør frarådede folk at købe store/fremtidssikrede mc'er. Det var selvf hørt før og hans ene argument var også netop at folk oftere ryger i asfalten på store maskiner. Men derudover havde han en anden interessant vinkel - at det faktisk også sænkede folks udvikling som mc kørere fordi man holder igen. Hvis man kører på en mc man tør presse lidt, presser man også typisk sig selv lidt rent køreteknisk.
Jeg har nu kørt på sv650'eren i små 1½ år og kan godt mærke at den ikke længere er så vild som den har været - men den er stadig utrolig sjov - og hurtig nok (jvf. at jeg fik 2k fartbøde + klip den anden dag :oops: ). Og ja så er den oxo billigere i forsikring som du selv opdagede ;)
Mht lyd: Blueflame eller Wolf hvis det skal være nogenlunde billigt.
-
Hey!
Ja, jeg vil ikke gøre mig klog på det eller noget (Mest fordi jeg ikke er det), men jeg stod i netop samme situation for lidt over 2 mdr. siden. - Jeg købte en SV1000N (And) og må da indrømme at den var lettere skræmmende den første uge eller to(!!), men jeg er vildt glad for den nu!!! - Jeg vil som sagt ikke give råd eller vejledning, men min SV1000 eller lige så gammel som mit pap på de to mdr. og jeg ville bestemt ikke bytte!
- OK... Kan ikke lade helt være... Har et lille bitte råd. :-) - Jeg hører nok ikke til de mest forsigtige af natur, og det var jeg HELT klar over inden jeg investerede i 1000'eren. Er man lidt mindre "frisk" , så tror jeg måske det er en god ide at gå efter 650'eren. (Har et par venner som har svoret det er sidste gang de har prøvet en tur på min :-) )
...Så sæt dig i zen-stilling (Hvis der er noget der hedder det...?) - Ryg noget tjald eller andet dope, hvis det er det der gør det for dig... Hop ud fra 3. sal... Whatever... Og find ud af hvad du er lavet af...!!! ;-) ...Så ved du om det skal være en tunet Puch maxi, GS500, SV650 eller SV1000... Eller Busa...? ;-)
My 5 cents. 8)
-
Hey!
- OK... Kan ikke lade helt være... Har et lille bitte råd. :-) - Jeg hører nok ikke til de mest forsigtige af natur, og det var jeg HELT klar over inden jeg investerede i 1000'eren. Er man lidt mindre "frisk" , så tror jeg måske det er en god ide at gå efter 650'eren. (Har et par venner som har svoret det er sidste gang de har prøvet en tur på min :-) )
Fra dag 1, har jeg været vil med SV650, dog skal det nævnes, at det var udseendet jeg faldt får. Fik lov til at prøve en af mine venners og jeg græd salte tåre, da jeg kom tilbage. :cry: Sad "mærkeligt" og følte mig ikke rigtig hjemme på den. Min bedre/værre halvdel gav ikke op og som skrevet før, gav ham mig SV1000´eren i fødselsdagsgave. Den sidder jeg perfekt på og jeg er endnu ikke, (men den dag kommer forhåbentligt) én af dem, der kører mest frisk til, men for h..... - den er en drøm at køre på. :D (Det skal dog også nævnes, at jeg har nok haft et lille forspring ved at "øve" mig på vores TL1000S og TL1000R.
MEN - uanset hvilken én du køber, så er det altid et godt valg at købe en SV´er :wink:
-
hva Steen kan du ikke smide et link til stedet du købte dine potter :D
-
Køb hvad du forventer opfylder dine behov/kørestil.
Sidste år var der en bilist der hjalp mig af med min Yamaha FJ1200 (På eget initiativ :( ). I år købte jeg 650S og er langt gladere for den lille ny end for 12'eren. Jeg savner ikke de 60HK.
Men jeg kører heller ikke ræs. Ja, kald det bare morfar-kørsel :roll: . :D
Jeg har kørt MC i 11 år.
Hvis du køber 1000 kan man jo bare holde gassen nede til at starte med. :?
-
hva Steen kan du ikke smide et link til stedet du købte dine potter :D
Jo, jeg købte dem ved polo i Febuar men de har dem vist ikke længere til SV1000.... men til mange andre. Aner ikke lige hvor man skal ellers kan få dem.
https://www3.polo-expressversand.com/Shop/templates/product.asp?ProductGuid=50330100020&GroupGuid=5070
-
Tak for alle jeres svar:-) Jeg er godt klar over, at hvis man køber 1000'eren, vil man have en maskine, man ikke lige tænker på at skifte ud...men taget i betragtning med over dobbelt så dyr forsikring+50Hk mere end på 650'eren (jeg har ikke den store køreerfaring endnu) tror jeg nok, jeg vil hælde mest til 650'eren - så kan konen jo altid få den, hvis der senere skal skiftes til en større maskine hehe:-) (Det her skal hun nok ikke lige se...:-D).
- Jeg har også fra andre hørt en masse godt om de Blueflame udstødninger. - Den er så fed din udstødning Havenisse (Mads P.)!, hvor har du købt den? forsøgte forgæves igår at finde en forhandler af Blueflameudstødninger her i DK, men det lykkedes ikke....har I evt. nogle links?
D.
-
Har købt den direkte hos Blueflame UK på www.blueflameperformance.co.uk og den har stået mig i ca. 3050 leveret til døren.
-
Menee... Hvis du nu køber 1000 N'eren, så er det vidst næsten samme pris og forsikringen er vidst også den samme (Hos tryg) ;-) - (Mener jeg.. Det er i hvert fald lige deromkring)
-
Ok, mange tak for jeres hjælp. Fik her til aften samtidig tilbud fra Tryg på forsikring (kasko+ansvar). 5400,- årligt for 650'eren og 12.500,- for 1000'eren vel at bemærke for SV1000SK4 modellen - For: "så er det jo en sportsmodel" sagde agenten...Hvis jeg købte SV1000 modellen "naked" ville prisen stort set være det samme som for 650'eren....heh! dobbelt pris grundet en halvkåbe..tsk tsk:-)
det kan godt betale sig at ringe rundt til de forskellige selskaber og indhente tilbud, der er mmaannggee penge at spare :shock:
-
Johnsons MC på amager forhandler Blueflame.
-
tak steen :) men som du siger har de ikke til sv1000 :cry: jeg leder videre
-
Ham her har sin nye SV 650 til salg...
http://forum.svrider.dk/viewtopic.php?t=1758
Han vil sælge da han mangler penge til huskøb.
Han bor i jylland, og det kan være en fordel for "køber" (læs lavere salgspris), og så mangler han penge til hus, så der skulle være mulighed for at gøre en god handel ..